Diagnostyka w pedagogice specjalnej [PC-5F-DPS]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Diagnostyka w pedagogice specjalnej [PC-5F-DPS] | ||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021 [2020Zn]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 15:45 - 18:10
(sala nieznana)
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 18 | ||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Mariusz Maciątek | ||||||||||||||||||||
Literatura: |
Szczegółowe informacje dotyczące zakresu stron podawane będą na poszczególnych ćwiczeniach. Koordynator przedmiotu zastrzega możliwość zmiany na liście lektur z uwagi na edukacje zdalną. - Dłużniewska, A., Szubielska, M. (2017). Diagnoza – definicja, klasyfikacja, modele, narzędzia. W: K. Krakowiak (red.), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, s. 20-44 - Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. - Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna, podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. - Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA. - Oster, G. D., Golud, P. (2003). Rysunek w psychoterapii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. - Skałbania, B. (2011). Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. - Trochimiak, B., Gosk, U. (2010). Diagnoza pedagogiczna W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. - Trochimiak, B. (2011). Konstruowanie narzędzi do prowadzenia diagnozy pedagogicznej. W: J. Głodkowska (red.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. - Wysocka, E. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. - Wysocka, E. (2007). Człowiek a środowisko życia, podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. - Wybrane rozporządzenia MEN oraz MPiPS |
||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zakres tematów ćwiczeń (o kolejności treści decyduje osoba prowadząca ćwiczenia) 1. - Informacje organizacyjne oraz warunki zaliczenia przedmiotu. - Przedmiot rozpoznania diagnostycznego. - Autodiagnoza stylu uczenia się na podstawie podanych testów 2.. - Kontakt diagnostyczny - Normy moralne i etyczne diagnostyki pedagogicznej 3. - Strategie poznawcze w diagnozie pedagogicznej - atomizm i holizm. Atrybucja - Procedury badań diagnostycznych – podejście zewnętrzne i wewnętrzne, różnice w podejściu ilościowym i jakościowym 4. - Orzeczenia i opinie wydawane przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych - Analiza orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego - Diagnostyka pedagogiczna (opiekuńczo-wychowawcza, rehabilitacyjna, resocjalizacyjna i socjoterapeutyczna) w pracy różnych instytucji na podstawie prawa oświatowego 5. - Modele diagnozowania w pedagogice (Ziemski, Kępiński, Obuchowska, Marcinkowska, modele diagnozy dydaktycznej, wychowawczej i środowiskowej, ujęcie strukturalno-dynamiczne, i in.) 6. - Metody diagnostyczne w ocenie specyfiki zaburzeń rozwoju - planowanie narzędzi diagnozy pedagogicznej. - Konstruowanie ankiety, - Operacjonalizacja celów kształcenia, planowanie i konstruowanie arkusza obserwacji z wykorzystaniem taksonomii celów kształcenia lub wychowania. 7. - Wybrane metody oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego osób z niepełnosprawnościami i niedostosowanych społecznie - Techniki projekcyjne w diagnozie pedagogicznej 8. Ewaluacja procesu edukacyjno-terapeutycznego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 9. - Zakończenie i podsumowanie zajęć - Omówienie osiągniętych efektów kształcenia |
||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody kształcenia: metody podające (oparte na słowie - instruktaż do ćwiczeń, praca z książką, aktem prawnym), problemowe (forum, zadania otwarte) eksponujące (zadania kształtujące system wartości), praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe). |
||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty uczenia się osiągnięte na ćwiczeniach weryfikowane będą przez analizę wymaganych opracowań, a także obserwacje studenta w czasie wykonywania zadań (ocena zaangażowania, systematyczności i terminowości oddawania prac, poprawności wykonania – diagnoza mocnych i słabych stron studenta, jako przyszłego pedagoga). |
||||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr. ćwiczeniowa II ZM/PC 1 Kod do zespołu w aplikacji Teams: ablri1w |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.