Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kierunki pedagogiki współczesnej [PC-5F-KPE] Semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Kierunki pedagogiki współczesnej [PC-5F-KPE]
Zajęcia: Semestr zimowy 2020/2021 [2020Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 9:50 - 11:25
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 23
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Elżbieta Strutyńska-Laskus
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Każdorazowo lektura odpowiedniego fragmentu z podręcznika:

Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, t. 1, s. 184-465.

2 zajęcia:

-Ch. Galloway, Psychologia uczenia się i nauczania, t. 1, Warszawa 1988, s. 100-123, 267-303.

-J.B. Watson, Behawioryzm oraz Psychologia, jak ją widzi behawiorysta, Warszawa 1990, s. 409-438.

3 zajęcia:

-W. Dilthey, Budowa świata historycznego w naukach humanistycznych, Gdańsk 2004, s. 19-73, s. 190-221.

-S. Hessen, O sprzecznościach i jedności wychowania, Warszawa 1997, s. 142-155, 156-178.

4 zajęcia:

-M. Gogacz, Osoba zadaniem pedagogiki, Warszawa 1997, 65-75.

-J. Maritain, Od filozofii człowieka do filozofii wychowania, w: Człowiek, wychowanie, kultura, red. F. Adamski, Kraków 1993, s. 61-79.

5 zajęcia:

-E. Claparede, Wychowanie funkcjonalne, Warszawa 2006, s. 187-211.

-J. Korczak, Jak kochać dziecko. Prawo dziecka do szacunku, Warszawa 2002, s. 155-181 (Prawo dziecka do szacunku).

-H. von Schoenebeck, Antypedagogika. Być i wspierać zamiast wychowywać, Warszawa 1994, s. 86-128.

6 zajęcia:

-J. Dewey, Moje pedagogiczne credo, Warszawa 2005 (całość).

-J. Dewey, Jak myślimy?, Warszawa 1988, s. 98-109, 243-256.

-R. Rorty, Edukacja i wyzwanie postnowoczesności, w: Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach, red. Z. Kwieciński, L. Witkowski, Warszawa 1993, s. 96-101.

7 zajęcia:

-P. Bourdieu, J.-C. Passeron, Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, Warszawa 1990, s. 59-69.

-H.A. Giroux, Teoria krytyczna i racjonalność w edukacji obywatelskiej, w: Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach, red. Z. Kwieciński, L. Witkowski, Warszawa 1993, s. 103-139.

H.A. Giroux, P. McLaren, America 2000 i polityka wymazywania: demokracja i różnice kulturowe w oblężeniu, w: Nieobecne dyskursy część III, red. Z. Kwieciński, Toruń 1993, s. 76-99.

8 zajęcia:

-J. Nikitorowicz, Kreowanie tożsamości dziecka. Wyzwania edukacji międzykulturowej, Gdańsk 2005, 200-232.

-M. Szymański, Od pedagogiki dla cudzoziemców do pedagogiki międzykulturowej w Republice Federalnej Niemiec – czyli modernizm i postmodernizm, w: Edukacja międzykulturowa, red. J. Nikitorowicz, Białystok 1995, s. 89-110.

Zakres tematów:

1. Zajęcia organizacyjne

2. Pedagogika analityczno-empiryczna

3. Pedagogika kultury

4. Pedagogika personalistyczna

5. Pedagogika pajdocentryczna

6. Pedagogika pragmatyzmu i neopragmatyzmu

7. Pedagogika krytyczna

8. Pedagogika międzykulturowa

Metody dydaktyczne:

Zajęcia prowadzone w formie synchronicznej z wykorzystaniem aplikacji MS Teams w formie video-spotkania zaplanowanego w kalendarzu - wtorek (II cykl) w godzinach 9:50-11:25

Metody i kryteria oceniania:

1.Znajomość literatury obowiązkowej.

2. Frekwencja (możliwa jednorazowa nieobecność na ćwiczeniach bez konieczności przedstawiania usprawiedliwień).

3. Aktywność na ćwiczeniach.

4. Przygotowanie zespołowego wystąpienia (prezentacji multimedialnej), będącego sprawozdaniem z treści zawartych w literaturze przedmiotu podanej każdorazowo pod odpowiednim tematem ćwiczeń. Skład zespołu i temat prezentacji spośród przedstawionych (w programie) do wyboru określają studenci na pierwszych zajęciach.

Zagadnienia do prezentacji multimedialnej:

1. Warunkowanie klasyczne i sprawcze (instrumentalne) w świetle badań behawiorystów.

2. Triada pedagogiki kultury: kultura-(wy)kształcenie-osobowość

3. Cele i błędy wychowania w perspektywie personalizmu.

4. Szkoła i obowiązek szkolny z perspektywy antypedagogiki.

5. Proces rozwiązywania problemów, jego związek z procesem myślenia i celem wychowania w koncepcji Johna Deweya.

6. Krytyka reformy edukacji z perspektywy pedagogiki krytycznej.

7. Modele edukacji wielo- i międzykulturowej.

Uwagi:

gr ćwiczeniowa dla II DMPC 1 Link do zespołu TEAMS:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6c6269913f764eac9032a27e78f9cfa6%40thread.tacv2/conversations?groupId=61b4ca5f-b113-4170-8cb8-d4c4745fb641&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Kod do zespołu TEAMS: 5inf237

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)