Współczesny rynek pracy [PE-2S-WRP]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Współczesny rynek pracy [PE-2S-WRP] | ||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020 [2019Ln]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
sala 1207 Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
sala 1203 Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres? |
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 25 | ||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||
Prowadzący: | Urszula Jeruszka | ||||||||||||
Literatura: |
Rynek pracy rynkiem pracownika, http://www. praca.pl/poradniki/rynek-pracy/rynek-pracy-rynkiem-pracownika-1613.html Rynek pracy 2020. Eksperci:będzie trudniej o zatrudnienie, spadnie też liczba ofert http://www.money.pl/gospodarka/rynek-pracy-2020-eksperci-bedzie-trudniej-o-zatrudnienie-spadnie-tez-liczba-ofert-6466203816315009a.html Raport DUALNY RYNEK PRACY, PŁACA MINIMALNA I NIERÓWNOŚCI Raport Rynek pracy, edukacja, kompetencje Aktualne trendy i wyniki badań Styczeń 2020 artykuły w kwartalniku "Rynek pracy" oraz w miesięczniku "Polityka Społeczna" - dostępne w wersji elektronicznej |
||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zastanów się, czym jest rynek pracy i co się na nim wymienia? Czym różni się „produkt” wymieniany na rynku pracy od produktów wymienianych na rynkach, np. rynku produktów, rynku kapitałowym, rynku pieniężnym? Kto wyprodukował to, co podlega wymianie w ramach rynku pracy? Swoje przemyślenia zanotuj. 2. Na rynku pracy – pracodawcy zgłaszają popyt na pracę (decydują o tym, jakie usługi pracy i w jakich rozmiarach zakupić), zaś pracownicy oferują podaż pracy (usługi pracy oferowane do sprzedaży na rynku pracy). Podaż pracy jest immanentnie związana z ludźmi oferującymi swą zdolność do pracy, niezbędną do wytworzenia wszelkich dóbr, towarów i usług. Przedmiotem transakcji najmu na rynku jest zdolność do pracy, będąca własnością i oferowana przez jednostki zdolne i gotowe do świadczeni pracy. Zastanów się, czy obecnie mamy w Polsce rynek pracodawcy czy rynek pracownika i dlaczego? (Rynek pracy rynkiem pracownika, http://www. praca.pl/poradniki/rynek-pracy/rynek-pracy-rynkiem-pracownika-1613.html Rynek pracy 2020. Eksperci:będzie trudniej o zatrudnienie, spadnie też liczba ofert http://www.money.pl/gospodarka/rynek-pracy-2020-eksperci-bedzie-trudniej-o-zatrudnienie-spadnie-tez-liczba-ofert-6466203816315009a.html) 3. Przyjrzyj się temu, jak postrzegasz rynek pracy. Czy łatwo jest Ci go opisać, określić? Czy jest on według Ciebie spójny, czy raczej różnorodny? Zapoznaj się z terminem dualnego rynku pracy. Współczesny rynek pracy nie jest homogeniczny, rynek pracy dzieli się na 1) segment pierwszy: atrakcyjne, dobrze opłacane, stabilne miejsca pracy, wymagające posiadania wysokich kwalifikacji, oferujące warunki do awansowania i możliwości rozszerzania wiedzy zawodowej oraz 2) segment drugi: źle opłacane, nieatrakcyjne i niepewne, niestabilne miejsca pracy, proponowane są w tym segmencie relatywnie niskie płace, skromne warunki pracy, niewielkie szanse awansu zawodowego, brak możliwości podnoszenia kwalifikacji i brak gwarancji stałego zatrudnienia (Raport DUALNY RYNEK PRACY, PŁACA MINIMALNA I NIERÓWNOŚCI) Zastanów się nad poniższymi pytaniami i zapisz odpowiedzi: o (1a) Co zrobić, aby wyrównać szanse na rynku pracy pomiędzy pracownikami uprzywilejowanymi (stabilny rynek pracy) i nieuprzywilejowanymi (niestabilny rynek pracy)? Czy zależy to bardziej od działań podjętych przez jednostki czy wymaga zmian systemowych, odgórnych? o (1b) Na jaką grupę pracowników oraz zatrudnionych w jakich branżach najbardziej wpływa obecna sytuacja związana z pandemią? Jaka jest sytuacja pracowników zatrudnionych na stabilnym, a jaka tych na niestabilnym rynku pracy? 4. Zapoznaj się z Raportem Rynek pracy, edukacja, kompetencje Aktualne trendy i wyniki badań Styczeń 2020. Uwzględnij wiedzę z raportu i obecny kontekst pandemii nowego koronawirusa na świecie oraz jej możliwe konsekwencje dla gospodarki. Zastanów się i sformułuj odpowiedzi na następujące pytania: o Na jakich specjalistów będzie duże zapotrzebowanie w 2020 roku? Dla których branż, w których spodziewano się bardzo wysokiej liczby rekrutacji w 2020 roku, obecna sytuacja epidemiologiczna w Polsce i na świecie może spowodować wzrost, a dla których spadek rekrutacji i dlaczego? o Jakie kompetencje są obecnie najbardziej poszukiwane na rynku pracy? Czy obecna sytuacja epidemiologiczna może pogłębić potrzebę któryś z nich? Jeśli tak, to jakich i dlaczego? o (2) Określ, na które z warunków negocjacyjnych podczas zatrudnienia (wynagrodzenie, możliwość rozwoju, benefity, elastyczność metod, miejsca i czasu pracy) są coraz częściej otwarci pracodawcy oraz zastanów się, które z nich i dlaczego mogą stać się teraz szczególnie popularne? o Jakie można podjąć działania wspierające zatrudnienie osób starszych zagrożonych utratą pracy? o Zastanów się nad opisanym, największym wyzwaniem uniemożliwiającym zlikwidowanie różnic między płciami na rynku pracy. Uwzględnij posiadaną wiedzę na temat zapotrzebowania na specjalistów w 2020 roku i najbliższych latach oraz trudności na rynku pracy związanych z pojawieniem się pandemii. Zaproponuj działania, jakie można by podjąć, w celu niwelowania różnic między płciami i poprawieniu sytuacji kobiet w zmieniającym się rynku pracy. |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
praca samokształceniowa, własne refleksje i przemyślenia z wykorzystaniem posiadanego księgozbioru oraz źródeł w wersji elektronicznej zalecana jest wymiana informacji oraz posiadanych źródeł między studentami |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
ocena pisemnych prac przesłanych przez studentów; prace - to eseje do 3 stron, uwzględniające w swej treści analizę podanego zakresu tematycznego, opracowane na podstawie dostępnej literatury przedmiotu, ale przede wszystkim na podstawie własnych przemyśleniach, refleksji, doświadczeń jako pracodawca (menedżer) i/lub jako pracownik (potencjalny lub aktualnie zatrudniony). Praca pierwsza to odpowiedzi na pytania (1a) i (1b) podane w rubryce "Zakres tematów" - termin jej przesłania to dzień 06.06 20 r.. Praca druga to odpowiedź na pytanie (2) - termin przesłania 21.06.20 r. |
||||||||||||
Uwagi: |
GR. ĆWICZENIOWA I ZU/PE - PZL, |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.