Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji polonistycznej w przedszkolu [PW-5F-MPP] Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka edukacji polonistycznej w przedszkolu [PW-5F-MPP]
Zajęcia: Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021 [2020Zn] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55
(sala nieznana)
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 8:00 - 10:25
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 26
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Beata Szurowska
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Filipiak E., Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 2002.

Jadacka H., Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2007.

Kuszak K., Świat związków frazeologicznych w języku dziecka. Inspiracje teoretyczne - badania - implikacje praktyczne, Poznań 2014.

Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2007.

Markowski A. (red.), Nowy słownik poprawnej polszczyzny, Warszawa 2000.

Ostaszewska D., Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Warszawa 2010.

Pardej K., Wariantywność fonetyczna u dzieci wiejskich z gminy Rzeczyca, województwo łódzkie, Kraków 2011.

Pardej K., Proces przyswajania systemu językowego, „Wychowanie w Przedszkolu” 2009, nr 1, s. 18-20.

Pardej K., Wpływ dyskursu na konstruowanie opowiadań przez dzieci w wieku od dwóch do dziesięciu lat, „Poradnik Językowy” 2009, z. 8, s. 83-90.

Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego. Ćwiczenia, Warszawa 2011.

Żytko M., Pozwólmy dzieciom mówić i pisać, Warszawa 2011.

Literatura uzupełniająca:

Badyda E., Rzedzicka S., Fonetyka języka polskiego w ćwiczeniach, Gdańsk 2009.

Bernstain B., Socjolingwistyczne ujęcie procesu socjalizacji. Uwagi dotyczące podatności na oddziaływanie szkoły, przeł. Z. Babska, [w:] Badania nad rozwojem języka dziecka, red. G. W. Shugar, M. Smoczyńska, Warszawa 1980, s. 557-596.

Dubisz S. (red.), Nauka o języku dla polonistów, Warszawa 2002.

Dukiewicz L., Sawicka I., Gramatyka współczesnego języka polskiego. Fonetyka i fonologia, Kraków 1995.

Krasuska-Betiuk M., Miejsce nauki o języku w kształceniu językowym uczniów w młodszym wieku szkolnym, [w:] Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, red. nauk. Bernadeta Niesporek-Szamburska, Katowice 2012, s. 45-56.

Kucała M., Twoja mowa cię zdradza. Regionalizmy i dialektyzmy języka polskiego, Kraków 1994.

Mnich M., Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2002.

Ostaszewska D., Tambor J., Podstawowe wiadomości z fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Katowice 1997.

Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007.

Wierzbicka A., Kultura języka polskiego praktyczne ćwiczenia, Łódź 2001.

Wiśniewski M., Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń 2001.

Zakres tematów:

Celem zajęć jest utrwalenie i poszerzenie (o treści metodyczne) wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji polonistycznej, które zostały nabyte podczas zajęć (Podstawy języka polskiego dla nauczycieli wychowania przedszkolnego), tak aby student posiadał kompetencje niezbędne do:

• projektowania i prowadzenia zajęć językowych i literackich w przedszkolu,

• diagnozy w zakresie kompetencji polonistycznych (pod kątem przygotowania do nauki czytania i pisania),

• wspomagania rozwoju dziecka w zakresie kompetencji polonistycznych,.

• pracy z utworem literackim z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.

TREŚCI PROGRAMOWE

• Znajomość i funkcjonalne posługiwanie się pojęciami z zakresu wiedzy o języku.

• Zapoznanie z metodyką edukacji polonistycznej (cele, treści programowe, metody i środki dydaktyczne)

• Umiejętność opracowania zajęć z zakresu edukacji polonistycznej dla różnych grup wiekowych (3-6 lat).

• Znajomość pojęć z zakresu gotowości szkolnej w obszarze przygotowania do nauki czytani i pisania;

• umiejętność przeprowadzenia diagnozy z zakresu kompetencji polonistycznych oraz wspomaganie rozwoju dziecka w tym obszarze rozwojowym

• Orientacja w klasycznej i współczesnej literaturze dla dzieci oraz w kulturze dla dziecięcego odbiorcy.

