Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika specjalna [PC-5F-PES] Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pedagogika specjalna [PC-5F-PES]
Zajęcia: Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020 [2019Ln] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 8:00 - 10:25
sala 3077
Budynek z aulami C jaki jest adres?
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 8:00 - 10:25
sala 3077
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 19
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Elżbieta Paradowska
Literatura:

W trakcie edukacji zdalnej:

Temat:" Rodzina osób z niepełnosprawnością":

Twardowski, A. (2008). Rodzina a dziecko niepełnosprawne. W: I. Obuchowska (red).Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP.

Cudak, S.(2007). Wychowawcze i emocjonalne funkcjonowanie rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistycznej.

Maciarz, A.(1993). Wspomaganie rodziny w wypełnianiu podmiotowej roli w wychowaniu i rehabilitacji dzieci, W: R. Kostecki, A. Maciarz, Podmiotowa rola rodziców w rehabilitacji dzieci niepełnosprawnych. Zielona Góra: Wydawnictwo Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. T. Kotarbińskiego.

Pisula,E.,Danielewicz, D. (2007). Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Myśliwczyk, I. (2011). Kryzys w rodzinie z dzieckiem niepełnosprawnym - przeszłość czy teraźniejszość? Niepełnosprawność, 6(pdf):

http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Niepelnosprawnosc/Niepelnosprawnosc-r2011-t-n6/Niepelnosprawnosc-r2011-t-n6-s34-50/Niepelnosprawnosc-r2011-t-n6-s34-50.pdf

- Przesłana prezentacja multimedialna (pdf) opracowana przez prowadzącego ćwiczenia do w/w tematu.

Temat:"Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi":

Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Wydawnictwo „Impuls”.

Szumski, G. (2010). wokół edukacji włączającej. Warszawa:Wydawnictwo APS.

Olechowska, A.(2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo PWN (w IBUK Libra - Biblioteka APS).

Głodkowska, J. (2017). „Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji”. Warszawa: Wydawnictwo PWN (w IBUK Libra - Biblioteka APS).

Szumski, G. (2019). Koncepcja edukacji włączającej W: I. Chrzanowska,

G. Szumski (red.). Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Warszawa: Wydawnictwo FRSE (pdf):

http://czytelnia.frse.org.pl/media/Edukacja_online.pdf

Firkowska - Mankiewicz, A. (2012) .Edukacja włączająca - zadaniem na dziś polskiej szkoły (pdf):

http://www.fio.interklasa.pl/ew/en.htm

E. Paradowska (2018). Nauczyciele szkół podstawowych ogólnodostępnych wobec edukacji włączającej. W: J. Głodkowska ,K. Sipowicz, I. Patejuk- Mazurek (red.). Tradycja i współczesność pedagogiki specjalnej w tworzeniu społeczeństwa dla wszystkich. W 95-lecie Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Warszawa: Wydawnictwo APS (pdf):

http://www.aps.edu.pl/media/2255592/tradycja_wspolczesnowc_2018-ebook-m.pdf

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 09 sierpnia 2017r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach _Dz.U. 2017 poz. 1591 (pdf):

http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001591/O/D20171591.pdf

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym_Dz.U. 2017 poz. 1578 (pdf):

http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001578/O/D20171578.pdf

Małgorzata Kupisiewicz (2016). Pedagog specjalny - człowiek o wyjątkowych predyspozycjach osobowościowych, profesjonalista posiadający rozległą, interdyscyplinarną wiedzę i umiejętności. Studia z teorii wychowania, 4 (pdf): http://files.clickweb.home.pl/homepl37784/file/sztw_2016_4_173.pdf

Marzena Zaorska (2012). Rola i miejsce pedagoga specjalnego w kreowaniu działalności edukacyjno - terapeutycznej. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika XXVIII, Zeszyt 405(pdf):

https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/AUNC_PED/article/view/AUNC_PED.2012.001/961

Badeńska,J., Guzik, A. (2017). Listy Marii Grzegorzewskiej jako narzędzie wspierające pracę pedagoga. Zeszyty Naukowe Pedagogiki Specjalnej. Myśl Marii Grzegorzewskiej, 10 (pdf):

http://www.znps.up.krakow.pl/wp-content/uploads/2017/10/CZASOPISMO-SCALONE1-6-v.1.pdf

- Przesłana prezentacja multimedialna (pdf) opracowana przez prowadzącego ćwiczenia do w/w tematu.

