Etyka zawodu [AK-0F-ETZ]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Etyka zawodu [AK-0F-ETZ] | ||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021 [2020Zn]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
(sala nieznana)
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
(sala nieznana) |
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 26 | ||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||
Prowadzący: | Katarzyna Łukaszewska | ||||||||||||
Literatura: |
1. S. Dziamski, Kultura i etyka życia społeczno-zawodowego, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2005. 2. J. Hołówka, Etyka w działaniu, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001. 3. J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna, Wyd. WSP, Rzeszów 1996. 4. Kodeks Etyczny Nauczyciela. 5. L. Kołakowski, Etyka bez kodeksu, w: Kultura i fetysze, PWN, Warszawa 2000. 6. T. Kotarbiński, Istota oceny etycznej, w: Pisma etyczne. 7. I. Lazari-Pawłowska, Etyki zawodowe jako role społeczne, [w:] Etyka zawodowa, pod red. A. Sarapaty, Książka i Wiedza, 1971 8. I. Lazari-Pawłowska, Warunkowe i bezwarunkowe obowiązywanie norm moralnych, w: O wartościach, normach i problemach moralnych, PWN, Warszawa 1994. 9. Ph. Meirieu, Moralne wybory nauczycieli: etyka i pedagogika, Warszawa 2003. 10. M. Ossowska, Wzór demokraty, Instytut Wydawniczy Daimonion, Lublin 1992. 11. Po co etyka pedagogom?, praca zbiorowa, red. W. Sawczuk, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2007. 12. P. Singer, Przewodnik po etyce, Książka i Wiedza, Warszawa 1998. 13. M. Środa, Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, w: Etyka nr 27, 1994. 14. J. Woleński, J. Hartman, Wiedza o etyce, Warszawa 2008. 15. D. Zając, Etyka zawodu nauczycieli, Wyd. UKW, Bydgoszcz 2011. 16. Ethos edukacji w XXI wieku, pod red. Ireny Wojnar, Elipsa, Warszawa 2000. 17. Grzegorz Żuk, Edukacja aksjologiczna, Wyd. UMCS, Lublin 2016. 18. Ethos edukacji w XXI wieku, pod red. Ireny Wojnar, Elipsa, Warszawa 2000. |
||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie metodologiczne – po co etyka pedagogom; etyka zawodowa a deontologia zawodu; pedagog jako zawód zaufania publicznego; zobowiuązania etyczne w zawodzie pedagoga. 2. Wychowanie do wartości. Analiza wybranych teorii pedagogicznych w kontekście aksjologicznym. 3. Etyka wzoru osobowego. Próba wypracowania wzoru osobowego pedagoga i jego analiza. Wzory i cnoty budujące ethos zawodu pedagoga i niszczące go wady. Normatywne ujęcie roli zawodowej. 4. Kodeksy etyczne. Analiza prób sformalizowania normatywnych wymagań zadowowych. 5. Współczesne dylematy etyczne pedagogów. |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja, analiza przypadku, praca z tekstem. |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywny udział w dyskusji Teams. Dla osób nie preferujących tej formy wypowiedzi - aktywność w czasie rzeczywistym na czacie. Do zaliczenia potrzebne jest uzyskanie 2 plusów za aktywność w dyskusji. Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a8654195146a54190b8c65a2a4bbe0f06%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=8a6e10a5-c0e7-4f92-9259-3da06480569e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
||||||||||||
Uwagi: |
gr.ćwiczeniowa II ZM/PW 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.