Pedagogika specjalna [PC-5F-PES]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika specjalna [PC-5F-PES] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020 [2019Ln]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 8:00 - 10:25
sala 3077 Budynek z aulami C jaki jest adres?
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 8:00 - 10:25
sala 3077 Budynek z aulami C jaki jest adres? |
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 19 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Elżbieta Paradowska | ||||||||||||||||
Literatura: |
W trakcie edukacji zdalnej: Temat:" Rodzina osób z niepełnosprawnością": Twardowski, A. (2008). Rodzina a dziecko niepełnosprawne. W: I. Obuchowska (red).Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP. Cudak, S.(2007). Wychowawcze i emocjonalne funkcjonowanie rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistycznej. Maciarz, A.(1993). Wspomaganie rodziny w wypełnianiu podmiotowej roli w wychowaniu i rehabilitacji dzieci, W: R. Kostecki, A. Maciarz, Podmiotowa rola rodziców w rehabilitacji dzieci niepełnosprawnych. Zielona Góra: Wydawnictwo Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. T. Kotarbińskiego. Pisula,E.,Danielewicz, D. (2007). Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. Myśliwczyk, I. (2011). Kryzys w rodzinie z dzieckiem niepełnosprawnym - przeszłość czy teraźniejszość? Niepełnosprawność, 6(pdf): http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Niepelnosprawnosc/Niepelnosprawnosc-r2011-t-n6/Niepelnosprawnosc-r2011-t-n6-s34-50/Niepelnosprawnosc-r2011-t-n6-s34-50.pdf - Przesłana prezentacja multimedialna (pdf) opracowana przez prowadzącego ćwiczenia do w/w tematu. Temat:"Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi": Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Wydawnictwo „Impuls”. Szumski, G. (2010). wokół edukacji włączającej. Warszawa:Wydawnictwo APS. Olechowska, A.(2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo PWN (w IBUK Libra - Biblioteka APS). Głodkowska, J. (2017). „Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji”. Warszawa: Wydawnictwo PWN (w IBUK Libra - Biblioteka APS). Szumski, G. (2019). Koncepcja edukacji włączającej W: I. Chrzanowska, G. Szumski (red.). Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Warszawa: Wydawnictwo FRSE (pdf): http://czytelnia.frse.org.pl/media/Edukacja_online.pdf Firkowska - Mankiewicz, A. (2012) .Edukacja włączająca - zadaniem na dziś polskiej szkoły (pdf): http://www.fio.interklasa.pl/ew/en.htm E. Paradowska (2018). Nauczyciele szkół podstawowych ogólnodostępnych wobec edukacji włączającej. W: J. Głodkowska ,K. Sipowicz, I. Patejuk- Mazurek (red.). Tradycja i współczesność pedagogiki specjalnej w tworzeniu społeczeństwa dla wszystkich. W 95-lecie Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Warszawa: Wydawnictwo APS (pdf): http://www.aps.edu.pl/media/2255592/tradycja_wspolczesnowc_2018-ebook-m.pdf Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 09 sierpnia 2017r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach _Dz.U. 2017 poz. 1591 (pdf): http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001591/O/D20171591.pdf Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym_Dz.U. 2017 poz. 1578 (pdf): http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001578/O/D20171578.pdf Małgorzata Kupisiewicz (2016). Pedagog specjalny - człowiek o wyjątkowych predyspozycjach osobowościowych, profesjonalista posiadający rozległą, interdyscyplinarną wiedzę i umiejętności. Studia z teorii wychowania, 4 (pdf): http://files.clickweb.home.pl/homepl37784/file/sztw_2016_4_173.pdf Marzena Zaorska (2012). Rola i miejsce pedagoga specjalnego w kreowaniu działalności edukacyjno - terapeutycznej. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika XXVIII, Zeszyt 405(pdf): https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/AUNC_PED/article/view/AUNC_PED.2012.001/961 Badeńska,J., Guzik, A. (2017). Listy Marii Grzegorzewskiej jako narzędzie wspierające pracę pedagoga. Zeszyty Naukowe Pedagogiki Specjalnej. Myśl Marii Grzegorzewskiej, 10 (pdf): http://www.znps.up.krakow.pl/wp-content/uploads/2017/10/CZASOPISMO-SCALONE1-6-v.1.pdf - Przesłana prezentacja multimedialna (pdf) opracowana przez prowadzącego ćwiczenia do w/w tematu. Temat: "Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością sprzężoną - głuchoniewidomych". Książek, M. (2003). Dziecko głuchoniewidome od urodzenia. Warszawa. Wydawnictwo: PZN. Majewski, T. (1995). Edukacja i rehabilitacja osób głuchoniewidomych. Warszawa. Wydawnictwo: PZN Zaorska, M. (2010). Edukacja i rehabilitacja osób głuchoniewidomych w Polsce i Rosji.Torun:Wydawnictwo UMK. Książek, M., Paradowska, E. (2012). Edukacja włączająca w kontekście dzieci głuchoniewidomych - założenia a rzeczywistość. Niepełnosprawność, 7 (pdf): http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Niepelnosprawnosc/Niepelnosprawnosc-r2012-t-n7/Niepelnosprawnosc-r2012-t-n7-s141-157/Niepelnosprawnosc-r2012-t-n7-s141-157.pdf Paradowska, E., Książek, M. (2017). Dostęp dzieci głuchoniewidomych do różnych form edukacji. W: E.Domagała-Zyśk, G. Wiącek, M. Książek (2017). Świat osób głuchoniewidomych. Wyzwania współczesności. Lublin: Wydawnictwo Episteme (pdf): https://www.kul.pl/files/193/Gluchoniewidomi_Domagala-Zysk_Wiacek_Ksiazek.pdf - Przesłana prezentacja multimedialna (pdf) opracowana przez prowadzącego ćwiczenia do w/w tematu. Temat: "Uczeń zdolny (w tym z niepełnosprawnością) jako uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi": Limont, W. (2016). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować.Sopot. Wydawnictwo: GWP. Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Lewowicki, T. (1986). Kształcenie uczniów zdolnych. Warszawa:Wydawnictwo WSiP. Natalia Cybis, Ewa Drap, Tomasz Rowiński, Jan Cieciuch (2013). Uczeń zdolny - analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych. Ośrodek Rozwoju Edukacji (pdf): https://wyszukiwarka.efs.men.gov.pl/product/uczen-zdolny-analiza-dostepnych-narzedzi-diagnostycznych/attachment/2268 Agnieszka Woroniecka-Borowska (2019). Prawne aspekty organizacji kształcenia ucznia zdolnego. Ośrodek Rozwoju Edukacji (pdf): https://www.ore.edu.pl/2019/10/prawne-aspekty-organizacji-ksztalcenia-ucznia-zdolnego/ Alicja Glonka (2005). Uczeń zdolny - przegląd pojęć i definicji (pdf): https://www.ckusopot.pl/wp-content/uploads/2018/08/sodn_zdolny.pdf - Przesłanie Prezentacji (pdf) opracowanej przez prowadzącego ćwiczenia do w/w tematu Temat:"Sieroctwo społeczne jako problem pedagogiki specjalnej". Chrąściel, Katarzyna (2007). Sieroctwo społeczne jako skutek dysfunkcjonalności wychowawczej środowiska rodzinnego. Wychowanie na Co Dzień, 7/8. Kozak, S. (2010). Patologia eurosieroctwa w Polsce. Skutki migracji zarobkowej dla dzieci i ich rodzin. Warszawa: Wydawnictwo Difin. Szymborska, A. (1969). Sieroctwo Społeczne. Warszawa: Wydawnictwo WP. Józefa Matejek (2014). Kompensacja sieroctwa społecznego w działalności Rodzinnych Domów Dziecka: wybrane aspekty metodyczne. Labor et Educatio, 2.