Dydaktyka specjalna [PC-2F-DYS]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 5
Przedmiot: | Dydaktyka specjalna [PC-2F-DYS] | ||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021 [2020Ln]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 5 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
(sala nieznana)
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55
(sala nieznana) |
||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 19 | ||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||
Prowadzący: | Edyta Nieduziak | ||||||||||||||
Strona domowa grupy: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a33aa3adcf78242c28cdba5add6e2b089%40thread.tacv2/conversations?groupId=3b3e43e6-ab16-44c3-82c9-4fbee78f0766&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | ||||||||||||||
Literatura: |
1. MAPY MYŚLI = MINDMAPPING Buzan, T, Buzan B. (2003 i nast.). Mapy twoich myśli. Łódź. Wydawnictwo: Ravi. 2. METODY I TECHNIKI PAMIĘCIOWE Buzan, T. (2014). Pamięć na zawołanie: metody i techniki pamięciowe. Wydawnictwo Aha! 3. TECHNIKI C. FREINETA H. Semenowicz (1980). Freinet w Polsce. Warszawa: WSiP. H. Semenowicz- Nowoczesna szkoła francuska Technik Freineta (2002). Polskie Stowarzyszenie AnimatorówPedagogiki Celestyna Freineta. (Też wcześniejsze wydania - inni wydawcy). 4. „SZKOŁA SUPER” – eksperyment w szkolnictwie amerykańskim N. O. Harring i R. L. Schiefelbusch: Metody pedagogiki specjalnej, Warszawa 1984.) Hopkins, B. L. i Conrad R. J. (1982). Podsumowanie: Szkoła Super. W: Haring, N. G. i Schuefelbusch, R. L. (red.). (1982). Nauczanie specjalne. Wydawnictwo PWN 5. METODY AKTYWIZUJĄCE B. Kubiczek (2007). Metody aktywizujące. Jak nauczyć uczniów uczenia się? Opole: Wydawnictwo : Nowik 6. GRY I ZABAWY INTERAKCYJNE Vopel, K. W. (2009). Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży. Część I i II. Kielce: wydawnictwo Jedność. 7. GRY I ZABAWY DYDAKTYCZNE G. Kapica (1990 i nowsze). Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym. Warszawa, Wydawnictwo: WSiP E. Goźlińska (2004). Jak skonstruować grę dydaktyczną. Warszawa, Wydawnictwo: WSiP 8. METODA PROJEKTÓW Chałas, K. (2000). Metoda projektów i jej egzemplifikacja w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo „Nowa Era”. 9. TWÓRCZA WIZUALIZACJA Day,J. (1997)(. Twórcza wizualizacja dla dzieci. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. 10. ASPEKT WYCHOWAWCZY W KSZTAŁCENIU Azrin, N. H. i Besalel, V. A. (2000). Jak stosować praktykę pozytywną, autokorekcję i hiperkorekcję. Seria: Jak kierować zachowaniem. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym. Striefel, S. (2000). Jak uczyć przez modelowanie i imitację. Seria: Jak kierować zachowaniem. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym. 11. METODA BAŚNIOWYCH SPOTKAŃ Głodkowska, J. (2001). Zabawa i nauka w kręgu baśni. Warszawa, Wydawnictwo APS. 12. METODY ROZWIJAJĄCE ZDOLNOŚCI TWÓRCZE - TRENING KREATYWNOŚCI Szmidt, K. K. (2013). Trening kreatywności. Gliwice: Wydawnictwo Helion. 13. METODY ROZWIJAJĄCE ZDOLNOŚCI TWÓRCZE - DRAMA W NAUCZANIU I WYCHOWANIU Gudro-Homicka, M. (2015). Jak rozwijać aktywność twórczą dzieci i młodzieży: drama w nauczaniu, wychowaniu i biblioterapii. Warszawa: Difin. |
