Pedagogika ogólna [PC-5F-PEO]
Semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika ogólna [PC-5F-PEO] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2019/2020 [2019Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 24 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Marlena Grzelak-Klus | ||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
I. Zajęcia organizacyjne. Omówienie programu, wymagań i warunków zaliczeń, poznanie grupy. 1.10.2019 II. Nurty wychowania: nurt wychowania naturalnego na tle socjalizacji. Rodzina. Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie „mikro” – rodziny. Możliwości i ograniczenia podmiotowości i dialogu w wychowaniu w rodzinie. 8.10.2019 1. Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991 lub: Wychowanie bez porażek w praktyce, Warszawa 1994 2. Sławiński S., Wychowanie do posłuszeństwa, lub. Spór o wychowanie do posłuszeństwa, w: Bici biją, red. J. Bińczycka, Warszawa 2002, s. 44 – 58. 3. Eichelberger W., O co pytają dzieci. O miłości i wychowaniu, Warszawa 1999. III. Nurty wychowania: nurt wychowania celowego – instytucjonalnego. 15.10.2019 Szkoła. Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie „mezo” – szkoły. Przemoc czy emancypacja instytucji wychowujących. 15.10.2019 1. Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2 Warszawa 2004 (Cz. II Gołębniak D., Szkoła wspomagająca rozwój, s. 98-122; Surzykiewicz J., Agresja i przemoc w szkole, s. 270-290) lub Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2019 (s. 859-875; 981-1002) 2. Granice wolności i przymusu w edukacji szkolnej, red. Danilewska J., Kraków 2001. IV. Nurty wychowania: nurt intencjonalnych wpływów społecznych na tle oddziaływań kultury masowej i mediów. 22.10.2019 1. Szkudlarek T., Media. Szkic z filozofii i pedagogiki dystansu, Kraków 1999, s. 108 – 138 lub Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2019 (s. 407-417) 2. Jankowski D., Pedagogika kultury. Studia i koncepcja, Kraków 2006, s. 73- 92 3. Prezentacja badań dotyczących uczestnictwa dzieci i młodzieży w instytucjach kultury – opracowania studentów. V. Nurty wychowania: samowychowanie. 29.10.2019 1. Śliwerski B., Wychowanie jako samorealizacja, samowychowanie, w: Podstawowe prawidłowości pedagogiki. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo APS, Warszawa 2011, s. 215-224 2. Z zagadnień samowychowania studentów, red. J. Bińczycka, Prace pedagogiczne 18, Katowice 1983 3. M. Dudzikowa, Praca młodzieży nad sobą. Z teorii i praktyki, warszawa1993 VI. Rzeczywistość XXI wieku i wyzwania, które stawia przed wychowaniem. 5.11.2019 1. Humanistyka przełomu wieków, red. J. Kozieleckiego, Kraków 1999, (cz.III, 1. Morawski S., W Janusowym widnokręgu s. 287 - 308.) lub Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2 Warszawa 2004 (Cz. II Melosik Z., Kultura popularna jako czynnik socjalizacji, s. 68-92) lub Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2019 (s. 365-380; 549-556) 2. Melosik Z., Szkudlarek T., Kultura, tożsamość, edukacja – migotanie znaczeń, Kraków 1998 3. Toffler A., Trzecia fala, Warszawa 1997 lub: Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali, Poznań 1995 lub: Wojna i antywojna, Warszawa 1997 4. Ritzer G., McDonaldyzacja społeczeństwa, Muza 1997 VII. Podstawowe pojęcia pedagogiczne: edukacja, wychowanie, kształcenie, opieka, socjalizacja, inkulturacja. 12.11.2019 1. Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz. 1 Warszawa 2003. (Cz. I , K. Rubacha, Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin, s. 18 – 33) 2. Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993. Cz. III , Roz.I Pojęcie wychowania, s 164 – 181. 3. Bińczycka J., Między przemocą a swobodą w wychowaniu, Kraków 1997 4. Słowniki i leksykony pedagogiczne – hasła: edukacja, wychowanie, kształcenie, opieka, socjalizacja, inkulturacja. VIII. Podsumowanie/ powtórzenie/ prezentacje własne studentów. 19.11.2019 Wymagania: - obecność na zajęciach i aktywny w nich udział, - przygotowanie i przedstawienie na forum grupy mapy pojęć pedagogicznych, słownika pojęć pedagogicznych lub uargumentowanej tezy pedagogicznej. Pozdrawiamy i życzymy powodzenia! |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa I DMPC 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.