Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoretyczne podstawy wychowania [PE-3F-TPW] Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 4

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Teoretyczne podstawy wychowania [PE-3F-TPW]
Zajęcia: Semestr letni 2019/2020 [2019L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 4 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 17:10 - 18:45
sala 2223/2224
Budynek biblioteczno-dydaktyczny B jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 24
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Elżbieta Strutyńska-Laskus
Literatura:

12.3.2020 (teksty źródłowe przekazane w formie skanów)

- Ch. Jenks, Socjologiczne konstrukty dzieciństwa, w: Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, oprac. M. J. Kehily, tłum. M. Kościelniak, Kraków 2008, s. 111-134.

- V. Walkerdine, Psychologia rozwojowa i badania dzieciństwa, w: Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, oprac. M. J. Kehily, tłum. M. Kościelniak, Kraków 2008, s. 135-150.

19.3.2020 (teksty źródłowe przekazane w formie skanów)

- J. Nowotniak, Ukryty program wychowania, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 3, red. M. Dudzikowa, M. Czerepniak-Walczak, GWP, Gdańsk 2007, rozdz. 8, s. 181-206.

- M. Czerepniak-Walczak, Nie myśl, bądź posłuszny – dyskurs władzy w szkole, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 4, red. M. Dudzikowa, M. Czerepniak-Walczak, GWP, Gdańsk 2008, rozdz. 10, w: 263-288.

26.3.2020

- Z. Bauman, Edukacja: wobec, wbrew i na rzecz ponowoczesności, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 1, red. M. Dudzikowa, M. Czerepniak-Walczak, GWP, Gdańsk 2007, rozdz. 4, s. 139-154.

- K. Rubacha, Nowe kategorie pojęciowe współczesnej teorii wychowania, w: Pedagogika, red. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, tom 2, rozdz. 4, s. 59-67.

2.4.2020

- L. Kopciewicz, Grzeczne dziewczynki, niegrzeczni chłopcy – wytwarzanie różnic rodzajowych w dydaktyczno-wychowawczej pracy szkoły, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 4, red. M. Dudzikowa, M. Czerepniak-Walczak, GWP, Gdańsk 2008, s. 349-392

Zakres tematów:

12.3.2020: Społeczno-kulturowe „obrazy” dziecka i dzieciństwa

Studenci otrzymali na maila grupowego dwie prezentacje ułatwiające recepcję tekstów źródłowych

19.3.2020: Ukryte postacie totalności i represyjności wychowania

Studenci otrzymali na maila grupowego prezentację i zagadnienia do samodzielnego opracowania na podstawie tekstów źródłowych:

1. Władza nad i jej związek z kategoriami: podmiotowość-przedmiotowość; relacje dialogu Ja-Ty i rzeczowe Ja-To; posłuszeństwo.

2. Władza do i jej związek z kategoriami: podmiotowość-przedmiotowość; relacje dialogu Ja-Ty i rzeczowe Ja-To; posłuszeństwo.

3. Powszechne (także wśród nauczycieli) sposoby rozumienia posłuszeństwa. Posłuszeństwo a adaptacyjna i emancypacyjna funkcja edukacji.

4. Sposoby rozumienia pojęcia ukryty program wychowania.

5. Przejawy funkcjonowania ukrytego programu wychowania w rzeczywistości edukacyjnej.

6. Efekty funkcjonowania ukrytego programu wychowania w szkole.

26.3.2020: Wychowanie w obliczu współczesnych zjawisk, wyzwań i dylematów

Studenci otrzymali na maila grupowego zagadnienia do samodzielnego opracowania na podstawie tekstów źródłowych:

1.Czy wychowanie ma się zmieniać do upodobniania jednostki do wzorców (status quo = adaptacja), czy może ma być skierowane na wzmacnianie indywidualności i różnicy (emancypacja)?

2.Jak pedagogika jako nauka definiuje przekazy kulturowe i jak wyjaśnia w ich świetle fakty edukacyjne?

3.Czy kultura współczesna jest widziana jako źródło przekazów jednoznacznych, pewnych i niezmiennych, czy też wieloznacznych, niepewnych i zmiennych?

