Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnostyka w pedagogice specjalnej [PC-5F-DPS] Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Diagnostyka w pedagogice specjalnej [PC-5F-DPS]
Zajęcia: Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021 [2020Zn] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 15:45 - 18:10
(sala nieznana)
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 18
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Mariusz Maciątek
Literatura:

Szczegółowe informacje dotyczące zakresu stron podawane będą na poszczególnych ćwiczeniach. Koordynator przedmiotu zastrzega możliwość zmiany na liście lektur z uwagi na edukacje zdalną.

- Dłużniewska, A., Szubielska, M. (2017). Diagnoza – definicja, klasyfikacja, modele, narzędzia. W: K. Krakowiak (red.), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, s. 20-44

- Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

- Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna, podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.

- Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA.

- Oster, G. D., Golud, P. (2003). Rysunek w psychoterapii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

- Skałbania, B. (2011). Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

- Trochimiak, B., Gosk, U. (2010). Diagnoza pedagogiczna W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

- Trochimiak, B. (2011). Konstruowanie narzędzi do prowadzenia diagnozy pedagogicznej. W: J. Głodkowska (red.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

- Wysocka, E. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

- Wysocka, E. (2007). Człowiek a środowisko życia, podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

- Wybrane rozporządzenia MEN oraz MPiPS

Zakres tematów:

Zakres tematów ćwiczeń (o kolejności treści decyduje osoba prowadząca ćwiczenia)

1.

- Informacje organizacyjne oraz warunki zaliczenia przedmiotu.

- Przedmiot rozpoznania diagnostycznego.

- Autodiagnoza stylu uczenia się na podstawie podanych testów

2..

- Kontakt diagnostyczny

- Normy moralne i etyczne diagnostyki pedagogicznej

3.

- Strategie poznawcze w diagnozie pedagogicznej - atomizm i holizm. Atrybucja

- Procedury badań diagnostycznych – podejście zewnętrzne i wewnętrzne, różnice w podejściu ilościowym i jakościowym

4.

- Orzeczenia i opinie wydawane przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych

- Analiza orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego

- Diagnostyka pedagogiczna (opiekuńczo-wychowawcza, rehabilitacyjna, resocjalizacyjna i socjoterapeutyczna) w pracy różnych instytucji na podstawie prawa oświatowego

5.

- Modele diagnozowania w pedagogice (Ziemski, Kępiński, Obuchowska, Marcinkowska, modele diagnozy dydaktycznej, wychowawczej i środowiskowej, ujęcie strukturalno-dynamiczne, i in.)

6.

- Metody diagnostyczne w ocenie specyfiki zaburzeń rozwoju - planowanie narzędzi diagnozy pedagogicznej.

- Konstruowanie ankiety,

- Operacjonalizacja celów kształcenia, planowanie i konstruowanie arkusza obserwacji z wykorzystaniem taksonomii celów kształcenia lub wychowania.

7.

- Wybrane metody oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego osób z niepełnosprawnościami i niedostosowanych społecznie

- Techniki projekcyjne w diagnozie pedagogicznej

8.

Ewaluacja procesu edukacyjno-terapeutycznego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

9.

- Zakończenie i podsumowanie zajęć

- Omówienie osiągniętych efektów kształcenia

Metody dydaktyczne:

Metody kształcenia: metody podające (oparte na słowie - instruktaż do ćwiczeń, praca z książką, aktem prawnym), problemowe (forum, zadania otwarte) eksponujące (zadania kształtujące system wartości), praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe).

Metody i kryteria oceniania:

Efekty uczenia się osiągnięte na ćwiczeniach weryfikowane będą przez analizę wymaganych opracowań, a także obserwacje studenta w czasie wykonywania zadań (ocena zaangażowania, systematyczności i terminowości oddawania prac, poprawności wykonania – diagnoza mocnych i słabych stron studenta, jako przyszłego pedagoga).

Uwagi:

gr. ćwiczeniowa II ZM/PC 1

Kod do zespołu w aplikacji Teams: ablri1w

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)