Temat: "Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością sprzężoną - głuchoniewidomych".

Książek, M. (2003). Dziecko głuchoniewidome od urodzenia. Warszawa. Wydawnictwo: PZN.

Majewski, T. (1995). Edukacja i rehabilitacja osób głuchoniewidomych. Warszawa. Wydawnictwo: PZN

Zaorska, M. (2010). Edukacja i rehabilitacja osób głuchoniewidomych w Polsce i Rosji.Torun:Wydawnictwo UMK.

Książek, M., Paradowska, E. (2012). Edukacja włączająca w kontekście dzieci głuchoniewidomych - założenia a rzeczywistość. Niepełnosprawność, 7 (pdf): http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Niepelnosprawnosc/Niepelnosprawnosc-r2012-t-n7/Niepelnosprawnosc-r2012-t-n7-s141-157/Niepelnosprawnosc-r2012-t-n7-s141-157.pdf

Paradowska, E., Książek, M. (2017). Dostęp dzieci głuchoniewidomych do różnych form edukacji. W: E.Domagała-Zyśk, G. Wiącek, M. Książek (2017). Świat osób głuchoniewidomych. Wyzwania współczesności. Lublin: Wydawnictwo Episteme (pdf): https://www.kul.pl/files/193/Gluchoniewidomi_Domagala-Zysk_Wiacek_Ksiazek.pdf

- Przesłana prezentacja multimedialna (pdf) opracowana przez prowadzącego ćwiczenia do w/w tematu.

Temat: "Uczeń zdolny (w tym z niepełnosprawnością) jako uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi":

Limont, W. (2016). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować.Sopot. Wydawnictwo: GWP.

Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Lewowicki, T. (1986). Kształcenie uczniów zdolnych. Warszawa:Wydawnictwo WSiP.

Natalia Cybis, Ewa Drap, Tomasz Rowiński, Jan Cieciuch (2013). Uczeń zdolny - analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych. Ośrodek Rozwoju Edukacji (pdf): https://wyszukiwarka.efs.men.gov.pl/product/uczen-zdolny-analiza-dostepnych-narzedzi-diagnostycznych/attachment/2268

Agnieszka Woroniecka-Borowska (2019). Prawne aspekty organizacji kształcenia ucznia zdolnego. Ośrodek Rozwoju Edukacji (pdf):

https://www.ore.edu.pl/2019/10/prawne-aspekty-organizacji-ksztalcenia-ucznia-zdolnego/

Alicja Glonka (2005). Uczeń zdolny - przegląd pojęć i definicji (pdf):

https://www.ckusopot.pl/wp-content/uploads/2018/08/sodn_zdolny.pdf

- Przesłanie Prezentacji (pdf) opracowanej przez prowadzącego ćwiczenia do w/w tematu

Temat:"Sieroctwo społeczne jako problem pedagogiki specjalnej".

Chrąściel, Katarzyna (2007). Sieroctwo społeczne jako skutek dysfunkcjonalności wychowawczej środowiska rodzinnego. Wychowanie na Co Dzień, 7/8.

Kozak, S. (2010). Patologia eurosieroctwa w Polsce. Skutki migracji zarobkowej dla dzieci i ich rodzin. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Szymborska, A. (1969). Sieroctwo Społeczne. Warszawa: Wydawnictwo WP.

