Podstawy pedagogiki trudności w uczeniu się [10-4S-PPT]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy pedagogiki trudności w uczeniu się [10-4S-PPT] |
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020 [2019Ln]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 1 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Katarzyna Pardej |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Baczała Ditta, Jastrząb Jadwiga, Wybrane zagadnienia z pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej. Wzorzec terapeuty, Toruń 2011. Czajkowska I, Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole: poradnik dla nauczycieli, Warszawa 1989. Dąborwska-Jabłońska I., Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia teoretyczne i praktyczne, Opole 2012. Górniewicz E., Trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci, Olsztyn 2000. Mickiewicz J., Dysleksja rozwojowa. Podstawy diagnozy i terapii, Toruń 2011. Spionek H., Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, Warszawa 1975. Literatura uzupełniająca: Bogdanowicz M., Integracja precepcyjno-motoryczna. Terapia – diagnoza – terapia, Warszawa 2000. Bogdanowicz M., Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichovej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli, Gdańsk 2003. Byers R., Jak zaplanować pracę z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych: pracowanie metodyczne dla nauczycieli, Warszawa 2002. Górniewicz E, Krause A., Od tradycjonalizmu do ponowoczesności: dyskursy pedagogiki specjalnej, Olsztyn 2002. Gruszczyk-Kolczyńska E., Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, Warszawa 1992. Klus-Stańska D, Szczepska-Putkowska M. (red)., Pedagogika wczesnoszkolna. Dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa 2009. Kozłowska A. (red. nauk.), Dylematy współczesnego wychowania i edukacji, Kraków 2007. Nyczaj-Drąg M. (red.), Poznawanie i pomoc dziecku z trudnościami edukacyjnymi, Zielona Góra 2004. Rejniak Z., Stryjewska D., Ćwiczenia graficzne ułatwiające pisanie liter, Kielce 2002. Sekułowicz A. (red.), Terapia pedagogiczna, t.1 i 2, Kraków 2005. Skibińska H., Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu. Materiały pomocnicze dla nauczycieli i studentów nauczania początkowego i studentów nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego, Bydgoszcz 2001. Skorek E.M., Terapia pedagogiczna. Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci, Kraków 2010. Smoleńska A., Planowanie pracy korekcyjno-wyrównawczej z dziećmi mającymi wybiórcze trudności w nauce czytania i pisania, Kraków 1975. Sosin I. (red.), Terapia pedagogiczna uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, Warszawa 2008. Turewicz W. (red.), Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w klasach I-III, Zielona Góra 2002. |
Zakres tematów: |
Wykłady (15h) Pedagogika korekcyjna – wprowadzenie do problematyki. Podstawy pracy korekcyjnej. Metodyka pracy korekcyjnej w terapii pedagogicznej. Planowanie i programowanie usprawniania percepcji słuchowej. Zaburzenia analizatora wzrokowego, orientacji przestrzennej oraz lateralizacji przyczyną niepowodzeń szkolnych. Specyfika dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym nadpobudliwych psychoruchowo, z pogranicza normy, z niepełnosprawnością intelektualną oraz z autyzmem. Wzorzec terapeuty. Specyficzne trudności w uczeniu się. |
Metody dydaktyczne: |
Metody kształcenia: informacyjne (wyjaśnianie, narracja, opis, wykład z prezentacją interaktywną) |
Metody i kryteria oceniania: |
Udzielenie pisemnych odpowiedzi obejmujących zadania i zagadnienia teoretyczne oraz praktyczne ujęte w treściach przedmiotu podczas wykładów (egzamin pisemny). |
Uwagi: |
różnica programowa |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.