Metodyka wspomagania rozwoju poznawczego w grupach integracyjnych [10-5S-MWG2]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka wspomagania rozwoju poznawczego w grupach integracyjnych [10-5S-MWG2] |
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020 [2019Ln]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 1 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Oksana Pietraszek |
Literatura: |
Lektura obowiązkowa Falkowski, A., Maruszewski, T., Nęcka, E. (2008). Procesy poznawcze (s. 339-511). W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (wybrane fragmenty) Sternberg, R. J. (2003). Jak nauczyć dzieci myślenia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (wybrane fragmenty) Schaffer, R. (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (wybrane fragmenty) Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. (wybrane fragmenty) Lektura uzupełniająca Bell, S., Harkness, S. (2006). Storyline – Promoting Language Across the Curriculum. UK: UKLA. Białecka-Pikul, M. (2012). Narodziny i rozwój refleksji nad myśleniem. Kraków: WUJ. Dobry Start. Układam, opowiadam. Historyjki obrazkowe. Warszawa: PWN. Dziamska, D. (2005). Edukacja przez ruch. Warszawa: WSiP. Dziedziewicz, D., Karwowska, E., Gajda, A. (2010). Do góry nogami. Pomysłowy świat dwulatka i trzylatka. Gdańsk: Harmonia. Frostig, M., Horne, D. (2007). Wzory i obrazki. Program rozwijający percepcję wzrokową. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych. Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E. (2004). Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się. Warszawa: WSiP. Helm, J. H., Katz, L. G. (2003). Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej. Warszawa: CODN. Płóciennik, E., Dobrakowska, A. (2009). Zabawy z wyobraźnią. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Sikorska, I. (2010). Trening koncentracji. Jak rozwijać uwagę i pamięć dziecka. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne. Uszyńska-Jarmoc, J. (2005). Podróże-Skarby-Przygoda. Białystok: Trans-Humana. |
Zakres tematów: |
Wykład: Teorie dotyczące rozwoju poznawczego dziecka (2h) Charakterystyka rozwoju poznawczego dziecka w normie intelektualnej i z niepełnosprawnością intelektualną oraz z innymi niepełnosprawnościami (2h) Podstawowe informacje z zakresu psychologii poznawczej dotyczące spostrzegania, tworzenia wyobrażeń i wyobraźni, pamięci i uczenia się, uwagi, myślenia, rozumowania i rozwiązywania problemów, języka i twórczości (4h) Metody rozwoju umiejętności poznawczych; Universal Design for Learning (2h) Ćwiczenia: Prezentacja metod wspomagających koncentrację uwagi (3h) Prezentacja metod pomagających w ćwiczeniu pamięci oraz metod ułatwiających zapamiętywanie (mnemotechniki) i porządkowanie informacji (3h) Prezentacja metod, które pomagają rozwijać poprawne, logiczne myślenie dzieci (3h) Prezentacja metod, które wspomagają rozwijanie twórczego myślenia i wyobraźni dzieci (3h) Prezentacja metod wspierających proces uczenia się (3h) |
Metody dydaktyczne: |
ćwiczenia prowadzone on-line i przesyłanie materiałów na platformie McTeams |
Metody i kryteria oceniania: |
ćwiczenia, indywidualne prezentacje Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywania zadań przez studentów na platformie Teams. Konsultacje indywidualne w godzinach dyżuru na platformie Teams. |
Uwagi: |
róznica programowa |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.