Pedagogika specjalna [PS-3F-PES]
Semestr zimowy 2020/2021
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika specjalna [PS-3F-PES] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/2021 [2020Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każda środa, 13:30 - 15:05
(sala nieznana) |
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 25 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Bernadeta Szczupał | ||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Dykcik W. (red.): Pedagogika specjalna. Poznań 2009. 2. Kosakowski Cz.: Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej. Toruń 2003. 3. Obuchowska I. (red.): Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa 2005. 4. Piekut - Brodzka D., Kuczyńska - Kwapisz J. (red.): Pedagogika specjalna dla pracowników socjalnych. Warszawa 2009 5. Sękowska Z.: Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej.Warszawa 2000. 6. Zawiślak A., Wybrane zagadnienia pedagogiki specjalnej. Kraków 2009 Literatura dodatkowa: 1. Sowa J.: Pedagogika specjalna w zarysie. Rzeszów 1999. 2. Szczepanik R.: Elementy pedagogiki specjalnej. Łódź 2007. 3. Skrętowicz B., Komorska M. (red.): Osoby niepełnosprawne w społeczeństwie polskim okresu transformacji. Lublin 2008. 4. Szumski G. : Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa 2005 |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Pedagogika specjalna jako nauka. Podstawowe pojęcia. Teoretyczne podstawy pedagogiki specjalnej. Przedmiot, podmiot, cele, zasady oraz funkcje pedagogiki specjalnej. Relacje pedagogiki specjalnej z innymi dyscyplinami naukowymi i pedagogiką. Subdyscypliny pedagogiki specjalnej. Opieka nad osobami z niepełnosprawnością od starożytności do współczesności.Przemiany w rozumieniu niepełnosprawności. Skala i dynamika niepełnosprawności. Pomoc osobom z niepełnosprawnością i ich rodzinom; wybrane organizacje pozarządowe działające w środowiskach osób niepełnosprawnych – porównanie celów i strategii działania. Współczesne rozwiązania organizacyjne stosowane w kształceniu osób z niepełnosprawnością. Normalizacja warunków życia osób z niepełnosprawnością. System kształcenia pedagogów specjalnych w Polsce a potrzeby systemu rehabilitacji i edukacji osób niepełnosprawnych; Wspólne i swoiste problemy osób z różnymi niepełnosprawnościami (niewidomych i słabowidzących, niesłyszących i słabosłyszących, niepełnosprawnych intelektualnie, przewlekle chorych, niepełnosprawnych ruchowo i osób z autyzmem). Podstawy rehabilitacji osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Wybrane zagadnienia dotyczące sieroctwa społecznego oraz z pedagogiki resocjalizacyjnej i profilaktyki niedostosowania społecznego. |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład konwencjonalny, wykorzystanie technik audiowizualnych (prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy, film), metody indywidualnej pracy umysłowej (praca z tekstem i innymi najnowszymi źródłami informacji) |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Test wielokrotnego wyboru (aplikacja FORMS), obejmujący swym zakresem tematykę wykładów w dniu 25.11.2020r. Uwaga: Link do testu zostanie przesłany przed egzaminem na indywidualne adresy USOSmail osób biorących udział w zajęciach. |
||||||||||||||||
Uwagi: |
gr wykładowa II DZPS Zajęcia zgodnie z planem na platformie Teams - link: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3adb9fb2b475ca422cb6892b65ad6ed70a%40thread.tacv2/conversations?groupId=ab16b58f-9b94-40aa-9355-ea0f922f34e8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.