Józefa Matejek (2014). Kompensacja sieroctwa społecznego w działalności Rodzinnych Domów Dziecka: wybrane aspekty metodyczne. Labor et Educatio, 2.(pdf):

http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Labor_et_Educatio/Labor_et_Educatio-r2014-t2/Labor_et_Educatio-r2014-t2-s91-103/Labor_et_Educatio-r2014-t2-s91-103.pdf

Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. z 2017 r. poz. 697, ze zm.) - jednolity tekst ustawy (pdf): http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20111490887/U/D20110887Lj.pdf

Katarzyna Tarka (2014).Sytuacja dziecka w rodzinie migracyjnej. Studia i prace pedagogiczne, 1.(pdf):

http://docplayer.pl/19222163-Sytuacja-dziecka-w-rodzinie-migracyjnej.html

Justyna Stańczyk (2015).Eurosieroctwo jako skutek migracji zarobkowej.Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Wieletona z Legnicy (pdf):

http://www.zn.pwsz.legnica.edu.pl/zalaczniki/zeszyty/ZN_17/ZN_17_4_2015.pdf

Waldemar Basak (2010). Eurosieroctwo jako problem społeczny. Civitas Hominibus: Rocznik Filozoficzno-Społeczny, 5 (pdf):

http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Civitas_Hominibus_rocznik_filozoficzno_spoleczny/Civitas_Hominibus_rocznik_filozoficzno_spoleczny-r2010-t5/Civitas_Hominibus_rocznik_filozoficzno_spoleczny-r2010-t5-s61-78/Civitas_Hominibus_rocznik_filozoficzno_spoleczny-r2010-t5-s61-78.pdf

- Przesłanie Prezentacji (pdf) opracowanej przez prowadzącego ćwiczenia do w/w tematu.

Temat: "Wspomaganie rozwoju dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym".

Król, M. 2010). Mózgowe porażenie dziecięce. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Zabłocki, K.J. (1998). Mózgowe porażenie dziecięce w teorii i terapii. Warszawa:Wydawnictwo Akademickie "Żak".

Błeszyński, J. (2008). Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Bogdanowicz,B, Kisil, B., Przasnyska, M.(1992). Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka. Warszawa: WSiP.

Borzęcka, S. (2014).Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym. W: J. Skibska (red.). Wspieranie rozwoju małego dziecka. Kraków: Wydawnictwo: Libron (pdf):

https://www.sbc.org.pl/dlibra/doccontent?id=319688

Szaflik, B. (2006). Metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne w stymulowaniu rozwoju dzieci u progu startu szkolnego. Nauczyciel i Szkoła, 3-4 (pdf):

http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Nauczyciel_i_Szkola/Nauczyciel_i_Szkola-r2006-t3_4_(32_33)/Nauczyciel_i_Szkola-r2006-t3_4_(32_33)-s204-218/Nauczyciel_i_Szkola-r2006-t3_4_(32_33)-s204-218.pdf

Monika Tusińska (2016).Metoda Knillów (pdf):

https://poradnia.pulawy.pl/wp-content/uploads/2016/02/Metody_Knill_w_.pdf

Duda-Łyszczyk, A. (2019). Metoda Cherlesa Blissa jako sposób komunikacji w grupie przedszkolnej - innowacja pedagogiczna pt. W zachwycie ciszy budzi się piękno słów- w pęknie słów zasypia cisza. (2019). Zeszyty Naukowe PWSZ im.Wieletona z Legnicy,32(pdf):

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=Metoda+Charlesa+Blissa+jako+spos%C3%B3b+komunikacjiw+grupie+przedszkolnej+-+innowacja+pedagogiczna

- podanie linków do materiałów video odnośnie w/w tematu.

- Przesłanie Prezentacji (pdf) opracowanej przez prowadzącego ćwiczenia do w/w tematu.

Temat:"Bajkoterapia - jako metoda pedagogiki specjalnej"

Molicka, M. (2011). „Biblioterapia i bajkoterapia. Rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie”. Poznań: Wydawnictwo: Media Rodzina

Molicka,M. (2002).Bajkoterapia.O lękach dzieci i nowej metodzie terapii.Poznań:Wydawnictwo Media Rodzina.

- podanie linków do materiałów audio odnośnie w/w tematu.

- Przesłanie Prezentacji (pdf) opracowanej przez prowadzącego ćwiczenia do w/w tematu.

