Relacje mistrz - uczeń w pedagogice i sztuce [EP-2F-RMS]
Semestr zimowy 2019/2020
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Relacje mistrz - uczeń w pedagogice i sztuce [EP-2F-RMS] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2019/2020 [2019Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 13:30 - 15:05
sala 6308 Budynek Instytutu Edukacji Artystycznej - Spiska 16 jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 28 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Magdalena Janota-Bzowska |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Giorgio Vasari, Żywoty najsławniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów, wybrał i przetłumaczył K. Estreicher, Warszawa 1989 Góralski A., Wzorce twórczości, Warszawa 1998 Literatura uzupełniająca Białostocki J., O funkcjach sztuki i jej historyków, [w:] Funkcja dzieła sztuki, Materiały sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, PWN, Warszawa 1972 Banach C., Cechy osobowości nauczycieli, [w:] Nowa Szkoła, 1995, nr 3. Cybis J., Notatki malarskie, Dzienniki 1954-1966, PIW, Warszawa 1980. Dąbówna B., Warsztat malarza cechowego w Polsce, [w:] Studia Renesansowe, red. M. Walicki, t. IV, Wrocław-Warszawa - Kraków 1964 Dzikowska E., Artyści mówią. Wywiady z mistrzami malarstwa, Warszawa 2011 Edukacja i Dialog, nr 7, 80/1998 Fromentin E., Mistrzowie dawni, Ossolineum Wrocław 1956 Janota Bzowska M., Relacje mistrz – uczeń w życiu artystycznym malarza Tadeusza Kozłowskiego, w: Estetyka, sztuka, media – Przestrzenie i konteksty pedagogiczne, pod red. M. Jabłońskiej, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław 2008. Osęka A., Spojrzenie na sztukę, Wiedza Powszechna, Warszawa 1987 Poussin N., Uwagi o malarstwie, o przykładzie dobrych mistrzów 1672r., w: Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce 1600-1700, t.III, PWN, Warszawa 1994. Zwierzchowska W., Autoportrety, Warszawa 1991 |
Zakres tematów: |
1.Wprowadzenie - Koncepcje i metody nauczania o sztuce i dla sztuki. Pojęcie mistrzostwa w dziedzinach sztuk wizualnych. Wybitne postacie pedagogów sztuk pięknych. Pojęcie inspiracji twórczej. 2. Antyczna koncepcja nauczyciela 3. Znaczenie roli mistrza w układzie cechowym w średniowieczu 4. Renesansowi mistrzowie z Florencji 5. Tradycja szkolnictwa artystycznego 6. Zadania szkolnictwa artystycznego w XIX wieku 7. Współczesne szkolnictwo artystyczne 8. Sylwetka dobrego nauczyciela przedmiotów artystycznych 9. Piśmiennictwo o sztuce jako testament pedagogiczny 10. Warsztaty krakowskie i Szkoła Kenara w Zakopanem 11. Polska szkoła plakatu 12. Wybitne postacie polskiego świata artystycznego 13. Autorytet artystyczny 14. Relacje mistrz uczeń 15. Trening mistrzowski |
Metody dydaktyczne: |
Wykład, konwersatorium, elementy aktywizujące – analiza dzieł i tekstów. Pokazy multimedialne. Praca projektowa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Czynny udział w zajęciach. Przygotowanie prezentacji tematycznej. |
Uwagi: |
gr wykładowa I DUEP |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.