Interwencje kryzysowe w sytuacjach żałoby [SP-IKŻ]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Interwencje kryzysowe w sytuacjach żałoby [SP-IKŻ] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021 [2020Zn]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 23 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Lidia Zabłocka-Żytka |
Literatura: |
de Walden – Gałuszko K., Kaptacz A. (2005) Pielęgniarstwo w opiece paliatywnej i hospicyjnej, Warszawa:PZWL rozdz. 7 De Barbaro B. (1997). Pacjent w swojej rodzinie. Warszawa: Springer PWN rozdz.6 Herbart M. (2005). Żałoba w rodzinie. Gdańsk: GWP Jakubowska- Winecka A., Włodarczyk D. (2005). Psychologia w praktyce medycznej. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.rozdz.5, 6,8 James R.K., Gilliland B. E. (2006). Strategie interwencji kryzysowej. Pomoc psychologiczna poprzedzajaca terapię. Warszawa : Wydawnictwo edukacyjne PARPA Kluczyńska, S. (2016). Interwencja kryzysowa jako metoda pomocy chorym somatycznie. W: L. Zabłocka- Żytka, E. Sokołowska (red.). Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Difin. Zabłocka-Żytka, L. (2010) „Rola wsparcia społecznego w zmaganiu się z chorobą nowotworową.” W: E. Zasępa (red.) Gdy myślę choroba...Gdy myślę niepełnosprawność...Choroba, niepełnosprawność, cierpienieoraz postawy wobec nich. W teorii i badaniach. Warszawa: APS Zabłocka-Żytka, L. (2015). Poradnictwo psychologiczne dla osób chorych somatycznie. W: Cz. Czabała, S. Kluczyńska (red.). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: PWN. Literatura uzupełniająca: De Barbaro B. (1997). Pacjent w swojej rodzinie. Warszawa: Springer PWN Krakowiak P. (2006). Zdążyć z prawdą. O sztuce komunikacji w hospicjum. Gdańsk: Fundacja Hospicyjna Sanders Catherine M. (2001). Jak przeżyć stratę dziecka. Gdańsk: GWP |
Zakres tematów: |
I blok- Utrata zdrowia: 1. Zdrowie jako wartość- utrata zdrowia, obraz choroby, reakcje i emocje przeżywane na poszczególnych etapach zmagania się z chorobą przewlekłą/ zagrażającą życiu. 2. Wpływ choroby na funkcjonowanie rodziny 3. Komunikacja z człowiekiem chorym- zasady, potrzeby osoby chorej. 4. Formy pomocy psychologicznej osobie przewlekle chorej i jej rodzinie. II blok- Faza terminalna choroby i śmierć: 1. Potrzeby pacjenta i rodziny. 2. Żałoba- etapy. 3. Osierocenie. Wsparcie i potrzeby rodziny. Komunikacja z rodziną. III blok- Interwencja kryzysowa oraz pomoc psychologiczna w sytuacji żałoby osób o różnej charakterystyce (wiek, rodzaj straty)– studium przypadku. |
Metody dydaktyczne: |
wykład, dyskusja, analiza przypadku, praca w parach, praca indywidualna |
Metody i kryteria oceniania: |
obecność, aktywność na zajęciach, zadane prace oraz test wiadomości (ocena pozytywna za 60%+1 dobrych odpowiedzi) |
Uwagi: |
ćwiczeniowa dla PPI-5 Zajęcia odbędą się za pośrednictwem platformy TEAMS. Słuchacze dołączeni są do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2d4657bf65e046cfbbaf4868aedbd02c%40thread.tacv2/conversations?groupId=37aa9695-1e7a-4293-af88-97fea6613c77&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.