Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy pedagogiki [PE-3F-PPG] Semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 6

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy pedagogiki [PE-3F-PPG]
Zajęcia: Semestr zimowy 2019/2020 [2019Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 6 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 13:30 - 15:05
sala 1070/1071
Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 18
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Przemysław Florczak
Literatura:

T. Hejnicka-Bezwińska , Pedagogika. Podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym, Warszawa 2015

T. Gordon, Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991

M. Budajczak, Edukacja domowa, GPW, Gdańsk 2004

Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, cz.1 i cz. 2, Warszawa 2003/2004.

Zakres tematów:

I. ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE I WPROWADZAJĄCE. PEDAGOGIKA TRADYCYJNA I PEDAGOGIKA WSPÓŁCZESNA.

Omówienie programu ćwiczeń, wymagań oraz warunków zaliczenia przedmiotu. Prezentacja tematyki zajęć, przedstawienie sposobu organizacji zajęć. Zapoznanie z grupą.

Paradygmat pozytywistyczny (pozytywistyczny) uprawiania nauki. Charakterystyka ponowoczesności (postmodernizm) i jej implikacje pedagogiczne. Wieloparadygmatyczność podejść w pedagogice współczesnej – wstęp do problematyki.

II. PEDAGOGIKA TRADYCYJNA I PEDAGOGIKA WSPÓŁCZESNA.

Paradygmat pozytywistyczny (pozytywistyczny) uprawiania nauki. Charakterystyka ponowoczesności (postmodernizm) i jej implikacje pedagogiczne. Wieloparadygmatyczność podejść w pedagogice współczesnej.

T. Hejnicka-Bezwińska , Pedagogika. Podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym, Warszawa 2015. Rozdział 3: Proces przechodzenia od pedagogiki tradycyjnej do pedagogiki współczesnej (3.1 – 3.4, s.155-176).

Z. Melosik, Pedagogika postmodernizmu, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, (red.) Z. Kwieciński,

B. Śliwerski, cz. 1, Warszawa 2003. Cz. I , s.452 – 464.

III i IV. PRAKTYKI WYCHOWAWCZE NA POZIOMIE „MIKRO” – RODZINA.

Podmiotowość i dialog w wychowaniu rodzinnym – możliwości oraz ograniczenia. Koncepcja „Wychowania Bez Porażek” T. Gordona jako egzemplifikacja perspektywy pedagogiki współczesnej.

T. Gordon, Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991 lub: Wychowanie bez porażek w praktyce, Warszawa 1994 (całość)

V. PRAKTYKI WYCHOWAWCZE NA POZIOMIE INSTYTUCJONALNYM – SZKOŁA.

Funkcja adaptacyjna i emancypacyjna szkoły. Przemoc czy emancypacja instytucji wychowujących? Model edukacji domowej jako alternatywa dla edukacji zinstytucjonalizowanej.

D. Gołębniak, Szkoła wspomagająca rozwój, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, (red.) Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2, Warszawa 2004. s. 98-116.

M. Budajczak, Edukacja domowa, GPW, Gdańsk 2004, rozdział II i III (s.23-82).

VI. PROBLEMY SZKOŁY WSPÓŁCZESNEJ JAKO ŚRODOWISKA WYCHOWAWCZEGO.

Problem agresji i przemocy w szkole. Współpraca w modelu „szkoła-uczeń-rodzice” i sytuacje trudne z tym związane. Wychowawczy aspekt pracy nauczyciela.

J. Surzykiewicz, Agresja i przemoc w szkole, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, (red.) Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2, Warszawa 2004,

s. 270-290.

A. Groszek, Nauczyciel – rodzic – uczeń we współczesnej edukacji, Pedagogika 2016, t. XXV, nr 2, s. 101–108.

Metody dydaktyczne:

METODY KSZTAŁCENIA:

Dyskusja

Burza mózgów

Praca z tekstem

Prezentacja multimedialna (wykładowca)

Metoda problemowa

Eksperyment myślowy

Metody i kryteria oceniania:

WARUNKI ZALICZENIA ĆWICZEŃ:

Aktywna obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność)

Znajomość literatury obowiązkowej.

Aktywny udział w ćwiczeniach (w tym zdaniach realizowanych podczas zajęć).

Pozytywna ocena z eseju pedagogicznego.

Uwagi:

gr ćwiczeniowa I DZPE 6

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)