4.Czy powiązanie poszczególnych ogniw życia społecznego oparte jest na utrwalonym centrum, hierarchii i harmonii, czy też rozproszeniu, braku harmonii i braku uporządkowania?

5.Ponowoczesny kryzys edukacji uniwersyteckiej jest związany z ……..

6.Strategie walki z kryzysem stosowane przez uniwersytety

2.4.2020: Problematyka płci i równouprawnienia w wychowaniu

Studenci otrzymali a maila grupowego zagadnienia do samodzielnego opracowania:

1. Jakie praktyki nauczycielskie służą wytwarzaniu/wzmacnianiu różnic rodzajowych (uwzględnij kwestię podwójnej moralności, werbalnego funkcjonowania chłopców i dziewcząt, funkcjonowania chłopców i dziewcząt w przestrzeni klasowej, kryteriów oceniania prac chłopców i dziewcząt)?

2. Wyjaśnij koncepcję „odwołań do porządku” P. Bourdieu

3. Na czym polega szkolna „grzeczność” dziewcząt i „niegrzeczność” chłopców. Wskaż płaszczyzny przejawiania się owej „grzeczności” i „niegrzeczności” i odnieś je do kategorii podmiotowości?

4. Jak licealistki i licealiści postrzegani są przez nauczycielki i nauczycieli przedmiotów humanistycznych?

5. Jak licealistki i licealiści postrzegani są przez nauczycielki i nauczycieli przedmiotów ścisłych?

6. Jak uczennice i uczniowie postrzegani są przez nauczycielki i nauczycieli zasadniczych szkół zawodowych?

9.4.2020: W ramach realizacji zaliczenia przedmiotu studenci przygotowują prezentację na jedno z poniższych zagadnień:

1. „Posłuszeństwo” w autorytarnych i nieautorytarnych koncepcjach edukacji (proszę uwzględnić adaptacyjną i emancypacyjną funkcję edukacji)

2. Ukryty program wychowania: przejawy jego funkcjonowania w rzeczywistości szkolnej i wpływ na rozwój osobowości wychowanków

3. Trening grzeczności i niegrzeczności w dydaktyczno-wychowawczych oddziaływaniach szkoły a kategoria podmiotowości

4. Znaczenie umiejętności interpersonalnych w procesie realizacji celów wychowania interpersonalnego

5. Charakterystyka typów władzy (władza nad, władza do) i ich związek z kategoriami: podmiotowość, dialog i posłuszeństwo

6. Charakterystyka nowego paradygmatu badań w socjologii dzieciństwa w perspektywie upodmiotowienia

7. Ambiwalencja, decentracja i tożsamość w kontekście wyzwań stojących przed współczesną edukacją

Metody dydaktyczne:

Krytyczna literatura tekstu źródłowego w oparciu o przesłane mailem zagadnienia i prezentacje do treści zajęć. Student podejmuje pracę samokształceniową.

Metody i kryteria oceniania:

Studenci przygotowują prezentację z zakresu wybranego tematu i przesyłają na adres prowadzącej do dnia 9 kwietnia 2020:

1. „Posłuszeństwo” w autorytarnych i nieautorytarnych koncepcjach edukacji (proszę uwzględnić adaptacyjną i emancypacyjną funkcję edukacji)

2. Ukryty program wychowania: przejawy jego funkcjonowania w rzeczywistości szkolnej i wpływ na rozwój osobowości wychowanków

3. Trening grzeczności i niegrzeczności w dydaktyczno-wychowawczych oddziaływaniach szkoły a kategoria podmiotowości

4. Znaczenie umiejętności interpersonalnych w procesie realizacji celów wychowania interpersonalnego

5. Charakterystyka typów władzy (władza nad, władza do) i ich związek z kategoriami: podmiotowość, dialog i posłuszeństwo

6. Charakterystyka nowego paradygmatu badań w socjologii dzieciństwa w perspektywie upodmiotowienia

7. Ambiwalencja, decentracja i tożsamość w kontekście wyzwań stojących przed współczesną edukacją

Uwagi:

Zajęcia prowadzone w formie asynchronicznej. Studenci regularnie otrzymują zagadnienia do samodzielnego przeczytania i prezentacje do realizowanych zajęć. Materiały do zajęć przesyłane są na adres mailowy grupy.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)