Psychologia rozwojowa [PC-5F-PYR]
Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 7
Przedmiot: | Psychologia rozwojowa [PC-5F-PYR] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/2020 [2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 7 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 20 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Kornelia Czerwińska |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Brzezińska, A.I. (red.). (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Literatura uzupełniająca: Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Brzezińska, A.I., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2015). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: Wydawnictwo GWP. Oleś, P.K. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. Ciągłość-zmiana-integracja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Schaffer, D. R., Kipp, K. (2014). Psychologia rozwoju. Od dziecka do dorosłości. Gdańsk: Harmonia. |
Zakres tematów: |
Tematy ćwiczeń: 1. Pojęcie rozwoju, rodzaje zmian rozwojowych; modele zmiany rozwojowej (liniowy, stadialny, cykliczno-fazowy). Rodzaje i klasyfikacja czynników rozwoju – zrealizowane dnia 21.II.20. 2. Główne determinanty zmiany rozwojowej. Koncepcja okresów krytycznych, optymalnych i sensytywnych w rozwoju. Fazy rozwoju. Środowisko rozwoju – struktura i konsekwencje. Środowisko a kontekst rozwoju – zrealizowane dnia 28.II.20. 3. Specyfika rozwoju w okresie prenatalnym – zrealizowane dnia 06.III.20. ZDALNA KONTYNUACJA ĆWICZEŃ - systematyczne udostępnianie autorskich prezentacji i materiałów dydaktycznych, realizacja zadań projektowych w formie indywidualnej i zespołowej, możliwość konsultacji poprzez Skype 4. Specyfika rozwoju w okresie niemowlęcym i poniemowlęcym – 13.III.20 Autorskie materiały w formie slajdów tekstowych przesłane elektronicznie na adres mailowy grupy studentów (potwierdzenie odbioru od starosty) wraz ze skanem lektury - Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN – rozdział II (obowiązkowa). Film edukacyjny nt. okresu noworodkowego https://www.youtube.com/watch?v=SWOJ70XBICQ 5. Specyfika rozwoju dziecka w okresie sensomotorycznym – 20.III.20 Autorskie materiały w formie opisu przypadków 3 dzieci oraz wykazu zachowań charakterystycznych dla wybranych stadiów rozwoju przesłane elektronicznie na adres mailowy grupy studentów (potwierdzenie odbioru od starosty). Realizacja zadania polegająca na określeniu stadium rozwoju danego dziecka. 6. Specyfika rozwoju w okresie przedszkolnym – 27.III.20 Autorskie materiały w formie slajdów tekstowych przesłane elektronicznie 24.III.20. na adres mailowy grupy studentów (potwierdzenie odbioru od starosty) wraz ze skanem lektur obowiązkowych - Kielar-Turska M. (2006). Średnie dzieciństwo. Wiek przedszkolny. W: B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresu życia człowieka. Tom. 2 (s.83-129). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. A.I. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka: praktyczna psychologia rozwojowa. Sopot: GWP – rozdział 7 i 8. Filmy edukacyjne dotyczących poszczególnych sfer rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym: https://www.youtube.com/watch?v=rsp_yT2Oryk https://www.youtube.com/watch?v=Z5i6A-qdzVI https://www.youtube.com/watch?v=bTyGyqV9IFE https://www.youtube.com/watch?v=MuwervIDj5o https://www.youtube.com/watch?v=SMncZkj6ox4 https://www.youtube.com/watch?v=kJpx-Po7jOw 7. Rozwój w okresie przedszkolnym: zasoby i zagrożenia – 03.IV.20 Realizacja projektu w 3 podgrupach - wykonanie mapy myśli/ pojęć lub plakatu na temat „Osiągnięcia rozwojowe w wieku przedszkolnym”, „Czynniki wspomagające rozwój w wieku przedszkolnym”, „Czynniki ryzyka w wieku przedszkolnym”. Informacje zwrotne nt. poprawności realizacjizadania (wraz z komentarzami nt. ewentualnej konieczności poprawy i ponownego przesłania pracy do oceny) zostały przesłane na adresy mailowe studentów. Możliwość konsultacji poprzez Skype. 