Metodyka edukacji przyrodniczej [PC-5F-MPR]
Semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 5
Przedmiot: | Metodyka edukacji przyrodniczej [PC-5F-MPR] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/2021 [2020L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 5 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 8:00 - 9:35
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 20 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Maria Pielichowska | ||||||||||||||||||
Literatura: |
https://www.lasy.gov.pl/pl/edukacja https://www.ekologia.pl https://www.atlas-roslin.pl https://www.lasy.gov.pl/pl/wideo/telewizja-lasow-panstwowych/zwierzeta-lesne https://sites.google.com/site/zwierzentalesne/ www.ptaki.info http://psjd.icm.edu.pl/psjd/element/bwmeta1.element.bwnjournal-article-ksv56p371kz (owady społeczne. Mity i fakty) http://kosmos.icm.edu.pl/PDF/2008/343.pdf pszczoła https://www.ekologia.pl/wiedza/zwierzeta/pszczola-miodna http://www.inhort.pl/files/program_wieloletni/PW_2015_2020_IO/spr_2017/4.2_2017_Atlas_pszczol.pdf https://www.sumiagro.pl/download/atlasy/Atlas_szkodnikow_i_owoadow_pozytecznych.pdf http://atlas-zwierzat.pl/1/tag/owady/strona-30 www.atlas.przyroda.net.pl www.edunauka.pl http://natura.wm.pl/rosliny/category/11/name/Rosliny-zielne https://www.atlas-roslin.pl/rosliny-zielne-ziola-i-kwiaty.htm https://atlas-roslin.pl/atlas-chwastow.htm https://www.medianauka.pl/atlas-owadow http://fotogalerie.pl/kategoria/makro/owady • Budniak, A. (2005). Aktywizacja uczniów klas początkowych poprzez doświadczenia przyrodnicze. W: J. Kuźma, J. Morbitzer (red.). Edukacja – szkoła – nauczyciel. Promowanie rozwoju dziecka. Kraków: Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej • Budniak A., 2010, Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Oficyna Wyd. Impuls, Kraków • Dymara B., Michałowski S., Wollman – Mazurkiewicz L., (2000), Dziecko w świecie przyrody. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków • Parczewska T., (2005), Metody aktywizujące w edukacji przyrodniczej uczniów klas I-III. Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin • Paśko I., 2001, Kształtowanie postaw proekologicznych uczniów szkół podstawowych klas 1-3. Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie • Szewczuk K., 2013, Mali badacze –doświadczenia przyrodnicze w edukacji wczesnoszkolnej. Edukacja elementarna w teorii i praktyce, 1(27).s.27-44, Akademia Ignatianum w Krakowie • Jąder M. (2009) Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Wyd. Impuls, Kraków • Domagała-Zyśk E., Knopik M., Knopik T., Kucharska B. (2014), Doświadczam-rozumiem-wiem. Program nauczania I etap edukacji wczesnoszkolnej (klasy I-III). Lublin https://www.ore.edu.pl pdf Warto skorzystać: Przykładowe przewodniki do oznaczania organizmów, które mogą pomóc przyszłemu nauczycielowi rozpoznawanie rośliny i zwierzęta w środowisku przyrodniczym i nie tylko: • Bellmann H. (2015) Spotkania z przyrodą. Owady. Oficyna Wydawnicza Multico • Bellmann H. (2012) Atlas owadów. Poradnik obserwatora. Wyd. RM, wyd.II • Blessing K., Langer S., Fladt T., Przyroda i jej tajemnice. Przewodnik dla całej rodziny. Delta W-Z, Warszawa 2010, • Hryniewicki T. Vademecum Miłośnika Przyrody. Drzewa i krzewy. Oficyna Wydawnicza Multico, Warszawa • Klimaszewski K. Płazy i gady. Fauna Polski, Oficyna Wydawnicza Multico, Warszawa • Kruszewicz A.G. Ptaki w Polsce. Oficyna Wydawnicza Multico, Warszawa • Liszewska J., Maruszczak M., Meternicka G., Młody obserwator przyrody. Encyklopedia. Multico, Warszawa |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Przyroda ożywiona i nieożywiona – poznawanie jej wybranych elementów (rośliny, zwierzęta, wybrane zjawiska meteorologiczne, działania proekologiczne ochrona przyrody – wybrane zagadnienia, surowce mineralne – sól, skała macierzysta – piasek itp.) Prowadzenie obserwacji i eksperymentów/doświadczeń o charakterze przyrodniczym w edukacji wczesnej Prowadzenie obserwacji w przyrodzie ( terenie) w zależności od pory roku. Poznawanie wielozmysłowe. Przyroda zamknięta w kadrze. Projektowanie wybranych scenariuszy zajęć lub tworzenie krótkiej formy literackiej . Przyroda w formie literackiej. Działania indywidualne i zespołowe (grupowe) Korzystanie z różnorodnych źródeł w procesie projektowania zajęć |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Zróżnicowane metody i techniki pracy z uczniem w przewadze aktywne, twórcze, poznawcze, obserwacyjne i doświadczalne, integrujące, poznanie wielozmysłowe, bycie w przyrodzie (terenowe) |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
ocena końcowa to średnia ocen cząstkowych uzyskanych z działań indywidualnych i zespołowych. Studenci są oceniani przez cały czas trwania zajęć i informowani o ocenach cząstkowych. Zakres działań podany na pierwszym spotkaniu, szczegółowe informacje/wytyczne zamieszczone w plikach grupy na msteams |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa dla II DMPC 5 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a1110c49e22d74a5bbd954b1671cf5708%40thread.tacv2/conversations?groupId=db2e4f5b-6cb8-4a5b-b373-04d8b6f1ac6f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.