Współczesne obszary sztuki - 1 [EP-2F-WOS1]
Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Współczesne obszary sztuki - 1 [EP-2F-WOS1] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/2020 [2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy czwartek, 11:40 - 13:15
sala 6308 Budynek Instytutu Edukacji Artystycznej - Spiska 16 jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 12 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Magdalena Durda-Dmitruk |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bourriaud N., Estetyka relacyjna, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie, Kraków 2012. Czartoryska U., Od pop artu do sztuki konceptualnej, Warszawa 1983. Danto A.C., Po końcu sztuki. Sztuka współczesna i zatarcie się granic tradycji, Universitas, Kraków 2013. Dziamski G., Postmodernizm wobec kryzysu estetyki współczesnej, Poznań 1996. Dziamski G., Sztuka po końcu sztuki. Sztuka początku XXI wieku, Poznań 2008 Hopfinger M., Kultura audiowizualna u progu XXI wieku, Warszawa 1997. Kędziora M., Nowak W., Ryczek J. (red.), Co z tym odbiorcą? Wokół zagadnienia odbioru sztuki, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, Poznań 2012. Kluszczyński R. W., Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu, Warszawa 2010 Kawiecki P., Zagadnienia estetyki współczesnej: sztuka, wartości, poznanie, Gdańsk 1994. Kuspit D., Koniec sztuki, Gdańsk 2004 Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006. Muir G., Lucky Kunst. Rozkwit i upadek Young British Artists, Kraków 2013. Poprzęcka M., Impas. Opór, utrata, niemoc, sztuka, Fundacja Terytoria Książki, Warszawa 2019. Literatura uzupełniająca: Brach- Czaina J., Szczeliny istnienia, Warszawa 1992 Brach- Czaina J., Od kobiety do mężczyzny i z powrotem: rozważania o płci w kulturze, Białystok 1997 Danto A. C., Czym jest sztuka, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2016 Danto A.C., Świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006. Porębski M. (1989). Granica współczesności. Warszawa. Rosenblum N. (2005) Historia fotografii światowej. Bielsko-Biała. Widok nr 1. WRO media art reader. Od kina absolutnego do filmu przyszłości, Wrocław 2009 Widok nr 2. WRO media art reader. Nam June Paik. Driving Media, Wrocław 2009 Współczesne czasopisma o sztuce polskie i obce (np. “Szum“,„Format“, „Artluk“, „Arteon“„Konteksty”, „Artforum” itp.) Ponadto - materiały dot. twórczości współczesnych artystów, drukowane: monografie, katalogi, opracowania indywidualne i zbiorcze, strony internetowe, blogi itp. |
Zakres tematów: |
Grupy tematyczne: Wprowadzenie do zagadnień sztuki współczesnej (zjawiska artystyczne, instytucje artystyczne, cykliczne wydarzenia, wystawy np. Documenta Kassel, Biennale Sztuki w Wenecji, Turner Prize itp.) Wybrane zagadnienia sztuki II poł. XX w. na świecie: kierunki, nurty, tendencje przez pryzmat twórczości wybranych artystów (np. ekspresjonizm abstrakcyjny, pop art, informel, hiperrealizm, minimal art., konceptualizm, land art., body art., environment, happening, performance, sztuka krytyczna np. Young British Artists) Wybrane konteksty i perspektywy sztuki II poł. XX i pocz. XXI w. (np. postmodernizm, feminizm, postfeminizm, sztuka relacyjna, partycypacyjna, generatywna, bioart, sztuka w przestrzeni publicznej itp.) Sztuka po 2000 r., aktualne wydarzenia |
Metody dydaktyczne: |
Ćwiczenia / konwersatorium wzbogacone pokazami multimedialnymi i publikacjami prowadzone w sali wykładowej, zdalnie (kontakt online, mailowy, fb) oraz podczas wyjść/ wyjazdów na istotne wydarzenia/wystawy powiązane z dyskusją i analizą oglądanego zjawiska. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia przedmiotu: Ocena na podstawie: - wypowiedzi ustnych i aktywności na zajęciach prowadzonych stacjonarnie i online oraz na spotkaniach np. z artystą / krytykiem / teoretykiem, - referatów (1. o artystach i zjawiskach sztuki współczesnej, 2. odwiedzanych wystawach/wydarzeniach), - prezentacji multimedialnych - prac pisemnych (np. na temat zadanych lektur) |
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa I DUEP-ATM Forma aktywności - nakład pracy studenta Godziny kontaktowe - ćwiczenia: 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 Przygotowanie się do zajęć, analizowanie zjawisk i dzieł sztuki:: 15 Opracowanie referatu, tekstu: 10 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.