Psychologia zdrowia [20-3F-PZR1]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Psychologia zdrowia [20-3F-PZR1] | ||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021 [2020Ln]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 8:00 - 10:25
(sala nieznana)
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
(sala nieznana) |
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 51 | ||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||
Prowadzący: | Ewa Odachowska-Rogalska | ||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Heszen, I., Sęk, H. (2007). Psychologia zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Woynarowska B. (red) (2007). Edukacja zdrowotna. Warszawa, PWN. Literatura uzupełniająca: Antonovsky, A. (1995). Rozwikłanie tajemnicy zdrowia. Jak radzić sobie ze stresem i nie zachorować. Warszawa, Fundacja IPN. Bishop, G. D. (2000). Psychologia zdrowia. Wrocław: Astrum. Brzeziński J., Cierpiałkowska L. (red) (2008). Zdrowie i choroba. Gdańsk, GWP. Dolińska-Zygmunt (red) (2001), Podstawy psychologii zdrowia. Wrocław, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego. Heszen I., Życińska J. (red) (2008). Psychologia zdrowia w poszukiwaniu pozytywnych inspiracji. Warszawa, Academica. Ogińska-Bulik, N., Juczyński, Z. (2008). Osobowość, stres, zdrowie. Warszawa: Difin. Pilecka W. (red) (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego. Sęk, H. Cieślak, R.(red.). (2004). Wsparcie społeczne stres i zdrowie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Sheridan, C.L., Radmacher, S.A. (1998). Psychologia zdrowia. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP. |
||||||||||||
Zakres tematów: |
Pojęcie psychologii zdrowia, geneza, specyfika, zakres, działy. Cele i zadania psychologii zdrowia. Miejsce psychologii zdrowia wśród nauk o zdrowiu i w psychologii. Zdrowie publiczne, psychologia zdrowia publicznego. Zdrowie i jakość życia jako podstawowe kategorie psychologii zdrowia. Modele i podejścia stosowane w psychologii zdrowia. Model biomedyczny. Model holistyczno-funkcjonalny. Paradygmat patogenetyczny a salutogenetyczny. Podstawowe założenia paradygmatu salutogenetycznego; znaczenie uogólnionych zasobów odpornościowych, stresorów, poczucia koherencji. Resilience. Wsparcie społeczne. Behawioralne i poznawcze uwarunkowania zdrowia i choroby. Kształtowanie się zachowań zdrowotnych – modele i teorie. Psychologia zdrowia jako dziedzina stosowana. Psychosomatyka. Psychologiczne następstwa choroby, zachowanie wobec własnej choroby. Promocja zdrowia, edukacja zdrowotna. Psychologia zdrowia jako obszar badań naukowych, metodologia i problemy etyczne. Międzynarodowe programy badawcze. |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład, prezentacja, przykłady filmowe, praca na przypadkach |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin końcowy - test jednokrotnego wyboru (zalicza 60% pozytywnych odpowiedzi) Obecność, a w przypadku wykładów e-learningowych zapoznanie się z przesłanymi treściami oraz samodzielna analiza literatury we wskazanym przez wykładowcę zakresie. Stały kontakt mailowy z wykładowcą. |
||||||||||||
Uwagi: |
gr. wykładowa III ZM/PY Link do zespołu w Teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a001183a024f54b7c845b0fbd39248a5c%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=584001e0-a720-4987-9d23-1b575d850f52&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.