Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika specjalna [PC-5F-PES] Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 3

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pedagogika specjalna [PC-5F-PES]
Zajęcia: Semestr letni 2019/2020 [2019L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 11:40 - 13:15
sala 1069
Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 17
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Elżbieta Paradowska
Literatura:

W ramach edukacji zdalnej:

Kontynuacja zagadnienia do tematu"Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi "- rola i cechy pedagoga specjalnego:

Kupisiewicz, M. (2016). Pedagog specjalny - człowiek o wyjątkowych predyspozycjach osobowościowych, profesjonalista posiadający rozległą, interdyscyplinarną wiedzę i umiejętności. Studia z teorii wychowania,4(17)(pdf):

http://files.clickweb.home.pl/homepl37784/file/sztw_2016_4_173.pdf

Zaorska, M. (2012). Rola i miejsce pedagoga specjalnego w kreowaniu działalności edukacyjno - terapeutycznej. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika, zeszyt 405 (pdf):

https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/AUNC_PED/article/view/AUNC_PED.2012.001/961

Badeńska,J., Guzik, A. (2017). Listy Marii Grzegorzewskiej jako narzędzie wspierające pracę pedagoga. Zeszyty Naukowe Pedagogiki Specjalnej. Myśl pedagogiczna Marii Grzegorzewskiej, 10. Kraków: Wydawnictwo UP (pdf):

http://www.znps.up.krakow.pl/wp-content/uploads/2017/10/CZASOPISMO-SCALONE1-6-v.1.pdf

Temat:"Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością sprzężoną - głuchoniewidomych":

Książek, M. (2003). Dziecko głuchoniewidome od urodzenia.Warszawa. Wydawnictwo: PZN.

Majewski, T. (1995). Edukacja i rehabilitacja osób głuchoniewidomych. Warszawa. Wydawnictwo: PZN

Książek, M., Paradowska, E. (2012). Edukacja włączająca w kontekście dzieci głuchoniewidomych - założenia a rzeczywistość. Niepełnosprawność, 7 (pdf): http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Niepelnosprawnosc/Niepelnosprawnosc-r2012-t-n7/Niepelnosprawnosc-r2012-t-n7-s141-157/Niepelnosprawnosc-r2012-t-n7-s141-157.pdf

Paradowska, E., Książek, M. (2017). Dostęp dzieci głuchoniewidomych do różnych form edukacji. W: E.Domagała-Zyśk, G. Wiącek, M. Książek (2017). Świat osób głuchoniewidomych. Wyzwania współczesności. Lublin: Wydawnictwo Episteme (pdf):

https://www.kul.pl/files/193/Gluchoniewidomi_Domagala-Zysk_Wiacek_Ksiazek.pdf

- podanie linków do materiałów video odnośnie w/w tematu.

- Przesłanie Prezentacji (pdf) opracowanej przez prowadzącego ćwiczenia do w/w tematu.

Temat: "Uczeń zdolny (w tym z niepełnosprawnością) jako uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi":

Limont, W. (2016). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować.Sopot. Wydawnictwo: GWP.

Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Lewowicki, T. (1986). Kształcenie uczniów zdolnych. Warszawa:Wydawnictwo WSiP.

Natalia Cybis, Ewa Drap, Tomasz Rowiński, Jan Cieciuch (2013). Uczeń zdolny - analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych. Ośrodek Rozwoju Edukacji (pdf): https://wyszukiwarka.efs.men.gov.pl/product/uczen-zdolny-analiza-dostepnych-narzedzi-diagnostycznych/attachment/2268

Agnieszka Woroniecka-Borowska (2019). Prawne aspekty organizacji kształcenia ucznia zdolnego. Ośrodek Rozwoju Edukacji (pdf):

https://www.ore.edu.pl/2019/10/prawne-aspekty-organizacji-ksztalcenia-ucznia-zdolnego/

Alicja Glonka (2005). Uczeń zdolny - przegląd pojęć i definicji (pdf):

https://www.ckusopot.pl/wp-content/uploads/2018/08/sodn_zdolny.pdf

- Przesłanie Prezentacji (pdf) opracowanej przez prowadzącego ćwiczenia do w/w tematu

Temat:"Kreatywność osób z niepełnosprawnością":

Niedbalski, J. (2019). Niepełnosprawność i osoby z niepełnosprawnością. Od pasywności i wykluczenia do aktywności życiowej i integracji społecznej. Łódź: Wydawnictwo UŁ.

