Metodyka wspomagania rozwoju osób z głęboką wieloraką niepełnosprawnością [PC-2S-MGN]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka wspomagania rozwoju osób z głęboką wieloraką niepełnosprawnością [PC-2S-MGN] | ||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021 [2020Zn]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
(sala nieznana)
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
(sala nieznana) |
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 28 | ||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||
Prowadzący: | Beata Rajter | ||||||||||||
Literatura: |
Literatura Błeszyński, J.J. (2008). (red.). Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Błeszyński, J.J. (2013). Niepełnosprawność intelektualna. Mowa-język-komunikacja. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Frohlich A.D. (2016), Edukacja bazalna. Nauczanie i terapia dzieci z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Sopot: GWP Kielin, J. (2000). Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Kielin, J., Klimek-Markowicz, K. (2016) Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Kościelska, M. (2000). Oblicza upośledzenia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (s.120), za: Zalewska, M., Schier, K., Wojciechowska, E. (1987). Gotowość do komunikowania się i jej znaczenie w procesie rehabilitacji dzieci głuchych. Psychologia Wychowawcza 2 Kwiatkowska, M. (1997). Dzieci głęboko niezrozumiane – program pracy edukacyjnej z dziećmi upośledzonymi umysłowo w stopniu głębokim Marcinkowska, B. (2013) Model Kompetencji komunikacyjnych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną – w poszukiwaniu wzajemności i współpracy. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej Parchomiuk M. (2007) Rodzice dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym wobec sytuacji trudnych. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej Piszczek, M. (2006). Dziecko, którego rozwój emocjonalno-poznawczy nie przekracza pierwszego roku życia. Diagnoza, zasady terapii i ocena efektów zajęć. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Schaefer N. (1999), Czy ona wie, że żyje? Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Wojnarska A. (2016). Komunikacja niewerbalna niepełnosprawnych intelektualnie. W: A. Pawlak-Kindler (red.), Podmiotowość osób z niepełnosprawnością intelektualną. Lublin: UMCS Zasępa, E. (2016). Osoba z niepełnosprawnością intelektualną,. Procesy poznawcze. Kraków: Impuls |
||||||||||||
Zakres tematów: |
17.10.2020r. 13.15-18.10 1. Charakterystyka funkcjonowania osób z głęboką wieloraką niepełnosprawnością - analiza fragmentów książki Schaefer N. (1999), Czy ona wie, że żyje? Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne - dorosłość osób z głęboką wieloraką niepełnosprawnością - prezentacja multimedialna z komentarzami prowadzącego 2. Zapoznanie z obowiązującym prawem oświatowym dotyczącym organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych (kwalifikacja na zajęcia, orzeczenie o potrzebie zajęć r-w, Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim) 3. Zapoznanie z innymi formami wsparcia tj. Program "Za życiem", Wczesne wspomaganie rozwoju, SUO, opieka wytchnieniowa, rehabilitacja domowa 4. Diagnozowanie i ewaluacja potrzeb terapeutycznych/edukacyjnych /wychowawczych osób z głęboką wieloraką niepełnosprawnością intelektualną - przegląd dostępnych arkuszy diagnostycznych tj. PPAC Gunzburg, Profil osiągnięć ucznia J.Kielina - wyznaczanie szczegółowych celów terapeutycznych (strefy najbliższego rozwoju) - sposoby ewaluacji celów terapeutycznych - prowadzenie dokumentacji 08.11.2020r. 13.15-18.10 1. Środowisko rodzinne osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną - trudności w funkcjonowaniu rodziny/sytuacje trudne - współpraca terapeuty z rodzicem - dostosowanie środowiska rodzinnego do potrzeb osoby z głęboką wieloraką niepełnosprawnością 2. Omówienie roli czynności pielęgnacyjnych w rehabilitacji osób ze złożoną głęboką niepełnosprawnością - strukturalizacja czynności („kalendarze przedmiotowe”) - stałość czasu, miejsca, osoby - treningi czynności codziennych: trening karmienia, trening ubierania i rozbierania, trening czynności higienicznych - czynności pielęgnacyjne z punktu widzenia integracji sensorycznej 10.01.2020r. 13.15-18.10 1. Przegląd wybranych metod stosowanych w terapii osób z głęboką wieloraką niepełnosprawnością (nagrania audiowizualne, prezentacje multimedialne) - omówienie potrzeby polisensorycznych oddziaływań - „Sala doświadczeń świata”, - program „Świadomość ciała, kontakt i komunikacja” M i Ch. Knillów, - program „Dotyk i komunikacja” M. Ch. Knillów, - „Poranny Krąg- stymulacja sensoryczna według pór roku” - Stymulacja polisensoryczna wg L. Nielsen - chromoterapia - AAC 31.01.2020r. 13.15-18.10 zajęcia przeniesione na 14.02. 2021 g.8.00-13.00 1. Opracowywanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego 2. Opracowywanie scenariuszy zajęć dla osób z głęboką wieloraką niepełnosprawnością 13.02.2020r. 8.00-12.55 1. Prezentacja pomocy dydaktycznych do stymulacji polisensorycznej |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody oparte na słowie: dyskusja, analiza literatury Metody aktywizujące: burza mózgów, prezentacje własnych opracowań, analiza indywidualnych przypadków |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Godziny kontaktowe (ćwiczenia, laboratorium/warsztaty): 30 godzin Przygotowanie do zajęć, lektury: 10 godzin Przygotowanie do kolokwium: 10 godzin Przygotowanie prezentacji/scenariusza zajęć/plakatu/pomocy dydaktycznej: 10 godzin Na ocenę końcową składają się: - obecność na zajęciach - aktywność podczas zajęć - ocena prezentacji własnych dokonań tj. prezentacja/scenariusz zajęć/plakat/ pomoc dydaktyczna |
||||||||||||
Uwagi: |
gr. ćwiczeniowa II ZU/PC-RONw |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.