Pedagogika specjalna [PC-5F-PES]
Semestr letni 2019/2020
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika specjalna [PC-5F-PES] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/2020 [2019L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 219 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Bernadeta Szczupał | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Chrzanowska, I. (2018). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". Dykcik, W. (red.). (2010). Pedagogika specjalna. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN S. A. Literatura uzupełniająca: Obuchowska, I. (red.). (2008). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne S.A. Sahaj, T. (2013). Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Warszawa: Instytut Rozwoju Służb Społecznych. Zaorska, M. (2015). Niepełnosprawność sprzężona: wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogicznej. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Kraków: Wydawnictwo Impuls. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
- 12.03.2020r. Proces rehabilitacji kompleksowej - charakterystyka zagadnienia (cele i cechy rehabilitacji; rodzaje rehabilitacji). Instytucje i organizacje pozarządowe działające w obszarze rehabilitacji społecznej i zawodowej - przekazanie wykładu przekazanie wykładu zamieszczonego na platformie E-learning http://web.aps.edu.pl/4ses/servlet/MainServlet (logowanie poprzez USOS) oraz prezentacji mutimedialnej i materiałów do samodzielnego opracowania w formie pdf, dotyczących treści wykładu; M. Wolan-Nowakowska (red.), Poradnictwo zawodowe w rehabilitacji osób niepełnosprawnych (s. 15–29). Warszawa: Wydawnictwo APS. - Wolan - Nowakowska M. (2016) Indywidualizacja wprocesie rehabilitacji zawodowej jako kluczowy element skutecznego dopasowania stanowiska pracy do możliwości osoby z niepełnosprawnością, w. M. Wolan-Nowakowska (red.) Poradnictwo zawodowe w szkole-ku możliwościom, przeciw ograniczeniom" (s. 245-257), Warszawa: Wydawnictwo APS. Wymienione materiały dostępne są również na stronie:http://www.aps.edu.pl/uczelnia/wydawnictwo/publikacje-online/ ------------------------------------------------------- - 19.03.2020r. i 26.03.2020r. Normalizacja, podmiotowość, autonomia, samostanowienie, integracja osób z niepełnosprawnościami we współczesnym społeczeństwie; modele niepełnosprawności - przekazanie wykładu zamieszczonego na platformie E-learning http://web.aps.edu.pl/4ses/servlet/MainServlet (logowanie poprzez USOS) oraz materiałów do samodzielnego opracowania w formie pdf, dotyczących treści wykładu: - Chrzanowska, I. (2018). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności.(s.45-147), Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls" ------------------------------------------------------ - 02.04.2020r.. Zagadnienia andragogiki specjalnej i gerontologii specjalnej – okres dorosłości i starości w sytuacji choroby przewlekłej i niepełnosprawności. Sytuacja osób dorosłych i starszych z niepełnosprawnościami w rodzinie - przekazanie wykładu zamieszczonego na platformie E-learning http://web.aps.edu.pl/4ses/servlet/MainServlet (logowanie poprzez USOS) oraz prezentacji multimedialnej i materiałów do samodzielnego opracowania w formie pdf, dotyczących treści wykładu; -Chrzanowska, I. (2017). Gerontologia (geragogika) specjalna - obszar koniecznych badań i refleksji pedagogiki specjalnej: wybrane zagadnienia. "Interdyscyplinarne konteksty pedagogiki specjalnej", 17, s. 117-141. - Wojtasiak E. (2012). Rehabilitacja procesem kompleksowego przystosowania osób z niepełnosprawnością do życia społeczno-zawodowego. W: E. Wojtasiak, M. Wolan-Nowakowska (red.), Poradnictwo zawodowe w rehabilitacji osób niepełnosprawnych (s. 15–29). Warszawa: Wydawnictwo APS. --------------------------------------------------- - 09.04.2020r.Wybrane metody pedagogiki specjalnej – biblioterapia i czytelnictwo, cel, etapy, modele i zadania biblioterapii - przekazanie wykładu na platformie E-learning zamieszczonego na platformie E-learning http://web.aps.edu.pl/4ses/servlet/MainServlet (logowanie poprzez USOS) oraz prezentacji multimedialnej i materiałów w formie prezentacji i materiałów pdf dotyczącej treści wykładu: - Czernianim W. (2017). Podstawy współczesnej biblioterapii. Podręcznik akademicki. (s.27-46 i 143-159).Wrocław, Wydawnictwo eBooki.com.pl. Publikacja jest dostępna również: http://www.bibliotekacyfrowa.pl/publication/84385 |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody kształcenia: wykład konwencjonalny; w czasie zagrożenia epidemicznego wykorzystanie technik audiowizualnych (prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy), klasyczna metoda problemowa (praca z tekstem i innymi najnowszymi źródłami informacji), wykłady wraz materiałami i zagadnieniami do opracowania na platformie E-learning http://web.aps.edu.pl/4ses/servlet/MainServlet (logowanie poprzez USOS) |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny w formie testu jednokrotnego wyboru obejmujący swym zakresem tematykę wykładów i ćwiczeń - formularz testowy zostanie udostępniony poprzez aplikację Forms APS w dniu 16.06. o godz. 10.00 |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr wykładowa I DMPC W czasie stanu zagrożenia epidemicznego (wykłady w dniach: 12.03.; 19.03.; 26.03.; 02.04.;09.04.) studentom udostępnione zostały prezentacje multimedialne wraz ze skanami podręczników wykonane przez pracowników Biblioteki APS; -zostały przygotowane i przesłane wykłady, dodatkowych materiałów i zadań do samodzielnego opracowania zamieszczonych na platformie E-learning ( http://web.aps.edu.pl/4ses/servlet/MainServlet (logowanie poprzez USOS); - możliwe są również konsultacje indywidualne za pomocą narzędzi elektronicznych (email bszczupal@aps.edu.pl), konsultacje na platformie Teams w zespole pod nazwą: Pedagogika specjalna_I stopień_stacjonarni (link do zespołu został przesłany grupie na USOSmail). |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.