Głodkowska J. Giryński A. (2009) .(red.). Kreatywność osób z niepełnosprawnością intelektualną – czy umiemy myśleć inaczej? Kraków: Wyd. Naukowe Akapit (pdf):

https://www.researchgate.net/publication/317428902_Kreatywnosc_osob_z_niepelnosprawnoscia_intelektualna-_czy_umiemy_myslec_inaczejCreativity_of_people_with_intellectual_disabilities_-_do_we_know_how_to_think_differently/link/5a0d98f80f7e9b9e33ab545e/download

Aleksandra Gajda, Anna Jankowska, Agnieszka Wołowicz-Ruszkowska (2017). Kreatywność osób z niepełnosprawnością intelektualną - próba syntezy teoretycznej i empirycznej. Niepełnosprawność, 25 (pdf):

http://www.ejournals.eu/Niepelnosprawnosc/2017/25-2017/art/10731

Nieduziak, E. (2015). (Czy) twórcza obecność osób niepełnosprawnych w przestrzeni publicznej? Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej,9 (pdf): https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=Edyta+Nieduziak+%28Czy%29+tw%C3%B3rcza+obecno%C5%9B%C4%87+os%C3%B3b+niepe%C5%82nosprawnych+w+przestrzeni+publicznej%3F

- podanie linków do materiałów video odnośnie w/w tematu.

- Przesłanie Prezentacji (pdf) opracowanej przez prowadzącego ćwiczenia do w/w tematu.

Temat: "Nowe technologie a aktywność osób z niepełnosprawnością - na przykładzie osób niewidomych":

Jak żyć z niepełnosprawnością wzroku. Poradnik (2018). Warszawa: Wydawnictwo ZUS.

Artykuły ze strony PZN- Instytut Tyflologiczny:

Klimkowski, S. Komputery ze specjalistycznym oprogramowaniem

https://pzn.org.pl/komputery-ze-specjalistycznym-oprogramowaniem

Klimkowski, S. Nośniki informacji oraz odtwarzania

https://pzn.org.pl/korzystanie-z-nosnikow-informacji-i-odtwarzania/

Klimkowski, S. Urządzenia elektroniczne wspomagające orientację w przestrzeni i przemieszczanie się

https://pzn.org.pl/urzadzenia-ulatwiajace-przemieszczanie-sie/

- podanie linków do materiałów video odnośnie w/w tematu.

- Przesłanie Prezentacji (pdf) opracowanej przez prowadzącego ćwiczenia do w/w tematu.

Temat:"Sieroctwo społeczne jako problem pedagogiki specjalnej".

Chrąściel, Katarzyna (2007). Sieroctwo społeczne jako skutek dysfunkcjonalności wychowawczej środowiska rodzinnego. Wychowanie na Co Dzień, 7/8.

Kozak, S. (2010). Patologia eurosieroctwa w Polsce. Skutki migracji zarobkowej dla dzieci i ich rodzin. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Szymborska, A. (1969). Sieroctwo Społeczne. Warszawa: Wydawnictwo WP.

Józefa Matejek (2014). Kompensacja sieroctwa społecznego w działalności Rodzinnych Domów Dziecka: wybrane aspekty metodyczne. Labor et Educatio, 2.(pdf):

http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Labor_et_Educatio/Labor_et_Educatio-r2014-t2/Labor_et_Educatio-r2014-t2-s91-103/Labor_et_Educatio-r2014-t2-s91-103.pdf

Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. z 2017 r. poz. 697, ze zm.) - jednolity tekst ustawy (pdf): http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20111490887/U/D20110887Lj.pdf

Katarzyna Tarka (2014).Sytuacja dziecka w rodzinie migracyjnej. Studia i prace pedagogiczne, 1.(pdf):

http://docplayer.pl/19222163-Sytuacja-dziecka-w-rodzinie-migracyjnej.html

Justyna Stańczyk (2015).Eurosieroctwo jako skutek migracji zarobkowej.Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Wieletona z Legnicy (pdf):

http://www.zn.pwsz.legnica.edu.pl/zalaczniki/zeszyty/ZN_17/ZN_17_4_2015.pdf

Waldemar Basak (2010). Eurosieroctwo jako problem społeczny. Civitas Hominibus: Rocznik Filozoficzno-Społeczny, 5 (pdf):

http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Civitas_Hominibus_rocznik_filozoficzno_spoleczny/Civitas_Hominibus_rocznik_filozoficzno_spoleczny-r2010-t5/Civitas_Hominibus_rocznik_filozoficzno_spoleczny-r2010-t5-s61-78/Civitas_Hominibus_rocznik_filozoficzno_spoleczny-r2010-t5-s61-78.pdf

- Przesłanie Prezentacji (pdf) opracowanej przez prowadzącego ćwiczenia do w/w tematu.