(pdf): http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Labor_et_Educatio/Labor_et_Educatio-r2014-t2/Labor_et_Educatio-r2014-t2-s91-103/Labor_et_Educatio-r2014-t2-s91-103.pdf Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. z 2017 r. poz. 697, ze zm.) - jednolity tekst ustawy (pdf): http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20111490887/U/D20110887Lj.pdf Katarzyna Tarka (2014).Sytuacja dziecka w rodzinie migracyjnej. Studia i prace pedagogiczne, 1.(pdf): http://docplayer.pl/19222163-Sytuacja-dziecka-w-rodzinie-migracyjnej.html Justyna Stańczyk (2015).Eurosieroctwo jako skutek migracji zarobkowej.Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Wieletona z Legnicy (pdf): http://www.zn.pwsz.legnica.edu.pl/zalaczniki/zeszyty/ZN_17/ZN_17_4_2015.pdf Waldemar Basak (2010). Eurosieroctwo jako problem społeczny. Civitas Hominibus: Rocznik Filozoficzno-Społeczny, 5 (pdf): http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Civitas_Hominibus_rocznik_filozoficzno_spoleczny/Civitas_Hominibus_rocznik_filozoficzno_spoleczny-r2010-t5/Civitas_Hominibus_rocznik_filozoficzno_spoleczny-r2010-t5-s61-78/Civitas_Hominibus_rocznik_filozoficzno_spoleczny-r2010-t5-s61-78.pdf - Przesłanie Prezentacji (pdf) opracowanej przez prowadzącego ćwiczenia do w/w tematu. Temat: "Wspomaganie rozwoju dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym". Król, M. 2010). Mózgowe porażenie dziecięce. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. Zabłocki, K.J. (1998). Mózgowe porażenie dziecięce w teorii i terapii. Warszawa:Wydawnictwo Akademickie "Żak". Błeszyński, J. (2008). Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Bogdanowicz,B, Kisil, B., Przasnyska, M.(1992). Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka. Warszawa: WSiP. Borzęcka, S. (2014).Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym. W: J. Skibska (red.). Wspieranie rozwoju małego dziecka. Kraków: Wydawnictwo: Libron (pdf): https://www.sbc.org.pl/dlibra/doccontent?id=319688 Szaflik, B. (2006). Metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne w stymulowaniu rozwoju dzieci u progu startu szkolnego. Nauczyciel i Szkoła, 3-4 (pdf): http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Nauczyciel_i_Szkola/Nauczyciel_i_Szkola-r2006-t3_4_(32_33)/Nauczyciel_i_Szkola-r2006-t3_4_(32_33)-s204-218/Nauczyciel_i_Szkola-r2006-t3_4_(32_33)-s204-218.pdf Monika Tusińska (2016).Metoda Knillów (pdf): https://poradnia.pulawy.pl/wp-content/uploads/2016/02/Metody_Knill_w_.pdf Duda-Łyszczyk, A. (2019). Metoda Cherlesa Blissa jako sposób komunikacji w grupie przedszkolnej - innowacja pedagogiczna pt. W zachwycie ciszy budzi się piękno słów- w pęknie słów zasypia cisza. (2019). Zeszyty Naukowe PWSZ im.Wieletona z Legnicy,32(pdf): https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=Metoda+Charlesa+Blissa+jako+spos%C3%B3b+komunikacjiw+grupie+przedszkolnej+-+innowacja+pedagogiczna - podanie linków do materiałów video odnośnie w/w tematu. - Przesłanie Prezentacji (pdf) opracowanej przez prowadzącego ćwiczenia do w/w tematu. Temat:"Bajkoterapia - jako metoda pedagogiki specjalnej" Molicka, M. (2011). „Biblioterapia i bajkoterapia. Rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie”. Poznań: Wydawnictwo: Media Rodzina Molicka,M. (2002).Bajkoterapia.O lękach dzieci i nowej metodzie terapii.Poznań:Wydawnictwo Media Rodzina. - podanie linków do materiałów audio odnośnie w/w tematu. - Przesłanie Prezentacji (pdf) opracowanej przez prowadzącego ćwiczenia do w/w