Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Interwencje kryzysowe w sytuacjach żałoby [SP-IKŻ] Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Interwencje kryzysowe w sytuacjach żałoby [SP-IKŻ]
Zajęcia: Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021 [2020Zn] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 23
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Lidia Zabłocka-Żytka
Literatura:

de Walden – Gałuszko K., Kaptacz A. (2005) Pielęgniarstwo w opiece paliatywnej i hospicyjnej, Warszawa:PZWL rozdz. 7

De Barbaro B. (1997). Pacjent w swojej rodzinie. Warszawa: Springer PWN rozdz.6

Herbart M. (2005). Żałoba w rodzinie. Gdańsk: GWP

Jakubowska- Winecka A., Włodarczyk D. (2005). Psychologia w praktyce medycznej. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.rozdz.5, 6,8

James R.K., Gilliland B. E. (2006). Strategie interwencji kryzysowej. Pomoc psychologiczna poprzedzajaca terapię. Warszawa : Wydawnictwo edukacyjne PARPA

Kluczyńska, S. (2016). Interwencja kryzysowa jako metoda pomocy chorym somatycznie. W: L. Zabłocka- Żytka, E. Sokołowska (red.). Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Difin.

Zabłocka-Żytka, L. (2010) „Rola wsparcia społecznego w zmaganiu się z chorobą nowotworową.” W: E. Zasępa (red.) Gdy myślę choroba...Gdy myślę niepełnosprawność...Choroba, niepełnosprawność, cierpienieoraz postawy wobec nich. W teorii i badaniach. Warszawa: APS

Zabłocka-Żytka, L. (2015). Poradnictwo psychologiczne dla osób chorych somatycznie. W: Cz. Czabała, S. Kluczyńska (red.). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: PWN.

Literatura uzupełniająca:

De Barbaro B. (1997). Pacjent w swojej rodzinie. Warszawa: Springer PWN

Krakowiak P. (2006). Zdążyć z prawdą. O sztuce komunikacji w hospicjum. Gdańsk: Fundacja Hospicyjna

Sanders Catherine M. (2001). Jak przeżyć stratę dziecka. Gdańsk: GWP

Zakres tematów:

I blok- Utrata zdrowia:

1. Zdrowie jako wartość- utrata zdrowia, obraz choroby, reakcje i emocje przeżywane na poszczególnych etapach zmagania się z chorobą przewlekłą/ zagrażającą życiu.

2. Wpływ choroby na funkcjonowanie rodziny

3. Komunikacja z człowiekiem chorym- zasady, potrzeby osoby chorej.

4. Formy pomocy psychologicznej osobie przewlekle chorej i jej rodzinie.

II blok- Faza terminalna choroby i śmierć:

1. Potrzeby pacjenta i rodziny.

2. Żałoba- etapy.

3. Osierocenie. Wsparcie i potrzeby rodziny. Komunikacja z rodziną.

III blok- Interwencja kryzysowa oraz pomoc psychologiczna w sytuacji żałoby osób o różnej charakterystyce (wiek, rodzaj straty)– studium przypadku.

Metody dydaktyczne:

wykład, dyskusja, analiza przypadku, praca w parach, praca indywidualna

Metody i kryteria oceniania:

obecność, aktywność na zajęciach, zadane prace oraz test wiadomości (ocena pozytywna za 60%+1 dobrych odpowiedzi)

Uwagi:

ćwiczeniowa dla PPI-5

Zajęcia odbędą się za pośrednictwem platformy TEAMS. Słuchacze dołączeni są do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2d4657bf65e046cfbbaf4868aedbd02c%40thread.tacv2/conversations?groupId=37aa9695-1e7a-4293-af88-97fea6613c77&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)