Współczesne nurty filozofii [AK-0F-WFN]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021
Wykład,
grupa nr 2
Przedmiot: | Współczesne nurty filozofii [AK-0F-WFN] | ||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021 [2020Zn]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
(sala nieznana)
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 8:00 - 10:25
(sala nieznana) |
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 128 | ||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||
Prowadzący: | Mateusz Radzki | ||||||||||||
Literatura: |
1.K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii, Warszawa 2003. 2.W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. III (wybrane fragmenty), Warszawa 1993. |
||||||||||||
Zakres tematów: |
1.Dziedziny i zagadnienia filozofii. Przedstawienie podstawowych dziedzin filozofii: logiki, metafizyki epistemologii oraz aksjologii (etyki i estetyki) oraz głównych zagadnień współczesnej filozofii analitycznej (filozofii logiki, języka, umysłu oraz nauki). 2.Fenomenologia. Przedstawienie głównych postulatów fenomenologii na przykładzie filozofii Edmunda Husserla. Istota tzw. fenomenów. Metoda „redukcji fenomenologicznej”. Znaczenie intuicji w procesie poznania. 3.Logicyzm. Postulat redukcji matematyki do logiki. Znaczenie dokonań Bertranda Russella i Alfreda Whiteheada. Twierdzenie Gödla i granice logicyzmu. 4.Pozytywizm logiczny. Filozofowie „Koła Wiedeńskiego”. Filozofia logiki Ludwiga Wittgensteina. Teoria wiedzy na gruncie pozytywizmu logicznego. Wskazanie na wkład polskich logików i filozofów szkoły lwowsko-warszawskiej w rozwój logiki i filozofii języka. 5.Współczesna filozofia analityczna. Podstawowe problemy filozofii języka (np. problem znaczenia i odniesienia przedmiotowego nazw) oraz filozofii nauki (weryfikacjonizm a falsyfikacjonizm). |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia prowadzone przy pomocy aplikacji MS Teams. Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a67f9b9ef4f3f4bb88eaf11bb63c236f3%40thread.tacv2/conversations?groupId=0650cc75-e45e-478d-8e07-ba5c93fba9c8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metodą wspomagającą jest kontakt mailowy, na który studenci otrzymają materiały z zajęć. |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: 1. Egzamin pisemny (możliwa jest forma zdalna egzaminu w zależności od sytuacji epidemiologicznej). 2. Weryfikacja systematycznego udziału słuchaczy w wykładach. Nakład pracy studenta: 1. Udział w wykładach i ćwiczeniach: 15 h 2. Opracowanie przedstawionych na wykładzie treści - 5 h 3. Zapoznanie się z wybraną literaturą filozoficzną - 5 h 4. Przygotowanie się do egzaminu końcowego - 5 h Sumaryczna liczba punktów ECTS-1 |
||||||||||||
Uwagi: |
gr. wykładowa I ZU/PE Zajęcia prowadzone przy pomocy aplikacji MS Teams. Minimalne warunki sprzętowe: komputer z dostępem do mikrofonu i kamery. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.