Kwestie społeczne związane ze starzeniem się Polaków [20-1F-KWE]
Semestr zimowy 2020/2021
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Kwestie społeczne związane ze starzeniem się Polaków [20-1F-KWE] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/2021 [2020Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy poniedziałek, 11:40 - 13:15
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 19 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Joanna Kluczyńska | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Halik J., Starzy ludzie w Polsce, społeczne i zdrowotne skutki starzenia się społeczeństwa, IPS, Warszawa 2002. 2. Piekut-Brodzka D.M. (red.), Wielowymiarowość diagnozy sytuacji i działań socjalnych. Wybrane przykłady, Wyd. ChAT, Warszawa 2009/2010. 3. Piekut-Brodzka D.M. (red.), Współczesne problemy socjalne, Wyd. ChAT, Warszawa 2005. 4. Zawada A., Rola środowiska lokalnego w kompensowaniu potrzeb osób w podeszłym wieku, w: Wybrane zagadnienia pomocy społecznej i opieki w Polsce w okresie ponowoczesności, red. A. Zawada, Wyd. Impuls, Kraków 2010, s. 25-30. 5. Zdziarski M., OswoićStarość.pl, Wyd. Instytut Łukasiewicza, Kraków 2012. Literatura uzupełniająca: 1. Kluczyńska J., Personel domów pomocy społecznej dla osób starszych wobec problemów osób w stanie terminalnym, w: Z teorii oraz praktyki pracy socjalnej i pomocy społecznej. Miscellanea, Wyd. ChAT, Warszawa 2004, s. 33-42. 2. Krzyszkowski J. (red.), Praca socjalna w poszukiwaniu tożsamości, część III - Praca socjalna wobec wyzwania demograficznego, Wyd. APS, Warszawa 2015, s. 367-438. 3. Leszczyńska-Rejchert A., Człowiek starszy i jego wspomaganie - w stronę pedagogiki starości, Wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn 2005. 4. Pielkowa J. A., Człowiek stary w rodzinie, w: Rocznik Pedagogiki i Rodziny, Studia i rozprawy, Tom V/2002, Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, Piotrków Trybunalski 2002, s. 283-292. 5. Szarota Z., Starzenie się i starość w wymiarze instytucjonalnego wsparcia na przykładzie Krakowa, Wyd. Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2010. Strony internetowe: https://www.gov.pl/web/rodzina http://www.cps.srodmiescie.warszawa.pl/aktywizacja-seniorow/ https://stat.gov.pl/ |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Definiowanie starzenia się i starości, uwarunkowania procesu starzenia się, różne typy progów starości. 2. Funkcjonowanie osób starszych w społeczeństwie, postawy społeczne i postawy osób starszych wobec starości . 3. Specyfika potrzeb osób starszych w różnych obszarach życia. 4. Wychowanie do starości. 5. Aktywność osób w podeszłym wieku, seniorzy aktywni zawodowo. 6. Człowiek starszy w rodzinie. Szanse i wyzwania stojące przed rodzinami wielopokoleniowymi. 7. Znaczenie pozostawania seniora w środowisku. Usługi środowiskowe świadczone przez pomoc społeczną i instytucje pozarządowe. 8. Wsparcie świadczone seniorom przez placówki pobytu dziennego. 9. Znaczenie Uniwersytetu Trzeciego Wieku w procesie aktywizacji i rozwoju seniorów. 10. Dom pomocy społecznej dla osób starszych, specyfika zaspokajania potrzeb seniorów w placówce. 11. Osoba starsza jako pacjent hospicjum - uwarunkowania wsparcia seniora i jego rodziny. 12. Szczególne kompetencje osób wspierających seniorów. 13. Dobre praktyki - działalność organizacji pozarządowych oraz inicjatyw społecznych na rzecz osób starszych w Polsce. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, dyskusja moderowana, prezentacja |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia z oceną jest przygotowanie pisemnej pracy zaliczeniowej na określony przez prowadzącego temat. Objętość pracy - ok. 3 stron wydruku komputerowego. 2 ECTS: uczestnictwo w zajęciach - 30 godzin - 1 ECTS lektura tekstów poleconych do wykładów - 15 godzin - 0,5 ECTS przygotowanie pisemnej pracy zaliczeniowej - 10 godzin - 0,5 ECTS |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr wykładowa III DZPS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.