||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE 2. MAPY MYŚLI = MINDMAPPING Zagadnienia szczegółowe: • Pojęcie kartografii umysłu (mózgu) • Proces (etapy) tworzenia map myśli w ujęciu indywidualnym • Proces (etapy) tworzenia map myśli w ujęciu grupowym • Proces tworzenia map myśli w tandemie • Zasady dotyczące tworzenia map myśli - technika i forma (szczegółowe omówienie) • Zalecenia dotyczące tworzenia map myśli • Rodzaje map myśli –> wg. różnych kryteriów (ze względu na złożoność -liczbę ramion; za względu na cel-czemu służy) • Zakres możliwych zastosowań mindmappingu • Zalety (+) i wady (?-) techniki map myśli • Przykłady wybranych Map myśli T. Buzana+ ich analiza 3. METODY I TECHNIKI PAMIĘCIOWE Pamięć krótko - i długotrwała, znaczenie lewej i prawej półkuli mózgowej oraz ich współpracy w zapamiętywaniu, zasady zapamiętywania/elementy „żywego obrazu”, pamięciowe słowa-klucze, podstawowe systemy pamięciowe - narzędzia pamięci krótkoterminowej: łańcuchowa metoda skojarzeń oraz zakładkowa metoda zapamiętywania, główny system pamięciowy - zaawansowane narzędzie pamięci długoterminowej, jego zasady i zastosowanie; ćw praktyczne. 4. TECHNIKI C. FREINETA • Pojęcie szkoły alternatywnej – jej przykłady w Europie i Ameryce. • Pedagogika Freineta : -praktyka a założenia teoretyczne pedagogiki Freineta, -na jakim gruncie powstała koncepcja pedagogiczna Freineta, - podstawowa zasada w procesie nauczania i wychowania - cel wychowania w szkole frenetowskiej, - podstawowe zagadnienia/elementy w pedagogice Freineta, • Praktyka funkcjonowania szkoły Freineta • Organizacja klasy – pracowni w szkole frenetowskiej. • Nauczyciel w szkole frenetowskiej – pożądane cechy. • Koncepcja technik Freineta - aktualne przykłady stosowania w szkole Technik Freineta (w Polsce i na świecie). 5. „SZKOŁA SUPER” – eksperyment w szkolnictwie amerykańskim • Powody pojęcia eksperymentu • Cele eksperymentu SZKOŁA SUPER • Uczniowie szkoły super • Naczelna zasada stosowana w SZKOLE SUPER • Metoda główna wykorzystana w trakcie eksperymentu SZKOŁA SUPER • Metody nauczania w SZKOLE SUPER • Metody radzenia sobie ze specyficznymi trudnościami • Metody zbierania i zapisu danych o postępach dydaktyczno – wychowawczych ucznia • Wyniki eksperymentu SZKOŁA SUPER 6. METODY AKTYWIZUJĄCE • Zasadniczy cel stosowania metod i technik aktywizujących • Czynniki efektywnego uczenia się • Pojęcie metod i technik aktywizujących • Metody aktywizujące a metody tradycyjne (model encyklopedyczny a model generatywny - porównanie; cechy metod aktywizujących w kontekście metod tradycyjnych - porównanie/tabelka) • Rola nauczyciela pracującego metodami aktywizującymi • Stadia w procesie uczenia się • Omówienie wybranych technik aktywizujących 7. GRY I ZABAWY INTERAKCYJNE • Gry interakcyjne a konwencjonalne metody uczenia • Cele (znaczenie/zalety) zastosowania gier interakcyjnych w praktyce pedagogicznej • zalety stosowania gier i zabaw interakcyjnych w praktyce pedagogicznej; - cele nauczania realizowane przez zastosowanie gier i zabaw interakcyjnych - etapy pracy dydaktycznej przy użyciu gier i zabaw interakcyjnych. 8. GRY I ZABAWY DYDAKTYCZNE • Def. pojęć: rozrywka umysłowa, zagadka, zabawa • Rodzaje rozrywek umysłowych; • Rola gry i zabawy dydaktycznej w procesie kształcenia młodszych uczniów • Struktura zagadki • Fazy rozwiązywania zagadek i charakterystyka • Czynności nauczyciela towarzyszące rozwiązywaniu zagadek • Zastosowanie rozrywek umysłowych w nauczaniu początkowym • Wybrane rodzaje rozrywek umysłowych (zagadek) • Def. pojęć: gra, gra dydaktyczna. • Zalety gier dydaktycznych • Polska klasyfikacja gier dydaktycznych i ich charakterystyka. 