Warsztaty umiejętności rozwiązywania problemów (praca z przypadkiem, kontrakt socjalny) [20-1F-WUP]
Semestr zimowy 2020/2021
Laboratorium/warsztaty,
grupa nr 1
Przedmiot: | Warsztaty umiejętności rozwiązywania problemów (praca z przypadkiem, kontrakt socjalny) [20-1F-WUP] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/2021 [2020Z]
(zakończony)
Laboratorium/warsztaty [LAB], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy czwartek, 9:50 - 11:25
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 19 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Katarzyna Stanek | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1. D. Behling-Chawińska D., Praktyczne zastosowanie kontraktu socjalnego w pracy socjalnej (w:) A. Żukiewicz (red.), Ciągłość i zmiana w pomocy społecznej i pracy socjalnej. Księga jubileuszowa z okazji XV-lecia Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2009. 2. R. Cybulska, E. Żołnierczyk, Kontrakt socjalny pracownik socjalny, Presshouse, 2010. P. Czarnecki, Praca socjalna, Wyd. Difin, Warszawa 2013. 3. T. Kaźmierczak, B. Bąbska, M. Popłońska-Kowalska, M. Rymsza, Środowiskowe role zawodowe pracownika socjalnego, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2013. A. Kotlarska – Bobińska, Pracownik socjalny jako badacz i strateg - nowe wyzwania w kształceniu, w: E. Kantowicz, A. Olubiński (red.), Działanie społeczne w pracy socjalnej na progu XXI wieku, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2003. M. Mikołajczyk, Pomoc społeczna i praca socjalna – różne oblicza i zadania, Wyd. APS, Warszawa 2014. Nocuń W.A., Szmagalski J., Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie: porozumiewanie się, rozwiązywanie problemów i konfliktów, Gdańsk 2004. 5. M. Ruszkowska, M. Winiarski, Praca socjalna z dziećmi, młodzieżą i rodziną, CRZL, Warszawa 2014. K.M. Stanek, Praca socjalna z dzieckiem lub rodziną z problemem przemocy, CRZL, Warszawa 2014. 6. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2016 poz. 930). 7. Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U z 2017 r. poz. 1065, z późn. zm.). 8. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1493, z późn. zm.). 9. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 135 z późn. zm.). 10. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 listopada 2010 r. w sprawie wzoru kontraktu socjalnego (Dz. U. 2010 nr 218 poz. 1 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Program zajęć/ tematyka zajęć: 1. Problemy społeczne w dobie współczesności 2. Kategorie klientów pomocy społecznej w aspekcie doświadczanych problemów 3. Istota pracy socjalnej. Definicje i pojęcia. Metody pracy socjalnej. 3.1. Metoda pracy socjalnej z jednostką. 3.1. Metoda pracy socjalnej z grupą. 3.3. Metoda środowiskowej pracy socjalnej. 3.4. Nowe metody pracy socjalnej. 4. Usługi społeczne na rzecz klientów pomocy społecznej w aspekcie poszczególnych klientów pomocy społecznej. 4.1. Usługi społeczne 4.2. Zasoby instytucjonalne gminy i powiatu w budowaniu działań na rzecz klienta pomocy społecznej. 5-6. Narzędzia pracy socjalnej (symulacja) 5.1. Wywiad środowiskowy 5.2. Kontrakt socjalny 7. Diagnoza indywidualnego przypadku – rozróżnienie i wyjaśnienie pojęć: studium przypadku (case study), praca z przypadkiem (case work). 5.1. Etapy postępowania: diagnoza przypadku. 5.2. Zasoby jednostki 5.3. Opracowanie planu postępowania i prowadzenie przypadku. 5.4. Zasady w stosowaniu metody indywidualnych przypadków. 5.5. Ćwiczenia sytuacyjne. 8. Metody diagnozowania potrzeb. Narzędzia diagnozy. Mapa potrzeb i zasobów. Analiza SWOT. 9. Praca z przypadkiem. a. Co możemy zaoferować? – świadczenia pieniężne i niepieniężne. b. Rozwiązania problemów (historie ludzkie/przypadki problemów – zaj. 2) 10. Praca z przypadkiem – umiejętności pracownika socjalnego. 11. Praca z trudnym klientem (rodzaje klientów trudnych/opornych). Ćwiczenia sytuacyjne. 12. Organizowanie społeczności. a. Pracownik socjalny jako aktywizator społeczności lokalnej. b. Ćwiczenia – przypadki – jakie zasoby instytucjonalne można wykorzystać? 13-14. Przypadki przygotowane przez studentów – zaliczenie. 15. Trudności indywidualne pracownika socjalnego w pracy z klientem (case study). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
metoda problemowa; metody aktywizujące: metoda przypadków, metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna, pokaz; |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: wykonywanie zadań w małych grupach, 2-3 osobowych w trakcie zajęć; przygotowanie diagnozy problemu społecznego; kontrakt socjalny z osobą/rodziną dot. problemem społecznym; plan pracy z osobą/rodziną dotkniętą problemem społecznym program działania/współpracy z klientem o szczególnych potrzebach aktywność na zajęciach |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa warsztatowa III DZPS METODY KSZTAŁCENIA: wykład, pokaz, film, dyskusja, metody aktywizujące studenta (praca w grupach); NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontaktowe - 15 godzin przygotowanie do zajęć, lektury - 20 godzin przygotowanie do zaliczenia - 15 godzin łączna liczba godzin aktywności - godzin liczba punktów ECTS - 2 Zajęcia prowadzone synchronicznie zgodnie z planem zajęć w systemie zdalnym w aplikacji Teams. Link do kanału: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aa5ce77e8a89241899a2087b828ab191f%40thread.tacv2/Warsztat%2520Umiej%25C4%2599tno%25C5%259Bci%2520Rozwi%25C4%2585zywania%2520Problem%25C3%25B3w?groupId=8c8ab6b4-fda9-47a1-963e-665194e04429&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.