Temat: "Wspomaganie rozwoju dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym".

Król, M. 2010). Mózgowe porażenie dziecięce. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Zabłocki, K.J. (1998). Mózgowe porażenie dziecięce w teorii i terapii. Warszawa:Wydawnictwo Akademickie "Żak".

Błeszyński, J. (2008). Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Bogdanowicz,B, Kisil, B., Przasnyska, M.(1992). Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka. Warszawa: WSiP.

Borzęcka, S. (2014).Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym. W: J. Skibska (red.). Wspieranie rozwoju małego dziecka. Kraków: Wydawnictwo: Libron (pdf):

https://www.sbc.org.pl/dlibra/doccontent?id=319688

Szaflik, B. (2006). Metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne w stymulowaniu rozwoju dzieci u progu startu szkolnego. Nauczyciel i Szkoła, 3-4 (pdf):

http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Nauczyciel_i_Szkola/Nauczyciel_i_Szkola-r2006-t3_4_(32_33)/Nauczyciel_i_Szkola-r2006-t3_4_(32_33)-s204-218/Nauczyciel_i_Szkola-r2006-t3_4_(32_33)-s204-218.pdf

Monika Tusińska (2016).Metoda Knillów (pdf):

https://poradnia.pulawy.pl/wp-content/uploads/2016/02/Metody_Knill_w_.pdf

Duda-Łyszczyk, A. (2019). Metoda Cherlesa Blissa jako sposób komunikacji w grupie przedszkolnej - innowacja pedagogiczna pt. W zachwycie ciszy budzi się piękno słów- w pęknie słów zasypia cisza. (2019). Zeszyty Naukowe PWSZ im.Wieletona z Legnicy,32(pdf):

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=Metoda+Charlesa+Blissa+jako+spos%C3%B3b+komunikacjiw+grupie+przedszkolnej+-+innowacja+pedagogiczna

- podanie linków do materiałów video odnośnie w/w tematu.

- Przesłanie Prezentacji (pdf) opracowanej przez prowadzącego ćwiczenia do w/w tematu.

Temat: "Wspomaganie rozwoju dzieci autyzmem"

Kaczmarek, B. i Wojciechowska, A. (2015). Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem. Kraków: Wydawnictwo „Impuls”. (IBUK Libra - biblioteka APS)

Błeszyński, J. (2008) (red.). Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Kraków: Wydawnictwo „Impuls”. (IBUK Libra - biblioteka APS)

Zabłocki, K., J. (2002). „Autyzm”. Seria: Podstawy pedagogiki rewalidacyjnej. Płock: Wydawnictwo naukowe Novum.

Carr, J. (1984). Pomoc dziecku upośledzonemu”. Warszawa: PZWL.

Haring, N.,G., i Lovitt, C., T. (1977). Metoda instrumentalna I technika nauczania w szkolnictwie specjalnym. W:N., G.Haris i R., L. Schiefelbusch (red.). Metody pedagogiki specjalnej. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Jagieła, J. (2017). Psychopedagogika uczenia się i zachowania, czyli o związkach behawioryzmu z edukacyjną analizą transakcyjną. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 6.(pdf):

http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Edukacyjna_Analiza_Transakcyjna/Edukacyjna_Analiza_Transakcyjna-r2017-t6/Edukacyjna_Analiza_Transakcyjna-r2017-t6-s277-311/Edukacyjna_Analiza_Transakcyjna-r2017-t6-s277-311.pdf

Lit_dodatkowa do w/w/ tematu:

Maurice, C. (2007)(red.). Modele zachowań oraz współpraca z dziećmi autystycznymi. Warszawa: Wydawnictwo - Fundacja „Adama”.

