Psychologia rozwojowa [PC-5F-PYR]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Psychologia rozwojowa [PC-5F-PYR] | ||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021 [2020Ln]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 8:00 - 10:25
(sala nieznana)
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55
(sala nieznana) |
||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 21 | ||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||
Prowadzący: | Anna Hryniewicka | ||||||||||||||
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bee H. (2007). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka. Brzezińska A. (red.) (2000). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.) (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia. T.2. Warszawa: PWN. Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.) (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych. T.3. Warszawa: PWN. Schaffer D.R., Kipp K. (2014) Psychologia rozwoju. od dziecka ku dorosłości. Wydawnictwo Naukowe PWN. Literatura uzupełniająca: Kielar-Turska M. (2000). Rozwój w pełnym cyklu życia, [w:] J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1. Podstawy psychologii. Gdańsk: GWP. T. 1. Rozdz. 8 (s. 285-332) Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (red.). (1996). Psychologia rozwoju człowieka. T. 1. Warszawa: PWN. Birsch A., Malim T. (1995). Psychologia rozwojowa w zarysie, Od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa: PWN. |
||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie w problematykę zajęć: przedstawienie programu i struktury zajęć, podstawowej literatury, kryterium zaliczenia 2. Okres prenatalny – charakterystyka psychofizycznego rozwoju dziecka przed urodzeniem • przedstawienie programu i struktury zajęć, podstawowej literatury, kryterium zaliczeniaomówienie istoty rozwoju, filogeneza, antropogeneza, ontogeneza, kryteria zmiany rozwojowej, okresy rozwojowe • przebieg rozwoju psychofizycznego dziecka w okresie prenatalnym, stadia rozwoju • warunki optymalizacji rozwoju dziecka w okresie prenatalnym, czynniki zaburzające rozwój prenatalny 3. Poród i okres noworodkowy: • poród: czas trwania, etapy, czynniki ryzyka, wcześniactwo • adaptacja noworodka do zmiany środowiska • odruchy bezwarunkowe • kierunki rozwoju (cefalokaudalny, proksymodystalny, łokciowo-promieniowy), skale do badania poziomu rozwoju dziecka po urodzeniu 4. Okres niemowlęcy i poniemowlęcy – rozwój motoryczny, poznawczy, społeczny i emocjonalny: • lokomocja, rozwój manipulacji i jej znaczenie dla rozwoju psychicznego • rozwój kompetencji komunikacyjnej • rozwój intelektualny: osiągnięcia stadium sensoryczno-motorycznego – teoria Piageta • etapy i kierunki rozwoju mowy dziecka • rozwój społeczno-emocjonalny • problem hospitalizacji • rola ojca w rozwoju dziecka • rozwój zabawy i jej znaczenie dla rozwoju psychicznego dziecka 5. Okres przedszkolny – rozwój motoryczny, poznawczy, społeczny i emocjonalny: • rozwój pojęć • diagnoza rozwoju intelektualnego na podstawie rysunku • podstawowe formy aktywności dziecka w okresie przedszkolnym • ogólna charakterystyka zabaw i twórczości dziecięcej, ich znaczenie dla rozwoju dziecka • rozwój społeczno-moralny i poznawczy • rozwój pojęcia Ja • kryteria dojrzałości szkolnej 6. Młodszy wiek szkolny: • rozwój procesów poznawczych • kształtowanie się sfery działania • rozwój społecznych relacji z innymi, rola grupy rówieśniczej • analiza procesu nauczania, rola stylów nauczania w formowaniu się sukcesów i niepowodzeń edukacyjnych • trudności w nauczaniu i wychowaniu dzieci w młodszym wieku szkolnym, ich przyczyny, rodzaje i sposoby zapobiegania 7. Kształtowanie się osobowości u młodzieży w okresie dojrzewania: • wczesna adolescencja – zmiany fizyczne i psychologiczne związane z dojrzewaniem (rozwój poznawczy, społeczny, główne rodzaje działalności, kształtowanie się tożsamości) • późna adolescencja- wiek młodzieńczy (rozbudowa związków interpersonalnych, kształtowanie się autonomii moralnej, aktywność społeczna) 8. Rozwój we wczesnym okresie dorosłości i w wieku średnim: • wydarzenia życiowe • rozwój fizyczny, poznawczy i społeczny • syndrom pustego gniazda • kryzys wieku średniego • zmiana aktywności związana z przejściem na emeryturę 9. Specyficzne problemy i potrzeby człowieka starego oraz chorego terminalnie.: 10. Metodologiczne problemy i sposoby badania procesów rozwojowych u dzieci i młodzieży. |
||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
referat, prezentacja multimedialna, dyskusja, |
||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
obecność na zajęciach, aktywne uczestnictwo, wygłoszenie referatu na wybrany temat, uzyskanie poprawnej oceny z zaliczenia obejmującego materiał omówiony przez prowadzącego oraz zdobyty samodzielnie zgodnie ze wskazaniami przekazanymi podczas 1-szych zajęć organizacyjnych. Sprawdzian pisemny o charakterze testu wielokrotnego wyboru |
||||||||||||||
Uwagi: |
gr. ćwiczeniowa I ZM/PC - 1 kod zespołu - g3e9sy1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.