Myśli o sztuce XX i XXI wieku [EP-2F-MYS]
Semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Myśli o sztuce XX i XXI wieku [EP-2F-MYS] | ||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2019/2020 [2019Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy poniedziałek, 11:40 - 13:15
sala 6308 Budynek Instytutu Edukacji Artystycznej - Spiska 16 jaki jest adres? |
||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 12 | ||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||
Prowadzący: | Magdalena Durda-Dmitruk | ||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Baumgarth C. (1987) Futuryzm. Warszawa. D’Alleva A. (2008) Metody i teorie historii sztuki. Kraków Grabska B., Morawska E. (oprac., 1969) Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa. Warszawa. Hansen O. (2005) Ku formie otwartej. Warszawa. Kandinsky W. (1996) O duchowości w sztuce. Łódź. Kandinsky W. (1986) Punkt, linia a płaszczyzna. Warszawa. Kędziora M., Nowak W., Ryczek J. (red.), Co z tym odbiorcą? Wokół zagadnienia odbioru sztuki, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, Poznań 2012. Le Corbusier (2013) Kiedy katedry były białe. Warszawa. Strzemiński Wł. (1928) Unizm w malarstwie. Strzemiński Wł. (1958) Teoria widzenia Żmijewski A., Stosowane sztuki społeczne https://utw.uj.edu.pl/documents/6082181/a7f451e7-eb99-4ee9-8ddc-e1f2bf984438 Literatura uzupełniająca: Bomanowska M. (2011) 7 rozmów o Katarzynie Kobro. Łódź. Gropius W. (2014). Pełnia architektury. Kraków. Gryglewicz T., Czy powrót modernizmu? http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r1994-t-n5_6_(29_30)/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r1994-t-n5_6_(29_30)-s195-205/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r1994-t-n5_6_(29_30)-s195-205.pdf Kotula A., Krakowski P. (1973) Sztuka abstrakcyjna. Warszawa. Matracka-Kościelny A. (red.), Dźwięk – Słowo – Obraz – Myśl. Rozmowy artystów, teoretyków i krytyków sztuki... Podkowa Leśna 1997, s. 47 Piotrowski P. (1999). Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku. Poznań. Przyboś J., Rytm i rym, „Linia“, 1931, nr 2 Strzemiński Wł. Kobro K., Kompozycja przestrzeni. Obliczanie rytmu czasoprzestrzennego (1930) Strzemińska N. (1999) Katarzyna Kobro. Warszawa. Springer F., Zaczyn. O Zofii i Oskarze Hansenach, Warszawa 2013 Sztuka świata t. IX Turowski A. (1979) W kręgu konstruktywizmu. Warszawa. Ponadto - materiały dot. twórczości danego artysty współczesnego oraz preferowanej przez niego literatury |
||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do przedmiotu Myśli o sztuce - zagadnienia, literatura 2. Wł. Strzemiński - Unizm w malarstwie O świadomości widzenia malarskiego i koncepcji wielu realizmów (Wł. Strzemiński, Teoria widzenia) 3. Sztuka jako brama do transcendencji - rozważania teoretyczne Wassilija Kandinskiego (O duchowości w sztuce) 4. O środka wyrazu - refleksja teoretyczna (W. Kandinski, Punk, linia a płaszczyzna oraz konteksty współczesne) 5. O roli manifestu w sztuce na postawie manifestów futurystycznych 6. Modernizm i modernizmy (Le Corbusier, O. Hansen - forma otwarta, współczesne interpretacje) 7. O społecznym funkcjonowaniu sztuki (A. Żmijewski, Stosowane sztuki społeczne) 8. Spotkanie i rozmowa z artystą współczesnym (np. Stanisław Baj, M. Maleska, M. Kiesner) o inspiracjach i sztuce |
||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja na ćwiczeniach w oparciu o lektury, teksty, manifesty itp. Dyskusja podczas spotkań z artystą/krytykiem/teoretykiem sztuki Analiza tekstów/referatów przygotowanych przez studentów Praca w grupach nad uzgodnionymi projektami |
||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena na podstawie: wypowiedzi ustnych i aktywności na zajęciach (w oparciu o znajomość tekstów) i spotkaniach z artystą / krytykiem / teoretykiem współczesnym, oceny referatów, prezentacji lub prac pisemnych |
||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa I DUEP 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.