Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy pedagogiki trudności w uczeniu się [10-4S-PPT] Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy pedagogiki trudności w uczeniu się [10-4S-PPT]
Zajęcia: Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020 [2019Ln] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 1
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Katarzyna Pardej
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Baczała Ditta, Jastrząb Jadwiga, Wybrane zagadnienia z pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej. Wzorzec terapeuty, Toruń 2011.

Czajkowska I, Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole: poradnik dla nauczycieli, Warszawa 1989.

Dąborwska-Jabłońska I., Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia teoretyczne i praktyczne, Opole 2012.

Górniewicz E., Trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci, Olsztyn 2000.

Mickiewicz J., Dysleksja rozwojowa. Podstawy diagnozy i terapii, Toruń 2011.

Spionek H., Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, Warszawa 1975.

Literatura uzupełniająca:

Bogdanowicz M., Integracja precepcyjno-motoryczna. Terapia – diagnoza – terapia, Warszawa 2000.

Bogdanowicz M., Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichovej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli, Gdańsk 2003.

Byers R., Jak zaplanować pracę z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych: pracowanie metodyczne dla nauczycieli, Warszawa 2002.

Górniewicz E, Krause A., Od tradycjonalizmu do ponowoczesności: dyskursy pedagogiki specjalnej, Olsztyn 2002.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, Warszawa 1992.

Klus-Stańska D, Szczepska-Putkowska M. (red)., Pedagogika wczesnoszkolna. Dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa 2009.

Kozłowska A. (red. nauk.), Dylematy współczesnego wychowania i edukacji, Kraków 2007.

Nyczaj-Drąg M. (red.), Poznawanie i pomoc dziecku z trudnościami edukacyjnymi, Zielona Góra 2004.

Rejniak Z., Stryjewska D., Ćwiczenia graficzne ułatwiające pisanie liter, Kielce 2002.

Sekułowicz A. (red.), Terapia pedagogiczna, t.1 i 2, Kraków 2005.

Skibińska H., Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu. Materiały pomocnicze dla nauczycieli i studentów nauczania początkowego i studentów nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego, Bydgoszcz 2001.

Skorek E.M., Terapia pedagogiczna. Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci, Kraków 2010.

Smoleńska A., Planowanie pracy korekcyjno-wyrównawczej z dziećmi mającymi wybiórcze trudności w nauce czytania i pisania, Kraków 1975.

Sosin I. (red.), Terapia pedagogiczna uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, Warszawa 2008. Turewicz W. (red.), Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w klasach I-III, Zielona Góra 2002.

Zakres tematów:

Wykłady (15h)

Pedagogika korekcyjna – wprowadzenie do problematyki. Podstawy pracy korekcyjnej. Metodyka pracy korekcyjnej w terapii pedagogicznej.

Planowanie i programowanie usprawniania percepcji słuchowej.

Zaburzenia analizatora wzrokowego, orientacji przestrzennej oraz lateralizacji przyczyną niepowodzeń szkolnych.

Specyfika dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym nadpobudliwych psychoruchowo, z pogranicza normy, z niepełnosprawnością intelektualną oraz z autyzmem.

Wzorzec terapeuty. Specyficzne trudności w uczeniu się.

Metody dydaktyczne:

Metody kształcenia: informacyjne (wyjaśnianie, narracja, opis, wykład z prezentacją interaktywną)

Metody i kryteria oceniania:

Udzielenie pisemnych odpowiedzi obejmujących zadania i zagadnienia teoretyczne oraz praktyczne ujęte w treściach przedmiotu podczas wykładów (egzamin pisemny).

Uwagi:

różnica programowa

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)