Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nurty i kierunki opieki nad dzieckiem [10-0S-NIK] Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Nurty i kierunki opieki nad dzieckiem [10-0S-NIK]
Zajęcia: Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020 [2019Ln] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 3
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Katarzyna Szostakowska
Literatura:

1. Odrowąż-Coates A., Kwiatkowski M. (red.) Przyszłość edukacji i społeczeństwa oczami badaczy społecznych. The future of education and society through the eyes of social researchers. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej, Warszawa 2014.

2. Odrowąż-Coates, A. Wybrane aspekty marginalizacji i wykluczenia w polskiej przestrzeni społecznej T. Pilch, T. Sosnowski (red.) Zagrożenia człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Żak, Warszawa 2013, s. 333-346.

3. Odrowąż-Coates, A. Fatamorgana saudyjskiej przestrzeni społeczno- kulturowej kobiet. Płynne horyzonty socjalizacji, edukacji i emancypacji, Impuls, Kraków 2015.

4. Kolankiewicz M., Zagrożone dzieciństwo. Rodzinne i instytucjonalne formy opieki. W. 1998.

5. Krajewska B., Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Zagadnienia podstawowe. Kraków 2009.

6. Smolińska-Theiss B. Dzieciństwo jako status społeczny. Warszawa 2014. (fragmenty).

7. Smolińska-Theiss B. Korczakowskie narracje pedagogiczne. Kraków 2013. (fragmenty).

Zakres tematów:

1. Nurty i kierunki w pedagogii.

2. Opieka i wychowanie w różnych kontekstach socjo-kulturowych.

3. Opieka jako rodzaj relacji międzyludzkiej – od opieki ubezwłasnowolnienia do opieki - elementu systemu społecznego podtrzymania.

4. Kierunki zmian w systemie opieki nad dzieckiem i rodziną. Zasada odpowiedzialności społecznej i zasada bliskości.

5. Sytuacja dzieci poza rodziną własną. Zagrożenia i szanse rozwojowe dziecka wychowywanego w placówce opiekuńczo – wychowawczej.

6. Rodzinne formy opieki zastępczej. Rodzina adopcyjna, rodzina zastępcza, rodzinne domy dziecka, wioski dziecięce.

7. Formy pracy z dzieckiem i rodziną w środowisku zamieszkania. Proaktywne i reaktywne strategie pomocy dziecku i rodzinie.

8. Wykluczenie społeczne rodziny jako zagrożenie rozwoju dziecka.

9. Obszary naznaczenia i odrzucenia dziecka.

10. Trajektoria dzieciństwa naznaczonego biedą.

11.Prawa dziecka.

12. Teoria systemów bioekologicznych U. Bronfenbrennera.

13. Plec dziecka a socjalizacja.

14. Dwujęzyczność i inne kapitały dziecka.

15. Model „szkoły opiekuńczej” (szkolny system wsparcia dziecka i rodziny).

16. Blok powtórzeniowy

Metody dydaktyczne:

1. Wykład

2. Pogadanka

3. Prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych

Metody i kryteria oceniania:

1. Egzamin w formie pytań otwartych

2. Ocena eseju jako samodzielnej refleksji nad obejrzanym materiałem filmowym

Uwagi:

warunek

Formy realizacji zajęć na odległość:

- egzamin w formie pytań otwartych przeprowadzony drogą online z wykorzystaniem platformy Microsoft Teams

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)