Teoretyczne podstawy wychowania [PE-3F-TPW]
Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 4
Przedmiot: | Teoretyczne podstawy wychowania [PE-3F-TPW] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/2020 [2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 24 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Elżbieta Strutyńska-Laskus | ||||||||||||||||||
Literatura: |
12.3.2020 (teksty źródłowe przekazane w formie skanów) - Ch. Jenks, Socjologiczne konstrukty dzieciństwa, w: Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, oprac. M. J. Kehily, tłum. M. Kościelniak, Kraków 2008, s. 111-134. - V. Walkerdine, Psychologia rozwojowa i badania dzieciństwa, w: Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, oprac. M. J. Kehily, tłum. M. Kościelniak, Kraków 2008, s. 135-150. 19.3.2020 (teksty źródłowe przekazane w formie skanów) - J. Nowotniak, Ukryty program wychowania, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 3, red. M. Dudzikowa, M. Czerepniak-Walczak, GWP, Gdańsk 2007, rozdz. 8, s. 181-206. - M. Czerepniak-Walczak, Nie myśl, bądź posłuszny – dyskurs władzy w szkole, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 4, red. M. Dudzikowa, M. Czerepniak-Walczak, GWP, Gdańsk 2008, rozdz. 10, w: 263-288. 26.3.2020 - Z. Bauman, Edukacja: wobec, wbrew i na rzecz ponowoczesności, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 1, red. M. Dudzikowa, M. Czerepniak-Walczak, GWP, Gdańsk 2007, rozdz. 4, s. 139-154. - K. Rubacha, Nowe kategorie pojęciowe współczesnej teorii wychowania, w: Pedagogika, red. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, tom 2, rozdz. 4, s. 59-67. 2.4.2020 - L. Kopciewicz, Grzeczne dziewczynki, niegrzeczni chłopcy – wytwarzanie różnic rodzajowych w dydaktyczno-wychowawczej pracy szkoły, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 4, red. M. Dudzikowa, M. Czerepniak-Walczak, GWP, Gdańsk 2008, s. 349-392 |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
12.3.2020: Społeczno-kulturowe „obrazy” dziecka i dzieciństwa Studenci otrzymali na maila grupowego dwie prezentacje ułatwiające recepcję tekstów źródłowych 19.3.2020: Ukryte postacie totalności i represyjności wychowania Studenci otrzymali na maila grupowego prezentację i zagadnienia do samodzielnego opracowania na podstawie tekstów źródłowych: 1. Władza nad i jej związek z kategoriami: podmiotowość-przedmiotowość; relacje dialogu Ja-Ty i rzeczowe Ja-To; posłuszeństwo. 2. Władza do i jej związek z kategoriami: podmiotowość-przedmiotowość; relacje dialogu Ja-Ty i rzeczowe Ja-To; posłuszeństwo. 3. Powszechne (także wśród nauczycieli) sposoby rozumienia posłuszeństwa. Posłuszeństwo a adaptacyjna i emancypacyjna funkcja edukacji. 4. Sposoby rozumienia pojęcia ukryty program wychowania. 5. Przejawy funkcjonowania ukrytego programu wychowania w rzeczywistości edukacyjnej. 6. Efekty funkcjonowania ukrytego programu wychowania w szkole. 26.3.2020: Wychowanie w obliczu współczesnych zjawisk, wyzwań i dylematów Studenci otrzymali na maila grupowego zagadnienia do samodzielnego opracowania na podstawie tekstów źródłowych: 1.Czy wychowanie ma się zmieniać do upodobniania jednostki do wzorców (status quo = adaptacja), czy może ma być skierowane na wzmacnianie indywidualności i różnicy (emancypacja)? 2.Jak pedagogika jako nauka definiuje przekazy kulturowe i jak wyjaśnia w ich świetle fakty edukacyjne? 3.Czy kultura współczesna jest widziana jako źródło przekazów jednoznacznych, pewnych i niezmiennych, czy też wieloznacznych, niepewnych i zmiennych? 