Pedagogika specjalna [PC-5F-PES]
Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 10
Przedmiot: | Pedagogika specjalna [PC-5F-PES] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/2020 [2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 10 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 18 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Aleksandra Mazurek |
Literatura: |
Literatura zalecana w ramach ćwiczeń: 1. Rodzina osób z niepełnosprawnością. Lipińska-Lokś, J. (2010). Wybrane aspekty doświadczania niepełnosprawności W: A. Nowicka, J. Bąbka (red.), Człowiek i jego rodzina wobec utraty zdrowia i sprawności, Lubin: Uczelnia Zawodowa Zagłębia Miedziowego w Lubinie. Twardowski, A. (2012). Rola ojców we wspomaganiu rozwoju dzieci z wieloraką niepełnosprawnością, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Paedagogica II. Koszewska, A., Bieleninik, Ł. (2013). Proces adaptacji do bycia rodzicem dziecka z niepełnosprawnością, w: E. Zasępa (red.), Doświadczenie choroby i niepełnosprawności (s. 194-222). Warszawa: Wydawnictwa Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Kowalewski, L. (1991). Psychologiczna i społeczna sytuacja dzieci niepełnosprawnych W: I. Obuchowska (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. Matyjas, B. (2008). Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. 2. Kreatywność osób z niepełnosprawnością w różnych przejawach ludzkiej aktywności (w tym różne formy twórczości i aktywności). Wołowicz-Ruszkowska, A., Gajda, A., Jankowska, D. (2017). Kreatywność osób z niepełnosprawnością intelektualną – próba syntezy teoretycznej i empirycznej. Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej, 25,151-165. Głodkowska, J., Giryński, A. (red.) (2009). Kreatywność osób z niepełnosprawnością intelektualną – czy umiemy myśleć inaczej? Kraków. Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. Wojnarowska, A., Rzeźnicka-Krupa, J. (2017). Teatr jako miejsce pracy dorosłych osób z zespołem Downa. Emancypacyjny potencjał projektu aktywizacji zawodowej „Przystanek Szekspir”, Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej, 2017, nr 25, s. 176-191. Pawlik, S. (2017). Twórczość plastyczna i teatralna dorosłych osób niepełnosprawnych intelektualnie : wymiar osobisty, kulturowy i społeczny. Praca doktorska. Katowice: Uniwersytet Śląski. Konieczna, I. (2012). Aktywizowanie zawodowe osób z niepełnosprawnością intelektualną w warsztatach terapii zajęciowej. W: Tomczyszyn, D., Romanowicz, T. Aktywność zawodowa osób z niepełnosprawnością. Biała Podlaska: Wydawnictwo PSW JPII. 3. Nowe technologie a aktywność społeczna osób z niepełnosprawnością. Młynarczyk-Karabin, E. (2019). Nowe technologie a funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością w społeczeństwie, w: Kwartalnik Pedagogiczny, nr 3(253), ss. 239-251. Wapiennik, E., Piotrowicz, R. (2002). Niepełnopsrawny-pełnoprawny obywatel Europy, Urząd Komitetu Integracji Europejskiej. Tomczyszyn, D., Romanowicz, W. (red.). (2012). Aktywność zawodowa osób z niepełnosprawnością, PWSZ Biała Podlaska. Szczupał, B., (2015). Sytuacja osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu na współczesnym rynku pracy - od bierności do aktywności, w: Duda M., Majerek B. (red.). Wyjechać czy pozostać? Wokół dylematów rynku pracy. Kraków: Uniwersytet Papieski Jana Pawła II. Niedbalski, J., (2015). Sport osób niepełnosprawnych w przekazie i dyskursie medialnym w Polsce. "Przegląd Socjologii Jakościowej", XI/2, s. 130-159. 4. Uczeń zdolny (w tym z niepełnosprawnością) - jako uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Chrzanowska, I., (2015). Uczeń zdolny – uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – uczniem uzdolnionym? Studia Edukacyjne. nr 34, s. 123-134. Chrzanowska, I. (2014). Problematyka zdolności a niepełnosprawności, Studia Edukacyjne, nr 32, s. 21-30. Woroniecka-Borowska, A. (2019). Prawne aspekty organizacji kształcenia ucznia zdolnego, Warszawa, ORE. ORE – Wybrane definicje zdolności, uzdolnień, talentu ORE – Wybrane metody i formy pracy z uczniem zdolnym 5. Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Systemy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - system segregacyjny a system włączający (cele i zadania kształcenia specjalnego; typy systemów kształcenia uczniów z niepełnosprawnością; zasady funkcjonowania szkoły integracyjnej; edukacji włączającej; zasady funkcjonowania szkoły specjalnej). Rola pedagoga specjalnego. Kształcenie pedagogów specjalnych. Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa, PWN. Głodkowska, J. ( red.), (2011), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa, APS. Olechowska, A. (2016). Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi idzie do szkoły – czyli jak dobrze wybrać ogólnodostępną lub integracyjną szkołę podstawową dla dziecka z trudnościami w rozwoju, w: Kwiatkowski Stefan M. (red.), Wybierz szkołę podstawową dla swojego dziecka, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. Firkowska-Mankiewicz, A. (2012). Edukacja włączająca zadaniem na dziś polskiej szkoły, ORE. Konieczna, I., Smolińska, K. (2017). Kompetencje pedagoga specjalnego. W: Kwiatkowski S. T., Walczak D. (red.). Kompetencje interpersonalne w pracy współczesnego nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo APS, s. 272-281. 6. Rehabilitacja i edukacja osób z niepełnosprawnością sprzężoną (wielozakresową) Paradowska, E. (2011). Praca z dzieckiem głuchoniewidomym. W: J. Głodkowska (red.) Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa, APS. Walczak, G. ( 2011). Uczeń ze sprzężoną niepełnosprawnością w szkole ogólnodostępnej. W: Głodkowska, J. ( red.) (2011). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa, APS. Marcinkowska, B. (2016). Sprzężona niepełnosprawność-próba analizy fenomenu, Niepełnosprawność, Nr 21, s. 9-19. Bobik, B. (2017). Stymulacja dziecka ze sprzężoną niepełnosprawnością w elastycznym systemie edukacji. Zalecany model a rzeczywistość, Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania. Nr III (24). 7. Wybrane metody pedagogiki specjalnej Olechowska, A. (2013). Metody terapii pedagogicznej i przygotowanie specjalistów do ich stosowania - szanse i zagrożenia. W E. Jaszczyszyn, J. Górnikiewicz (Red.). Środowiskowe i językowe konteksty edukacji dziecka w rodzinie, przedszkolu i szkole. Polski Komitet Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego (OMEP). s. 165–190. Szczupał, B. (2009). O literaturze dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością : Recepcja - edukacja - terapia - wsparcie – twórczość. Warszawa. Dom Wydawniczy i Handlowy Elipsa. Kuracki, K. (2018). Biblioterapia i bajkoterapia w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W E. Śmiechowska-Petrovskij, E. Kwiatkowska (Red.), Dzieci z trudnościami poznawczymi i emocjonalnymi w młodszym wieku. Terapia i wspieranie. s. 93–103. Kulesza, E. M. (2018). Wpływ metody Weroniki Sherborne na funkcjonowanie dziecka ze sprzężoną niepełnosprawnością. W P. Boryszewski, H. Markiewicz (Red.), Między wyzwaniami a wartościami. Księga pamiątkowa dedykowana Profesorowi Andrzejowi Potockiemu. s. 224–237. Pągowska, M. (2011). Arteterapia. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, (3), 62–75. 8. Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością, ich konsekwencje dla procesu rewalidacji oraz normalizacja warunków życia osób z niepełnosprawnością i dostosowanie środowiska jako element wyrównywania szans osób z niepełnosprawnością. Szawarska, D. (2018). Ukryte/niewidoczne niepełnosprawności a polityka tożsamości i etykietowania w życiu codziennym, Przegląd Socjologii Jakościowej Tom XIV Numer 3 Rzeźnicka-Krupa, J. (2017). Za miłosierdzie dziękujemy. Ciało - tożsamość - (nie)normatywność i performatywne strategie oporu. W: E. Godlewska-Byliniak, J. Lipko-Konieczna (red.), Odzyskiwanie obecności: niepełnosprawność w teatrze i performansie. Warszawa: Fundacja Teatr 21. s. 233–247. Gazdulska, M. (2008). Postawy społeczeństwa wobec osób z niepełnosprawnościami w ujęciu historycznym i współczesnym. Seminare. Poszukiwania naukowe, Tom 25, s. 281-288. Garbat, M. (2013). Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością w epoce starożytnej. Rozprawy Społeczne, 1 (VII), s. 19-27. Struck-Peregończyk, M., Kurek-Ochmańska, O. (2018). Wizerunek osób niepełnosprawnych w polskiej prasie opiniotwórczej na przykładzie tygodnika „Polityka” w latach 1997–2016. Przegląd Socjologii Jakościowej, 14(3), 48-71. literatura uzupełniająca: Woynarowska, A. (2015). Dyskursywne konstrukcje niepełnosprawności intelektualnej. Krytyczna analiza dyskursu w badaniach nad zjawiskiem niepełnosprawności intelektualnej. Rocznik Lubuski, 41/1, 131–141. Rzeźnicka-Krupa, J. (2011). Obszary zainteresowań i nurty badawcze we współczesnych europejskich studiach nad niepełnosprawnością - refleksje z analizy dyskursu akademickiego. Niepełnosprawność. Półrocznik Naukowy, (5), 69–84. Rzeźnicka-Krupa, J. (2009). Tożsamość i wykluczenie - fenomen niepełnosprawności na marginesach społecznej egzystencji? W: J. Rutkowiak, A. Krause (red.), Obszary społecznej marginalizacji – niepełnosprawność. Olsztyn. Olsztyńska Szkoła Wyższa im. Józefa Rusieckiego. s. 19–29. Kossewska J. (2003), Społeczeństwo wobec osób niepełnosprawnych – postawy i ich determinanty, „Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis Studia Psychologica I (2003)”, 14. Kotlarska-Michalska, A. (1990). Człowiek niepełnosprawny jako „inny" w ujęciu koncepcji socjologicznych i w świetle badań socjologiczno-psychologicznych. Roczniki Socjologii Rodziny, tom 11, s. 87-100. 9. Sieroctwo społeczne jako problem pedagogiki specjalnej. Kościelniak, M. (2014). Sieroctwo jako problem społeczny i pedagogiczny. W: red. M. Piorunek, J. Kozielska, A. Skowrońska-Pućka. Rodzina – młodzież – dziecko: szkice z teorii i praktyki pomocy psychopedagogicznej i socjalnej, Poznań. s 243-266. Ruszkowska, M. (2008). Sieroctwo społeczne a możliwości jego kompetencji w rodzinnych formach opieki, Rozprawy naukowe, Tom 2, Warszawa, s 20-30. 10. – 11- 12 –13- 14. Wspólne i swoiste problemy osób z różnymi niepełnosprawnościami (od mikrodeficytów centralnego układu nerwowego po całościowe zaburzenia w rozwoju), osób z niedostosowaniem społecznym. Krause, A., Materny, K., Rzeźnicka-Krupa, J. (red.). (2010). Życie z niepełnosprawnością - wyzwania edukacyjne, rehabilitacyjne i normalizacyjne. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej. Gdańsk: Instytut Pedagogiki Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego. Prysak Dorota. (2015). Codzienność osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w domu pomocy społecznej. Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego Trochimiak, B., Wolan-Nowakowska, M. (Red.). (2017). Zatrudnienie wspomagane szansą na samodzielność osób z niepełnosprawnością. Warszawa: APS. Wałachowska, M. (2018). Przygotowanie do życia w małżeństwie i rodzinie jako istotny aspekt inkluzji społecznej osób z niepełnosprawnością. W Ł. Koperski, Ł. Koperski (Red.), Niepełnosprawność w socjologii. Stan obecny i perspektywy rozwoju, Poznań, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza. s. 77–98. Książkiewicz, I., Lejzerowicz, M. (2012). Osoba z niepełnosprawnością a instytucje pomocowe, Wrocław: Gaskor. Krzemińska, D., Lindyberg, I. (2018). O (nie)studiowaniu i (nie)przygotowaniu do pracy w obszarze wsparcia dorosłych osób z niepełnosprawnością. Refleksja z doświadczeń nauczyciela akademickiego i badacza. Niepełnosprawność. Półrocznik Naukowy, (32), 99–114. Zima-Parjaszewska, M. (2019). Prawo do niezależnego życia osób z niepełnosprawnościami w praktyce instytucji pomocy społecznej. W E. Grudziewska, M. Mikołajczyk, J. Zozula, (Red.), Pomoc społeczna i praca socjalna w dobie dynamicznych przemian społecznych. s. 92–105. K. Bierzanowska, J. Dubanik, M. Kocejko, I. Sopalska-Rybak, M. Trojanowska, A. Wołowicz - Przychodzi baba do lekarza – dostępność usług ginekologicznych dla kobiet z niepełnosprawnościami – raport z badania. Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej. Konteksty niepełnosprawności. Prawo – wsparcie – zmiana, nr 30. E. Godlewska-Byliniak, J. Lipko-Konieczna. (red.). (2018). Niepełnosprawność i społeczeństwo: performatywna siła protestu. Warszawa: Fundacja Teatr. 21. Antosz, W. (2018). „Normalność nienormalnych". Podmiotowość osób z niepełnosprawnością intelektualną w perspektywie filozofii Michela Foucaulta. Wrocław. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej. Kietlińska, B. (2019). Nie ma wolności bez samodzielności. Działanie Teatru 21 w perspektywie zmiany. Warszawa: Fundacja Teatr 21. Zdrodowska, M. (2016). Między aktywizmem a akademią: studia nad niepełnosprawnością. Teksty Drugie nr 5. 384–403. Pamuła, N., Szarota, M., Usiekniewicz, M. (2018). Nic o nas bez nas. Studia de Cultura 10(1). 252. Podgórska-Jachnik D. (2016). Studia nad niepełnosprawnością (Disability Studies) i ruch włączający w społeczeństwie jako konteksty edukacji włączającej, „Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych”, 22/1, s. 15–33. |
Zakres tematów: |
Nauczanie zdalne: Zajęcia 16-17.03 realizacja tematu: sieroctwo społeczne jako problem pedagogiki specjalnej Zajęcia 23-24.03 Zajęcia przeznaczone na indywidualne i zespołowe konsultacje dotyczące: - indywidualnych prac pisemnych związanych ze zjawiskiem niepełnosprawności - przygotowań do zespołowej realizacji treści na wybrany temat (z uwzględnieniem form i metod pracy w warunkach „klasycznych” zajęć oraz zajęć realizowanych zdalnie). Zajęcia 30-31.03 realizacja tematu: rehabilitacja i edukacja osób z niepełnosprawnością sprzężoną (wielozakresową). Zajęcia 6-7.04 kontynuacja tematu: rehabilitacja i edukacja osób z niepełnosprawnością sprzężoną (wielozakresową). Zajęcia 20-21.04 realizacja tematu: nowe technologie a aktywność społeczna osób z niepełnosprawnością. Zajęcia 27-28.04 realizacja tematu: wybrane metody pedagogiki specjalnej. Zajęcia 4-5.05 realizacja tematu: kreatywność osób z niepełnosprawnością w różnych przejawach ludzkiej aktywności. Zajęcia 11-12.05 realizacja tematu: postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością. Zajęcia 18-19.05 realizacja tematu: wspólne i swoiste problemy osób z różnymi niepełnosprawnościami: pojęcie normy, różnorodność społeczna, (nie)widoczność niepełnosprawności. Zajęcia 25-26.05 realizacja tematu: wspólne i swoiste problemy osób z różnymi niepełnosprawnościami: disability studies, badania partycypacyjne, aktywność społeczna, samorzecznictwo. Zajęcia 1-2.06 realizacja tematu: wspólne i swoiste problemy osób z różnymi niepełnosprawnościami: zatrudnienie, mieszkalnictwo, dostępność, bezpieczeństwo. Zajęcia 8-9.06 zaliczenie pisemne poprzez google forms (link udostępniony grupie poprzez adresy mailowe oraz w grupowej konwersacji) |
Metody dydaktyczne: |
Nauczanie zdalne: formy pracy: praca indywidualna, praca z tekstem, praca grupowa, dyskusja |
Metody i kryteria oceniania: |
Nauczanie zdalne: ocena realizacji poszczególnych zadań aktywny udział w komunikacji na odległość zaliczenie pisemne |
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa I DMPC 10 Nauczanie zdalne: Informacje o sposobie zdalnej realizacji ćwiczeń gr. 4, 5, 6, 7, 10, 11 (grupy mgr A. Mazurek): Zgodnie z ustaleniami z grupą ćwiczenia prowadzone zdalnie będą realizowane synchronicznie za pośrednictwem grupy zajęciowej na facebooku: https://www.facebook.com/groups/816453215488591/ oraz poprzez konwersacje w ramach poszczególnych grup, dodatkowa komunikacja możliwa poprzez pocztę e-mail oraz inne aplikacje. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.