Zakres tematów:

Ćwiczenia_15_03_2020 (1-sze zajęcia; edukacja zdalna)

Temat:" Rodzina osób z niepełnosprawnością".

Modele rodziny; wpływ diagnozy o niepełnosprawności dziecka na przeżycia emocjonalne rodziców, postawy wychowawcze rodziców dzieci z niepełnosprawnością i ich znaczenie; wparcie społeczne rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością./Podanie warunków zaliczenia ćwiczeń/.

Ćwiczenia_19_04_2020 (edukacja zdalna)

Temat:"Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi".

Pojęcie SPE, kształcenie specjalne- czym jest, dla kogo jest przeznaczone, cele i zadania kształcenia specjalnego; typy systemów kształcenia uczniów z niepełnosprawnością, system segregacyjny a system włączający; zasady funkcjonowania szkoły specjalnej, integracyjnej i edukacji włączającej. Rola i cechy pedagoga specjalnego. Kształcenie pedagogów specjalnych.

Ćwiczenia _25_04_2020(edukacja zdalna)

Temat: "Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością sprzężoną - głuchoniewidomych".

Wyjaśnienie terminu: dziecko/osoba głuchoniewidoma, zróżnicowanie grupy dzieci/osób głuchoniewidomych - klasyfikacje, kierunki rehabilitacji dzieci i osób głuchoniewidomych- w tym sposoby porozumiewania się; edukacja dzieci głuchoniewidomych.

Ćwiczenia_16_05_2020 (edukacja zdalna)

Temat: "Uczeń zdolny (w tym z niepełnosprawnością) jako uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi".

Wyjaśnienie pojęcia zdolności oraz uczeń zdolny, charakterystyka ucznia zdolnego, organizowanie kształcenia ucznia zdolnego w Polsce.(Zagadnienia, literatura (też z linkami), ćwiczenie praktyczne, oraz prezentacja - przesłane w dniu zajęć, w mailu do grupy).

Ćwiczenia_06_06_2020r.(edukacja zdalna)

Temat:"Sieroctwo społeczne jako problem pedagogiki specjalnej".

Pojęcie sieroctwo społeczne, jego zakresy; przyczyny sieroctwa społecznego, stopnie, choroba sieroca i jej konsekwencje dla rozwoju dziecka; możliwości kompensacji skutków sieroctwa społecznego - w świetle najnowszych rozwiązań legislacyjnych w Polsce; eurosieroctwo - czym jest, jego skutki dla dziecka. (Zagadnienia, literatura (też z linkami), ćwiczenie praktyczne oraz prezentacja - przesłane w dnia 30_05_2020r. oraz powtórnie w dniu zajęć, w mailu do grupy).

oraz: Temat:"Wspomaganie rozwoju dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym".

Wyjaśnienie terminu/wspólne cechy zespołu zaburzeń, postacie kliniczne mózgowego porażenia dziecięcego, zaburzenia towarzyszące MPD ,wybrane metody wspomagania rozwoju dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym (dotyczące usprawniania rozwoju ruchowego, metody wspomagania rozwoju psychoruchowego oraz metody rozwijające umiejętność porozumiewania się).(Zagadnienia, literatura (też z linkami), ćwiczenie praktyczne, linki do materiałów video oraz prezentacja - przesłane w dniu zajęć, w mailu do grupy).

Ćwiczenia 20_06_2020r.(edukacja zdalna)

KOLOKWIUM z tematyki ćwiczeń Pedagogika specjalna - przez aplikację Forms.

(Link podany przez USOS oraz w mailu do grupy).

(Studenci mieli wcześniej możliwość zapoznać się z aplikacją Forms, w ramach przeprowadzonego przez prowadzącego zajęcia dn.06.06.2020r. oraz dodatkowo dn.08.06.2020r. Testu-Próbnego/technicznego-nie dotyczącego zagadnień ćwiczeń- o którym studenci zostali wcześniej poinformowani).

Ćwiczenia 27_06_2020r.(edukacja zdalna)

OSTATNIE ĆWICZENIA- spotkanie na platformie Teams - Podsumowanie omówionych zagadnień z wykorzystaniem Mapy myśli "Pedagogika specjalna" opracowanej przez prowadzącego zajęcia.