8. Piagetowska teoria rozwoju poznawczego – 17.IV.20 Filmy edukacyjne https://pl.khanacademy.org/science/health-and-medicine/executive-systems-of-the-brain/cognition-lesson/v/piagets-stages-of-cognitive-development https://www.mala-psychologia.eu/egocentryzm-dzieciecy/ https://milanos.pl/vid-107185-Eksperyment-Piageta---jak-z-wiekiem.html# przesłane na adres mailowy grupy studentów w dn. 14.III.20 wraz ze wskazówkami dotyczącymi ich analizy oraz skanem lektury obowiązkowej H.R. Schaffer "Psychologia dziecka" (2008) – rozdział 6. Realizacja w małych zespołach pisemnego ćwiczenia dotyczącego a) znajomości i rozumienia podstawowych terminów stosowanych w koncepcji Piageta b) odpowiedzi na pytanie problematyzujące "Dlaczego J. Piaget nazywał dzieci małymi naukowcami?" - informacja zwrotna na temat poprawności wykonania ćwiczenia i wskazówki do ewentualnej korekty zadania przesyłane na indywidualne adresy mailowe studentów tworzących dany zespół. 9. Specyfika rozwoju w okresie szkolnym – 24.IV.20 Autorskie materiały w formie slajdów tekstowych przesłane elektronicznie 23.IV.20. na adres mailowy grupy studentów (potwierdzenie odbioru przez starostę) wraz ze skanem 2 lektur obowiązkowych – R. Stefańska-Klar (2006). Późne dzieciństwo. Młodszy wiek szkolny. W: B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresu życia człowieka. Tom. 2 (s.130-162). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. K. Appelt (2003). Portrety psychologiczne człowieka. Wiek szkolny: szanse rozwoju. Remedium, 9 (127), 4-5. Realizacja zadania w małych zespołach „Osiągnięcia rozwojowe okresu szkolnego” – Quiz typu „prawda-fałsz” - informacje zwrotne nt. poprawności realizacji zadania (wraz z komentarzami nt. ewentualnej konieczności poprawy i ponownego przesłania pracy do oceny) przesyłane przez prowadzącą za pośrednictwem poczty elektronicznej. Możliwość konsultacji poprzez Skype. 10. Koncepcja rozwoju poznawczego L. Wygotskiego a praktyka edukacyjna – 08.V.20 Autorska prezentacja w Power Point dotycząca głównych założeń koncepcji L. Wygotskiego wraz ze skanami 2 lektur (Schaffer, R. (2008). Dziecko jako praktykant: Wygotskiego społeczno-poznawcza teoria rozwoju. W: R. Schaffer, Psychologia dziecka. - rozdział 7 – lektura obowiązkowa; Jabłoński, S. (2001). Być bliżej dziecka. Efektywne nauczanie w ujęciu rozwojowym. Forum Oświatowe, 2 (25), 43-59 – lektura uzupełniająca, dla zainteresowanych) przesłane elektronicznie w dniu 07.V.20. na adres mailowy grupy studentów (potwierdzenie odbioru przez starostę). Film edukacyjny: https://www.youtube.com/watch?v=8I2hrSRbmHE Realizacja zadania kontrolnego w małych zespołach „Konstruktywizm społeczny” – karta pracy z 3 otwartymi pytaniami problematyzującymi nt. praktycznego zastosowania koncepcji Wygotskiego w procesie wychowania i edukacji - informacje zwrotne nt. poprawności realizacji zadania (wraz z komentarzami nt. ewentualnej konieczności poprawy i ponownego przesłania pracy) przesyłane przez prowadzącą za pośrednictwem poczty elektronicznej. Możliwość konsultacji poprzez Skype dotyczących wykonania ćwiczenia w terminach ustalonych indywidualnie ze studentem. 