Pedeutologia [10-2S-PDU]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 4
Przedmiot: | Pedeutologia [10-2S-PDU] | ||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021 [2020Ln]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
||||||||
Termin i miejsce:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 16:30
(sala nieznana) |
||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||
Liczba osób w grupie: | 19 | ||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||
Prowadzący: | Beata Szurowska | ||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Day Ch., Od teorii do praktyki. Rozwój zawodowy nauczyciela. Gdańsk 2008. Dylak S., Nauczyciel-kompetencje i kształcenie zawodowe, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, (red.) T. Pilch, t. III, Warszawa 2004. Kwiatkowska H., Pedeutologia. WAiP, Warszawa 2008. Kwaśnica R., Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, w: Pedagogika podręcznik akademicki, (red.) Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003. Michalski J., Rzecz o takcie pedagogicznym nauczyciela. Wyd. APS, Warszawa 2013. Szempruch J., Pedeutologia. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013. Szempruch J., Pedagogiczne kształcenie nauczycieli wobec reformy edukacji w Polsce, Rzeszów 2000. Śliwerski B., Myśleć jak pedagog. GWP, Sopot 2010. Literatura uzupełniająca: Pearson A.T., Teoria i praktyka w kształceniu nauczycieli, Warszawa1994. Rumiński A.,(red.), Etyczny wymiar edukacji nauczycielskiej, Kraków 2004. Rutkowiak J., Związek teorii z praktyką pedagogiczną a praca i kształcenie nauczycieli, w: J. Rutkowiak (red.), Pytanie, dialog, wychowanie, Warszawa 1992. Speck O., Być nauczycielem. Trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturowych, Gdańsk 2005. Żegnałek K., (red.), Kompetencje współczesnego nauczyciela, Warszawa, 2008. |
||||||||
Zakres tematów: |
Zajęcia są ukierunkowane na zdobycie wiedzy o nauczycielu i zawodzie nauczycielskim obejmującej następujące obszary: podstawowe wiadomości o pedeutologii; kultura zawodowa nauczyciela ze szczególnym uwzględnieniem taktu pedagogicznego; rozwój zawodowy nauczyciela; tożsamość zawodowa nauczyciela, jego kwalifikacje, kompetencje i cechy osobowe (ze zwróceniem uwagi na pracę z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych); tworzenie relacji osobowych przez nauczyciela i wykorzystywanie ich we współpracy z uczniami i ich rodzicami. Zagadnienia: 1. Zajęcia wprowadzające; informacja o celach i treściach zajęć, zasady zaliczenia przedmiotu, dane kontaktowe. Wprowadzenie do pedeutologii. Miejsce pedeutologii wśród innych nauk. Etymologia, definicja, geneza, wybrane wiadomości z historii subdyscypliny, problemy badawcze pedeutologii. 2. Kwalifikacje i kompetencje nauczyciela z charakterystyką. Obraz tożsamości zawodowej nauczycieli. Dylematy etosu zawodowego nauczyciela. 3. Koncepcje kształcenia nauczycieli. 4. Rozwój zawodowy nauczyciela i jego uwarunkowania. Awans zawodowy nauczyciela. 5. Takt pedagogiczny w pracy nauczyciela. Ujęcia interpretacyjne z komentarzem oraz przejawy taktu: poszanowanie godności ucznia, unikanie konfliktów, docenianie podmiotowości, rola wyrozumiałości pedagogicznej. Problem nietaktu pedagogicznego i jego konsekwencje. 6. Nauczyciel twórczy. |
||||||||
Metody dydaktyczne: |
praca w grupach, metoda projektu, pogadanka, wykład, dyskusja |
||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena pracy, zaangażowania i aktywności podczas zajęć Obecność na zajęciach Ocena przygotowanych prac/ prezentacji W pierwszej części prezentacji należy opisać zawód nauczyciela (uwzględniając rys historyczny oraz własną refleksje na temat tego zawodu oraz kształcenie nauczycieli i awans zawodowy). • W drugiej części należy przedstawić nauczyciela, którego spotkaliście Państwo w swoim życiu i który był ważny (wpłynął na Państwa życie, decyzje itp.) – to może być nauczyciel, ale również ktoś z rodziny, sąsiad itp. – tylko należy uzasadnić, dlaczego spotkanie tym człowiekiem było dla Państwa ważne edukacyjnie i wychowawczo. • W trzeciej części należy przedstawić wybranego przez siebie znanego pedagoga/ nauczyciela/ wychowawcę, którego szczególnie Państwo cenicie i podziwiacie + refleksje i wrażenia po obejrzeniu filmu „Cudotwórczyni” z nawiązaniem do pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (ze szczególnym zwróceniem uwagi na ważne cechy i kompetencje nauczyciela, które pomagają mu być skutecznym oraz przyjaznym dla dziecka i jego rodziny szczególnie w sytuacjach trudnych, np. podczas pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) |
||||||||
Uwagi: |
gr.ćwiczeniowa III ZZ/PC-TPE-WW Spotkania on-line w aplikacji TEAMS, w zaplanowanych terminach |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.