Edukacyjne problemy współczesnej Europy [10-1F-EPE]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Edukacyjne problemy współczesnej Europy [10-1F-EPE] | ||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021 [2020Ln]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
(sala nieznana)
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 8:00 - 10:25
(sala nieznana) |
||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||
Liczba osób w grupie: | 21 | ||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||
Prowadzący: | Tomasz Telep | ||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: J. Nikitorowicz, Edukacja regionalna i międzykulturowa, Wydawnictwa Akademicki i Profesjonalne, Warszawa 2009. D. Becker – Pestka, E. Kowalik (red.), Aktualne problemy pedagogiczne, Wyd. Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku, Gdańsk 2016. M. J. Szymański, Edukacyjne problemy współczesności, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2014. Literatura uzupełniająca: L. R. Brown, C. H. Flavin, H. F. French, Raport o stanie świata. U progu nowego tysiąclecia, KiW, Warszawa 2000. |
||||||||||
Zakres tematów: |
Temat 1. Wprowadzenie do przedmiotu. Interpretacja podstawowych pojęć • analiza zbieżności i różnic podstawowych pojęć; • relacje między pojęciami; • zakres treści pojęć pod kątem potrzeb edukacji. Temat 2: Problemy edukacyjne w aktach normatywnych UE • założenia, przyczyny, metody, korzyści i cele deklaracji bolońskiej; • formułowanie efektów kształcenia i sposobów ich sprawdzenia, dla podanego przedmiotu i jego treści programowej. Temat 3. Edukacja jako pochodna problemów współczesnego społeczeństwa • analiza współczesnych zagrożeń i ustalenie ich hierarchii oraz sposobów wykrywania i eliminowania; • analiza przyczyn różnic poziomu życia i nierówności społecznych oraz propozycje sposobów ich eliminowania; • ocena konsumpcji społeczeństw bogatych i biednych ipod kątem szkodliwości gospodarki masowej; • opracowanie założeń rozwoju zrównoważonego i ustalenie zadań edukacji w tej problematyce; • ocena skutków gospodarki opartej na paliwach kopalnych; • wskazanie przedsięwzięć prowadzących do wdrożenia elementów rozwoju zrównoważonego w swojej jednostce samorządu terytorialnego, z wyeksponowaniem edukacji na tym szczeblu samorządowym. Temat 4. Edukacja na rzecz przeciwdziałania szkodliwemu działaniu postępu technologicznego • opracować przykłady pozytywnego i negatywnego oddziaływania postępu technologicznego w swoim otoczeniu; • dyskusja akcentująca, jak edukacja może wzmacniać pozytywne i osłabiać negatywne oddziaływania postępu technologicznego; • przyspieszona eksploatacja środowiska (eksploatacja surowców, wycinanie lasów, pustynnienie obszarów rolnych, zmiany klimatu); • utrata prywatności związana z Internetem (przekazywanie treści niszczących osobowość, wprowadzanie uniwersalizmu – gotowych rozwiązań, utrata tożsamości, hejty, nieuczciwe propozycje, np. gotowe opracowanie problemów, w tym prac naukowych, dyplomowych, zanik czytelnictwa, propagowanie – gotowe instruktaże działalności przestępczej, np. narkotyki, terroryzm, przemyt). |
||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody prowadzenia zajęć: prezentacja multimedialna prowadzącego zajęcia, stawianie pytań problemowych do omawianych zagadnień prowokujących dyskusję i umożliwiających opanowanie wymaganej wiedzy; dyskusja kierowana przez prowadzącego zajęcia pod kątem osiągnięcia efektów kształcenia, z położeniem akcentów na stosowanie teorii w rozwiązywaniu problemów potwierdzających umiejętności studentów w zakresie: - interpretacji treści procesu bolońskiego, - uzasadnienia celowości stosowania systemu ECTS, - rozumienie podstawowych problemów współczesnego świata (nierówności społeczne, konsumpcja, ochrona środowiska), - ocenianie zagrożeń ze strony postępu technicznego. |
||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
W związku z koniecznością wprowadzenia zdalnego nauczania zmodyfikowany został sposób osiągnięcia efektów kształcenia, a tym samym zaliczenia przedmiotu. Aktualnie obowiązywać będzie następujący sposób zaliczenia ćwiczeń: - uzyskanie pozytywnej oceny z tematu zleconego przez wykładowcę; - opracowanie odpowiedzi na pytania z zakresu zagadnień omawianych podczas ćwiczeń. Końcowa ocena będzie średnią arytmetyczną ocen uzyskanych za opracowanie zleconego tematu i sprawdzian pisemny. |
||||||||||
Uwagi: |
gr. ćwiczeniowa III ZZ/PE - WPW2 Zajęcia metodą zdalną (platforma Teams) są prowadzone w terminach określonych rozkładem zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.