Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia rozwojowa [PC-5F-PYR] Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Psychologia rozwojowa [PC-5F-PYR]
Zajęcia: Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021 [2020Ln] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 8:00 - 10:25
(sala nieznana)
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 21
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Anna Hryniewicka
Literatura:

Literatura podstawowa:

Bee H. (2007). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka.

Brzezińska A. (red.) (2000). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP

Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.) (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia. T.2. Warszawa: PWN.

Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.) (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych. T.3. Warszawa: PWN.

Schaffer D.R., Kipp K. (2014) Psychologia rozwoju. od dziecka ku dorosłości. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Literatura uzupełniająca:

Kielar-Turska M. (2000). Rozwój w pełnym cyklu życia, [w:] J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1. Podstawy psychologii. Gdańsk: GWP. T. 1. Rozdz. 8 (s. 285-332)

Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (red.). (1996). Psychologia rozwoju człowieka. T. 1. Warszawa: PWN.

Birsch A., Malim T. (1995). Psychologia rozwojowa w zarysie, Od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa: PWN.

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie w problematykę zajęć: przedstawienie programu i struktury zajęć, podstawowej literatury, kryterium zaliczenia

2. Okres prenatalny – charakterystyka psychofizycznego rozwoju dziecka przed urodzeniem

• przedstawienie programu i struktury zajęć, podstawowej literatury, kryterium zaliczeniaomówienie istoty rozwoju, filogeneza, antropogeneza, ontogeneza, kryteria zmiany rozwojowej, okresy rozwojowe

• przebieg rozwoju psychofizycznego dziecka w okresie prenatalnym, stadia rozwoju

• warunki optymalizacji rozwoju dziecka w okresie prenatalnym, czynniki zaburzające rozwój prenatalny

3. Poród i okres noworodkowy:

• poród: czas trwania, etapy, czynniki ryzyka, wcześniactwo

• adaptacja noworodka do zmiany środowiska

• odruchy bezwarunkowe

• kierunki rozwoju (cefalokaudalny, proksymodystalny, łokciowo-promieniowy), skale do badania poziomu rozwoju dziecka po urodzeniu

4. Okres niemowlęcy i poniemowlęcy – rozwój motoryczny, poznawczy, społeczny i emocjonalny:

• lokomocja, rozwój manipulacji i jej znaczenie dla rozwoju psychicznego

• rozwój kompetencji komunikacyjnej

• rozwój intelektualny: osiągnięcia stadium sensoryczno-motorycznego – teoria Piageta

• etapy i kierunki rozwoju mowy dziecka

• rozwój społeczno-emocjonalny

• problem hospitalizacji

• rola ojca w rozwoju dziecka

• rozwój zabawy i jej znaczenie dla rozwoju psychicznego dziecka

5. Okres przedszkolny – rozwój motoryczny, poznawczy, społeczny i emocjonalny:

• rozwój pojęć

• diagnoza rozwoju intelektualnego na podstawie rysunku

• podstawowe formy aktywności dziecka w okresie przedszkolnym

• ogólna charakterystyka zabaw i twórczości dziecięcej, ich znaczenie dla rozwoju dziecka

• rozwój społeczno-moralny i poznawczy

• rozwój pojęcia Ja

• kryteria dojrzałości szkolnej

6. Młodszy wiek szkolny:

• rozwój procesów poznawczych

• kształtowanie się sfery działania

• rozwój społecznych relacji z innymi, rola grupy rówieśniczej

• analiza procesu nauczania, rola stylów nauczania w formowaniu się sukcesów i niepowodzeń edukacyjnych

• trudności w nauczaniu i wychowaniu dzieci w młodszym wieku szkolnym, ich przyczyny, rodzaje i sposoby zapobiegania

7. Kształtowanie się osobowości u młodzieży w okresie dojrzewania:

• wczesna adolescencja – zmiany fizyczne i psychologiczne związane z dojrzewaniem (rozwój poznawczy, społeczny, główne rodzaje działalności, kształtowanie się tożsamości)

• późna adolescencja- wiek młodzieńczy (rozbudowa związków interpersonalnych, kształtowanie się autonomii moralnej, aktywność społeczna)

8. Rozwój we wczesnym okresie dorosłości i w wieku średnim:

• wydarzenia życiowe

• rozwój fizyczny, poznawczy i społeczny

• syndrom pustego gniazda

• kryzys wieku średniego

• zmiana aktywności związana z przejściem na emeryturę

9. Specyficzne problemy i potrzeby człowieka starego oraz chorego terminalnie.:

10. Metodologiczne problemy i sposoby badania procesów rozwojowych u dzieci i młodzieży.

Metody dydaktyczne:

referat, prezentacja multimedialna, dyskusja,

Metody i kryteria oceniania:

obecność na zajęciach, aktywne uczestnictwo, wygłoszenie referatu na wybrany temat, uzyskanie poprawnej oceny z zaliczenia obejmującego materiał omówiony przez prowadzącego oraz zdobyty samodzielnie zgodnie ze wskazaniami przekazanymi podczas 1-szych zajęć organizacyjnych. Sprawdzian pisemny o charakterze testu wielokrotnego wyboru

Uwagi:

gr. ćwiczeniowa I ZM/PC - 1

kod zespołu - g3e9sy1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)