tematu. |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Ćwiczenia_15_03_2020 (1-sze zajęcia; edukacja zdalna) Temat:" Rodzina osób z niepełnosprawnością". Modele rodziny; wpływ diagnozy o niepełnosprawności dziecka na przeżycia emocjonalne rodziców, postawy wychowawcze rodziców dzieci z niepełnosprawnością i ich znaczenie; wparcie społeczne rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością./Podanie warunków zaliczenia ćwiczeń/. Ćwiczenia_19_04_2020 (edukacja zdalna) Temat:"Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi". Pojęcie SPE, kształcenie specjalne- czym jest, dla kogo jest przeznaczone, cele i zadania kształcenia specjalnego; typy systemów kształcenia uczniów z niepełnosprawnością, system segregacyjny a system włączający; zasady funkcjonowania szkoły specjalnej, integracyjnej i edukacji włączającej. Rola i cechy pedagoga specjalnego. Kształcenie pedagogów specjalnych. Ćwiczenia _25_04_2020(edukacja zdalna) Temat: "Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością sprzężoną - głuchoniewidomych". Wyjaśnienie terminu: dziecko/osoba głuchoniewidoma, zróżnicowanie grupy dzieci/osób głuchoniewidomych - klasyfikacje, kierunki rehabilitacji dzieci i osób głuchoniewidomych- w tym sposoby porozumiewania się; edukacja dzieci głuchoniewidomych. Ćwiczenia_16_05_2020 (edukacja zdalna) Temat: "Uczeń zdolny (w tym z niepełnosprawnością) jako uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi". Wyjaśnienie pojęcia zdolności oraz uczeń zdolny, charakterystyka ucznia zdolnego, organizowanie kształcenia ucznia zdolnego w Polsce.(Zagadnienia, literatura (też z linkami), ćwiczenie praktyczne, oraz prezentacja - przesłane w dniu zajęć, w mailu do grupy). Ćwiczenia_06_06_2020r.(edukacja zdalna) Temat:"Sieroctwo społeczne jako problem pedagogiki specjalnej". Pojęcie sieroctwo społeczne, jego zakresy; przyczyny sieroctwa społecznego, stopnie, choroba sieroca i jej konsekwencje dla rozwoju dziecka; możliwości kompensacji skutków sieroctwa społecznego - w świetle najnowszych rozwiązań legislacyjnych w Polsce; eurosieroctwo - czym jest, jego skutki dla dziecka. (Zagadnienia, literatura (też z linkami), ćwiczenie praktyczne oraz prezentacja - przesłane w dnia 30_05_2020r. oraz powtórnie w dniu zajęć, w mailu do grupy). oraz: Temat:"Wspomaganie rozwoju dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym". Wyjaśnienie terminu/wspólne cechy zespołu zaburzeń, postacie kliniczne mózgowego porażenia dziecięcego, zaburzenia towarzyszące MPD ,wybrane metody wspomagania rozwoju dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym (dotyczące usprawniania rozwoju ruchowego, metody wspomagania rozwoju psychoruchowego oraz metody rozwijające umiejętność porozumiewania się).(Zagadnienia, literatura (też z linkami), ćwiczenie praktyczne, linki do materiałów video oraz prezentacja - przesłane w dniu zajęć, w mailu do grupy). Ćwiczenia 20_06_2020r.(edukacja zdalna) KOLOKWIUM z tematyki ćwiczeń Pedagogika specjalna - przez aplikację Forms. (Link podany przez USOS oraz w mailu do grupy). (Studenci mieli wcześniej możliwość zapoznać się z aplikacją Forms, w ramach przeprowadzonego przez prowadzącego zajęcia dn.06.06.2020r. oraz dodatkowo dn.08.06.2020r. Testu-Próbnego/technicznego-nie dotyczącego zagadnień ćwiczeń- o którym studenci zostali wcześniej poinformowani). Ćwiczenia 27_06_2020r.