11. Specyfika rozwoju w okresie adolescencji – zadania rozwojowe – 15.V.20 Autorska prezentacja w Power Point dotycząca głównych osiągnięć rozwojowych okresu dorastania wraz ze skanem lektury (Bardziejewska M. (2005). Okres dorastania. Jak rozpoznać potencjał nastolatków? W: A.I.Brzezińska (red.) Psychologiczne portrety człowieka... - rozdział 11) przesłane elektronicznie w dniu 14.V.20. na adres mailowy grupy studentów (potwierdzenie odbioru przez starostę). Realizacja zadania kontrolnego w małych zespołach – wykonanie jednego, dowolnie wybranego ćwiczenia spośród 3 (otwarte pytania problematyzujące nt. osiągnięć rozwojowych i kryzysu tożsamości) - informacje zwrotne nt. poprawności realizacji zadania (wraz z komentarzami nt. ewentualnej konieczności poprawy i ponownego przesłania pracy) przesyłane przez prowadzącą za pośrednictwem poczty elektronicznej. Możliwość konsultacji poprzez Skype dotyczących wykonania ćwiczenia w terminach ustalonych indywidualnie ze studentem. 12. Specyfika rozwoju w okresie adolescencji – potencjał i zagrożenia – 22.V.20 Wersja elektroniczna lektury (Ziółkowska B. (2005). Okres dorastania. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać? W: A.I.Brzezińska (red.) Psychologiczne portrety człowieka... - rozdział 12) oraz link z filmem edukacyjnym nt. dorastania w kontekście zagrożeń zdrowia psychicznego przesłane elektronicznie w dniu 14.V.20. na adres mailowy grupy studentów (potwierdzenie odbioru przez starostę). 13. Okres dorosłości w biegu życia – obszary i rodzaje zmian – 29.V.20 Autorska prezentacja w PowerPoint dotycząca głównych osiągnięć rozwojowych w fazie wczesnej, średniej i późnej dorosłości wraz ze skanem lektury (rozdziały 13, 15, 17 W: A.I.Brzezińska (red.) Psychologiczne portrety człowieka...) przesłane elektronicznie w dniu 18.V.20. na adres mailowy grupy studentów (potwierdzenie odbioru przez starostę). Realizacja zespołowego zadania projektowego – opracowanie plakatu / mapy myśli prezentującej zadania rozwojowe w poszczególnych fazach dorosłości - informacje zwrotne nt. poprawności realizacji ćwiczenia (wraz z komentarzami nt. ewentualnej konieczności poprawy i ponownego przesłania pracy) przesyłane przez prowadzącą za pośrednictwem poczty elektronicznej. Możliwość konsultacji poprzez Skype dotyczących wykonania ćwiczenia w terminach ustalonych indywidualnie ze studentem. 14. Rozwój w biegu życia – powtórzenie – 05.VI.20 Wykonanie w 3-osobowych zespołach quizu dotyczącego głównych właściwości poszczególnych faz rozwoju w cyklu całożyciowym przesłanego elektronicznie w dniu 28.V.20. na adres mailowy grupy studentów (potwierdzenie odbioru przez starostę). Informacje zwrotne nt. poprawności realizacji quizu (wraz z komentarzami nt. ewentualnej konieczności poprawy i ponownego przesłania pracy) przesyłane przez prowadzącą za pośrednictwem poczty elektronicznej. Możliwość konsultacji poprzez Skype dotyczących wykonania ćwiczenia w terminach ustalonych indywidualnie z danym zespołem. 15. Dzień rektorski - 12.06.20. |
Metody dydaktyczne: |
krytyczna analiza źródeł, projekty zespołowe, filmy edukacyjne, dyskusja, warsztaty, objaśnienie, konwersatorium, metody ćwiczebne |
Metody i kryteria oceniania: |
Osiągnięcie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie złożonych prac (indywidualne, zespołowe): mapa myśli dotycząca rozwoju przedszkolnego, ćwiczenie nt. Piagetowskiej teorii rozwoju poznawczego, quiz prawda-fałsz na temat wieku szkolnego, opracowanie pytania problematyzującego nt. kryzysu tożsamościowego w okresie adolescencji, plakat o zadaniach rozwojowych w dorosłości |
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa I DMPC 7 Na czas edukacji online udostępnianie studentom autorskich slajdów tekstowych i innych materiałów dydaktycznych oraz zagadnień do samodzielnego opracowania indywidualnie lub w małych zespołach (z możliwością zgłaszania pytań i uwag. Konsultacje indywidualne za pośrednictwem poczty elektronicznej w godzinach dyżurów oraz dodatkowe konsultacje poprzez Skype). |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.