Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacyjne problemy współczesnej Europy [10-1F-EPE] Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Edukacyjne problemy współczesnej Europy [10-1F-EPE]
Zajęcia: Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021 [2020Ln] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
(sala nieznana)
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 8:00 - 10:25
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 21
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Tomasz Telep
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

J. Nikitorowicz, Edukacja regionalna i międzykulturowa, Wydawnictwa Akademicki i Profesjonalne, Warszawa 2009.

D. Becker – Pestka, E. Kowalik (red.), Aktualne problemy pedagogiczne, Wyd. Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku, Gdańsk 2016.

M. J. Szymański, Edukacyjne problemy współczesności, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2014.

Literatura uzupełniająca:

L. R. Brown, C. H. Flavin, H. F. French, Raport o stanie świata. U progu nowego tysiąclecia, KiW, Warszawa 2000.

Zakres tematów:

Temat 1. Wprowadzenie do przedmiotu. Interpretacja podstawowych pojęć

• analiza zbieżności i różnic podstawowych pojęć;

• relacje między pojęciami;

• zakres treści pojęć pod kątem potrzeb edukacji.

Temat 2: Problemy edukacyjne w aktach normatywnych UE

• założenia, przyczyny, metody, korzyści i cele deklaracji bolońskiej;

• formułowanie efektów kształcenia i sposobów ich sprawdzenia, dla podanego przedmiotu i jego treści programowej.

Temat 3. Edukacja jako pochodna problemów współczesnego społeczeństwa

• analiza współczesnych zagrożeń i ustalenie ich hierarchii oraz sposobów wykrywania i eliminowania;

• analiza przyczyn różnic poziomu życia i nierówności społecznych oraz propozycje sposobów ich eliminowania;

• ocena konsumpcji społeczeństw bogatych i biednych ipod kątem szkodliwości gospodarki masowej;

• opracowanie założeń rozwoju zrównoważonego i ustalenie zadań edukacji w tej problematyce;

• ocena skutków gospodarki opartej na paliwach kopalnych;

• wskazanie przedsięwzięć prowadzących do wdrożenia elementów rozwoju zrównoważonego w swojej jednostce samorządu terytorialnego, z wyeksponowaniem edukacji na tym szczeblu samorządowym.

Temat 4. Edukacja na rzecz przeciwdziałania szkodliwemu działaniu postępu technologicznego

• opracować przykłady pozytywnego i negatywnego oddziaływania postępu technologicznego w swoim otoczeniu;

• dyskusja akcentująca, jak edukacja może wzmacniać pozytywne i osłabiać negatywne oddziaływania postępu technologicznego;

• przyspieszona eksploatacja środowiska (eksploatacja surowców, wycinanie lasów, pustynnienie obszarów rolnych, zmiany klimatu);

• utrata prywatności związana z Internetem (przekazywanie treści niszczących osobowość, wprowadzanie uniwersalizmu – gotowych rozwiązań, utrata tożsamości, hejty, nieuczciwe propozycje, np. gotowe opracowanie problemów, w tym prac naukowych, dyplomowych, zanik czytelnictwa, propagowanie – gotowe instruktaże działalności przestępczej, np. narkotyki, terroryzm, przemyt).

Metody dydaktyczne:

Metody prowadzenia zajęć: prezentacja multimedialna prowadzącego zajęcia, stawianie pytań problemowych do omawianych zagadnień prowokujących dyskusję i umożliwiających opanowanie wymaganej wiedzy; dyskusja kierowana przez prowadzącego zajęcia pod kątem osiągnięcia efektów kształcenia, z położeniem akcentów na stosowanie teorii w rozwiązywaniu problemów potwierdzających umiejętności studentów w zakresie:

- interpretacji treści procesu bolońskiego,

- uzasadnienia celowości stosowania systemu ECTS,

- rozumienie podstawowych problemów współczesnego świata (nierówności społeczne, konsumpcja, ochrona środowiska),

- ocenianie zagrożeń ze strony postępu technicznego.

Metody i kryteria oceniania:

W związku z koniecznością wprowadzenia zdalnego nauczania zmodyfikowany został sposób osiągnięcia efektów kształcenia, a tym samym zaliczenia przedmiotu. Aktualnie obowiązywać będzie następujący sposób zaliczenia ćwiczeń:

- uzyskanie pozytywnej oceny z tematu zleconego przez wykładowcę;

- opracowanie odpowiedzi na pytania z zakresu zagadnień omawianych podczas ćwiczeń.

Końcowa ocena będzie średnią arytmetyczną ocen uzyskanych za opracowanie zleconego tematu i sprawdzian pisemny.

Uwagi:

gr. ćwiczeniowa III ZZ/PE - WPW2

Zajęcia metodą zdalną (platforma Teams) są prowadzone w terminach określonych rozkładem zajęć.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)