Nurty i kierunki opieki nad dzieckiem [10-0S-NIK]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Nurty i kierunki opieki nad dzieckiem [10-0S-NIK] |
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020 [2019Ln]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 3 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Katarzyna Szostakowska |
Literatura: |
1. Odrowąż-Coates A., Kwiatkowski M. (red.) Przyszłość edukacji i społeczeństwa oczami badaczy społecznych. The future of education and society through the eyes of social researchers. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej, Warszawa 2014. 2. Odrowąż-Coates, A. Wybrane aspekty marginalizacji i wykluczenia w polskiej przestrzeni społecznej T. Pilch, T. Sosnowski (red.) Zagrożenia człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Żak, Warszawa 2013, s. 333-346. 3. Odrowąż-Coates, A. Fatamorgana saudyjskiej przestrzeni społeczno- kulturowej kobiet. Płynne horyzonty socjalizacji, edukacji i emancypacji, Impuls, Kraków 2015. 4. Kolankiewicz M., Zagrożone dzieciństwo. Rodzinne i instytucjonalne formy opieki. W. 1998. 5. Krajewska B., Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Zagadnienia podstawowe. Kraków 2009. 6. Smolińska-Theiss B. Dzieciństwo jako status społeczny. Warszawa 2014. (fragmenty). 7. Smolińska-Theiss B. Korczakowskie narracje pedagogiczne. Kraków 2013. (fragmenty). |
Zakres tematów: |
1. Nurty i kierunki w pedagogii. 2. Opieka i wychowanie w różnych kontekstach socjo-kulturowych. 3. Opieka jako rodzaj relacji międzyludzkiej – od opieki ubezwłasnowolnienia do opieki - elementu systemu społecznego podtrzymania. 4. Kierunki zmian w systemie opieki nad dzieckiem i rodziną. Zasada odpowiedzialności społecznej i zasada bliskości. 5. Sytuacja dzieci poza rodziną własną. Zagrożenia i szanse rozwojowe dziecka wychowywanego w placówce opiekuńczo – wychowawczej. 6. Rodzinne formy opieki zastępczej. Rodzina adopcyjna, rodzina zastępcza, rodzinne domy dziecka, wioski dziecięce. 7. Formy pracy z dzieckiem i rodziną w środowisku zamieszkania. Proaktywne i reaktywne strategie pomocy dziecku i rodzinie. 8. Wykluczenie społeczne rodziny jako zagrożenie rozwoju dziecka. 9. Obszary naznaczenia i odrzucenia dziecka. 10. Trajektoria dzieciństwa naznaczonego biedą. 11.Prawa dziecka. 12. Teoria systemów bioekologicznych U. Bronfenbrennera. 13. Plec dziecka a socjalizacja. 14. Dwujęzyczność i inne kapitały dziecka. 15. Model „szkoły opiekuńczej” (szkolny system wsparcia dziecka i rodziny). 16. Blok powtórzeniowy |
Metody dydaktyczne: |
1. Wykład 2. Pogadanka 3. Prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Egzamin w formie pytań otwartych 2. Ocena eseju jako samodzielnej refleksji nad obejrzanym materiałem filmowym |
Uwagi: |
warunek Formy realizacji zajęć na odległość: - egzamin w formie pytań otwartych przeprowadzony drogą online z wykorzystaniem platformy Microsoft Teams |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.