Pedagogika przedszkolna [10-1S-PEP5]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika przedszkolna [10-1S-PEP5] |
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020 [2019Ln]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 0 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Małgorzata Kierzkowska |
Literatura: |
Prezentacje przedstawione studentom na wykładach realizowanych w ubiegłym roku akademickim Literatura obowiązkowa: * D. Waloszek, Pedagogika przedszkolna * E. Gruszczyk-Kolczyńska, O blaskach i cieniach zawodu nauczyciela przedszkola... Co zniszczyły decyzje polityczne z dorobku 170 lat wychowania przedszkolnego w Polsce [W:] H. Moroz (red.), Problemy doskonalenia systemu edukacyjnego w Polsce * A. Klim - Klimaszewska, Pedagogika przedszkolna * A. Klim - Klimaszewska, Witamy w przedszkolu. Wspomaganie procesu adaptacji dziecka do środowiska przedszkolnego * Cz. Kupisiewicz, I. Wojnar (red.), Myśliciele o wychowaniu (t. I i II) * E. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących * Brzezińska, A. I., Bątkowski, M., Kaczmarska, D., Włodarczyk, A., Zamęcka, N. (2011). O roli zabawy w przygotowaniu dziecka do dorosłego życia. Wychowanie w Przedszkolu, 10, 5-13 * D. Klus-Stańska, M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej * D. Waloszek, Nauczyciel i dziecko Literatura online: http://psychologia.amu.edu.pl/wp-uploads/2011-WYCHOWANIE-W-PRZEDSZKOLU-Rola-zabawy1.pdf http://psychologia.amu.edu.pl/wp-uploads/2011-ŚWIAT-LAT-DZIECIĘCYCH- Zabawa-czyli-co-i-po-co.pdf http://www.czasdziecinstwa.com.pl/wp-content/uploads/2016/04/Anna-Florek-M-1-2016.pdf http://psychologia.amu.edu.pl/wp-uploads/2012-EDUKACJA-Adaptacja-dziecka-3-l-do-przedszkola.pdf |
Zakres tematów: |
1. Status i przedmiot pedagogiki przedszkolnej - podstawowe informacje. 2. Historia wychowania przedszkolnego na terenach Polski. Myśl pedagogiczna, na podstawie której kształtowały się koncepcje wychowania przedszkolnego w Polsce i na świecie. 3. Adaptacja dziecka do przedszkola, istota i uwarunkowania. 4. Zabawa jako atrybut dzieciństwa. Różnica pomiędzy zabawą a grą i zadaniem. Rola dorosłego w zabawach dziecięcych. 5. Zasady organizacji przestrzeni edukacyjnej dla dzieci przedszkolnych. Specyficzne formy organizacyjne i zalecane metody dydaktyczne realizowane we wczesnej edukacji. |
Metody dydaktyczne: |
Metody pracy: kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny |
Uwagi: |
warunek |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.