Filozofia z elementami logiki [AK-0F-FEL]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 6
Przedmiot: | Filozofia z elementami logiki [AK-0F-FEL] | ||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020 [2019Zn]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 6 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55
sala 2120/2121 Budynek biblioteczno-dydaktyczny B jaki jest adres?
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55
sala 3093/3094 Budynek z aulami C jaki jest adres? |
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 23 | ||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||
Prowadzący: | Mateusz Radzki | ||||||||||||
Literatura: |
1.K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii, Warszawa 2003. 2.W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. I-III (wybrane fragmenty), Warszawa 1993 3.J. Bremer, Wprowadzenie do logiki, Wydawnictwo WAM, Kraków 2006. 4.G. Malinowski, Logika ogólna, Wyd. II, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2008. |
||||||||||||
Zakres tematów: |
1.Dziedziny i zagadnienia filozofii. Przedstawienie podstawowych dziedzin filozofii: logiki, metafizyk oraz epistemologii. 2.Platon. Scharakteryzowanie pojęcia idei. Przedstawienie genezy stanowiska skrajnego realizmu pojęciowego (skrajnego idealizmu metafizycznego) oraz wyjaśnienie metafizycznej koncepcji podziału rzeczywistości na dziedzinę idei oraz dziedzinę ciał zmysłowych. Wyjaśnienie pojęć: wiedza pewna (episteme) oraz mniemanie (doksa). Przedstawienie stanowiska skrajnego racjonalizmu. 3.D. Hume. Przedstawienie roli logiki w filozofii Hume’a. Wyjaśnienie pojęć: sąd, sąd o stosunkach między ideami oraz sąd o faktach. Wskazanie, które dyscypliny naukowe są według Hume’a systemami sądów o stosunkach między ideami, a które są systemami sądów o faktach? 4.I. Kant. Omówienie reakcji Kanta na filozofię Hume’a. Wyjaśnienie pojęć: sąd analityczny a priori, sąd syntetyczny a posteriori oraz sąd syntetyczny a priori. Wskazanie, które dyscypliny naukowe są według Kanta systemami sądów analitycznych a priori, a które są systemami sądów syntetycznych a posteriori oraz syntetycznych a priori? Przedstawienie podstawowych pojęć filozofii Kanta: idealizm transcendentalny (fenomenalizm, umiarkowany idealizm epistemologiczny), naoczność zmysłowa, intelekt, rozum, formy zmysłowości, kategorie intelektu, idee regulatywne. 5.Fenomenologia. Przedstawienie ogólnych założeń fenomenologii Edmunda Husserla. Stosunek fenomenologii do empiryzmu oraz kantyzmu. Pojęcie fenomenów. Omówienie roli redukcji fenomenologicznej oraz intuicji w procesie poznawczym. 6.Logicyzm. Omówienie podstawowych założeń logicyzmu według Bertranda Russella oraz Alfreda Whiteheada. Rola pojęcia klasy (zbioru). Granice programu logicyzmu; twierdzenie Gödla. 7.Przedmiot i działy logiki. Zarys historii logiki. Najwybitniejsi logicy: Arystoteles, G. Frege, A. Tarski. 8.Pojęcia języka formalnego, schematów (formuł) logicznych, zmiennych, stałych logicznych oraz stałych poza-logicznych. Kategorie syntaktyczne: stałe poza-logiczne (nazwy i zdania) i stałe logiczne (funktory). 9.Nazwy. Klasyfikacja nazw. 10.Zdania. Pojęcie zdania w sensie logicznym. 11.Logika Arystotelesowska (tradycyjna, rachunek nazw, sylogistyka). Ogólny schemat zdania. Alfabet logiki tradycyjnej: zmienne nazwowe, spójniki zdaniowe i konektywy. Definicja wynikania logicznego. Definicja wnioskowania dedukcyjnego (wnioskowania niezawodnego). 12.Zdania kategoryczne. Kwadrat logiczny logiki tradycyjnej, definicje relacji logicznych w kwadracie logicznym. Sylogizmy. 13.Klasyczny rachunek zdaniowy (KRZ). Alfabet KRZ: zmienne zdaniowe i spójniki zdaniowe. Syntaktyczna definicja formuły KRZ. 14.Semantyczna interpretacja spójników zdaniowych. Pojęcie funkcji wartościowania formuł KRZ. Tabele prawdziwościowe spójników zdaniowych KRZ. 15.Pojęcia tautologii KRZ oraz wynikania logicznego w KRZ. Skrócona metoda zero-jedynkowa rozstrzygania o tautologiczności formuł KRZ. |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Rozwiązywanie zadań, rozmowa na zajęciach. |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium pisemne. |
||||||||||||
Uwagi: |
GR. ĆWICZENIOWA I ZZ/PE 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.