Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka wspomagania rozwoju osób z głęboką wieloraką niepełnosprawnością [PC-2S-MGN] Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka wspomagania rozwoju osób z głęboką wieloraką niepełnosprawnością [PC-2S-MGN]
Zajęcia: Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021 [2020Zn] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
(sala nieznana)
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 28
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Beata Rajter
Literatura:

Literatura

Błeszyński, J.J. (2008). (red.). Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Błeszyński, J.J. (2013). Niepełnosprawność intelektualna. Mowa-język-komunikacja. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia

Frohlich A.D. (2016), Edukacja bazalna. Nauczanie i terapia dzieci z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Sopot: GWP

Kielin, J. (2000). Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Kielin, J., Klimek-Markowicz, K. (2016) Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Kościelska, M. (2000). Oblicza upośledzenia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (s.120), za: Zalewska, M., Schier, K., Wojciechowska, E. (1987). Gotowość do komunikowania się i jej znaczenie w procesie rehabilitacji dzieci głuchych. Psychologia Wychowawcza 2

Kwiatkowska, M. (1997). Dzieci głęboko niezrozumiane – program pracy edukacyjnej z dziećmi upośledzonymi umysłowo w stopniu głębokim

Marcinkowska, B. (2013) Model Kompetencji komunikacyjnych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną – w poszukiwaniu wzajemności i współpracy. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej

Parchomiuk M. (2007) Rodzice dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym wobec sytuacji trudnych. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej

Piszczek, M. (2006). Dziecko, którego rozwój emocjonalno-poznawczy nie przekracza pierwszego roku życia. Diagnoza, zasady terapii i ocena efektów zajęć. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej

Schaefer N. (1999), Czy ona wie, że żyje? Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne

Wojnarska A. (2016). Komunikacja niewerbalna niepełnosprawnych intelektualnie. W: A. Pawlak-Kindler (red.), Podmiotowość osób z niepełnosprawnością intelektualną. Lublin: UMCS

Zasępa, E. (2016). Osoba z niepełnosprawnością intelektualną,. Procesy poznawcze. Kraków: Impuls

Zakres tematów:

17.10.2020r. 13.15-18.10

1. Charakterystyka funkcjonowania osób z głęboką wieloraką niepełnosprawnością

- analiza fragmentów książki Schaefer N. (1999), Czy ona wie, że żyje? Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne

- dorosłość osób z głęboką wieloraką niepełnosprawnością

- prezentacja multimedialna z komentarzami prowadzącego

2. Zapoznanie z obowiązującym prawem oświatowym dotyczącym organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych (kwalifikacja na zajęcia, orzeczenie o potrzebie zajęć r-w, Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim)

3. Zapoznanie z innymi formami wsparcia tj. Program "Za życiem", Wczesne wspomaganie rozwoju, SUO, opieka wytchnieniowa, rehabilitacja domowa

4. Diagnozowanie i ewaluacja potrzeb terapeutycznych/edukacyjnych /wychowawczych osób z głęboką wieloraką niepełnosprawnością intelektualną

- przegląd dostępnych arkuszy diagnostycznych tj. PPAC Gunzburg, Profil osiągnięć ucznia J.Kielina

- wyznaczanie szczegółowych celów terapeutycznych (strefy najbliższego rozwoju)

- sposoby ewaluacji celów terapeutycznych

- prowadzenie dokumentacji

08.11.2020r. 13.15-18.10

1. Środowisko rodzinne osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną

- trudności w funkcjonowaniu rodziny/sytuacje trudne

- współpraca terapeuty z rodzicem

- dostosowanie środowiska rodzinnego do potrzeb osoby z głęboką wieloraką niepełnosprawnością

2. Omówienie roli czynności pielęgnacyjnych w rehabilitacji osób ze złożoną głęboką niepełnosprawnością

- strukturalizacja czynności („kalendarze przedmiotowe”)

- stałość czasu, miejsca, osoby

- treningi czynności codziennych: trening karmienia, trening ubierania i rozbierania, trening czynności higienicznych

- czynności pielęgnacyjne z punktu widzenia integracji sensorycznej

10.01.2020r. 13.15-18.10

1. Przegląd wybranych metod stosowanych w terapii osób z głęboką wieloraką niepełnosprawnością (nagrania audiowizualne, prezentacje multimedialne)

- omówienie potrzeby polisensorycznych oddziaływań

- „Sala doświadczeń świata”,

- program „Świadomość ciała, kontakt i komunikacja” M i Ch. Knillów,

- program „Dotyk i komunikacja” M. Ch. Knillów,

- „Poranny Krąg- stymulacja sensoryczna według pór roku”

- Stymulacja polisensoryczna wg L. Nielsen

- chromoterapia

- AAC

31.01.2020r. 13.15-18.10 zajęcia przeniesione na 14.02. 2021 g.8.00-13.00

1. Opracowywanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego

2. Opracowywanie scenariuszy zajęć dla osób z głęboką wieloraką niepełnosprawnością

13.02.2020r. 8.00-12.55

1. Prezentacja pomocy dydaktycznych do stymulacji polisensorycznej

Metody dydaktyczne:

Metody oparte na słowie: dyskusja, analiza literatury

Metody aktywizujące: burza mózgów, prezentacje własnych opracowań, analiza indywidualnych przypadków

Metody i kryteria oceniania:

Godziny kontaktowe (ćwiczenia, laboratorium/warsztaty): 30 godzin

Przygotowanie do zajęć, lektury: 10 godzin

Przygotowanie do kolokwium: 10 godzin

Przygotowanie prezentacji/scenariusza zajęć/plakatu/pomocy dydaktycznej: 10 godzin

Na ocenę końcową składają się:

- obecność na zajęciach

- aktywność podczas zajęć

- ocena prezentacji własnych dokonań tj. prezentacja/scenariusz zajęć/plakat/ pomoc dydaktyczna

Uwagi:

gr. ćwiczeniowa II ZU/PC-RONw

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)