Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja interpersonalna i społeczna w pracy nauczyciela [10-1S-KIS] Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Komunikacja interpersonalna i społeczna w pracy nauczyciela [10-1S-KIS]
Zajęcia: Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021 [2020Ln] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 15:45 - 18:10
(sala nieznana)
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 21
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Marlena Grzelak-Klus
Literatura:

PODSTAWOWA

1. Thomson P., Sposoby komunikacji interpersonalnej, Warszawa 1999

2. McKay M., Dawis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się GWP, Gdańsk 2001

3. Czarnowska M.M., Przyjazne porozumiewanie się, GWP Gdańsk 2004

4. Czarnowska M.M., Podstawy negocjacji i komunikacji, Pułtusk 2003

5. Maj-Osytek M., Komunikacja niewerbalna, Edgard, 2014

6. Rzepka B., Efektywna komunikacja w zespole, Edgard, 2012

7. Gordon T. Burch N., Jako dobrze żyć z ludźmi, Warszawa 2001

8. Birkenbihl V.F. Komunikacja werbalna, Wrocław 1997

9. Stwerad J. red Mosty zamiast murów o komunikowaniu się między ludźmi, Warszawa 2000

10. Glasl F. Pomocy – Konflikty, Kraków 2008

11. Rosenberg M.B., Porozumienie bez przemocy. o języku serca, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2009

12. Page S., dlaczego rozmowa to nie wszystko?, Bellona, Warszawa 2008

UZUPEŁNIAJĄCA

1. H. Hamer, Rozwój umiejętności społecznych, Jak skutecznie dyskutować i współpracować, Veda, Warszawa 1999

2. Hartley P., Komunikacja w grupie, Zysk i S-ka, Poznań 1997

3. Gordon T., Wychowanie bez porażek

4. Łasiński G., Sztuka prezentacji, Poznań 2000

5. Birkenbihl V.F. Komunikacja werbalna, Wrocław 1997

6. Stwerad J. red Mosty zamiast murów o komunikowaniu się między ludźmi, Warszawa 2000

7. Glasl F. Pomocy – Konflikty, Kraków 2008

Fisher R., Ury W., Dochodząc do TAK – negocjowanie bez poddawani się Warszawa, 2004

8. Ury W., Odchodząc od NIE – negocjowanie od konfrontacji do kooperacji, Warszawa 2009

Zakres tematów:

1. 28.02.2021: Powitanie, wprowadzenie, przedstawienie programu, oczekiwań, wymagań itp.

CZYM JEST KOMUNIKACJA I POROZUMIENIE ? ( definicje, struktura, style, rodzaje)

ANALIZA TRANSAKCYJNA (kto w nas mówi, rodzic, dorosły, dziecko)

2. 14.03.2021: AUTOPORTRET KOMUNIKACYJNY (autoanaliza, rozpoznawanie emocji)

BARIERY I BŁĘDY W KOMUNIKACJI (rodzaje błędów, jak ich unikać i wystrzegać się ich)

3. 27.03.2021: KOMUNIKACJA WERBALNA: POZYTYWNA I EGOTYCZNA ( opis, istota, cel, zasady)

KOMUNIKACJA NIEWERBALNA: MOWA CIAŁA I RĄK (co oznacza ?, jak rozpoznawać?)

4. 28.03.2021: MODEL KOMUNIKACJI BEZ PRZEMOCY (istota, struktura, cele, techniki, błędy)

SZTUKA AKTYWNEGO SŁUCHANIA (od słuchać do wysłuchać, od słyszeć do usłyszeć – istota, struktura, zasady, strategie)

5. 25.04.2021: KONFLIKTY, KŁÓTNIA JAKO FORMA KOMUNIKACJI (diagnoza, rodzaje, rozwiązywanie, asertywność jak kłócić się uczciwie i pozytywnie)

SZTUKA NEGOCJACJI (czym są rodzaje, zasady, warunki skuteczności, etapy)

TREŚCI PRZEDMIOTU

Treści ogólne przedmiotu dotyczą:

- Komunikowanie społeczne. Komunikacja interpersonalna/ bezosobowa. Komunikowanie werbalne i niewerbalne.

- Analiza transakcyjna. Model strukturalny komunikacji, etapy, rodzaje.

- Aktywne słuchanie, techniki, strategie, bariery. Sztuka przemawiania, prezentacji, dyskusji i negocjacji.

- Błędy, zakłócenia i bariery w komunikacji – przyczyny, konsekwencje, jak sobie radzić. Blokady w komunikacji interpersonalnej i sposoby ich przełamywania.

- Sytuacje konfliktowe – rodzaje. Rozwiązywanie konfliktów, zasady uczciwej kłótni.

- Sposoby doskonalenia skuteczności i poprawności komunikacji interpersonalnej.

Metody dydaktyczne:

LINK do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a037a71ce05fb46a0b1a249cbebbce321%40thread.tacv2/conversations?groupId=82deff3d-ea93-4c16-9703-2f815d5f0b86&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

METODY PRACY

Ćwiczenia prowadzone metodą animacji grupy przy współudziale studentów z prezentacjami multimedialnymi, filmami dydaktycznymi, elementami dramy, socjoterapii, dyskusji, autorefleksji rozwojowej.

Metody i kryteria oceniania:

WYMAGANIA

- obecność na zajęciach i aktywny w nich udział,

- oddanie do 09.05.2021 kart autorefleksji rozwojowej - podpięcie w Teams pod zadania,

- oddanie do 09.05.2021 pakietów edukacyjnych tj. przygotowanie się do przeprowadzenia zajęć dotyczących tematyki ćwiczeń z dowolnie wybraną grupą - podpięcie w Teams pod zadania,

- kolokwium zaliczeniowe - termin do uzgodnienia

NAKŁAD PRACY STUDENTA szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności tj.

liczba godzin kontaktowych: 15,

liczba godzin potrzebnych do przygotowania dziennika autorefleksji: 20,

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do przeprowadzenia zajęć dotyczących tematyki ćwiczeń z dowolnie wybraną grupą (przygotowanie pakietu edukacyjnego): 20,

liczba godzin przeznaczonych zapoznanie się z literaturą przedmiotu: 20,

sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 75 ,

(z zachowaniem zasady, że średnio 25 - 30 godzinom pracy odpowiada 1 punkt ECTS)

Uwagi:

gr. ćwiczeniowa III ZZ/PE-EDW

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)