Dziecko i dzieciństwo [PW-5F-DDZ]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Dziecko i dzieciństwo [PW-5F-DDZ] | ||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021 [2020Zn]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 8:00 - 10:25
(sala nieznana)
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 15:45 - 18:10
(sala nieznana) |
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 26 | ||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||
Prowadzący: | Anna Górka-Strzałkowska | ||||||||||||
Literatura: |
1. Smolińska-Theiss B., ( 2014) Korczakowskie narracje pedagogiczne, Impuls. 2. Smolińska-Theiss B., (2014) Dzieciństwo jako status społeczny. Edukacyjne przywileje dzieci klasy średniej. Wyd. APS 3. Smolińska-Theiss B., (1993) Dzieciństwo w małym mieście, Uniwersytet Warszawski, Wydział Pedagogiczny 4. Smolińska-Theiss B., (2013) Rok Janusza Korczaka 2012. Nie ma dzieci-są ludzie. Warszawa 5. Smolińska-Theiss B., Theiss W., (2003) Stulecie dziecka: między mitem a zniewoleniem (w:)W służbie dziecku – blaski i cienie, red. J.W ilk, Lublin Katedra Pedagogiki Rodziny KUL 6. Korczak J., (2017) Momenty wychowawcze. Wyd. Rzecznik Praw Dziecka 7. Korczak J., (2017) Prawo dziecka do szacunku. Wyd. Rzecznik Praw Dziecka 8. Danilewicz W., Theiss W., (2014) Pedagogika Społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Wydawnictwo Akademickie Żak 9. Śliwerski B., (2007) Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Pedagogika GW 10. Korczak J., (2017) Momenty wychowawcze. Wyd. Rzecznik Praw Dziecka 11.Korczak J., (2017) Prawo dziecka do szacunku. Wyd. Rzecznik Praw Dziecka 12. Korczak J., (2004), Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie, Wydawnictwo Santorski, Warszawa. 13. Jarosz E., (2018), Dziecięce obywatelstwo-między prawami dziecka a rzeczywistością. (w:) Pedagogika Społeczna rok XVII, nr 4(70) 14. Jarosz E., (2014) Społeczna podmiotowość dziecka - rozwój koncepcji obywatelstwa dzieci. Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne 23, 11-24. 15. Danilewicz W., Theiss W., (2014) Pedagogika Społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej. Wydawnictwo Akademickie Żak 16. Theiss W., (1996), Zniewolone dzieciństwo. Socjalizacja w warunkach społeczno-politycznych. Warszawa, Wyd. Żak 17.Aries, P. (1995). Historia dzieciństwa. Dziecko i rodzina w dawnych czasach. Tłum. M. Ochab. Gdańsk: Wydawnictwo Marabut 18. Bałachowicz J., (2012) Dziecko w koncepcjach pedagogicznych Marii Grzegorzewskiej i Janusza Korczaka. Warszawa, Wyd. APS 19. Śliwerski B., (2007) Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu. Gdańsk, GWP 20. Kron W.F. (2012) Pedagogika. Kluczowe zagadnienia. Sopot , GWP 21. Krauze-Sikorska H., Klichowski M., (2020) Pedagogika dziecka. Podręcznik akademicki. Poznań, Wyd. UAM 22. Łopatkowa M., (1988) Elementarz wychowania małego dziecka. Warszawa, Wyd. LSW 23. Elliot J., Place M., (2000) Dzieci i młodzież w kłopocie. Warszawa, WSiP. |
||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Dziecko i dzieciństwo – pejzaż współczesny, rzecz o badaniach nad dz dzieciństwem. 2. Badania nad dzieciństwem – początki i rozwój, współczesna tożsamość. 3. Metodologiczna tożsamość pedagogiki dziecka (projektowanie badań ilościowych i jakościowych w pedagogice dziecka, słuchanie dziecięcych głosów w procesie badawczym – perspektywa etyczna). 4. Rola metodologii językoznawstwa kognitywnego w procesie identyfikacji potencjału dziecka. 5. Konwencjonalne badania sytuacji dziecka. 6. Dziecko jako obiekt i partner w badaniach pedagogicznych.Rozpoznawanie sytuacji dziecka, czyli o sondażu diagnostycznym. 7. Rysunek dziecka źródłem wiedzy o nim. 8. Gromadzenie informacji o sytuacji dziecka i jego dzieciństwie, czyli o ankiecie, obserwacji i wywiadzie. 9. Eksperyment jako metoda badawcza w pedagogice dziecka. 10. Relacje społeczne w grupie dzieci. Istota i proces badań socjometrycznych. 11. Fenomenografia jako strategia jakościowa w badaniach pedagogicznych. 12. Podejście biograficzne w badaniach jakości wczesnej edukacji dziecka. 13. Studium przypadku (case study) w badaniach z(nad) dziećmi. 14. Wyjść poza opis. Badania interwencyjne w edukacji dziecka. |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
(włączenie ich do planowania, realizacji, kontrolo oraz oceny procesu kształcenia) - metody symulacji (symulacji sytuacji edukacyjnych, w których studenci wchodzą w rolę nauczycieli i wykorzystują określoną metodę) - drama (odgrywając pewną rolę, odwołuje się również do własnych doświadczeń życiowych i zyskuje tym samym większą świadomość motywacji własnych wyborów, sposobu myślenia i postępowania) - metoda projektów tudenci sami zdobywają informacje o jakimś szerszym niż zwykle zagadnieniu, opracowują je w oryginalnej formie (prezentacje multimedialne, nagrania audio i wideo, książki, gry dydaktyczne, wizualizacje w postaci tablic, plansze, schematy, foliogramy i inne formy), |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
- aktywność i zaangażowanie studentów w czasie rzeczywistym na zajęciach - egzamin pisemny w formie testu - prezentacje multimedialne - praca zespołowa na zajęciach NAKŁAD PRACY STUDENTÓW przygotowanie do ćwiczeń/warsztatów lektura tekstów |
||||||||||||
Uwagi: |
gr.ćwiczeniowa II ZM/PW 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.