Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika ogólna [PC-5F-PEO] Semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pedagogika ogólna [PC-5F-PEO]
Zajęcia: Semestr zimowy 2019/2020 [2019Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 8:00 - 9:35
sala 2222
Budynek biblioteczno-dydaktyczny B jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 24
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Marlena Grzelak-Klus
Zakres tematów:

I. Zajęcia organizacyjne. Omówienie programu, wymagań i warunków zaliczeń, poznanie grupy. 1.10.2019

II. Nurty wychowania: nurt wychowania naturalnego na tle socjalizacji.

Rodzina. Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie „mikro” – rodziny. Możliwości i ograniczenia podmiotowości i dialogu w wychowaniu w rodzinie. 8.10.2019

1. Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991 lub: Wychowanie bez porażek w praktyce, Warszawa 1994

2. Sławiński S., Wychowanie do posłuszeństwa, lub. Spór o wychowanie do posłuszeństwa, w: Bici biją, red. J. Bińczycka, Warszawa 2002, s. 44 – 58.

3. Eichelberger W., O co pytają dzieci. O miłości i wychowaniu, Warszawa 1999.

III. Nurty wychowania: nurt wychowania celowego – instytucjonalnego. 15.10.2019

Szkoła. Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie „mezo” – szkoły. Przemoc czy emancypacja instytucji wychowujących. 15.10.2019

1. Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2 Warszawa 2004 (Cz. II Gołębniak D., Szkoła wspomagająca rozwój, s. 98-122; Surzykiewicz J., Agresja i przemoc w szkole, s. 270-290) lub Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2019 (s. 859-875; 981-1002)

2. Granice wolności i przymusu w edukacji szkolnej, red. Danilewska J., Kraków 2001.

IV. Nurty wychowania: nurt intencjonalnych wpływów społecznych na tle oddziaływań kultury masowej i mediów. 22.10.2019

1. Szkudlarek T., Media. Szkic z filozofii i pedagogiki dystansu, Kraków 1999, s. 108 – 138 lub Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2019 (s. 407-417)

2. Jankowski D., Pedagogika kultury. Studia i koncepcja, Kraków 2006, s. 73- 92

3. Prezentacja badań dotyczących uczestnictwa dzieci i młodzieży w instytucjach kultury – opracowania studentów.

V. Nurty wychowania: samowychowanie. 29.10.2019

1. Śliwerski B., Wychowanie jako samorealizacja, samowychowanie, w: Podstawowe prawidłowości pedagogiki. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo APS, Warszawa 2011, s. 215-224

2. Z zagadnień samowychowania studentów, red. J. Bińczycka, Prace pedagogiczne 18, Katowice 1983

3. M. Dudzikowa, Praca młodzieży nad sobą. Z teorii i praktyki, warszawa1993

VI. Rzeczywistość XXI wieku i wyzwania, które stawia przed wychowaniem. 5.11.2019

1. Humanistyka przełomu wieków, red. J. Kozieleckiego, Kraków 1999, (cz.III, 1. Morawski S., W Janusowym widnokręgu s. 287 - 308.) lub Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2 Warszawa 2004 (Cz. II Melosik Z., Kultura popularna jako czynnik socjalizacji, s. 68-92) lub Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2019 (s. 365-380; 549-556)

2. Melosik Z., Szkudlarek T., Kultura, tożsamość, edukacja – migotanie znaczeń, Kraków 1998

3. Toffler A., Trzecia fala, Warszawa 1997 lub: Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali, Poznań 1995 lub: Wojna i antywojna, Warszawa 1997

4. Ritzer G., McDonaldyzacja społeczeństwa, Muza 1997

VII. Podstawowe pojęcia pedagogiczne: edukacja, wychowanie, kształcenie, opieka, socjalizacja, inkulturacja. 12.11.2019

1. Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz. 1 Warszawa 2003. (Cz. I , K. Rubacha, Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin, s. 18 – 33)

2. Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993. Cz. III , Roz.I Pojęcie wychowania, s 164 – 181.

3. Bińczycka J., Między przemocą a swobodą w wychowaniu, Kraków 1997

4. Słowniki i leksykony pedagogiczne – hasła: edukacja, wychowanie, kształcenie, opieka, socjalizacja, inkulturacja.

VIII. Podsumowanie/ powtórzenie/ prezentacje własne studentów. 19.11.2019

Wymagania:

- obecność na zajęciach i aktywny w nich udział,

- przygotowanie i przedstawienie na forum grupy mapy pojęć pedagogicznych, słownika pojęć pedagogicznych lub uargumentowanej tezy pedagogicznej.

Pozdrawiamy i życzymy powodzenia!

Uwagi:

gr ćwiczeniowa I DMPC 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)