(edukacja zdalna) OSTATNIE ĆWICZENIA- spotkanie na platformie Teams - Podsumowanie omówionych zagadnień z wykorzystaniem Mapy myśli "Pedagogika specjalna" opracowanej przez prowadzącego zajęcia. Temat: "Bajkoterapia - jako metoda pedagogiki specjalnej" Pojęcie -bajkoterapia, bajki terapeutyczne a inne opowiadania dla dzieci, funkcje bajek terapeutycznych, bajki terapeutyczne a podejmowanie innych działań, rodzaje bajek terapeutycznych i ich charakterystyka, cele bajek - w kontekście rodzaju profilaktyki.(Prezentacja wykonana przez prowadzącego zajęcia - przesłana w dniu zajęć, w mailu do grupy wraz z podaniem zagadnień, literatury (też z linkami) oraz linkami do materiałów audio do w/w tematu). |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Praca z tekstem, indywidualne zadania praktyczne, prezentacje multimedialne do poszczególnych tematów opracowane przez prowadzącego ćwiczenia. -Zadanie praktyczne do tematu " Rodzina osób z niepełnosprawnością":wykonanie schematycznej/uproszczonej mapy myśli na temat "Rodzina osób z niepełnosprawnością" w nawiązaniu do podanej w mailu do grupy literatury oraz przesłanej prezentacji do tematu. - Zadanie praktyczne do tematu "Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi": w oparciu o podaną w mailu literaturę wpisanie cech pedagoga specjalnego w "dymki" na rysunku przesłanym grupie przez prowadzącego. - Zadanie praktyczne do tematu: "Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością sprzężoną - głuchoniewidomych": w odniesieniu do przeczytanej literatury, prezentacji do tematu oraz fragmentów filmu "Cudotwórczyni"napisz -jaką metodą komunikowała się A. Sullivan z H. Keller podczas pracy z nią. -Zadania praktyczne do tematu "Uczeń zdolny (w tym z niepełnosprawnością) jako uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi" - zadania z zakresu treningu twórczości podane studentom do rozwiązania). - Zadanie praktyczne do tematu: "Sieroctwo społeczne jako problem pedagogiki specjalnej": Do jakiej placówki trafi dziecko w wieku 6. lat, które zostało zabrane przez policję z domu, po zgłoszeniu przez sąsiadów faktu, że o godzinie 02.00 w nocy, dziecko siedziało pozostawione samo na klatce schodowej (mimo panującego zimna- lekko ubrane), gdy tymczasem w domu odbywała się libacja alkoholowa i słychać było odgłosy bójki ? - Zadanie praktyczne do tematu: "Wspomaganie rozwoju dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym": Odpowiedzi na pytanie: jaki system komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC) jako pierwszy został wprowadzony do komunikacji z dziećmi/młodzieżą z mózgowym porażeniem dziecięcym, do jakiej grupy metod AAC on należy, jakie są jego charakterystyczne cechy oraz co jest najczęściej używaną pomocą w komunikacji z dziećmi/młodzieżą z MPD -wykorzystują tą metodę? UWAGA!Podawanie zadań praktycznych przez prowadzącego do dn_13_06_2020 r., natomiast nadsyłanie wykonanych zadań (wybranych trzech) do dnia 23-06_2020r. |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
- Kolokwium testowe z tematyki ćwiczeń - przewidziane na 20_06_2020r. przez aplikację Forms (o ile sytuacja epidemiologiczna i związane z nią wstrzymanie tradycyjnych zajęć na uczelni nie ulegnie zmianie). - zadania/ćwiczenia praktyczne do realizowanych tematów (na zaliczenie); (nadsyłanie wykonanych, indywidualnych ćwiczeń praktycznych wg. podanych przy nich zasad- w "Metody dydaktyczne"- przez pocztę mailową na adres prowadzącego ćwiczenia -z domeny APS do dn_23_06_2020r.). |
||||||||||||||||
Uwagi: |
gr. ćwiczeniowa I ZM/PC 1 Forma kontaktu z prowadzącym ćwiczenia - kontakt mailowy: eparadowska@aps.edu.pl Forma kontaktu ze studentami: przez mail grupowy. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.