Etyczne problemy współczesności [10-5F-EPW1]
Semestr zimowy 2019/2020
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Etyczne problemy współczesności [10-5F-EPW1] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2019/2020 [2019Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 1 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Helena Ciążela |
Literatura: |
Artykuły z elektronicznego półrocznika "Studies in Global Ethics and Global Education" (sgege.aps.edu.pl) oraz: E. Black, Wojna przeciwko słabym. Eugenika i amerykańska kampania …, Warszawa 2004. H. Ciążela, Problemy i dylematy etyki odpowiedzialności globalnej, Warszawa 2006. N. Chomsky, Zysk ponad ludzi. Neoliberalizm a ład globalny, Warszawa 2000. N. Chomsky, Hegemonia albo przetrwanie…, Warszawa 2005. W. Easterly, Brzemię białego człowieka, Warszawa 2008. L. Verry, J-D. Vincent, Co to jest człowiek, PIW, Warszawa 2003. M. Gawin, Rasa i nowoczesność, Warszawa 2004. H. Jonas, Zasada odpowiedzialności. Etyka dla cywilizacji technologicznej, Kraków 1996. N. Klein, No Logo, Warszawa 2004. N. Klein, Doktryna szoku. Jak współczesny kapitalizm wykorzystuje klęski żywiołowe i kryzysy społeczne, Warszawa 2008. G. Picht, Odwaga utopii, Warszawa 1981. K. Popowicz, Lamarkizm społeczny a rasizm i eugenika we Francji, Wyd. UW, Warszawa 2009. J. Rifkin, Koniec pracy, Wyd. Dolnośląskie, Wrocław 2001. P. Singer, Jeden świat. Etyka globalizacji, Warszawa 2006. J. Stiglitz, Wizja sprawiedliwej globalizacji, Warszawa 2007. I. Wallerstein, Koniec świata jaki znamy, Warszawa 2004. P. Wielgosz, Opium globalizacji, Dialog, Warszawa 2004. M. Zaremba Bielawski, Higieniści. Z dziejów eugeniki, Wyd. Czarne, Wołowiec 2011. |
Zakres tematów: |
. Etyka – jej geneza i istota. Swoistość refleksji etycznej i aksjologicznej. Logika rozważań etycznych. Etyka opisowa i etyka normatywna. 2. Etyka tradycyjna i etyka współczesna. Główne problemy współczesnej refleksji etycznej. Współczesna etyka wobec problemów osoby i wobec problemów globalnych. 3. Problemy współczesnej bioetyki. Człowiek jako osoba. Człowiek wobec perspektywy biologicznego doskonalenia gatunku. Kondycja ludzka a postęp medycyny i biotechnologii. Humanistyczne postawy – otwartość, dialog, współpraca – wobec osób i środowisk marginalizowanych. 4. Etyczne aspekty ochrony środowiska naturalnego. Od ekorozwoju do rozwoju zrównoważonego. 5. Etyka wobec rozwoju naukowego i osiągnięć cywilizacji technicznej. Etyka wobec problemów globalnych i globalizacji. Globalizacja a rozwój zrównoważony. |
Metody dydaktyczne: |
wykład interaktywny |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne – pytania otwarte rekonstruujące wiedzę z wykładu i przeczytanej lektury oraz wymagające wykazania się umiejętnością dostrzegania problemów i ich interpretacji |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.