Metodyka edukacji polonistycznej w przedszkolu [PW-5F-MPP]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka edukacji polonistycznej w przedszkolu [PW-5F-MPP] | ||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021 [2020Zn]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55
(sala nieznana)
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 8:00 - 10:25
(sala nieznana) |
||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 26 | ||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||
Prowadzący: | Beata Szurowska | ||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Filipiak E., Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 2002. Jadacka H., Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2007. Kuszak K., Świat związków frazeologicznych w języku dziecka. Inspiracje teoretyczne - badania - implikacje praktyczne, Poznań 2014. Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2007. Markowski A. (red.), Nowy słownik poprawnej polszczyzny, Warszawa 2000. Ostaszewska D., Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Warszawa 2010. Pardej K., Wariantywność fonetyczna u dzieci wiejskich z gminy Rzeczyca, województwo łódzkie, Kraków 2011. Pardej K., Proces przyswajania systemu językowego, „Wychowanie w Przedszkolu” 2009, nr 1, s. 18-20. Pardej K., Wpływ dyskursu na konstruowanie opowiadań przez dzieci w wieku od dwóch do dziesięciu lat, „Poradnik Językowy” 2009, z. 8, s. 83-90. Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego. Ćwiczenia, Warszawa 2011. Żytko M., Pozwólmy dzieciom mówić i pisać, Warszawa 2011. Literatura uzupełniająca: Badyda E., Rzedzicka S., Fonetyka języka polskiego w ćwiczeniach, Gdańsk 2009. Bernstain B., Socjolingwistyczne ujęcie procesu socjalizacji. Uwagi dotyczące podatności na oddziaływanie szkoły, przeł. Z. Babska, [w:] Badania nad rozwojem języka dziecka, red. G. W. Shugar, M. Smoczyńska, Warszawa 1980, s. 557-596. Dubisz S. (red.), Nauka o języku dla polonistów, Warszawa 2002. Dukiewicz L., Sawicka I., Gramatyka współczesnego języka polskiego. Fonetyka i fonologia, Kraków 1995. Krasuska-Betiuk M., Miejsce nauki o języku w kształceniu językowym uczniów w młodszym wieku szkolnym, [w:] Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, red. nauk. Bernadeta Niesporek-Szamburska, Katowice 2012, s. 45-56. Kucała M., Twoja mowa cię zdradza. Regionalizmy i dialektyzmy języka polskiego, Kraków 1994. Mnich M., Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2002. Ostaszewska D., Tambor J., Podstawowe wiadomości z fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Katowice 1997. Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007. Wierzbicka A., Kultura języka polskiego praktyczne ćwiczenia, Łódź 2001. Wiśniewski M., Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń 2001. |
||||||||||||||
Zakres tematów: |
Celem zajęć jest utrwalenie i poszerzenie (o treści metodyczne) wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji polonistycznej, które zostały nabyte podczas zajęć (Podstawy języka polskiego dla nauczycieli wychowania przedszkolnego), tak aby student posiadał kompetencje niezbędne do: • projektowania i prowadzenia zajęć językowych i literackich w przedszkolu, • diagnozy w zakresie kompetencji polonistycznych (pod kątem przygotowania do nauki czytania i pisania), • wspomagania rozwoju dziecka w zakresie kompetencji polonistycznych,. • pracy z utworem literackim z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. TREŚCI PROGRAMOWE • Znajomość i funkcjonalne posługiwanie się pojęciami z zakresu wiedzy o języku. • Zapoznanie z metodyką edukacji polonistycznej (cele, treści programowe, metody i środki dydaktyczne) • Umiejętność opracowania zajęć z zakresu edukacji polonistycznej dla różnych grup wiekowych (3-6 