Komunikacja interpersonalna i społeczna w pracy nauczyciela [10-1S-KIS]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Komunikacja interpersonalna i społeczna w pracy nauczyciela [10-1S-KIS] | ||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021 [2020Ln]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 15:45 - 18:10
(sala nieznana)
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55
(sala nieznana) |
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 21 | ||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||
Prowadzący: | Marlena Grzelak-Klus | ||||||||||||
Literatura: |
PODSTAWOWA 1. Thomson P., Sposoby komunikacji interpersonalnej, Warszawa 1999 2. McKay M., Dawis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się GWP, Gdańsk 2001 3. Czarnowska M.M., Przyjazne porozumiewanie się, GWP Gdańsk 2004 4. Czarnowska M.M., Podstawy negocjacji i komunikacji, Pułtusk 2003 5. Maj-Osytek M., Komunikacja niewerbalna, Edgard, 2014 6. Rzepka B., Efektywna komunikacja w zespole, Edgard, 2012 7. Gordon T. Burch N., Jako dobrze żyć z ludźmi, Warszawa 2001 8. Birkenbihl V.F. Komunikacja werbalna, Wrocław 1997 9. Stwerad J. red Mosty zamiast murów o komunikowaniu się między ludźmi, Warszawa 2000 10. Glasl F. Pomocy – Konflikty, Kraków 2008 11. Rosenberg M.B., Porozumienie bez przemocy. o języku serca, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2009 12. Page S., dlaczego rozmowa to nie wszystko?, Bellona, Warszawa 2008 UZUPEŁNIAJĄCA 1. H. Hamer, Rozwój umiejętności społecznych, Jak skutecznie dyskutować i współpracować, Veda, Warszawa 1999 2. Hartley P., Komunikacja w grupie, Zysk i S-ka, Poznań 1997 3. Gordon T., Wychowanie bez porażek 4. Łasiński G., Sztuka prezentacji, Poznań 2000 5. Birkenbihl V.F. Komunikacja werbalna, Wrocław 1997 6. Stwerad J. red Mosty zamiast murów o komunikowaniu się między ludźmi, Warszawa 2000 7. Glasl F. Pomocy – Konflikty, Kraków 2008 Fisher R., Ury W., Dochodząc do TAK – negocjowanie bez poddawani się Warszawa, 2004 8. Ury W., Odchodząc od NIE – negocjowanie od konfrontacji do kooperacji, Warszawa 2009 |
||||||||||||
Zakres tematów: |
1. 28.02.2021: Powitanie, wprowadzenie, przedstawienie programu, oczekiwań, wymagań itp. CZYM JEST KOMUNIKACJA I POROZUMIENIE ? ( definicje, struktura, style, rodzaje) ANALIZA TRANSAKCYJNA (kto w nas mówi, rodzic, dorosły, dziecko) 2. 14.03.2021: AUTOPORTRET KOMUNIKACYJNY (autoanaliza, rozpoznawanie emocji) BARIERY I BŁĘDY W KOMUNIKACJI (rodzaje błędów, jak ich unikać i wystrzegać się ich) 3. 27.03.2021: KOMUNIKACJA WERBALNA: POZYTYWNA I EGOTYCZNA ( opis, istota, cel, zasady) KOMUNIKACJA NIEWERBALNA: MOWA CIAŁA I RĄK (co oznacza ?, jak rozpoznawać?) 4. 28.03.2021: MODEL KOMUNIKACJI BEZ PRZEMOCY (istota, struktura, cele, techniki, błędy) SZTUKA AKTYWNEGO SŁUCHANIA (od słuchać do wysłuchać, od słyszeć do usłyszeć – istota, struktura, zasady, strategie) 5. 25.04.2021: KONFLIKTY, KŁÓTNIA JAKO FORMA KOMUNIKACJI (diagnoza, rodzaje, rozwiązywanie, asertywność jak kłócić się uczciwie i pozytywnie) SZTUKA NEGOCJACJI (czym są rodzaje, zasady, warunki skuteczności, etapy) TREŚCI PRZEDMIOTU Treści ogólne przedmiotu dotyczą: - Komunikowanie społeczne. Komunikacja interpersonalna/ bezosobowa. Komunikowanie werbalne i niewerbalne. - Analiza transakcyjna. Model strukturalny komunikacji, etapy, rodzaje. - Aktywne słuchanie, techniki, strategie, bariery. Sztuka przemawiania, prezentacji, dyskusji i negocjacji. - Błędy, zakłócenia i bariery w komunikacji – przyczyny, konsekwencje, jak sobie radzić. Blokady w komunikacji interpersonalnej i sposoby ich przełamywania. - Sytuacje konfliktowe – rodzaje. Rozwiązywanie konfliktów, zasady uczciwej kłótni. - Sposoby doskonalenia skuteczności i poprawności komunikacji interpersonalnej. |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
LINK do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a037a71ce05fb46a0b1a249cbebbce321%40thread.tacv2/conversations?groupId=82deff3d-ea93-4c16-9703-2f815d5f0b86&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 METODY PRACY Ćwiczenia prowadzone metodą animacji grupy przy współudziale studentów z prezentacjami multimedialnymi, filmami dydaktycznymi, elementami dramy, socjoterapii, dyskusji, autorefleksji rozwojowej. |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
WYMAGANIA - obecność na zajęciach i aktywny w nich udział, - oddanie do 09.05.2021 kart autorefleksji rozwojowej - podpięcie w Teams pod zadania, - oddanie do 09.05.2021 pakietów edukacyjnych tj. przygotowanie się do przeprowadzenia zajęć dotyczących tematyki ćwiczeń z dowolnie wybraną grupą - podpięcie w Teams pod zadania, - kolokwium zaliczeniowe - termin do uzgodnienia NAKŁAD PRACY STUDENTA szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności tj. liczba godzin kontaktowych: 15, liczba godzin potrzebnych do przygotowania dziennika autorefleksji: 20, liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do przeprowadzenia zajęć dotyczących tematyki ćwiczeń z dowolnie wybraną grupą (przygotowanie pakietu edukacyjnego): 20, liczba godzin przeznaczonych zapoznanie się z literaturą przedmiotu: 20, sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 75 , (z zachowaniem zasady, że średnio 25 - 30 godzinom pracy odpowiada 1 punkt ECTS) |
||||||||||||
Uwagi: |
gr. ćwiczeniowa III ZZ/PE-EDW |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.