Loebl, w.(2012). Szkic rozwoju wspomagającej i alternatywnej komunikacji w Polsce (pdf):

https://www.kul.pl/files/1332/Dydaktyka_IV_rok_PBiP/cw_12_-_komunikacja_w_niep_sprzez/Loebl_Szkic_rozwoju_wspomagajacej_i_alternatywnej_komunikacji_w_Polsce.pdf

- podanie linków do materiałów video odnośnie w/w tematu.

- Przesłanie Prezentacji (pdf) opracowanej przez prowadzącego ćwiczenia do w/w tematu.

Temat:”Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy opieki i wsparcia osób dorosłych z niepełnosprawnością”.

Komorska, M. (2008). Instytucjonalne formy wsparcia stosowane wobec osób niepełnosprawnych w procesie integracji społecznej. W: B. Skrętowicz, M. Komorska (red.). Osoby niepełnosprawne w społeczeństwie polskim okresu transformacji. Lublin: Wydawnictwo UMSC.

Serafin, A. (2008). Działalność organizacji pozarządowych na rzecz osób niepełnosprawnych. W: B. Skrętowicz, M. Komorska (red.). Osoby niepełnosprawne w społeczeństwie polskim okresu transformacji. Lublin: Wydawnictwo UMSC.

Zima - Parjaszewska, M. (2019). Prawo do niezależnego życia osób z niepełnosprawnościami w praktyce instytucji pomocy społecznej. W: E.Grudziewska, M. Mikołajczyk, J. Zozula (red). Pomoc społeczna i praca socjalna w dobie dynamicznych przemian społecznych. Warszawa: Wydawnictwo APS (pdf)

http://www.aps.edu.pl/media/2200792/pomoc_spoleczna_i_praca_e-book.pdf

Florek - Łuszczki, M., Lachowski, S (2013). Działania instytucjonalne na rzecz osób niepełnosprawnych

http://www.aps.edu.pl/media/2200792/pomoc_spoleczna_i_praca_e-book.pdf

Florek - Łuszczki, M., Lachowski, S (2013). Działania instytucjonalne na rzecz osób niepełnosprawnych

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=dzia%C5%82ania+instytucjonalne+na+rzecz+osob+niepe%C5%82nosprawnych+Magdalena+Florek

Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych z dn. 13 grudnia 2006r. (Dz.U. z 2012r., poz. 1169 Tu głównie Artykuł 19.

http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20120001169/O/D20121169.pdf

Ustawa z dn 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst ujednolicony  Dz.U.2004., Nr 64., poz.593)

http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20040640593/U/D20040593Lj.pdf

Ustawa z dn.27 sierpnia 1997 o rehabilitacji zawodowej, społecznej i zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. 1997Nr 123poz. 776 z późn.zm.

http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19971230776/U/D19970776Lj.pdf

- podanie linków do materiałów video odnośnie w/w tematu.

- Przesłanie Prezentacji (pdf) opracowanej przez prowadzącego ćwiczenia do w/w tematu.

Temat:" Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością i ich konsekwencje dla procesu rewalidacji (rehabilitacji)"

Krauze, A. (2010). Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Szczupał, B. (2009). Godność osoby z niepełnosprawnością.Kraków: Wydawnictwo Akapit.

Gajdzica, Z. (2013). Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju (2018). Rządowy Program Dostępność Plus.2018-2025. Warszawa: MI i R.

Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Niedbalski, J. (2019). Niepełnosprawność i osoby z niepełnosprawnością. Od pasywności i wykluczenia do aktywności życiowej i integracji społecznej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Rządowy Program Dostępność Plus

https://rpo.warmia.mazury.pl/artykul/5177/multimedia

Ustawa z dnia 19 lipca 2019r.o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami:

http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20190001696/T/D20191696L.pdf

- podanie linków do materiałów video odnośnie w/w tematu.

- Przesłanie Prezentacji (pdf) opracowanej przez prowadzącego ćwiczenia do w/w tematu.

Temat:"Bajkoterapia - jako metoda pedagogiki specjalnej"

Molicka, M. (2011). „Biblioterapia i bajkoterapia. Rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie”. Poznań: Wydawnictwo: Media Rodzina

Molicka,M. (2002).Bajkoterapia.O lękach dzieci i nowej metodzie terapii.Poznań:Wydawnictwo Media Rodzina.

- podanie linków do materiałów audio odnośnie w/w tematu.

