Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofia z elementami logiki [AK-0F-FEL] Semestr zimowy 2020/2021
Wykład, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Filozofia z elementami logiki [AK-0F-FEL]
Zajęcia: Semestr zimowy 2020/2021 [2020Z] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 9:50 - 11:25
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 219
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Jarosław Janowski
Literatura:

Ajdukiewicz K., Zagadnienia i kierunki filozofii, Warszawa 2003.

Russell B., Dzieje filozofii zachodu i jej związki z rzeczywistością polityczno-społeczną od czasów najdawniejszych do dnia dzisiejszego, Fundacja Aletheia, Warszawa 2000 (wybrane fragmenty).

Tatarkiewicz W., Historia filozofii, tom 1-3, PWN, Warszawa 2003 (wybrane fragmenty).

Zakres tematów:

1. Zagadnienia wstępne. Dziedziny i zagadnienia filozofii. Przedstawienie podstawowych dziedzin filozofii: logiki, metafizyki epistemologii oraz aksjologii (etyki i estetyki) oraz głównych zagadnień współczesnej filozofii analitycznej (filozofii logiki, języka, umysłu oraz nauki) – 2h

2. Filozofia starożytna. Filozofowie jońscy, eleaci i atomiści. Omówienie zmian w rozumieniu metafizycznego pojęcia arche i ich konsekwencji epistemologicznych. Przedstawienie teorii wiedzy według Parmenidesa. Omówienie metafizycznej koncepcji atomistów. Protagoras i sofiści. Przedstawienie głównych postulatów filozofii sofistów oraz stanowisk relatywizmu poznawczego oraz relatywizmu etycznego. Sokrates. Omówienie reakcji Sokratesa na filozofię sofistów. Wyjaśnienie pojęcia cnoty (arete) oraz przestawienie stanowiska intelektualizmu etycznego. Omówienie pojęcia dialektyki – 2h

3. Filozofia starożytna. Platon. Scharakteryzowanie pojęcia idei. Przedstawienie genezy stanowiska skrajnego realizmu pojęciowego (skrajnego idealizmu metafizycznego) oraz wyjaśnienie metafizycznej koncepcji podziału rzeczywistości na dziedzinę idei oraz dziedzinę ciał zmysłowych. Wyjaśnienie pojęć: wiedza pewna (episteme) oraz mniemanie (doksa). Przedstawienie stanowiska skrajnego racjonalizmu. Arystoteles. Arystotelesowska logika: wyjaśnienie pojęcia sylogizmu oraz przedstawienie dwóch typów sylogizmów: typu dedukcyjnego oraz typu indukcyjnego. Wskazanie, które dyscypliny naukowe są według Arystotelesa systemami sylogizmów typu dedukcyjnego, a które są systemami sylogizmów typu indukcyjnego. Arystotelesowska metafizyka: przedstawienie stanowiska umiarkowanego realizmu pojęciowego. Wyjaśnienie pojęć: substancja pierwsza, substancja druga (wtórna), forma oraz materia. Arystotelesowska etyka: wyjaśnienie pojęć: dobro, najwyższe dobro, szczęście (eudaimonia), cnota (arete), cnoty praktyczne, cnoty teoretyczne. Omówienie przykładów tych cnót. Wyjaśnienie zasady „złotego środka” – 4h

4. Starożytne szkoły filozoficzne. Epikurejczycy, stoicy i nurt sceptyczny. Przedstawienie koncepcji etyki epikurejczyków oraz stoików – 2h

5. Filozofia średniowieczna. Omówienie poglądów filozofów chrześcijańskich (m.in. św. Augustyn, Orygenes), a także omówienie losów filozofii po upadku Cesarstwa Rzymskiego – 2h

6. Filozofia średniowieczną. Przedstawienie tzw. sporu o uniwersalia i wyjaśnienie pojęć realizm, nominalizm i konceptualizm. Omówienie poglądów Tomasza z Akwinu. Wyjaśnienie tzw. zasady „brzytwy Ockhama”. Wskazanie, które teorie naukowe są według Ockhama lepsze – 2h

7. Filozofia nowożytna. Kartezjusz. Przedstawienie metody analitycznej, sceptycyzmu metodycznego oraz omówienie wniosku, do którego sceptycyzm metodyczny prowadzi. Wyjaśnienie metafizycznej koncepcji dualizmu duszy (umysłu) i ciała. Tomasz Hobbes. Koncepcja społeczeństwa i państwa. G. W. Leibniz. Pojęcie monady, harmonii przedustawnej. Oświecenie angielskie: J. Locke, G. Berkeley i D. Hume – 4h

