Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesny rynek pracy [PE-2S-WRP] Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Współczesny rynek pracy [PE-2S-WRP]
Zajęcia: Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020 [2019Ln] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
sala 1207
Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
sala 1203
Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 25
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Urszula Jeruszka
Literatura:

Rynek pracy rynkiem pracownika,

http://www. praca.pl/poradniki/rynek-pracy/rynek-pracy-rynkiem-pracownika-1613.html

Rynek pracy 2020. Eksperci:będzie trudniej o zatrudnienie, spadnie też liczba ofert

http://www.money.pl/gospodarka/rynek-pracy-2020-eksperci-bedzie-trudniej-o-zatrudnienie-spadnie-tez-liczba-ofert-6466203816315009a.html

Raport DUALNY RYNEK PRACY, PŁACA MINIMALNA I NIERÓWNOŚCI

Raport Rynek pracy, edukacja, kompetencje Aktualne trendy i wyniki badań Styczeń 2020

artykuły w kwartalniku "Rynek pracy" oraz w miesięczniku "Polityka Społeczna" - dostępne w wersji elektronicznej

Zakres tematów:

1. Zastanów się, czym jest rynek pracy i co się na nim wymienia? Czym różni się „produkt” wymieniany na rynku pracy od produktów wymienianych na rynkach, np. rynku produktów, rynku kapitałowym, rynku pieniężnym? Kto wyprodukował to, co podlega wymianie w ramach rynku pracy? Swoje przemyślenia zanotuj.

2. Na rynku pracy – pracodawcy zgłaszają popyt na pracę (decydują o tym, jakie usługi pracy i w jakich rozmiarach zakupić), zaś pracownicy oferują podaż pracy (usługi pracy oferowane do sprzedaży na rynku pracy). Podaż pracy jest immanentnie związana z ludźmi oferującymi swą zdolność do pracy, niezbędną do wytworzenia wszelkich dóbr, towarów i usług. Przedmiotem transakcji najmu na rynku jest zdolność do pracy, będąca własnością i oferowana przez jednostki zdolne i gotowe do świadczeni pracy.

Zastanów się, czy obecnie mamy w Polsce rynek pracodawcy czy rynek pracownika i dlaczego? (Rynek pracy rynkiem pracownika,

http://www. praca.pl/poradniki/rynek-pracy/rynek-pracy-rynkiem-pracownika-1613.html

Rynek pracy 2020. Eksperci:będzie trudniej o zatrudnienie, spadnie też liczba ofert http://www.money.pl/gospodarka/rynek-pracy-2020-eksperci-bedzie-trudniej-o-zatrudnienie-spadnie-tez-liczba-ofert-6466203816315009a.html)

3. Przyjrzyj się temu, jak postrzegasz rynek pracy. Czy łatwo jest Ci go opisać, określić? Czy jest on według Ciebie spójny, czy raczej różnorodny? Zapoznaj się z terminem dualnego rynku pracy. Współczesny rynek pracy nie jest homogeniczny, rynek pracy dzieli się na 1) segment pierwszy: atrakcyjne, dobrze opłacane, stabilne miejsca pracy, wymagające posiadania wysokich kwalifikacji, oferujące warunki do awansowania i możliwości rozszerzania wiedzy zawodowej oraz 2) segment drugi: źle opłacane, nieatrakcyjne i niepewne, niestabilne miejsca pracy, proponowane są w tym segmencie relatywnie niskie płace, skromne warunki pracy, niewielkie szanse awansu zawodowego, brak możliwości podnoszenia kwalifikacji i brak gwarancji stałego zatrudnienia (Raport DUALNY RYNEK PRACY, PŁACA MINIMALNA I NIERÓWNOŚCI)

Zastanów się nad poniższymi pytaniami i zapisz odpowiedzi:

o (1a) Co zrobić, aby wyrównać szanse na rynku pracy pomiędzy pracownikami uprzywilejowanymi (stabilny rynek pracy) i nieuprzywilejowanymi (niestabilny rynek pracy)? Czy zależy to bardziej od działań podjętych przez jednostki czy wymaga zmian systemowych, odgórnych?

o (1b) Na jaką grupę pracowników oraz zatrudnionych w jakich branżach najbardziej wpływa obecna sytuacja związana z pandemią? Jaka jest sytuacja pracowników zatrudnionych na stabilnym, a jaka tych na niestabilnym rynku pracy?

4. Zapoznaj się z Raportem Rynek pracy, edukacja, kompetencje Aktualne trendy i wyniki badań Styczeń 2020. Uwzględnij wiedzę z raportu i obecny kontekst pandemii nowego koronawirusa na świecie oraz jej możliwe konsekwencje dla gospodarki. Zastanów się i sformułuj odpowiedzi na następujące pytania:

o Na jakich specjalistów będzie duże zapotrzebowanie w 2020 roku? Dla których branż, w których spodziewano się bardzo wysokiej liczby rekrutacji w 2020 roku, obecna sytuacja epidemiologiczna w Polsce i na świecie może spowodować wzrost, a dla których spadek rekrutacji i dlaczego?

o Jakie kompetencje są obecnie najbardziej poszukiwane na rynku pracy? Czy obecna sytuacja epidemiologiczna może pogłębić potrzebę któryś z nich? Jeśli tak, to jakich i dlaczego?

o (2) Określ, na które z warunków negocjacyjnych podczas zatrudnienia (wynagrodzenie, możliwość rozwoju, benefity, elastyczność metod, miejsca i czasu pracy) są coraz częściej otwarci pracodawcy oraz zastanów się, które z nich i dlaczego mogą stać się teraz szczególnie popularne?

o Jakie można podjąć działania wspierające zatrudnienie osób starszych zagrożonych utratą pracy?

o Zastanów się nad opisanym, największym wyzwaniem uniemożliwiającym zlikwidowanie różnic między płciami na rynku pracy. Uwzględnij posiadaną wiedzę na temat zapotrzebowania na specjalistów w 2020 roku i najbliższych latach oraz trudności na rynku pracy związanych z pojawieniem się pandemii. Zaproponuj działania, jakie można by podjąć, w celu niwelowania różnic między płciami i poprawieniu sytuacji kobiet w zmieniającym się rynku pracy.

Metody dydaktyczne:

praca samokształceniowa, własne refleksje i przemyślenia z wykorzystaniem posiadanego księgozbioru oraz źródeł w wersji elektronicznej

zalecana jest wymiana informacji oraz posiadanych źródeł między studentami

Metody i kryteria oceniania:

ocena pisemnych prac przesłanych przez studentów; prace - to eseje do 3 stron, uwzględniające w swej treści analizę podanego zakresu tematycznego, opracowane na podstawie dostępnej literatury przedmiotu, ale przede wszystkim na podstawie własnych przemyśleniach, refleksji, doświadczeń jako pracodawca (menedżer) i/lub jako pracownik (potencjalny lub aktualnie zatrudniony).

Praca pierwsza to odpowiedzi na pytania (1a) i (1b) podane w rubryce "Zakres tematów" - termin jej przesłania to dzień 06.06 20 r..

Praca druga to odpowiedź na pytanie (2) - termin przesłania 21.06.20 r.

Uwagi:

GR. ĆWICZENIOWA I ZU/PE - PZL,

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)