Pedagogika przedszkolna, poziom zaawansowany [10-4S-PDP1]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika przedszkolna, poziom zaawansowany [10-4S-PDP1] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020 [2019Zn]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 0 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Małgorzata Kierzkowska |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: W. Borowska-Nowak, Zarys dziejów wychowania przedszkolnego D. Waloszek,Pedagogika przedszkolna E. Gruszczyk-Kolczyńska, O blaskach i cieniach zawodu nauczyciela przedszkola... Co zniszczyły decyzje polityczne z dorobku 170 lat wychowania przedszkolnego w Polsce [W:] H. Moroz (red.), Problemy doskonalenia systemu edukacyjnego w Polsce J. Bałachowicz, Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością M. Karwowska-Struczyk, Edukacja przedszkolna. W poszukiwaniu nowych rozwiązań G. Dahlberg, P. Mossa, A. Pence, Poza dyskursem jakości w instytucjach wczesnej edukacji i opieki |
Zakres tematów: |
1. Pedagogika przedszkolna jako nauka - początki, status, przedmiot, podstawowe orientacje badawcze. 2. Wychowanie przedszkolne w Polsce: - dorobek myśli pedagogicznej i psychologicznej na podstawie, której kształtowały się koncepcje wychowania przedszkolnego w Polsce i na świecie w XIX w.; - sytuacja wychowania przedszkolnego po uzyskaniu niepodległości i kształtowanie się wychowania przedszkolnego do II wojny światowej; - wychowanie przedszkolne od II wojny światowej po czasy współczesne ze szczególnym uwzględnieniem tworzenia się subdyscypliny – wychowanie przedszkolne 3. Dziecko i dzieciństwo - metamorfoza głównych pojęć pedagogiki przedszkolnej 4. Zagadnienie jakości w edukacji (znaczenie, rodzaje, współczesne podejście do definiowania, badania i osiągania jakości). |
Metody dydaktyczne: |
Kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposobem pomiaru zakładanych efektów będzie egzamin pisemny. |
Uwagi: |
grupa - różnice programowe |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.