8. Filozofia nowożytna. Oświecenie francuskie. Filozofowie francuscy XVIII wieku. Omówienie pojęć: minimalizmu, materializmu, mechanicyzmu, determinizmu oraz pozytywizmu. Przedstawienie roli filozofii na gruncie koncepcji pozytywistycznej – 2h

9. Filozofia nowożytna. I. Kant. Omówienie reakcji Kanta na filozofię Hume’a. Wyjaśnienie pojęć: sąd analityczny a priori, sąd syntetyczny a posteriori oraz sąd syntetyczny a priori. Podanie przykładów tych sądów na gruncie filozofii Kanta. Wskazanie, które dyscypliny naukowe są według Kanta systemami sądów analitycznych a priori, a które są systemami sądów syntetycznych a posteriori oraz syntetycznych a priori? Przedstawienie podstawowych pojęć filozofii Kanta: idealizm transcendentalny (fenomenalizm, umiarkowany idealizm epistemologiczny), naoczność zmysłowa, intelekt, rozum, formy zmysłowości, kategorie intelektu, idee regulatywne. Podanie przykładów form zmysłowości, kategorii intelektu oraz idei regulatywnych na gruncie filozofii Kanta – 2h

10. Filozofia współczesna. Narodziny filozofii współczesnej. A. Comte i F. Nietzsche. Dalszy rozwój stanowisk skupionych wokół pozytywizmu (współczesna filozofia analityczna; przedstawienie stanowisk pozytywizmu logicznego oraz logicyzmu; scharakteryzowanie programu logiczno-filozoficznego Koła Wiedeńskiego; wskazanie na wkład polskich logików i filozofów szkoły lwowsko-warszawskiej w rozwój logiki i filozofii języka) i tzw. filozofii życia – 4h

11. Filozofia współczesna. Omówienie nurtów filozofii współczesnej: fenomenologia, pragmatyzm, egzystencjalizm – 4h

Metody dydaktyczne:

Omówienie, wspomagane prezentacją PowerPoint, głównych idei, myśli i teorii filozoficznych oraz logicznych.

Omówienie, wspomagane prezentacją PowerPoint, poglądów najważniejszych filozofów.

Elementy interaktywne: minidyskusje, eksperymenty myślowe, rozmowa.

Zajęcia odbywają się w aplikacji MS Teams zgodnie z planem zajęć przedstawionym przez Biuro Planowania Kształcenia.

Link do zajęć:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af628da151ac04fa98720f27f476c1b87%40thread.tacv2/conversations?groupId=0d03263a-f444-45e4-96b3-88dac9b135b5&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny:

Student otrzymuje ocenę na podstawie pozytywnego wyniku egzaminu pisemnego. Egzamin będzie przeprowadzony zgodnie z aktualnymi wytycznymi i zasadami egzaminacyjnymi obowiązującymi na APS. Egzamin będzie przeprowadzony w formie zdalnej z wykorzystaniem platformy MS Teams oraz MS Forms.

Kryteria oceniania:

Egzamin pisemny będzie zawierać pięć pytań otwartych. Pytania nie będą znane wcześniej studentom. Czas trwania egzaminu to 75 minut. Odpowiedź na każe pytanie będzie punktowana w następujący sposób: 0 punktów - brak odpowiedzi lub odpowiedź błędna; 0,5 punktu - odpowiedź częściowo poprawna; 1 punkt - odpowiedź w pełni poprawna. Liczba uzyskanych punktów przekłada się na ocenę z egzaminu w następujący sposób:

poniżej 3 punktów = ocena 2 (ndst) - egzamin nie zaliczony

3 punkty = ocena 3 (dst)

3,5 punktów = ocena 3,5 (dst+)

4 punkty = ocena 4 (db)

4,5 punktów = ocena 4,5 (db+)

5 punktów = ocena 5 (bdb)

Uwagi:

gr wykładowa I DMPC

Zajęcia odbywają się w aplikacji MS Teams zgodnie z planem zajęć przedstawionym przez Biuro Planowania Kształcenia.

Minimalne warunki sprzętowe: komputer z dostępem do internetu wyposażony w mikrofon i kamerę.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)