• Umiejętność analizy i interpretacji zróżnicowanych formalnie dzieł literackich oraz kulturowych, praca z tekstem literackim z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.

Szczegółowy opis zajęć dla grupy:

Szczegółowy opis zajęć:

24.10. – ćwiczenia organizacyjne, podział na grupy. Omówienie treści polonistycznych z podstawy programowej, metod i środków dydaktycznych wspomagających rozwój językowy oraz przygotowanie przedszkolaków do nauki czytania i pisania.

25.10. – praca w grupach/ Opracowanie pomocy dydaktycznych wspierających rozwój dziecka w osiągnięciu dojrzałości szkolnej w zakresie kompetencji polonistycznych. Prezentacja i omówienie pomocy na zajęciach.

14.11. – prezentacja/ Rozwój mowy dziecka w wieku przedszkolnym oraz metody wspomagania rozwoju mowy dziecka w przedszkolu, opracowanie konspektu zajęć z tego zakresu - w oparciu o podstawę programową i analizę wybranego pakietu (od 3-latka do 6-latka) + ćwiczenie dla grupy.

prezentacja/Nauka czytania i pisania w przedszkolu (wybrane koncepcje, dojrzałość i gotowość do podjęcia nauki czytania i pisania, opracowanie konspektu zajęć z wybraną literą - w oparciu o podstawę programową i analizę wybranego pakietu (od 3-latka do 6-latka) + ćwiczenie dla grupy.

15.11 – prezentacja/ Przygotowanie do nauki pisania, rozwijanie sprawności motorycznej i grafomotorycznej, umiejętności organizowania pola spostrzeżeniowego, orientacji na kartce i pamięci wzrokowej, opracowanie konspektu zajęć z tego zakresu - w oparciu o podstawę programową i analizę wybranego pakietu (od 3-latka do 6-latka) + ćwiczenie dla grupy

prezentacja/ Rozwijanie percepcji słuchowej, pamięci słuchowej i słuchu fonematycznego opracowanie konspektu zajęć z tego zakresu - w oparciu o podstawę programową i analizę wybranego pakietu (od 3-latka do 6-latka) + ćwiczenie dla grupy

12.12. – praca w grupach i prezentacja/ Baśniowy tydzień, opracowanie ogólnego konspektu tygodniowego z wykorzystaniem wybranej baśni, integracja treści polonistycznych z innymi obszarami rozwoju dziecka

14.02. – prezentacja/ bajka na komputerze, opracowanie tekstu literackiego z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, rozwijanie zainteresowań czytelniczych i percepcji wzrokowej

prezentacja/ słuchowisko, opracowanie tekstu literackiego z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, rozwijanie zainteresowań czytelniczych i percepcji słuchowej

zaliczenie: ocena przygotowanych prezentacji, zaangażowania i pracy w grupach, obecność na zajęciach.

Metody dydaktyczne:

Informacyjne (wyjaśnianie, narracja, opis, wykład z prezentacją interaktywną), heurystyczne (problemowe, dyskusji, dialogu), metoda projektu.

Zajęcia prowadzone w formie zdalnej (w terminach zgodnych z planem zajęć) z wykorzystaniem aplikacji Teams.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena na podstawie pracy i aktywności studenta podczas zajęć, ocena przygotowanych prac zaliczeniowych, ocena współpracy w grupie (zaangażowanie, umiejętność rozwiązywania problemów, prezentacja, umiejętność krytycznego i refleksyjnego podejścia do opracowywanego tematu).

Uwagi:

gr.ćwiczeniowa II ZM/PW 1

Link do Zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9943f0efdd6c48e19db9fdd742331fbc%40thread.tacv2/conversations?groupId=f9357c53-80ec-46fa-8b4d-c2122791915c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)