Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kwestie społeczne związane ze starzeniem się Polaków [20-1F-KWE] Semestr zimowy 2020/2021
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Kwestie społeczne związane ze starzeniem się Polaków [20-1F-KWE]
Zajęcia: Semestr zimowy 2020/2021 [2020Z] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 11:40 - 13:15
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 19
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Joanna Kluczyńska
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Halik J., Starzy ludzie w Polsce, społeczne i zdrowotne skutki starzenia się społeczeństwa, IPS, Warszawa 2002.

2. Piekut-Brodzka D.M. (red.), Wielowymiarowość diagnozy sytuacji i działań socjalnych. Wybrane przykłady, Wyd. ChAT, Warszawa 2009/2010.

3. Piekut-Brodzka D.M. (red.), Współczesne problemy socjalne, Wyd. ChAT, Warszawa 2005.

4. Zawada A., Rola środowiska lokalnego w kompensowaniu potrzeb osób w podeszłym wieku, w: Wybrane zagadnienia pomocy społecznej i opieki w Polsce w okresie ponowoczesności, red. A. Zawada, Wyd. Impuls, Kraków 2010, s. 25-30.

5. Zdziarski M., OswoićStarość.pl, Wyd. Instytut Łukasiewicza, Kraków 2012.

Literatura uzupełniająca:

1. Kluczyńska J., Personel domów pomocy społecznej dla osób starszych wobec problemów osób w stanie terminalnym, w: Z teorii oraz praktyki pracy socjalnej i pomocy społecznej. Miscellanea, Wyd. ChAT, Warszawa 2004, s. 33-42.

2. Krzyszkowski J. (red.), Praca socjalna w poszukiwaniu tożsamości, część III - Praca socjalna wobec wyzwania demograficznego, Wyd. APS, Warszawa 2015, s. 367-438.

3. Leszczyńska-Rejchert A., Człowiek starszy i jego wspomaganie - w stronę pedagogiki starości, Wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn 2005.

4. Pielkowa J. A., Człowiek stary w rodzinie, w: Rocznik Pedagogiki i Rodziny, Studia i rozprawy, Tom V/2002, Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, Piotrków Trybunalski 2002, s. 283-292.

5. Szarota Z., Starzenie się i starość w wymiarze instytucjonalnego wsparcia na przykładzie Krakowa, Wyd. Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2010.

Strony internetowe:

https://www.gov.pl/web/rodzina

http://www.cps.srodmiescie.warszawa.pl/aktywizacja-seniorow/

https://stat.gov.pl/

Zakres tematów:

1. Definiowanie starzenia się i starości, uwarunkowania procesu starzenia się, różne typy progów starości.

2. Funkcjonowanie osób starszych w społeczeństwie, postawy społeczne i postawy osób starszych wobec starości .

3. Specyfika potrzeb osób starszych w różnych obszarach życia.

4. Wychowanie do starości.

5. Aktywność osób w podeszłym wieku, seniorzy aktywni zawodowo.

6. Człowiek starszy w rodzinie. Szanse i wyzwania stojące przed rodzinami wielopokoleniowymi.

7. Znaczenie pozostawania seniora w środowisku. Usługi środowiskowe świadczone przez pomoc społeczną i instytucje pozarządowe.

8. Wsparcie świadczone seniorom przez placówki pobytu dziennego.

9. Znaczenie Uniwersytetu Trzeciego Wieku w procesie aktywizacji i rozwoju seniorów.

10. Dom pomocy społecznej dla osób starszych, specyfika zaspokajania potrzeb seniorów w placówce.

11. Osoba starsza jako pacjent hospicjum - uwarunkowania wsparcia seniora i jego rodziny.

12. Szczególne kompetencje osób wspierających seniorów.

13. Dobre praktyki - działalność organizacji pozarządowych oraz inicjatyw społecznych na rzecz osób starszych w Polsce.

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, dyskusja moderowana, prezentacja

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia z oceną jest przygotowanie pisemnej pracy zaliczeniowej na określony przez prowadzącego temat. Objętość pracy - ok. 3 stron wydruku komputerowego.

2 ECTS:

uczestnictwo w zajęciach - 30 godzin - 1 ECTS

lektura tekstów poleconych do wykładów - 15 godzin - 0,5 ECTS

przygotowanie pisemnej pracy zaliczeniowej - 10 godzin - 0,5 ECTS

Uwagi:

gr wykładowa III DZPS

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)