9. METODA PROJEKTÓW • Powstanie metody projektów ( gdzie i kiedy; podstawy filozoficzne) • Definicja metody projektów (klasyczna i współczesna) • Klasyfikacja projektów z uwzględnieniem różnych kryteriów (rodzaje kryteriów; omówienie poszczególnych rodzajów projektów - w odniesieniu do kryteriów podziału) • Zadania nauczyciela w metodzie projektów. • Zadania ucznia w metodzie projektów • Etapy realizacji zadania metodą projektów/tabelka (omówienie). • Walory dydaktyczne metody projektów. • Walory wychowawcze metody projektów. • Obszary zastosowania metody projektów. 10. TWÓRCZA WIZUALIZACJA • Def. pojęcia „Twórcza wizualizacja” • Cele stosowania treningu Twórczej wizualizacji; liczba uczestników treningu • Schemat przebiegu treningu wizualizacji (poszczególne etapy/czas trwania, charakterystyka) • Właściwe warunki przebiegu treningu Twórczej wizualizacji (unikanie określonych zakłóceń) • Zalety treningu wizualizacji. 11. ASPEKT WYCHOWAWCZY W KSZTAŁCENIU Praktyka pozytywna Autokorekcja i hiperkorekcja Uczenie przez modelowanie i imitację 12. METODA BAŚNIOWYCH SPOTKAŃ - Rozwój zabawy u dzieci wg. J. Piageta – 3stadia (krótka charakterystyka-stadium rozwoju myślenia a rodzaj zabawy). - Cechy baśni (krótka charakterystyka). -Znaczenie baśni dla rozwoju dziecka (oddziaływanie na różne sfery rozwoju). -Sytuacja rozwojowa ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim rozpoczynającego naukę szkolną (charakterystyka rozwoju psychicznego oraz sytuacji środowiskowej). - Metoda Baśniowych Spotkań – miejsce w systematyce metod (do metod gier i zabaw dydaktycznych/bliska metody sytuacyjnej). - Zasady pracy nauczyciela pracującego metodą Baśniowych Spotkań. - Metoda Baśniowych Spotkań jako metoda postępowania pedagogicznego - Etapy pracy metodą Baśniowych Spotkań (jakie etapy/ ich omówienie-cele;przebieg). - Zasady służące tworzeniu programu korekcyjno – usprawniającego (na czym opiera się tworzenie programów - znaczenie diagnozy, profil rozwojowy dziecka/ucznia - dotyczący ogólnej i zadaniowej wrażliwości edukacyjnej ucznia. - pojęcie „wrażliwość edukacyjna”/„stan wrażliwości” 13. METODY ROZWIJAJĄCE ZDOLNOŚCI TWÓRCZE - TRENING KREATYWNOŚCI Kreatywność i trening kreatywności- wyjaśnienie pojęć/def. wg. K. Szmidta, trzy główne procesy twórcze i odpowiadające im rodzaje twórczości oraz rodzaje myślenia, znaczenie rozgrzewki twórczej-jej cele (3.), charakterystyka i ćwiczenie: myślenia pytajnego (trzy główne zdolności składające się na to myślenie), kombinacyjnego i transformacyjnego (rodzaje przekształceń- ogólnie i szczegółowo; uwarunkowania powodzenia w operacjach przekształcania wyobrażeń). Wybrane metody i techniki heurystyczne/twórczego rozwiązywania problemów: techniki- „Burza mózgów” „wymuszonego dopasowania” oraz „technika analogii”; ćwiczenia praktyczne). 14. METODY ROZWIJAJĄCE ZDOLNOŚCI TWÓRCZE - DRAMA W NAUCZANIU I WYCHOWANIU Drama - wyjaśnienie pojęcia/istota dramy, drama a aktorstwo teatralne - różnice, cele nauczania i wychowania przez dramę, psychologiczno - pedagogiczne podstawy dramy: znaczenie wyobraźni, ekspresji twórczej i zabawy w rozwijaniu zdolności twórczych, uczestnicy dramy -wiek, wielkość grupy, wskazówki dla nauczyciela, przykładowa struktura sesji /lekcji dramy- etapy, techniki dramy, wybrane projekty zajęć dramowych - analiza 15. ZAKOŃCZENIE I PODSUMOWANIE ZAJĘĆ |
