Socjologia mikrostruktur społecznych [SC-3F-SMI]
Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Socjologia mikrostruktur społecznych [SC-3F-SMI] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/2020 [2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 16 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Michał Dąbrowski |
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia przeprowadzone zdalnie od 13 marca 2020 roku. Praca zdalna na Dysku Google połączona z komunikacją mailową. Link do Dysku Google: https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1rZtdT8hFviBhJg38BGvJ3GrjDpPjsU07 |
Metody i kryteria oceniania: |
Z powodu pandemii koronawirusa i zajęć prowadzonych w trybie zdalnym, zaliczenie przedmiotu odbywa się w oparciu o cztery zadania. Instrukcje zadań podaję pomiżej: INSTRUKCJE ZADAŃ Zadanie 1 Proszę dobrać się w pary i wylosować po jednym z poniższym pojęć. Następnie proszę w książce: [Turowski J. (1993). Socjologia. Małe struktury społeczne, Lublin, KUL.] odszukać wybrane pojęcie i napisać jego definicję, jak najbardziej wyczerpujący opis oraz zrobić zdjęcie najlepiej, waszym zdaniem, obrazujące dane pojęcie. Pliki (podpisane) proszę umieścić w folderze swojej grupy na udostępnionym dysku Google. Pojęcia do wylosowania: 1) wartości wspólnogrupowe, 2) organizacja wewnętrzna grupy, 3) wspólnota i stowarzyszenie, 4) grupa pierwotna i grupa wtórna, 5) grupa formalna i nieformalna, 6) grupa odniesienia, 7) więź społeczna, 8) jaźń odzwierciedlona, 9) umysł, 10) socjalizacja, 11) struktura grupy, 12) świadomość grupowa, 13) etnocentryzm. Zadanie 2 Proszę podzielić się na ok. 4 - 5 zespołów (tak, żeby było mniej więcej po równo osób). Po przeczytaniu lektury: Szmatka J. (2008). Małe struktury społeczne. Wstęp do mikrosocjologii strukturalnej, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 89-96. Każdy zespół niech wybierze sobie mikrostrukturę (dobór dowolny, choć chciałbym, żeby się nie powtarzały). Każdy zespół ma za zadanie zaplanować badanie nieformalnej organizacji wybranej mikrogrupy społecznej. Konspekty badań proszę wysyłać do folderu „Konspekty badań”. Konspekty badań należy przedstawić w formie prezentacji, dokumentu Word lub takiej, która wyda wam się najbardziej przejrzysta i wygodna. Ważne, by była to forma pisemna (nie nagranie ani film). Zadanie 3 Chciałbym, żebyście opisali, w formie eseju lub prezentacji, w jaki sposób funkcjonują mikrostruktury społeczne w realiach pandemii. Możecie wykonać zadanie samodzielnie lub dobrać się w grupy (max. 3 osobowe). Zależy mi na różnorodności opisanych mikrostruktur, dlatego proponuję, żebyście zrobili listę mikrostruktur, które macie okazje obserwować. Następnie wybierzcie te, które odpowiadają Wam najbardziej i ostateczną listę z podziałem na grupy (kto jest w której grupie oraz jaką mikrostrukturę dana grupa opisuje) wyślijcie mi mailowo do przyszłej środy (13.05). Chciałbym, żeby mikrostruktury się nie powtarzały. Jeśli natomiast już któraś będzie musiała się powtórzyć z powodu braku pomysłów, niech będzie to grupa pierwotna i tylko dwa razu. Następnie macie czas do piątku (22.05), żeby wysłać mi swoje obserwacje w formie eseju lub prezentacji. Proszę je udostępnić na dysku Google w folderze” zadanie 3”. W „obserwacji” Chciałbym żebyście opisali formalną i nieformalną strukturę oraz funkcjonowanie mikrostruktury przed epidemią oraz w trakcie jej trwania. Skupcie się na różnicach, jakie zmiany wymusiła pandemia w funkcjonowaniu danej mikrostruktury społecznej. Poniżej podaję