- Przesłanie Prezentacji (pdf) opracowanej przez prowadzącego ćwiczenia do w/w tematu.

Zakres tematów:

Ćwiczenia_16_03_2020 (edukacja zdalna)

Kontynuacja zagadnienia - rola i cechy pedagoga specjalnego-z tematu "Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi" (realizowanego na APS)

oraz Temat: "Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością sprzężoną - głuchoniewidomych".

Wyjaśnienie terminu: dziecko/osoba głuchoniewidoma, zróżnicowanie grupy dzieci/osób głuchoniewidomych - klasyfikacje, kierunki rehabilitacji dzieci i osób głuchoniewidomych- w tym sposoby porozumiewania się; edukacja dzieci głuchoniewidomych.(Zagadnienia, literatura (też z linkami), ćwiczenie praktyczne, linki do materiałów video oraz prezentacja - przesłane w dniu zajęć, w mailu do grupy).

Ćwiczenia_23_03_2020 (edukacja zdalna)

Temat: "Uczeń zdolny (w tym z niepełnosprawnością) jako uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi".

Wyjaśnienie pojęcia zdolności oraz uczeń zdolny, charakterystyka ucznia zdolnego, organizowanie kształcenia ucznia zdolnego w Polsce.(Zagadnienia, literatura (też z linkami), ćwiczenie praktyczne oraz prezentacja - przesłane w dniu zajęć, w mailu do grupy).

Ćwiczenia 30_03_2020 (edukacja zdalna)

Temat:"Kreatywność osób z niepełnosprawnością".

Wyjaśnienie pojęcia twórczość, działania podejmowane w różnych obszarach życia przez osoby z niepełnosprawnością (w tym różne formy twórczości i aktywności); wielowymiarowe znaczenie twórczości osób z niepełnosprawnością.(Zagadnienia, literatura (też z linkami), ćwiczenie praktyczne, linki do materiałów video oraz prezentacja - przesłane w dniu zajęć, w mailu do grupy).

Ćwiczenia dn_06_04_2020 (edukacja zdalna)

Temat: "Nowe technologie a aktywność osób z niepełnosprawnością - na przykładzie osób niewidomych".

Wyjaśnienie pojęcia nowe technologie; nowe technologie w życiu osób niewidomych (przykłady) i ich znaczenie dla aktywności tej grupy osób z niepełnosprawnością. (Zagadnienia, literatura (też z linkami), ćwiczenie praktyczne, linki do materiałów video oraz prezentacja - przesłane w dniu zajęć, w mailu do grupy).

Ćwiczenia_20_04_2020 (edukacja zdalna)

Temat:"Sieroctwo społeczne jako problem pedagogiki specjalnej".

Pojęcie sieroctwo społeczne, jego zakresy; przyczyny sieroctwa społecznego, stopnie, choroba sieroca i jej konsekwencje dla rozwoju dziecka; możliwości kompensacji skutków sieroctwa społecznego - w świetle najnowszych rozwiązań legislacyjnych w Polsce; eurosieroctwo - czym jest, jego skutki dla dziecka. (Zagadnienia, literatura (też z linkami), ćwiczenie praktyczneoraz prezentacja - przesłane w dniu zajęć, w mailu do grupy).

Ćwiczenia_27_04_2020 (edukacja zdalna)

Temat:"Wspomaganie rozwoju dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym".

Wyjaśnienie terminu/wspólne cechy zespołu zaburzeń, postacie kliniczne mózgowego porażenia dziecięcego,zaburzenia towarzyszące MPD,wybrane metody wspomagania rozwoju dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym (dotyczące usprawniania rozwoju ruchowego, metody wspomagania rozwoju psychoruchowego oraz metody rozwijające umiejętność porozumiewania się).(Zagadnienia, literatura (też z linkami), ćwiczenie praktyczne, linki do materiałów video oraz prezentacja - przesłane w dniu zajęć, w mailu do grupy).

Ćwiczenia_04_05_2020 (edukacja zdalna)

Temat:"Wspomaganie rozwoju dzieci z autyzmem”

Wybrane metody pracy stosowane w pracy z dziećmi z autyzmem: metoda Opcji (Program Son-Rise); metoda behawioralna ; wybrane metody komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC).(Zagadnienia, literatura (też z linkami), ćwiczenie praktyczne, linki do materiałów video oraz prezentacja - przesłane w dniu zajęć, w mailu do grupy).