4.Czy powiązanie poszczególnych ogniw życia społecznego oparte jest na utrwalonym centrum, hierarchii i harmonii, czy też rozproszeniu, braku harmonii i braku uporządkowania? 5.Ponowoczesny kryzys edukacji uniwersyteckiej jest związany z …….. 6.Strategie walki z kryzysem stosowane przez uniwersytety 2.4.2020: Problematyka płci i równouprawnienia w wychowaniu Studenci otrzymali a maila grupowego zagadnienia do samodzielnego opracowania: 1. Jakie praktyki nauczycielskie służą wytwarzaniu/wzmacnianiu różnic rodzajowych (uwzględnij kwestię podwójnej moralności, werbalnego funkcjonowania chłopców i dziewcząt, funkcjonowania chłopców i dziewcząt w przestrzeni klasowej, kryteriów oceniania prac chłopców i dziewcząt)? 2. Wyjaśnij koncepcję „odwołań do porządku” P. Bourdieu 3. Na czym polega szkolna „grzeczność” dziewcząt i „niegrzeczność” chłopców. Wskaż płaszczyzny przejawiania się owej „grzeczności” i „niegrzeczności” i odnieś je do kategorii podmiotowości? 4. Jak licealistki i licealiści postrzegani są przez nauczycielki i nauczycieli przedmiotów humanistycznych? 5. Jak licealistki i licealiści postrzegani są przez nauczycielki i nauczycieli przedmiotów ścisłych? 6. Jak uczennice i uczniowie postrzegani są przez nauczycielki i nauczycieli zasadniczych szkół zawodowych? 9.4.2020: W ramach realizacji zaliczenia przedmiotu studenci przygotowują prezentację na jedno z poniższych zagadnień: 1. „Posłuszeństwo” w autorytarnych i nieautorytarnych koncepcjach edukacji (proszę uwzględnić adaptacyjną i emancypacyjną funkcję edukacji) 2. Ukryty program wychowania: przejawy jego funkcjonowania w rzeczywistości szkolnej i wpływ na rozwój osobowości wychowanków 3. Trening grzeczności i niegrzeczności w dydaktyczno-wychowawczych oddziaływaniach szkoły a kategoria podmiotowości 4. Znaczenie umiejętności interpersonalnych w procesie realizacji celów wychowania interpersonalnego 5. Charakterystyka typów władzy (władza nad, władza do) i ich związek z kategoriami: podmiotowość, dialog i posłuszeństwo 6. Charakterystyka nowego paradygmatu badań w socjologii dzieciństwa w perspektywie upodmiotowienia 7. Ambiwalencja, decentracja i tożsamość w kontekście wyzwań stojących przed współczesną edukacją |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Krytyczna literatura tekstu źródłowego w oparciu o przesłane mailem zagadnienia i prezentacje do treści zajęć. Student podejmuje pracę samokształceniową. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci przygotowują prezentację z zakresu wybranego tematu i przesyłają na adres prowadzącej do dnia 9 kwietnia 2020: 1. „Posłuszeństwo” w autorytarnych i nieautorytarnych koncepcjach edukacji (proszę uwzględnić adaptacyjną i emancypacyjną funkcję edukacji) 2. Ukryty program wychowania: przejawy jego funkcjonowania w rzeczywistości szkolnej i wpływ na rozwój osobowości wychowanków 3. Trening grzeczności i niegrzeczności w dydaktyczno-wychowawczych oddziaływaniach szkoły a kategoria podmiotowości 4. Znaczenie umiejętności interpersonalnych w procesie realizacji celów wychowania interpersonalnego 5. Charakterystyka typów władzy (władza nad, władza do) i ich związek z kategoriami: podmiotowość, dialog i posłuszeństwo 6. Charakterystyka nowego paradygmatu badań w socjologii dzieciństwa w perspektywie upodmiotowienia 7. Ambiwalencja, decentracja i tożsamość w kontekście wyzwań stojących przed współczesną edukacją |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone w formie asynchronicznej. Studenci regularnie otrzymują zagadnienia do samodzielnego przeczytania i prezentacje do realizowanych zajęć. Materiały do zajęć przesyłane są na adres mailowy grupy. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.