Etyka zawodu pedagoga specjalnego [PC-2F-EZS]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 8
Przedmiot: | Etyka zawodu pedagoga specjalnego [PC-2F-EZS] | ||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020 [2019Ln]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 8 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55
sala 1205 Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
sala 2202/2203 Budynek biblioteczno-dydaktyczny B jaki jest adres? |
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 29 | ||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||
Prowadzący: | Mateusz Kucz | ||||||||||||
Literatura: |
Wybrane fragmenty z: 1. S. Dziamski, Kultura i etyka życia społeczno-zawodowego, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2005. 2. J. Hołówka, Etyka w działaniu, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001. 3. J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna, Wyd. WSP, Rzeszów 1996. 4. Kodeks Etyczny Nauczyciela, Kodeks Etyki Nauczycielskiej, Kodeks Etyczno-Zawodowy Psychologa, Kodeks Etyki Zawodu Kuratora Sądowego, Kodeks Etyki Pracownika Socjalnego, Kodeks Etyki Pracownika Szkoły 5. L. Kołakowski, Etyka bez kodeksu, w: Kultura i fetysze, PWN, Warszawa 2000. 6. I. Lazari-Pawłowska, Etyki zawodowe jako role społeczne, [w:] Etyka zawodowa, pod red. A. Sarapaty, Książka i Wiedza, 1971 7. I. Lazari-Pawłowska, Warunkowe i bezwarunkowe obowiązywanie norm moralnych, w: O wartościach, normach i problemach moralnych, PWN, Warszawa 1994. 8. Ph. Meirieu, Moralne wybory nauczycieli: etyka i pedagogika, Warszawa 2003. 9. M. Ossowska, Wzór demokraty, Instytut Wydawniczy Daimonion, Lublin 1992. 10. Po co etyka pedagogom?, praca zbiorowa, red. W. Sawczuk, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2007. 11. A. Przyłuska-Fiszer, Niepełnosprawność jako przedmiot refleksji bioetycznej, Wydawnictwo Fall, Kraków 2013. 12. P. Singer, Przewodnik po etyce, Książka i Wiedza, Warszawa 1998. 13. M. Środa, Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, w: Etyka nr 27, 1994. 14. D. Zając, Etyka zawodu nauczycieli, Wyd. UKW, Bydgoszcz 2011. 15. M. Toeplitz-Winiewska, Cechy zawodu zaufania publicznego, [w:] Etyka zawodu psychologa, red. J. Brzeziński i inni, Warszawa 2008, s. 83-86. 16. Konwencja Praw Osób Niepełnosprawnych 17. Karta Praw Osób Niepełnosprawnych 18. Konstytucja RP |
||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Specyfika etyk zawodowych; Etyka zawodowa a deontologia zawodu. Wstęp do zajęć. 2. Wizerunek pedagoga specjalnego; cnoty zawodowe; hierarchia wartości w zawodzie zaufania publicznego. 3. Etyki kodeksowe. Poglądy zwolenników i przeciwników kodeksów etyk zawodowych. 4. Wzór osobowy; sylwetka pedagoga specjalnego; rola i odpowiedzialność społeczna. 5. Współczesne dylematy etyczne pedagoga specjalnego. |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Analiza przypadków, dyskusja, praca z tekstem. Stały kontakt z grupą drogą mailową. Teksty do zajęć również będą wysyłana studentom drogą mailową. |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność podczas zajęć - udział w dyskusji albo aktywność pisemna - eseje dotyczące poruszanych na zajęciach tematów. W warunkach pracy zdalnej - aktywność na stronie Kialo-edu.com, eseje wysyłane drogą mailową, uzupełnianie ankiet internetowych sprawdzających znajomość tekstów (microsoft form.) Warunki zaliczenia: Maja Państwo prawo do jednej nieobecności (w warunkach zdalnych niezaliczenie jednej ankiety lub jedna nieobecność na zajęciach na Zoomie). W przypadku większej ilości nieobecności konieczne będzie napisanie dodatkowej pracy pisemnej. Muszą Państwo ubierać 5 plusów na 3, 6 na 3,5, 7 na 4, 8 na 4+, 9 na 5. Plusy mogliby Państwo zdobywać w trakcie zajęć online, przez pisanie esejów lub udział w dyskusji na platformie Kialo. Za jedne zajęcia można zdobyć 2 plusy. Aktywność i eseje oceniane są w skali 0-2 plusy. W debacie na Kialo dwa posty złożone z minimum dwóch zdań to jeden plus. 4 posty =2 plusy. |
||||||||||||
Uwagi: |
GR. ĆWICZENIOWA I ZU/PC - STP od 25.03 zajęcia w formie mieszanej 1 spotkanie online, 4 zajęcia zaliczane przez ankiety i platformę Kialo. Zajęcia z 22.03 odbyły się przez przesłanie materiałów, sprawdzenie jego przyswojenia ankietami i zdobywanie plusów przez studentów. Zajęcia 04.04 odbyły się przez przesłanie materiałów, sprawdzenie jego przyswojenia ankietami i zdobywanie plusów przez studentów. Zajęcia 25.04 odbyły się przez przesłanie materiałów, sprawdzenie jego przyswojenia ankietami i zdobywanie plusów przez studentów. Zajęcia 21.06 odbędą się przez spotkanie on-line. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.