Ćwiczenia_11_05_2020r.(edukacja zdalna)

Temat:”Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy opieki i wsparcia osób dorosłych z niepełnosprawnością”

Dokumenty międzynarodowe i wewnętrzne obligujące do działań na rzecz osób niepełnosprawnych, rola PFRON; zadania Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, działania z zakresu pomocy społecznej w ramach świadczeń niepieniężnych- usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, placówki pomocy społecznej, alternatywne formy mieszkalnictwa, Warsztaty Terapii Zajęciowej; idea zatrudnienia wspomaganego, asystencja osobista, zagrożenia związane z opieką instytucjonalną, działania organizacji pozarządowych w zakresie wspierania i opieki dorosłych osób niepełnosprawnych.(Zagadnienia, literatura (też z linkami), ćwiczenie praktyczne, linki do materiałów video oraz prezentacja - przesłane w dniu zajęć, w mailu do grupy).

Ćwiczenia 18_05_2020r.(edukacja zdalna).

Temat:" Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością i ich konsekwencje dla procesu rewalidacji (rehabilitacji)".

Postawa społeczna - jej komponenty, czynniki wpływające na kształtowanie się postaw społecznych -wg. różnych autorów, postawy społeczeństwa polskiego wobec osób z niepełnosprawnością - w odniesieniu do wybranych wyników badań; postawy wobec osób z niepełnosprawnością - z perspektywy: rówieśniczej, osób dorosłych, rodziców dzieci pełnosprawnych i nauczycieli; znaczenie postaw społecznych/ich konsekwencje dla procesu rewalidacji/ rehabilitacji osób z niepełnosprawnością; normalizacja warunków życia osób

z niepełnosprawnością jako element wyrównywania szans osób niepełnosprawnych - pojęcie normalizacja, obszary normalizacji; dostosowanie środowiska jako element wyrównywania szans osób z niepełnosprawnością, rodzaje barier w środowisku, działania mające na celu zapewnienie dostępności środowiska w Polsce.(Zagadnienia, literatura (też z linkami), ćwiczenie praktyczne, linki do materiałów video oraz prezentacja - przesłane w dniu zajęć, w mailu do grupy).

Ćwiczenia 25_05_2020r.(edukacja zdalna)

KOLOKWIUM z tematyki ćwiczeń Pedagogika specjalna - przez aplikację Forms.

(Link podany przez USOS oraz w mailu do grupy).

(Studenci mieli wcześniej możliwość zapoznać się z aplikacją Forms, w ramach przeprowadzonego przez prowadzącego zajęcia dn. 15.05 oraz dodatkowo dn.18.05.2020r. Testu-Próbnego/technicznego-nie dotyczącego zagadnień ćwiczeń- o którym studenci byli odpowiednio wcześniej poinformowani).

Ćwiczenia 01_06_2020r. (edukacja zdalna)

Temat:"Bajkoterapia - jako metoda pedagogiki specjalnej"

Pojęcie -bajkoterapia, bajki terapeutyczne a inne opowiadania dla dzieci, funkcje bajek terapeutycznych, bajki terapeutyczne a podejmowanie innych działań, rodzaje bajek terapeutycznych i ich charakterystyka, cele bajek - w kontekście rodzaju profilaktyki.(Zagadnienia, literatura (też z linkami), ćwiczenie praktyczne, linki do materiałów audio oraz prezentacja - przesłane w dniu zajęć, w mailu do grupy).

Ćwiczenia 08_06_2020r.(edukacja zdalna)

OSTATNIE ĆWICZENIA- spotkanie na platformie Teams - Podsumowanie omówionych zagadnień z wykorzystaniem Mapy myśli "Pedagogika specjalna" opracowanej przez prowadzącego zajęcia oraz poznanie zasad zachowania w kontakcie z osobami z różnymi rodzajami niepełnosprawności.(Prezentacja wykonana przez prowadzącego zajęcia - przesłane w dniu zajęć, w mailu do grupy).

Metody dydaktyczne:

W trakcie edukacji zdalnej:

Praca z tekstem, pogadanka, indywidualne zadania praktyczne do poszczególnych tematów (w ramach edukacji zdalnej), prezentacja multimedialna opracowana przez prowadzącego ćwiczenia; edukacja zdalna - przez pocztę APS.