niezobowiązujące przykłady mikrostruktur, które możecie opisać. Liczę na Waszą pomysłowość i zaangażowanie. Rodzina Grupa studencka Grupa pracownicza Grupa sąsiedzka Grupa sportowa Grupa zogniskowana wokół jakiegoś hobby Grupa religijna Zadanie 4 Proszę podzielić się na grupy według poniższych wskazówek ( przy tematach podaję ilość osób). Tematy proszę opracować w formie prezentacji oraz skryptu. Proszę o przesłanie listy z podziałem na grupy do wtorku (2.06) oraz wykonanie zadania do poniedziałku (8.06). Wszystkie wskazane lektury (poza tematem 2, gdzie podaję link do lektury)znajdują się na Dysku Google, pod linkiem: https://drive.google.com/drive/folders/1rZtdT8hFviBhJg38BGvJ3GrjDpPjsU07?usp=sharing Materiały proszę umieszczać na Dysku Google w folderze „Zadanie 4”. 1. TEMAT PIERWSZY: SOCJOGRAM Ilość osób w grupie: 3 Lektura: Brzeziński J. (1980). Technika socjometrii, [w:] Elementy metodologii badań psychologicznych, Warszawa, PWN, s. 287-308. Opis zadania: Na podstawie lektury proszę opracować zagadnienie czym jest socjodram, do czego służy oraz stworzyć socjodram wybranej małej grupy społecznej. 2. TEMAT DRUGI: KONCEPCJA PIERRE’A BOURDIEU („HABITUS”, „KAPITAŁ” I „POLE” W TEORII STRATYFIKACJI SPOŁECZNEJ) Ilość osób w grupie: 3 Lektura: ANNA MATUCHNIAK-KRASUSKA, „KONCEPCJA HABITUSU U PIERRE'A BOURDIEU”, Hybris nr 31 (2015) http://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/20278/07%20Matuchniak-Krasuska%20%5B77-111%5D.pdf?sequence=1&isAllowed=y Opis zadania: Na podstawie lektury proszę zrekonstruować pojęcia „habitusu”, „kapitału” oraz „pola” w odniesieniu do koncepcji Pierre’a Bourdieu. 3. TEMAT TRZECI: WSPÓŁCZESNE PRZEMIANY SOCJALIZACJI (MIROSŁAWA MARODY) Ilość osób w grupie: 3 Lektura: Marody M. (2014). Jednostka po nowoczesności. Perspektywa socjologiczna. Warszawa, Wyd. Scholar, s. 170-204. Opis zadania: Na podstawie lektury proszę przedstawić przemiany socjalizacji w nowoczesności. 4. TEMAT CZWARTY: SPOŁECZNOŚĆ LOKALNA, JEJ CECHY I FUNKCJONOWANIE Ilość osób w grupie: 3 Lektura: Zawistowicz-Adamska K. (1948). Społeczność wiejska. Łódź, Polski Instytut Służby Społecznej, s.64-124: Dziadek 64-71, Ciotka 71-83, Najmłodsi 83-90, Młodzież 90-99, Rekrutacja 100-107, Odświętność 108-112, Wesele 113-124. Opis zadania: Na podstawie lektury proszę opisać cechy i funkcjonowanie społeczności lokalnej. 5. TEMAT PIĄTY: PRZEMIANY RODZINY Ilość osób w grupie: 9 Lektury: 1. Szynkiewicz S. (1976). Rodzina. Elementy systemu pokrewieństwa. W: Biernacka M., Frankowska M. and Paprocka W. (red.) Etnografia Polski. Przemiany kultury ludowej, Vol. I. Wrocław: Ossolineum, s.477–501. (Lektura opisuje funkcjonowanie rodziny tradycyjnej) 2. Bojar H. (1991). Rodzina i życie rodzinne. W: M. Marody (red.), Co nam zostało z tych lat... Społeczeństwo polskie u progu zmiany systemowej, Londyn: Aneks. (Lektura opisuje funkcjonowanie rodziny w PRL) 3. Sikorska M. (2019). Praktyki rodzinne i rodzicielskie we współczesnej Polsce – rekonstrukcja codzienności, Warszawa, Wyd. Scholar, s. 76-118 (lub do 139). (Lektura opisuje funkcjonowanie rodziny współczesnej) Opis zadania: Proszę w grupie podzielić się na trzy podgrupy (po dwie osoby). Każda para niech przeczyta jedną lekturę i opracuje temat danego typu rodziny (tradycyjna, PRL, współczesna). Następnie proszę wspólnie porównać swoje opisy i przygotować opis przemian rodziny, w którym zostanie uchwycony proces zmian. |
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa I DZSC-SBM 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.