Wychowanie i kształtowanie umiejętności społecznych dzieci – metodyka [10-1S-WKU2]
Semestr letni 2019/2020
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wychowanie i kształtowanie umiejętności społecznych dzieci – metodyka [10-1S-WKU2] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/2020 [2019L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 1 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Aneta Jegier |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Cieszyńska, J.,Korenko M. Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo edukacyjne, Kraków, 2014 Gąstoł, A., Jegier A. Mój złośnik. Difin, Warszawa, 2012 Goldstein, A.P., McGinnis E. Kształtowanie umiejętności prospołecznych małego dziecka. Instytut Amity, Warszawa, 2003 Gruszczyk – Kolczyńska, E.,Zielińska, E., Jelinek, J.A. Starsze przedszkolaki. Bliżej przedszkola, Kraków, 2013 Schaffer, H. R. Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. WUJ, Kraków, 2006 Schaffer H.R. Psychologia dziecka. PWN, Warszawa,2014 Na prośbę studenta możliwe jest przesłanie najbardziej istotnych fragmentów tekstu elektronicznie w formie skanów. |
Zakres tematów: |
Blok I - Prawidłowości rozwoju społeczno – emocjonalnego dziecka w pierwszych latach życia Rozwój społeczno- emocjonalny w pierwszym roku życia a) płacz – pierwszy akt komunikacji dziecka b) interakcje twarzą w twarz c) rozwój niewerbalnego dialogu d) kształtowanie się przywiązania e) rewolucja 9-go miesiąca – wspólna uwaga Rozwój społeczno- emocjonalny w wieku poniemowlęcym Rozwój społeczno – emocjonalny w wieku przedszkolnym Blok II- Emocje w życiu dziecka, ich istota i funkcje a) istota i funkcje emocji b) podstawy biologiczne emocji i droga ich rozwoju c) początki języka emocji dziecka d) wyrażanie emocji w sposób społecznie akceptowany e) radzenie sobie ze skutkami lub rozmiarem przeżywanych emocji Blok III- Rozwijanie umiejętności społeczno – emocjonalnych starszych przedszkolaków a)obdarzanie uwagą b)budowanie atrakcyjności społecznej c)zwroty grzecznościowe Blok IV Rozwijanie umiejętności społeczno emocjonalnych dzieci w okresie szkolnym a) słuchanie, mówienie miłym/odważnym głosem, stosowanie się do poleceń, czekanie na swoją kolej zadawanie pytań, przerywanie, współpraca, proszenie o pomoc; dzielenie się, oferowanie pomocy, zaproszenie do zabawy, rozwijanie umiejętności nawiązywania przyjaźni:, Blok IV- Budowanie współpracy z rodzicami utrzymanej w duchu empatii |
Metody dydaktyczne: |
Praca z tekstem, sesja plakatowa, prezentacja multimedialna, zadania praktyczne przesyłane drogą mailową na adres: ajegier@aps.edu.pl |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: Kolokwium (pytania otwarte i zamknięte) Opracowanie zagadnienia na wskazany temat w formie prezentacji (praca w grupach) Obserwacja aktywności studentów podczas zadań praktycznych |
Uwagi: |
powtarzanie Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15h Opracowanie zagadnienia (prezentacja): 15h Przygotowanie się do zaliczenia: 15h Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.