Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedeutologia [10-2S-PDU] Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 4

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pedeutologia [10-2S-PDU]
Zajęcia: Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021 [2020Ln] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 4 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 16:30
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 19
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Beata Szurowska
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Day Ch., Od teorii do praktyki. Rozwój zawodowy nauczyciela. Gdańsk 2008.

Dylak S., Nauczyciel-kompetencje i kształcenie zawodowe, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, (red.) T. Pilch, t. III, Warszawa 2004.

Kwiatkowska H., Pedeutologia. WAiP, Warszawa 2008.

Kwaśnica R., Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, w: Pedagogika podręcznik akademicki, (red.) Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003.

Michalski J., Rzecz o takcie pedagogicznym nauczyciela. Wyd. APS, Warszawa 2013.

Szempruch J., Pedeutologia. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013.

Szempruch J., Pedagogiczne kształcenie nauczycieli wobec reformy edukacji w Polsce, Rzeszów 2000.

Śliwerski B., Myśleć jak pedagog. GWP, Sopot 2010.

Literatura uzupełniająca:

Pearson A.T., Teoria i praktyka w kształceniu nauczycieli, Warszawa1994.

Rumiński A.,(red.), Etyczny wymiar edukacji nauczycielskiej, Kraków 2004.

Rutkowiak J., Związek teorii z praktyką pedagogiczną a praca i kształcenie

nauczycieli, w: J. Rutkowiak (red.), Pytanie, dialog, wychowanie, Warszawa 1992.

Speck O., Być nauczycielem. Trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturowych, Gdańsk 2005.

Żegnałek K., (red.), Kompetencje współczesnego nauczyciela, Warszawa, 2008.

Zakres tematów:

Zajęcia są ukierunkowane na zdobycie wiedzy o nauczycielu i zawodzie nauczycielskim obejmującej następujące obszary: podstawowe wiadomości o pedeutologii; kultura zawodowa nauczyciela ze szczególnym uwzględnieniem taktu pedagogicznego; rozwój zawodowy nauczyciela; tożsamość zawodowa nauczyciela, jego kwalifikacje, kompetencje i cechy osobowe (ze zwróceniem uwagi na pracę z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych); tworzenie relacji osobowych przez nauczyciela i wykorzystywanie ich we współpracy z uczniami i ich rodzicami.

Zagadnienia:

1. Zajęcia wprowadzające; informacja o celach i treściach zajęć, zasady zaliczenia przedmiotu, dane kontaktowe. Wprowadzenie do pedeutologii. Miejsce pedeutologii wśród innych nauk. Etymologia, definicja, geneza, wybrane wiadomości z historii subdyscypliny, problemy badawcze pedeutologii.

2. Kwalifikacje i kompetencje nauczyciela z charakterystyką. Obraz tożsamości zawodowej nauczycieli. Dylematy etosu zawodowego nauczyciela.

3. Koncepcje kształcenia nauczycieli.

4. Rozwój zawodowy nauczyciela i jego uwarunkowania. Awans zawodowy nauczyciela.

5. Takt pedagogiczny w pracy nauczyciela. Ujęcia interpretacyjne z komentarzem oraz przejawy taktu: poszanowanie godności ucznia, unikanie konfliktów, docenianie podmiotowości, rola wyrozumiałości pedagogicznej. Problem nietaktu pedagogicznego i jego konsekwencje.

6. Nauczyciel twórczy.

Metody dydaktyczne:

praca w grupach, metoda projektu, pogadanka, wykład, dyskusja

Metody i kryteria oceniania:

Ocena pracy, zaangażowania i aktywności podczas zajęć

Obecność na zajęciach

Ocena przygotowanych prac/ prezentacji

W pierwszej części prezentacji należy opisać zawód nauczyciela (uwzględniając rys historyczny oraz własną refleksje na temat tego zawodu oraz kształcenie nauczycieli i awans zawodowy).

• W drugiej części należy przedstawić nauczyciela, którego spotkaliście Państwo w swoim życiu i który był ważny (wpłynął na Państwa życie, decyzje itp.) – to może być nauczyciel, ale również ktoś z rodziny, sąsiad itp. – tylko należy uzasadnić, dlaczego spotkanie tym człowiekiem było dla Państwa ważne edukacyjnie i wychowawczo.

• W trzeciej części należy przedstawić wybranego przez siebie znanego pedagoga/ nauczyciela/ wychowawcę, którego szczególnie Państwo cenicie i podziwiacie

+ refleksje i wrażenia po obejrzeniu filmu „Cudotwórczyni” z nawiązaniem do pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (ze szczególnym zwróceniem uwagi na ważne cechy i kompetencje nauczyciela, które pomagają mu być skutecznym oraz przyjaznym dla dziecka i jego rodziny szczególnie w sytuacjach trudnych, np. podczas pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi)

Uwagi:

gr.ćwiczeniowa III ZZ/PC-TPE-WW

Spotkania on-line w aplikacji TEAMS, w zaplanowanych terminach

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)