Opieka zastępcza [PE-3S-OZA]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Opieka zastępcza [PE-3S-OZA] | ||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021 [2020Ln]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
(sala nieznana)
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
(sala nieznana) |
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 20 | ||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||
Prowadzący: | Katarzyna Szostakowska | ||||||||||||
Strona domowa grupy: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3afebfb3fa5d644d1da73881c37a0196b6%40thread.tacv2/conversations?groupId=b3e46bd3-1a9a-4604-a980-f3d851b2a85f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | ||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA 1. Bartnikowska U., Ćwirynkało K. (2013). Rodziny adopcyjne i zastępcze dziecka z niepełnosprawnością. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. 2. Brągiel J., Badora S. (red.) (2005). Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. 3. Dąbrowska-Jabłońska I. (2017). Dylematy rodzicielstwa adopcyjnego. [w] Brągiel J., Górnicka B. (2017). Rodzicielstwo w obliczu trudności i problemów życiowych oraz ich przezwyciężanie. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. 4. Kelm A. (2000). Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. 5. Krajewska B. (2010). Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Kraków. Wydawnictwo Impuls. 6. Matejek J. (2020). Rodzinna piecza zastępcza. Teoretyczne aspekty funkcjonowania rodzin zastępczych. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego. 7. Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 16 kwietnia 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. 8. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, tekst jedn. Dz. U. z 2020 r. 9. Walancik-Ryba K. (2019). Rodzina zastępcza. Uregulowania prawne a praktyka sądowa. Warszawa: Wydawnictwo PWN. 10. Węgierski Z. (2006). Opieka nad dzieckiem osieroconym. Teoria i praktyka. Toruń: Wydawnictwo Akapit. 11. Węgierski Z. (2008). Przyczyny sieroctwa społecznego w Polsce. [w] Jundził E., Pawłowska R. (red.) (2008). Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – Teraźniejszość – Przyszłość. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. 12. Wosik-Kowala (red.) (2012). Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. |
||||||||||||
Zakres tematów: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Omówienie zasad zaliczenia przedmiotu, podział na grupy wykonujące poszczególne zadania; 2. Rys historyczny opieki nad dzieckiem; 3. Omówienia pojęcia „opieka”, zadań opiekuńczo-wychowawczych rodziny w stosunku do dziecka oraz roli organizacji społecznych działających na rzecz dziecka i rodziny; 4. Sieroctwo społeczne – rodzaje, przyczyny, skutki oraz rozmiary; a) Rodzaje sieroctwa: sieroctwo naturalne, duchowe, społeczne (prawne, losowe, emocjonalne, będące efektem dezorganizacji rodziny); b) Przyczyny i skutki sieroctwa społecznego; c) Rozmiary sieroctwa – aktualne dane statystyczne; 5. Uregulowania prawne opieki zastępczej; a) Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 16 kwietnia 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej; b) Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, tekst jedn. Dz. U. z 2020 r.; c) Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie – piecza zastępcza; 6. Kwalifikacja dziecka do rodziny zastępczej; 7. Rodzina zastępcza; 8. Zranione dzieciństwo – omówienie doświadczeń dzieci z domów dziecka; 9. Rodzinne formy opieki; a) Rodzina adopcyjna; b) Rodzinne domy dziecka; 10. Placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego; a) Wioski dziecięce; b) Dom Młodzieży SOS, Wspólnota Mieszkaniowa SOS, mieszkanie nadzorowane; 11. Instytucjonalne formy opieki nad dzieckiem osieroconym cz.1; a) Policyjna izba dziecka; b) Placówka interwencyjna - pogotowie opiekuńcze c) Rodzinne pogotowie opiekuńcze; 12. Instytucjonalna piecza zastępcza - dom dziecka jako placówka opiekuńczo-wychowawcza typu socjalizacyjnego; 13. Powtórzenie i utrwalenie materiału – zajęcia podsumowujące; |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
METODY KSZTAŁCENIA: - Prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych - Dyskusja - Aktywność na zajęciach - Praca w grupach - Mapa myśli - Burza mózgów |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
METODY KSZTAŁCENIA: - lektura artykułów i innych materiałów (raportów, stron www) - omawianie treści w trakcie zajęć, dyskusje w małych zespołach i na forum całej grupy; - wykonanie zadań praktycznych (przygotowanie prezentacji) NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: - godziny kontaktowe ćwiczenia - 5h - przygotowanie do ćwiczeń, lektura tekstów - 5h - przygotowanie pracy zaliczeniowej - 2h - wykonanie zadań praktycznych - 3h 15h - 3 pkt. ECTS |
||||||||||||
Uwagi: |
gr.ćwiczeniowa II ZZ/PE-POW 2 LINK DO ZESPOŁU https://teams.microsoft.com/l/team/19%3afebfb3fa5d644d1da73881c37a0196b6%40thread.tacv2/conversations?groupId=b3e46bd3-1a9a-4604-a980-f3d851b2a85f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 FORMY REALIZACJI ZAJĘĆ NA ODLEGŁOŚĆ: - prowadzenie ćwiczeń w czasie rzeczywistym z wykorzystywaniem platformy Microsoft Teams - zamieszczanie materiałów omawianych na zajęciach na platformie Microsoft Teams - Udostępnianie linków do filmów i reportaży na platformie Microsoft Teams - komunikacja poprzez e-mail oraz MS Teams |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.