lat). • Znajomość pojęć z zakresu gotowości szkolnej w obszarze przygotowania do nauki czytani i pisania; • umiejętność przeprowadzenia diagnozy z zakresu kompetencji polonistycznych oraz wspomaganie rozwoju dziecka w tym obszarze rozwojowym • Orientacja w klasycznej i współczesnej literaturze dla dzieci oraz w kulturze dla dziecięcego odbiorcy. • Umiejętność analizy i interpretacji zróżnicowanych formalnie dzieł literackich oraz kulturowych, praca z tekstem literackim z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Szczegółowy opis zajęć dla grupy: Szczegółowy opis zajęć: 24.10. – ćwiczenia organizacyjne, podział na grupy. Omówienie treści polonistycznych z podstawy programowej, metod i środków dydaktycznych wspomagających rozwój językowy oraz przygotowanie przedszkolaków do nauki czytania i pisania. 25.10. – praca w grupach/ Opracowanie pomocy dydaktycznych wspierających rozwój dziecka w osiągnięciu dojrzałości szkolnej w zakresie kompetencji polonistycznych. Prezentacja i omówienie pomocy na zajęciach. 14.11. – prezentacja/ Rozwój mowy dziecka w wieku przedszkolnym oraz metody wspomagania rozwoju mowy dziecka w przedszkolu, opracowanie konspektu zajęć z tego zakresu - w oparciu o podstawę programową i analizę wybranego pakietu (od 3-latka do 6-latka) + ćwiczenie dla grupy. prezentacja/Nauka czytania i pisania w przedszkolu (wybrane koncepcje, dojrzałość i gotowość do podjęcia nauki czytania i pisania, opracowanie konspektu zajęć z wybraną literą - w oparciu o podstawę programową i analizę wybranego pakietu (od 3-latka do 6-latka) + ćwiczenie dla grupy. 15.11 – prezentacja/ Przygotowanie do nauki pisania, rozwijanie sprawności motorycznej i grafomotorycznej, umiejętności organizowania pola spostrzeżeniowego, orientacji na kartce i pamięci wzrokowej, opracowanie konspektu zajęć z tego zakresu - w oparciu o podstawę programową i analizę wybranego pakietu (od 3-latka do 6-latka) + ćwiczenie dla grupy prezentacja/ Rozwijanie percepcji słuchowej, pamięci słuchowej i słuchu fonematycznego opracowanie konspektu zajęć z tego zakresu - w oparciu o podstawę programową i analizę wybranego pakietu (od 3-latka do 6-latka) + ćwiczenie dla grupy 12.12. – praca w grupach i prezentacja/ Baśniowy tydzień, opracowanie ogólnego konspektu tygodniowego z wykorzystaniem wybranej baśni, integracja treści polonistycznych z innymi obszarami rozwoju dziecka 14.02. – prezentacja/ bajka na komputerze, opracowanie tekstu literackiego z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, rozwijanie zainteresowań czytelniczych i percepcji wzrokowej prezentacja/ słuchowisko, opracowanie tekstu literackiego z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, rozwijanie zainteresowań czytelniczych i percepcji słuchowej zaliczenie: ocena przygotowanych prezentacji, zaangażowania i pracy w grupach, obecność na zajęciach. |
||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Informacyjne (wyjaśnianie, narracja, opis, wykład z prezentacją interaktywną), heurystyczne (problemowe, dyskusji, dialogu), metoda projektu. Zajęcia prowadzone w formie zdalnej (w terminach zgodnych z planem zajęć) z wykorzystaniem aplikacji Teams. |
||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena na podstawie pracy i aktywności studenta podczas zajęć, ocena przygotowanych prac zaliczeniowych, ocena współpracy w grupie (zaangażowanie, umiejętność rozwiązywania problemów, prezentacja, umiejętność krytycznego i refleksyjnego podejścia do opracowywanego tematu). |
||||||||||||||
Uwagi: |
gr.ćwiczeniowa II ZM/PW 1 Link do Zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9943f0efdd6c48e19db9fdd742331fbc%40thread.tacv2/conversations?groupId=f9357c53-80ec-46fa-8b4d-c2122791915c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.