Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Relacje mistrz - uczeń w pedagogice i sztuce [EP-2F-RMS] Semestr zimowy 2019/2020
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Relacje mistrz - uczeń w pedagogice i sztuce [EP-2F-RMS]
Zajęcia: Semestr zimowy 2019/2020 [2019Z] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 13:30 - 15:05
sala 6308
Budynek Instytutu Edukacji Artystycznej - Spiska 16 jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 28
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Magdalena Janota-Bzowska
Literatura:

Literatura obowiązkowa

Giorgio Vasari, Żywoty najsławniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów, wybrał i przetłumaczył K. Estreicher, Warszawa 1989

Góralski A., Wzorce twórczości, Warszawa 1998

Literatura uzupełniająca

Białostocki J., O funkcjach sztuki i jej historyków, [w:] Funkcja dzieła sztuki, Materiały sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, PWN, Warszawa 1972

Banach C., Cechy osobowości nauczycieli, [w:] Nowa Szkoła, 1995, nr 3.

Cybis J., Notatki malarskie, Dzienniki 1954-1966, PIW, Warszawa 1980.

Dąbówna B., Warsztat malarza cechowego w Polsce, [w:] Studia Renesansowe, red. M. Walicki, t. IV, Wrocław-Warszawa - Kraków 1964

Dzikowska E., Artyści mówią. Wywiady z mistrzami malarstwa, Warszawa 2011

Edukacja i Dialog, nr 7, 80/1998

Fromentin E., Mistrzowie dawni, Ossolineum Wrocław 1956

Janota Bzowska M., Relacje mistrz – uczeń w życiu artystycznym malarza Tadeusza Kozłowskiego, w: Estetyka, sztuka, media – Przestrzenie i konteksty pedagogiczne, pod red. M. Jabłońskiej, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław 2008.

Osęka A., Spojrzenie na sztukę, Wiedza Powszechna, Warszawa 1987

Poussin N., Uwagi o malarstwie, o przykładzie dobrych mistrzów 1672r., w: Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce 1600-1700, t.III, PWN, Warszawa 1994.

Zwierzchowska W., Autoportrety, Warszawa 1991

Zakres tematów:

1.Wprowadzenie - Koncepcje i metody nauczania o sztuce i dla sztuki. Pojęcie mistrzostwa w dziedzinach sztuk wizualnych. Wybitne postacie pedagogów sztuk pięknych. Pojęcie inspiracji twórczej.

2. Antyczna koncepcja nauczyciela

3. Znaczenie roli mistrza w układzie cechowym w średniowieczu

4. Renesansowi mistrzowie z Florencji

5. Tradycja szkolnictwa artystycznego

6. Zadania szkolnictwa artystycznego w XIX wieku

7. Współczesne szkolnictwo artystyczne

8. Sylwetka dobrego nauczyciela przedmiotów artystycznych

9. Piśmiennictwo o sztuce jako testament pedagogiczny

10. Warsztaty krakowskie i Szkoła Kenara w Zakopanem

11. Polska szkoła plakatu

12. Wybitne postacie polskiego świata artystycznego

13. Autorytet artystyczny

14. Relacje mistrz uczeń

15. Trening mistrzowski

Metody dydaktyczne:

Wykład, konwersatorium, elementy aktywizujące – analiza dzieł i tekstów. Pokazy multimedialne. Praca projektowa.

Metody i kryteria oceniania:

Czynny udział w zajęciach. Przygotowanie prezentacji tematycznej.

Uwagi:

gr wykładowa I DUEP

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)