Podstawy języka polskiego dla nauczycieli wychowania przedszkolnego [PW-5F-PJP]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Podstawy języka polskiego dla nauczycieli wychowania przedszkolnego [PW-5F-PJP] | ||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021 [2020Zn]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55
(sala nieznana)
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
(sala nieznana) |
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 30 | ||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||
Prowadzący: | Beata Szurowska | ||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Filipiak E., Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 2002. Jadacka H., Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2007. Kuszak K., Świat związków frazeologicznych w języku dziecka. Inspiracje teoretyczne - badania - implikacje praktyczne, Poznań 2014. Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2007. Markowski A. (red.), Nowy słownik poprawnej polszczyzny, Warszawa 2000. Ostaszewska D., Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Warszawa 2010. Pardej K., Wariantywność fonetyczna u dzieci wiejskich z gminy Rzeczyca, województwo łódzkie, Kraków 2011. Pardej K., Proces przyswajania systemu językowego, „Wychowanie w Przedszkolu” 2009, nr 1, s. 18-20. Pardej K., Wpływ dyskursu na konstruowanie opowiadań przez dzieci w wieku od dwóch do dziesięciu lat, „Poradnik Językowy” 2009, z. 8, s. 83-90. Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego. Ćwiczenia, Warszawa 2011. Żytko M., Pozwólmy dzieciom mówić i pisać, Warszawa 2011. Literatura uzupełniająca: Badyda E., Rzedzicka S., Fonetyka języka polskiego w ćwiczeniach, Gdańsk 2009. Bernstain B., Socjolingwistyczne ujęcie procesu socjalizacji. Uwagi dotyczące podatności na oddziaływanie szkoły, przeł. Z. Babska, [w:] Badania nad rozwojem języka dziecka, red. G. W. Shugar, M. Smoczyńska, Warszawa 1980, s. 557-596. Dubisz S. (red.), Nauka o języku dla polonistów, Warszawa 2002. Dukiewicz L., Sawicka I., Gramatyka współczesnego języka polskiego. Fonetyka i fonologia, Kraków 1995. Krasuska-Betiuk M., Miejsce nauki o języku w kształceniu językowym uczniów w młodszym wieku szkolnym, [w:] Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, red. nauk. Bernadeta Niesporek-Szamburska, Katowice 2012, s. 45-56. Kucała M., Twoja mowa cię zdradza. Regionalizmy i dialektyzmy języka polskiego, Kraków 1994. Mnich M., Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2002. Ostaszewska D., Tambor J., Podstawowe wiadomości z fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Katowice 1997. Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007. Wierzbicka A., Kultura języka polskiego praktyczne ćwiczenia, Łódź 2001. Wiśniewski M., Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń 2001. |
||||||||||||
Zakres tematów: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z pojęciami i definicjami z zakresu kształcenia polonistycznego małego dziecka oraz nabycie przez studenta kompetencji niezbędnych do prowadzenia zajęć językowych i literackich w przedszkolu TREŚCI PROGRAMOWE Znajomość i funkcjonalne posługiwanie się pojęciami z zakresu wiedzy o języku. Orientacja w klasycznej i współczesnej literaturze dla dzieci oraz w kulturze dla dziecięcego odbiorcy. Umiejętność analizy i interpretacji zróżnicowanych formalnie dzieł literackich oraz kulturowych. Umiejętność wyróżniania wśród różnych zjawisk językowych kategorii prymarnych i sekundarnych odpowiednich dla dziecka w wieku przedszkolnym. Szczegółowy opis zajęć: 17.10. – ćwiczenia organizacyjne, podział na grupy. Omówienie treści realizowanych podczas ćwiczeń, przyporządkowanie zadań dla poszczególnych grup. Książka dla przedszkolaka – praca w zespołach. Prezentacja wybranych książek. 13.12. – Prezentacja. Przedstawienie wyników opracowanych na podstawie ankiet przeprowadzonych wśród nauczycieli wychowania przedszkolnego. Dyskusja, podsumowanie i wnioski. 10.01. – Prezentacja/ Wielki test ortograficzny, Wielki test gramatyczny. Prezentacja wyników, dyskusja, podsumowanie. 24.01 – Prezentacja/ Wielki test o okresach literackich, Wielki test o literaturze dziecięcej. Prezentacja wyników, dyskusja, podsumowanie. 13.02 - Prezentacja/ Teatr i zabawy dramowe w przedszkolu. zaliczenie: ocena przygotowanych prezentacji, zaangażowania i pracy w grupach, obecność na zajęciach. |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Informacyjne (wyjaśnianie, narracja, opis, wykład z prezentacją interaktywną), heurystyczne (problemowe, dyskusji, dialogu), metoda projektu. Zajęcia prowadzone w formie zdalnej (w terminach zgodnych z planem zajęć) z wykorzystaniem aplikacji Teams. |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena na podstawie pracy i aktywności studenta podczas zajęć, ocena przygotowanych prac zaliczeniowych, ocena współpracy w grupie (zaangażowanie, umiejętność rozwiązywania problemów, prezentacja, umiejętność krytycznego i refleksyjnego podejścia do opracowywanego tematu), obecność na zajęciach. |
||||||||||||
Uwagi: |
gr. ćwiczeniowa I ZM/PW -2 Link do Zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae7dd095852b644fa815e891272e13d75%40thread.tacv2/conversations?groupId=c90be418-79cb-4544-b45e-8313ffc94b9f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.