Etyka zawodu pedagoga specjalnego [PC-2F-EZS]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 5
Przedmiot: | Etyka zawodu pedagoga specjalnego [PC-2F-EZS] | ||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021 [2020Ln]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 5 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 18:15 - 19:50
(sala nieznana)
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 18:15 - 19:50
(sala nieznana) |
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 21 | ||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||
Prowadzący: | Łukasz Rąb | ||||||||||||
Literatura: |
Wybrane fragmenty z: 1. S. Dziamski, Kultura i etyka życia społeczno-zawodowego, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2005. 2. J. Hołówka, Etyka w działaniu, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001. 3. J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna, Wyd. WSP, Rzeszów 1996. 4. Kodeks Etyczny Nauczyciela, Kodeks Etyki Nauczycielskiej, Kodeks Etyczno-Zawodowy Psychologa, Kodeks Etyki Zawodu Kuratora Sądowego, Kodeks Etyki Pracownika Socjalnego, Kodeks Etyki Pracownika Szkoły 5. L. Kołakowski, Etyka bez kodeksu, w: Kultura i fetysze, PWN, Warszawa 2000. 6. I. Lazari-Pawłowska, Etyki zawodowe jako role społeczne, [w:] Etyka zawodowa, pod red. A. Sarapaty, Książka i Wiedza, 1971 7. I. Lazari-Pawłowska, Warunkowe i bezwarunkowe obowiązywanie norm moralnych, w: O wartościach, normach i problemach moralnych, PWN, Warszawa 1994. 8. Ph. Meirieu, Moralne wybory nauczycieli: etyka i pedagogika, Warszawa 2003. 9. M. Ossowska, Wzór demokraty, Instytut Wydawniczy Daimonion, Lublin 1992. 10. Po co etyka pedagogom?, praca zbiorowa, red. W. Sawczuk, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2007. 11. A. Przyłuska-Fiszer, Niepełnosprawność jako przedmiot refleksji bioetycznej, Wydawnictwo Fall, Kraków 2013. 12. P. Singer, Przewodnik po etyce, Książka i Wiedza, Warszawa 1998. 13. M. Środa, Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, w: Etyka nr 27, 1994. 14. D. Zając, Etyka zawodu nauczycieli, Wyd. UKW, Bydgoszcz 2011. 15. M. Toeplitz-Winiewska, Cechy zawodu zaufania publicznego, [w:] Etyka zawodu psychologa, red. J. Brzeziński i inni, Warszawa 2008, s. 83-86. 16. Konwencja Praw Osób Niepełnosprawnych 17. Karta Praw Osób Niepełnosprawnych 18. Konstytucja RP |
||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Specyfika etyk zawodowych; Etyka zawodowa a deontologia zawodu. Wstęp do zajęć. 2. Wizerunek pedagoga specjalnego; cnoty zawodowe; hierarchia wartości w zawodzie zaufania publicznego. 3. Etyki kodeksowe. Poglądy zwolenników i przeciwników kodeksów etyk zawodowych. 4. Wzór osobowy; sylwetka pedagoga specjalnego; rola i odpowiedzialność społeczna. 5. Współczesne dylematy etyczne pedagoga specjalnego. |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja, analiza przypadku, praca z tekstem. |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność podczas zajęć, prezentacja na wybrany teamat. W przypadku nauczania zdalnego - aktywność w formie elektronicznej: odpowiedzi na zadane pytania, eseje, ankiety Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3affcb5967ee9948098ca8a983d68af8c2%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=751b537d-f34a-405f-9d8a-3eed78c0ffbd&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
||||||||||||
Uwagi: |
gr.ćwiczeniowa I ZU/PC-LOGo1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.