Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji społecznej [PC-5F-MSP] Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka edukacji społecznej [PC-5F-MSP]
Zajęcia: Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021 [2020Ln] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 8:00 - 10:25
(sala nieznana)
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 16
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Zuzanna Narkun-Jakubińska
Literatura:

Literatura podstawowa

Smogorzewska, J., Szumski, G. (2015). Rozwijanie kompetencji społecznych dzieci przedszkolnych. Teoria, metodyka, efekty. Warszawa: PWN.

Brzezińska, A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. (wybrane fragmenty)

Deptuła, M., Misiuk, A. (2016). Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Warszawa: PWN. (wybrane fragmenty)

Schaffer, R. (2006). Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (wybrane fragmenty)

Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. (wybrane fragmenty)

Literatura uzupełniająca

Bloomquist, M. L. (2011). Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi. Kraków: WUJ.

Buchnat, M. (2015). Formy organizacji kształcenia dziecka z lekką niepełnosprawnością intelektualną a jego kompetencje społeczne. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM (wybrane fragmenty).

Deptuła, M. (2013). Odrzucenie rówieśnicze. Warszawa: PWN (wybrane fragmenty).

Goldstein, A. P., McGinnis, E. (2001). Skillstreaming. Kształtowanie umiejętności ucznia. Nowe strategie i perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Fundacja KARAN.

Gray, C., White, A. L. (2005). Ja i mój świat. Historyjki społeczne. Elementarz umiejętności społecznych dla małych dzieci. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.

Gray, C. (2010). The New Social Story Book. Arlington: Future Horizons.

Howlin, P., Baron-Cohen, S., Hadwig, J. (2010). Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu: praktyczny poradnik dla nauczycieli i rodziców. Kraków: Wydawnictwo Jak.

Martowska K. (2012). Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych. Warszawa: Liberi Libri.

Oh-Young, C., Filler, J. (2015). A meta-analysis of the effects of placement on academic and social skill outcome measures of students with disabilities. Research in Developmental Disabilities, 47, 80–92.

Plummer, D. M. (2010). Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od pięciu do jedenastu lat. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.

Pulchny-Wrona, M., Wolińska-Chlebosz, A. (2009). Jak ćwiczyć społeczne umiejętności komunikacyjne i zwiększać samodzielność u osób z autyzmem. Kraków: wydawnictwo JAK.

Reddy, L. A. (2014). Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka. Warszawa: PWN.

Rola, B., Dubińska, B., Piotrowicz, R. (2013). Poznaję i akceptuję siebie i innych. Katowice: wydawnictwo Credo.

Shure, M. B. (2000). I CAN PROBLEM SOLVE. An Interpersonal Cognitive Problem-Solving Program. Champaign (IL): Research Press. Siperstein, G. N., Richards, E. P. (2004). Promoting Social Success: A curriculum for children with special needs. Baltimore, MD: Paul H. Brookes Publishing.

Smogorzewska, J. (2019). Środowisko szkolne a rozwój teorii umysłu u dzieci w młodszym wieku szkolnym. Badanie podłużne uczniów z niepełnosprawnością i bez niepełnosprawności. Warszawa: PWN.

Szumski, G., Smogorzewska, J., Karwowski, M. (2017). Academic achievement of students without special educational needs in inclusive classrooms: A meta-analysis. Educational Research Review, 21, 33–54.

Vaughn, S., Kim, A.-H., Morris Sloan, C. V., Hughes, M. T., Elbaum, B., Sridhar, D. (2003).

Social Skills Interventions for Young Children with Disabilities. Remedial and Special

Education, 24, 2–15.

Zakres tematów:

1.Treść i organizacja zajęć, sposoby zaliczenia przedmiotu.

2. Wstęp teoretyczny: Ustalenia terminologiczne

-podstawowe pojęcia: kompetencje, umiejętności społeczne,

-rozwój emocjonalno-społeczny dzieci.

3. Odrzucenie rówieśnicze

-charakterystyka zjawiska

-dzieci odrzucane

-konsekwencje odrzucenia

4. Teoria umysłu:

-czym jest?

-dlaczego jest ważna dla rozwoju człowieka?

-jak ją badać?

- teoria umysłu u dzieci z niepełnosprawnością i bez niej.

5. Analiza artykułów naukowych:

• kompetencje społeczne uczniów z niepełnosprawnością i bez niej,

• kompetencje społeczne w różnych formach kształcenia.

6. Teoretyczne podstawy tworzenia programów wychowawczych:

• cele,

• hierarchia,

• efektywność.

7. Programy rozwijające kompetencje społeczno-emocjonalne dzieci – prezentacje:

-część teoretyczna (do czego służy program, jak jest zbudowany, itp.)

-część praktyczna (konkretne zadania dla grupy, poprowadzenie krótkich zajęć, scenariusz)

Programy

• „Uczę się rozumieć innych” Beata Blok, Zofia Brzeska, Małgorzata Marszałek, Katarzyna Radtke-Michalewska

• „Emocje. Rozpoznawanie stanów emocjonalnych na podstawie wyrazu twarzy”

• Seria „Poznajemy emocje” (2013). Gdańsk: Harmonia.

• Trening umiejętności społecznych Goldsteina

• „Rozwijanie umiejętności społecznych” Linda A. Reddy

• „Historyjki społeczne. Ja i mój świat – Elementarz umiejętności społecznych dla małych dzieci” Carol Gray, Abbie Leigh White

• „Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu?” P. Howlin S. Baron-Cohen J. Hadwin

• Play time/social time

• I can problem solve

8. Wychowanie bez stygmatyzacji - przeciwdziałanie dyskryminacji. Praktyczne rozwiązania.

• Elementy wychowania bez stygmatyzacji: poznaję siebie i innych, stereotypy i tolerancja, konflikty i ich rozwiązywanie, idol/wzorce, wartości.

• Konkretne działania do poszczególnych elementów (zabawy dla całej klasy, programy).

9. Mechanizmy zjawisk dyskryminacji, uprzedzeń, stereotypizacji i wykluczenia społecznego: „Niebieskoocy” – analiza filmu dokumentalnego.

Metody i kryteria oceniania:

Pomiar efektów kształcenia:

Wiedza – kolokwium w aplikacji MS Forms (pytania zamknięte). Link do testu zostanie udostępniony studentom na platformie MS Teams, w sytuacji przeniesienia zajęć w tryb stacjonarny, kolokwium z pytaniami zamkniętymi odbędzie się na uczelni.

Umiejętności – dyskusja, praca w grupach, prezentacja dot. programu rozwijającego kompetencje społeczne

Kompetencje społeczne - świadomość znaczenia rozwijania kompetencji społecznych, zaangażowanie w zajęcia

Uwagi:

GR.ĆWICZENIOWA II ZM/PC 1

Grupa 1

Link

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9a461e9c58bf4f819bc5381a8576e767%40thread.tacv2/conversations?groupId=45977ebb-1a30-4f32-b7a2-f9a04e24769c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Kod

ag4cxut

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)