Kierunki pedagogiki współczesnej [PC-5F-KPE]
Semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Kierunki pedagogiki współczesnej [PC-5F-KPE] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/2021 [2020Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 9:50 - 11:25
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 23 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Elżbieta Strutyńska-Laskus | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Każdorazowo lektura odpowiedniego fragmentu z podręcznika: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, t. 1, s. 184-465. 2 zajęcia: -Ch. Galloway, Psychologia uczenia się i nauczania, t. 1, Warszawa 1988, s. 100-123, 267-303. -J.B. Watson, Behawioryzm oraz Psychologia, jak ją widzi behawiorysta, Warszawa 1990, s. 409-438. 3 zajęcia: -W. Dilthey, Budowa świata historycznego w naukach humanistycznych, Gdańsk 2004, s. 19-73, s. 190-221. -S. Hessen, O sprzecznościach i jedności wychowania, Warszawa 1997, s. 142-155, 156-178. 4 zajęcia: -M. Gogacz, Osoba zadaniem pedagogiki, Warszawa 1997, 65-75. -J. Maritain, Od filozofii człowieka do filozofii wychowania, w: Człowiek, wychowanie, kultura, red. F. Adamski, Kraków 1993, s. 61-79. 5 zajęcia: -E. Claparede, Wychowanie funkcjonalne, Warszawa 2006, s. 187-211. -J. Korczak, Jak kochać dziecko. Prawo dziecka do szacunku, Warszawa 2002, s. 155-181 (Prawo dziecka do szacunku). -H. von Schoenebeck, Antypedagogika. Być i wspierać zamiast wychowywać, Warszawa 1994, s. 86-128. 6 zajęcia: -J. Dewey, Moje pedagogiczne credo, Warszawa 2005 (całość). -J. Dewey, Jak myślimy?, Warszawa 1988, s. 98-109, 243-256. -R. Rorty, Edukacja i wyzwanie postnowoczesności, w: Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach, red. Z. Kwieciński, L. Witkowski, Warszawa 1993, s. 96-101. 7 zajęcia: -P. Bourdieu, J.-C. Passeron, Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, Warszawa 1990, s. 59-69. -H.A. Giroux, Teoria krytyczna i racjonalność w edukacji obywatelskiej, w: Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach, red. Z. Kwieciński, L. Witkowski, Warszawa 1993, s. 103-139. H.A. Giroux, P. McLaren, America 2000 i polityka wymazywania: demokracja i różnice kulturowe w oblężeniu, w: Nieobecne dyskursy część III, red. Z. Kwieciński, Toruń 1993, s. 76-99. 8 zajęcia: -J. Nikitorowicz, Kreowanie tożsamości dziecka. Wyzwania edukacji międzykulturowej, Gdańsk 2005, 200-232. -M. Szymański, Od pedagogiki dla cudzoziemców do pedagogiki międzykulturowej w Republice Federalnej Niemiec – czyli modernizm i postmodernizm, w: Edukacja międzykulturowa, red. J. Nikitorowicz, Białystok 1995, s. 89-110. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne 2. Pedagogika analityczno-empiryczna 3. Pedagogika kultury 4. Pedagogika personalistyczna 5. Pedagogika pajdocentryczna 6. Pedagogika pragmatyzmu i neopragmatyzmu 7. Pedagogika krytyczna 8. Pedagogika międzykulturowa |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia prowadzone w formie synchronicznej z wykorzystaniem aplikacji MS Teams w formie video-spotkania zaplanowanego w kalendarzu - wtorek (II cykl) w godzinach 9:50-11:25 |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
1.Znajomość literatury obowiązkowej. 2. Frekwencja (możliwa jednorazowa nieobecność na ćwiczeniach bez konieczności przedstawiania usprawiedliwień). 3. Aktywność na ćwiczeniach. 4. Przygotowanie zespołowego wystąpienia (prezentacji multimedialnej), będącego sprawozdaniem z treści zawartych w literaturze przedmiotu podanej każdorazowo pod odpowiednim tematem ćwiczeń. Skład zespołu i temat prezentacji spośród przedstawionych (w programie) do wyboru określają studenci na pierwszych zajęciach. Zagadnienia do prezentacji multimedialnej: 1. Warunkowanie klasyczne i sprawcze (instrumentalne) w świetle badań behawiorystów. 2. Triada pedagogiki kultury: kultura-(wy)kształcenie-osobowość 3. Cele i błędy wychowania w perspektywie personalizmu. 4. Szkoła i obowiązek szkolny z perspektywy antypedagogiki. 5. Proces rozwiązywania problemów, jego związek z procesem myślenia i celem wychowania w koncepcji Johna Deweya. 6. Krytyka reformy edukacji z perspektywy pedagogiki krytycznej. 7. Modele edukacji wielo- i międzykulturowej. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa dla II DMPC 1 Link do zespołu TEAMS: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6c6269913f764eac9032a27e78f9cfa6%40thread.tacv2/conversations?groupId=61b4ca5f-b113-4170-8cb8-d4c4745fb641&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Kod do zespołu TEAMS: 5inf237 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.