Zadania praktyczne (indywidualne):

-Zadanie praktyczne do tematu "Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi" (podane studentom w mailu do grupy): w odniesieniu do podanej w mailu literatury - wpisanie cech pedagoga specjalnego w "dymki" na skanie rysunku "Pedagog specjalny - cechy" wykonanego przez prowadzącego ćwiczenia.

-Zadanie praktyczne do tematu "Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością sprzężoną - głuchoniewidomych" - na podstawie filmu "Cudotwórczyni" opis sposobu komunikacji między głuchoniewidomą H. Keller i jej nauczycielką A. Sulivan).

-Zadania praktyczne do tematu "Uczeń zdolny (w tym z niepełnosprawnością) jako uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi" - zadania z zakresu treningu twórczości podane studentom do rozwiązania).

-Zadanie praktyczne do tematu "Kreatywność osób z niepełnosprawnością" -w odniesieniu do wskazanych w mailu do grupy materiałów video do w/w tematu, napisanie wypowiedzi na temat: Która z poznanych osób z niepełnosprawnością zrobiła na Tobie szczególne wrażenie i dlaczego?

-Zadanie praktyczne do tematu "Nowe technologie a aktywność osób z niepełnosprawnością - na przykładzie osób niewidomych"- na podstawie zgromadzonych informacji (podanych w mailu publikacji, prezentacji do w/w tematu i materiałów video udzielenie odpowiedzi na pytanie: z jakiego elektronicznego urządzenia przenośnego, może skorzystać osoba niewidoma/niewidomy student, jeśli chce zapisywać na bieżąco treść wykładu brajlem; przy czym chce mieć możliwość dokonywania korekty w zapisanym przez siebie tekście.

- Zadanie praktyczne do tematu:"Sieroctwo społeczne jako problem pedagogiki specjalnej":Do jakiej placówki trafi dziecko w wieku 6. lat, które zostało zabrane przez policję z domu, po zgłoszeniu przez sąsiadów faktu, że o godzinie 02.00 w nocy, dziecko siedziało pozostawione samo na klatce schodowej (mimo panującego zimna- lekko ubrane), gdy tymczasem w domu odbywała się libacja alkoholowa i słychać było odgłosy bójki ?

- Zadanie praktyczne do tematu:"Wspomaganie rozwoju dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym": Odpowiedź na pytanie- Co jest najczęściej używaną pomocą w komunikacji wykorzystującej symbole Blissa?

- Zadanie praktyczne do tematu:"Wspomaganie rozwoju dzieci z autyzmem”

W odniesieniu do uzyskanych informacji - w oparciu o materiały podane w mailu do grupy - napisz , w której z poznanych metod pracy z dzieckiem z autyzmem wykorzystuje się wzmocnienia/ jaki jest ich cel / jakie są dwa, podstawowe rodzaje wzmocnień (różnica między nimi).

- Zadanie praktyczne do tematu:”Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy opieki i wsparcia osób dorosłych z niepełnosprawnością”:W nawiązaniu do uzyskanych informacji napisz- O jakiej formie pobytu/mieszkania osoby z niepełnosprawnością jest mowa,jeżeli osoba przebywa tam na czas określony, przy czym - zapewnia się jej usługi bytowe oraz naukę, rozwijanie lub utrwalanie samodzielności, sprawności w zakresie samoobsługi, pełnienia ról społecznych w integracji ze społecznością lokalną, w celu umożliwienia prowadzenia samodzielnego życia.

UWAGA!Podawanie zadań praktycznych przez prowadzącego do dn_11_05_2020 r., natomiast nadsyłanie wykonanych zadań (wybranych trzech) do dnia 19-05_2020r.(Przedłużenie terminu do 22.05.2020- informacja w mailu do studentów ).

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium testowe z zakresu tematyki ćwiczeń_25_05_2020r.przez aplikację Forms.

Wykonanie zadań praktycznych do tematyki ćwiczeń (nadsyłanie wykonanych, indywidualnych ćwiczeń praktycznych wg. podanych przy nich zasad- w "Metody dydaktyczne"- przez pocztę mailową na adres prowadzącego ćwiczenia -z domeny APS do dn_18_05_2020r.).

Uwagi:

gr ćwiczeniowa I DMPC 3

Forma kontaktu z prowadzącym zajęcia: kontakt mailowy przez mail APS-owski:

eparadowska@aps.edu.pl

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)