Teoria wychowania [PE-2F-TWY]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Teoria wychowania [PE-2F-TWY] | ||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020 [2019Ln]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 15:45 - 18:10
sala 1207 Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55
sala 1207 Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres? |
||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||
Liczba osób w grupie: | 27 | ||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||
Prowadzący: | Agnieszka Zamarian | ||||||||||
Literatura: |
22 marca 2020: J. Górniewicz, Teoria wychowania, Olsztyn 2008, s. 5-72. 16 maja 2020: E. Kubiak-Szymborska, D. Zając, Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz, 2002, s. 14-64. B. Śliwerski, Badania porównawcze teorii wychowania, w: Pedagogika, tom. 2, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, s. 51-58. 21 czerwca 2020: E. Kubiak-Szymborska, D. Zając, Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz, 2002, s. 97-132. 27 czerwca 2020: F. W. Kron, Pedagogika. Kluczowe zagadnienia. Pojęcia. Procesy. Modele, Sopot 2012, s. 151-214, 81-151. |
||||||||||
Zakres tematów: |
Podstawowe pojęcia i dyscyplinarna charakterystyka teorii wychowania (prezentacja do tematu przesłana usos-mailem) Zagadnienia do przemyślenia: 1. Teoretyczne i praktyczne konsekwencje rozgraniczenia wiedzy pedagogicznej na teorię kształcenia i teorię wychowania; 2. Szkoła jako miejsce "światłego" wychowania (działań prospektywnych) czy prostej socjalizacji (działań doraźnych); 3. Konsekwencje nadmiernego przymusu (wychowanie urabiające) i nadmiernej swobody (wychowanie wyzwalające) w wychowaniu. 4. Współczesna szkoła jako miejsce doświadczania przez nauczycieli i uczniów własnej podmiotowej działalności - teoria a praktyka. 5. Szkoła jako miejsce samorealizacji nauczycieli i uczniów - teoria a praktyka. 16 maja 2020: Naukowy status teorii wychowania i jej zróżnicowanie. Zagadnienia: 1. Poznanie rzeczywistości społecznej i jego typy. Wiedza naukowa jako efekt poznania naukowego - struktura i charakterystyka. 2. Geneza i rozwój teorii wychowania - wybrane perspektywy. 3. Charakterystyka teorii wychowania zorientowanej humanistycznie. 4. Teoria wychowania jako pojęcie wieloznaczne. 5. Orientacja na metateorię i metadyskurs w sytuacji mnogości teorii wychowania. 6.Wieloznaczność pojęcia "wychowanie". Przykłady porządkowania definicyjnych ujęć. 7. Treściowo-zakresowe znaczenie pojęcia wychowanie. 8. Cechy wychowania. 9. Wychowanie na tle innych zjawisk i procesów społecznych. 21 czerwca 2020: Podstawy dyskursu teleologicznego w teorii wychowania. Zagadnienia: 1. Cel wychowania jako kategoria teleologiczna: sposoby rozumienia, źródła stanowienia, klasyfikacja, taksonomia i operacjonalizacja. 2. Ideał wychowawczy i wzór osobowy - wyjaśnienie pojęć, wzajemnych zależności i ich funkcji; teoretyczne i praktyczne implikacje mnogości i zmienności ideałów wychowawczych i wzorów osobowych. 27 czerwca 2020: Proces wychowania i socjalizacji jako przedmiot zainteresowania teorii wychowania. Zagadnienia: 1. Obrazy i modele wychowania. 2. Wybrane teorie socjalizacji. |
||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Krytyczna literatura tekstów źródłowych (podanych każdorazowo do tematu) w kontekście wskazanych zagadnień i prezentacji. zdalne elementy metod kształcenia: asynchroniczne: na adres mailowy grupy regularnie, zgodnie z planem przesyłane są: 1) skany tekstów źródłowych do samodzielnego przeczytania, 2) zagadnienia do przemyślenia w trakcie lektury tekstów źródłowych i 3) prezentacje multimedialne ułatwiające recepcję treści tekstów źródłowych. Studenci podejmują pracę samokształceniową. Forma zaliczenia: do 30 czerwca 2020 studenci przesyłają opracowanie wybranych zagadnień na adres mailowy prowadzącego: aszewczak@aps.edu.pl. |
||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
W ramach zaliczenia przedmiotu studenci otrzymują zagadnienia do opracowania. Spośród zagadnień wysłanych przez prowadzącego na adres mailowy grupy studenci wybierają dwa, a następnie w sposób wyczerpujący opracowują je pisemnie z zachowaniem zasady, że opracowanie jednego zagadnienia nie może przekroczyć jednej strony A4 ( czcionka - rozmiar 12, interlinia - 1,5). Przygotowaną pracę zaliczeniową należy przesłać na adres mailowy prowadzącego (aszewczak@aps.edu.pl) do 30 czerwca 2020r. Opracowania przygotowane na poziomie bardzo dobrym są podstawą do podniesienia ogólnej oceny z przedmiotu. 1. Przedstaw relacje pomiędzy różnymi sposobami myślenia o istocie/formule wychowania (urabiające, wyzwalające, przyzwalające) a kategoriami podmiotowości i samorealizacji. 2. Omów naukowy status teorii wychowania. 3.Drogi postępowania pedagoga-refleksyjnego praktyka w sytuacji mnogości teorii wychowania. Orientacja na metateorię i metadyskurs (B. Śliwerski) a rozeznanie w tym, co słuszne, inne i własne (L. Witkowski) – wskaż zależności. 4.Wychowanie i jego związek z innymi pojęciami pedagogicznymi (edukacja, socjalizacja, kształcenie, opieka) – propozycje ujęć. 5.Teoria wychowania a różne typy poznania rzeczywistości i ich efekty. 6.Aksjologiczny wymiar teorii wychowania (związek teorii wychowania z wartościami, ideami, ideologiami). 7.Cele wychowania (i ideały wychowawcze) a dehumanizacja procesu dydaktyczno-wychowawczego; 8.Cele wychowania a ideologia – zależności i ich implikacje; 9.Ideały wychowawcze i wzory osobowe – charakterystyka pojęć i ich znaczenia we współczesnym świecie. 10. Obrazy wychowania – charakterystyka i ich relacja do pojęć: podmiotowość, samorealizacja, samowychowanie. 11. Modele wychowania – charakterystyka i ich relacja do sposobów myślenia o istocie wychowania (wychowanie urabiające, wyzwalające i przyzwalające). 12. Teorie socjalizacji – charakterystyka i ich relacja do pojęć podmiotowość, emancypacja. |
||||||||||
Uwagi: |
gr. ćwiczeniowa I ZU/PE - PEK 1 sposób prowadzenia zajęć: zajęcia organizacyjne - synchroniczny, MS Teams (16.05.20, godz. 15.45); konsultacje indywidualne - synchroniczny, MS Teams (w czasie dyżurów dla studentów niestacjonarnych, a także w poniedziałki i w czwartki w godz. 14.15-15.15); pozostałe - asynchroniczny: za pomocą poczty elektronicznej (adres służbowy: aszewczak@aps.edu.pl); sposób pracy: na adres mailowy grupy przesyłane są: link do tekstów źródłowych, zagadnienia do tematu i prezentacja multimedialna do tematu. Materiały wysyłane są zgodnie z planem ustalonym na początku semestru. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.