||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
1. ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE - prezentacja tematyki zajęć, obowiązującej literatury, informacja o warunkach zaliczenia, - ustalenie regulaminu pracy zdalnej 2. MAPY MYŚLI = MINDMAPPING - prezentacja prowadzącego - indywidualne mapy myśli studentów 3. METODY I TECHNIKI PAMIĘCIOWE - prezentacja - zastosowanie wybranych ćwiczeń 4. TECHNIKI C. FREINETA - prezentacja prowadzącego - praca indywidualna i zespołowa techniką swobodnego tekstu 5. „SZKOŁA SUPER” – eksperyment w szkolnictwie amerykańskim - analiza artykułu na temat eksperymentu pedagogicznego „Szkoła Super”, - dyskusja, - analiza case study 6. METODY AKTYWIZUJĄCE - prezentacja prowadzącego - zastosowanie w praktyce metody kuli śniegowej oraz "Myślących kapeluszy" przy wykorzystaniu możliwości aplikacji Teams - dyskusja na temat propozycji zastosowania wybranych technik 7. GRY I ZABAWY INTERAKCYJNE - prezentacja prowadzącego - wykorzystanie wybranych zabaw i gier w ramach możliwości aplikacji Teams 8. GRY I ZABAWY DYDAKTYCZNE - prezentacja prowadzącego - przygotowanie wybranych gier i zabaw (zagadek) 9. METODA PROJEKTÓW - prezentacja - analiza przykładowych projektów i scenariuszy zajęć z wykorzystaniem metody projektów 10. TWÓRCZA WIZUALIZACJA - zastosowanie Treningu wizualizacji w praktyce (przykładowe ćwiczenia do poszczególnych etapów 11. ASPEKT WYCHOWAWCZY W KSZTAŁCENIU - praktyka pozytywna przykłady/analiza/ćwiczenia praktyczne) - autokorekcja i hiperkorekcja przykłady/ analiza/ćwiczenia praktyczne) - uczenie przez modelowanie i imitację przykłady + analiza/ ćwiczenia praktyczne) 12. METODA BAŚNIOWYCH SPOTKAŃ - prezentacja - analiza przykładowych scenariuszy zajęć - przykłady ćwiczeń z zakresu: doświadczeń matematycznych, komunikacyjno-słownikowych, sprawności psychomotorycznej, wrażliwości emocjonalno-motywacyjnej, - przykłady bajek i wierszy do wykorzystania podczas pisania scenariuszy, - praca w zespołach nad ustaleniem: tematu scenariusza, celów dydaktycznych / wychowawczych / rewalidacyjnych, doboru ćwiczeń dla ucznia, 13. METODY ROZWIJAJĄCE ZDOLNOŚCI TWÓRCZE - TRENING KREATYWNOŚCI - prezentacja - ćwiczenia w ramach poszczególnych elementów treningu 14. METODY ROZWIJAJĄCE ZDOLNOŚCI TWÓRCZE - DRAMA W NAUCZANIU I WYCHOWANIU - prezentacja - przykłady scenariuszy dramowych - analiza 15. ZAKOŃCZENIE I PODSUMOWANIE ZAJĘĆ - autoprezentacje studentów - ewaluacja |
||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
- napisanie i zaliczenie kolokwiów (przewidywane 2- 3 kolokwia w semestrze) - wykonanie trzech prac zaliczeniowych, każda z nich na ocenę: - mapa myśli (na dowolny temat) - praca indywidualna - konspekt projektu edukacyjnego (praca grupowa) - scenariusz indywidualnych zajęć korekcyjno-usprawniających prowadzonych metodą Baśniowych spotkań (praca grupowa) - wykonywanie ćwiczeń praktycznych do realizowanych tematów oraz przesłanie w wyznaczonym terminie trzech, wybranych ćwiczeń praktycznych (spośród wykonanych przez studenta do realizowanych tematów). |
||||||||||||||
Uwagi: |
gr. ćwiczeniowa II ZU/PC-5 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.