Pedagogika specjalna porównawcza [10-5F-PSR1]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika specjalna porównawcza [10-5F-PSR1] |
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020 [2019Ln]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 3 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Bernadeta Szczupał |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. G. Szumski (2002). Między uniwersalnością a przygodnością.Wprowadzenie do porównawczej pedagogiki specjalnej. Roczniki Pedagogiki Specjalnej, T 12-13. 2. G. Szumski (2006). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. PWN. Warszawa, R. 1, 4 i 5. 3. D. D. Smith, Pedagogika specjalna. T 1 (R. 2) i T2 (R. 7). Literatura uzupełniająca: 1. Wyczesany, Z. Gajdzica (2006). Edukacja i wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością w wybranych krajach europejskich. Impuls: Kraków. 2. Zamkowska (2004). Systemy kształcenia integracyjnego w wybranych krajach Unii Europejskiej. Politechnika Radomska: Radom. 3. www.european-agency.org (raporty agencji) 4.Ferguson, D. (2008). International trends in inclusive education: the continuing challenge to teach each one and everyone. European Journal of Special Needs Education, 23, 107-120. |
Zakres tematów: |
1. Metodologia badań komparatystycznych w pedagogice specjalnej 2.Pojęcie niepełnosprawności – w świetle badań porównawczych. Czego można się dowiedzieć z analizy porównawczej orzecznictwa? 3. Tendencje rozwoju i typologia systemów kształcenia osób z niepełnosprawnością 4. Formy organizacji i metodyka kształcenia włączającego 5. Jakość opieki nad dorosłymi z niepełnosprawnością w świetle badań porównawczych. 6. Aktywizacja zawodowa i zatrudnienie osób z niepełnosprawnością w międzynarodowym ujęciu porównawczym |
Metody dydaktyczne: |
Nauczanie zdalne - warunek i różnica programowa (2 studentki) Podczas stanu epidemicznego wykorzystanie technik audiowizualnych (prezentacja multimedialna), klasyczna metoda problemowa (praca z tekstem i innymi najnowszymi źródłami informacji), konsultacje indywidualne na platformie Teams |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin w formie pisemnej -pytania otwarte w dn. 27.06. o godz. 10.00 na platformie Forms Napisanie prac pisemnych na temat: "Aktywizacja zawodowa i zatrudnienie osób z niepełnosprawnością w międzynarodowym ujęciu porównawczym" oraz "System kształcenia uczniów z niepełnosprawnością w Polsce na tle tendencji światowych - ocena i propozycje usprawnień" Kryteria oceny eseju: znajomość wybranych aspektów rehabilitacji społeczno-zawodowej oraz systemu kształcenia uczniów z niepełnosprawnością w ujęciu porównawczym"; klarowność wywodu; oryginalność i trafność proponowanych udoskonaleń; umiejętne posługiwanie się źródłami. Ocena każdego eseju stanowi 30% oceny końcowej. Prace powinny zostać przesłane do 26.06. na mail: bszczupal@aps.edu.pl |
Uwagi: |
warunek / różnica programowa W czasie stanu zagrożenia epidemicznego studentom udostępnione zostaną materiały multimedialne wraz ze skanami podręczników; możliwe będą również konsultacje indywidualne za pomocą narzędzi elektronicznych (email b.szczupal@aps.edu.pl), platformyTeams. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.