Temat: "Bajkoterapia - jako metoda pedagogiki specjalnej"

Pojęcie -bajkoterapia, bajki terapeutyczne a inne opowiadania dla dzieci, funkcje bajek terapeutycznych, bajki terapeutyczne a podejmowanie innych działań, rodzaje bajek terapeutycznych i ich charakterystyka, cele bajek - w kontekście rodzaju profilaktyki.(Prezentacja wykonana przez prowadzącego zajęcia - przesłana w dniu zajęć, w mailu do grupy wraz z podaniem zagadnień, literatury (też z linkami) oraz linkami do materiałów audio do w/w tematu).

Metody dydaktyczne:

Praca z tekstem, indywidualne zadania praktyczne, prezentacje multimedialne do poszczególnych tematów opracowane przez prowadzącego ćwiczenia.

-Zadanie praktyczne do tematu " Rodzina osób z niepełnosprawnością":wykonanie schematycznej/uproszczonej mapy myśli na temat "Rodzina osób z niepełnosprawnością" w nawiązaniu do podanej w mailu do grupy literatury oraz przesłanej prezentacji do tematu.

- Zadanie praktyczne do tematu "Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi": w oparciu o podaną w mailu literaturę wpisanie cech pedagoga specjalnego w "dymki" na rysunku przesłanym grupie przez prowadzącego.

- Zadanie praktyczne do tematu: "Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością sprzężoną - głuchoniewidomych": w odniesieniu do przeczytanej literatury, prezentacji do tematu oraz fragmentów filmu "Cudotwórczyni"napisz -jaką metodą komunikowała się A. Sullivan z H. Keller podczas pracy z nią.

-Zadania praktyczne do tematu "Uczeń zdolny (w tym z niepełnosprawnością) jako uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi" - zadania z zakresu treningu twórczości podane studentom do rozwiązania).

- Zadanie praktyczne do tematu: "Sieroctwo społeczne jako problem pedagogiki specjalnej":

Do jakiej placówki trafi dziecko w wieku 6. lat, które zostało zabrane przez policję z domu, po zgłoszeniu przez sąsiadów faktu, że o godzinie 02.00 w nocy, dziecko siedziało pozostawione samo na klatce schodowej (mimo panującego zimna- lekko ubrane), gdy tymczasem w domu odbywała się libacja alkoholowa i słychać było odgłosy bójki ?

- Zadanie praktyczne do tematu: "Wspomaganie rozwoju dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym": Odpowiedzi na pytanie: jaki system komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC) jako pierwszy został wprowadzony do komunikacji z dziećmi/młodzieżą z mózgowym porażeniem dziecięcym, do jakiej grupy metod AAC on należy, jakie są jego charakterystyczne cechy oraz co jest najczęściej używaną pomocą w komunikacji z dziećmi/młodzieżą z MPD -wykorzystują tą metodę?

UWAGA!Podawanie zadań praktycznych przez prowadzącego do dn_13_06_2020 r., natomiast nadsyłanie wykonanych zadań (wybranych trzech) do dnia 23-06_2020r.

Metody i kryteria oceniania:

- Kolokwium testowe z tematyki ćwiczeń - przewidziane na 20_06_2020r. przez aplikację Forms (o ile sytuacja epidemiologiczna i związane z nią wstrzymanie tradycyjnych zajęć na uczelni nie ulegnie zmianie).

- zadania/ćwiczenia praktyczne do realizowanych tematów (na zaliczenie); (nadsyłanie wykonanych, indywidualnych ćwiczeń praktycznych wg. podanych przy nich zasad- w "Metody dydaktyczne"- przez pocztę mailową na adres prowadzącego ćwiczenia -z domeny APS do dn_23_06_2020r.).

Uwagi:

gr. ćwiczeniowa I ZM/PC 1

Forma kontaktu z prowadzącym ćwiczenia - kontakt mailowy:

eparadowska@aps.edu.pl

Forma kontaktu ze studentami: przez mail grupowy.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)