Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Opieka zastępcza [PE-3S-OZA] Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Opieka zastępcza [PE-3S-OZA]
Zajęcia: Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021 [2020Ln] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
(sala nieznana)
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 20
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Katarzyna Szostakowska
Strona domowa grupy: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3afebfb3fa5d644d1da73881c37a0196b6%40thread.tacv2/conversations?groupId=b3e46bd3-1a9a-4604-a980-f3d851b2a85f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

1. Bartnikowska U., Ćwirynkało K. (2013). Rodziny adopcyjne i zastępcze dziecka z niepełnosprawnością. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

2. Brągiel J., Badora S. (red.) (2005). Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

3. Dąbrowska-Jabłońska I. (2017). Dylematy rodzicielstwa adopcyjnego. [w] Brągiel J., Górnicka B. (2017). Rodzicielstwo w obliczu trudności i problemów życiowych oraz ich przezwyciężanie. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

4. Kelm A. (2000). Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

5. Krajewska B. (2010). Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Kraków. Wydawnictwo Impuls.

6. Matejek J. (2020). Rodzinna piecza zastępcza. Teoretyczne aspekty funkcjonowania rodzin zastępczych. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

7. Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 16 kwietnia 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.

8. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, tekst jedn. Dz. U. z 2020 r.

9. Walancik-Ryba K. (2019). Rodzina zastępcza. Uregulowania prawne a praktyka sądowa. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

10. Węgierski Z. (2006). Opieka nad dzieckiem osieroconym. Teoria i praktyka. Toruń: Wydawnictwo Akapit.

11. Węgierski Z. (2008). Przyczyny sieroctwa społecznego w Polsce. [w] Jundził E., Pawłowska R. (red.) (2008). Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – Teraźniejszość – Przyszłość. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

12. Wosik-Kowala (red.) (2012). Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Zakres tematów:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Omówienie zasad zaliczenia przedmiotu, podział na grupy wykonujące poszczególne zadania;

2. Rys historyczny opieki nad dzieckiem;

3. Omówienia pojęcia „opieka”, zadań opiekuńczo-wychowawczych rodziny w stosunku do dziecka oraz roli organizacji społecznych działających na rzecz dziecka i rodziny;

4. Sieroctwo społeczne – rodzaje, przyczyny, skutki oraz rozmiary;

a) Rodzaje sieroctwa: sieroctwo naturalne, duchowe, społeczne (prawne, losowe, emocjonalne, będące efektem dezorganizacji rodziny);

b) Przyczyny i skutki sieroctwa społecznego;

c) Rozmiary sieroctwa – aktualne dane statystyczne;

5. Uregulowania prawne opieki zastępczej;

a) Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 16 kwietnia 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;

b) Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, tekst jedn. Dz. U. z 2020 r.;

c) Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie – piecza zastępcza;

6. Kwalifikacja dziecka do rodziny zastępczej;

7. Rodzina zastępcza;

8. Zranione dzieciństwo – omówienie doświadczeń dzieci z domów dziecka;

9. Rodzinne formy opieki;

a) Rodzina adopcyjna;

b) Rodzinne domy dziecka;

10. Placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego;

a) Wioski dziecięce;

b) Dom Młodzieży SOS, Wspólnota Mieszkaniowa SOS, mieszkanie nadzorowane;

11. Instytucjonalne formy opieki nad dzieckiem osieroconym cz.1;

a) Policyjna izba dziecka;

b) Placówka interwencyjna - pogotowie opiekuńcze

c) Rodzinne pogotowie opiekuńcze;

12. Instytucjonalna piecza zastępcza - dom dziecka jako placówka opiekuńczo-wychowawcza typu socjalizacyjnego;

13. Powtórzenie i utrwalenie materiału – zajęcia podsumowujące;

Metody dydaktyczne:

METODY KSZTAŁCENIA:

- Prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych

- Dyskusja

- Aktywność na zajęciach

- Praca w grupach

- Mapa myśli

- Burza mózgów

Metody i kryteria oceniania:

METODY KSZTAŁCENIA:

- lektura artykułów i innych materiałów (raportów, stron www)

- omawianie treści w trakcie zajęć, dyskusje w małych zespołach i na forum całej grupy;

- wykonanie zadań praktycznych (przygotowanie prezentacji)

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW:

- godziny kontaktowe ćwiczenia - 5h

- przygotowanie do ćwiczeń, lektura tekstów - 5h

- przygotowanie pracy zaliczeniowej - 2h

- wykonanie zadań praktycznych - 3h

15h - 3 pkt. ECTS

Uwagi:

gr.ćwiczeniowa II ZZ/PE-POW 2

LINK DO ZESPOŁU

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3afebfb3fa5d644d1da73881c37a0196b6%40thread.tacv2/conversations?groupId=b3e46bd3-1a9a-4604-a980-f3d851b2a85f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

FORMY REALIZACJI ZAJĘĆ NA ODLEGŁOŚĆ:

- prowadzenie ćwiczeń w czasie rzeczywistym z wykorzystywaniem platformy Microsoft Teams

- zamieszczanie materiałów omawianych na zajęciach na platformie Microsoft Teams

- Udostępnianie linków do filmów i reportaży na platformie Microsoft Teams

- komunikacja poprzez e-mail oraz MS Teams

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)