Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Warsztaty umiejętności społecznych w pracy socjalnej PS-3F-WUS
Semestr letni 2019/2020
Laboratorium/warsztaty, grupa nr 2

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Warsztaty umiejętności społecznych w pracy socjalnej PS-3F-WUS
Zajęcia Semestr letni 2019/2020 (2019L) (w trakcie)
Laboratorium/warsztaty (LAB), grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy poniedziałek, 13:30 - 15:05
sala 3235
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań:
2020-04-06 13:30 : 15:05 sala 3235
Budynek z aulami C
2020-04-20 13:30 : 15:05 sala 3235
Budynek z aulami C
2020-04-27 13:30 : 15:05 sala 3235
Budynek z aulami C
2020-05-04 13:30 : 15:05 sala 3235
Budynek z aulami C
2020-05-11 13:30 : 15:05 sala 3235
Budynek z aulami C
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 13
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Katarzyna Ziomek-Michalak
Literatura:

1. Adler R.B.. Rosenfeld L.B., Protector II R.F., Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Wydawnictwo Rebis, Poznań 2014.

1. Becelowska D, Wsparcie emocjonalne w pracy socjalnej, BPS, Wydawnictwo Śląsk, Katowice 2005.

2. Gast L, Bailey M, Doskonalenie komunikacji w pracy socjalnej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa, 2014

3. Haman W, Docenić konflikt, Kontakt, Warszawa 2001.

4. Hennessey R, Umiejętności interpersonalne w pracy socjalnej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa, 2014.

5. Garvin Ch. Działania interpersonalne w pracy socjalnej, BPS, Interart, Warszawa, 1996.

6. Kantowicz E, (red) Metodyka pracy socjalno-wychowawczej – wybrane zagadnienia , Wydawnictwo UWM, Olsztyn, 2013.

7. Król-Fijewska M. Trening asertywności, Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości, Warszawa, 1993

8. Łęcki K, Szóstak, Komunikacja interpersonalna w pracy socjalnej, BPS, Interart, Warszawa, 1996.

9. McKay M. Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańskie Wydawnictwa Psychologiczne, Gdańsk, 2002

10. Podobas I., Mediacje i negocjacje w pracy socjalnej, CRZL, Warszawa 2014.

11. Steward J. Mosty zamiast murów, PWN, Warszawa, 2000

12. Sutton C, Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańskie Wydawnictwa Psychologiczne, Gdańsk, 2004.

oraz

materiały multimedialne oraz artykuły naukowe przesyłane drogą mailową studentom w przypadku zdalnego nauczania

Zakres tematów:

1. Pojęcie umiejętności interpersonalnych.

2. Umiejętności społeczne i ich znaczenie w pracy socjalnej i na rynku pracy.

3. Podstawy autoprezentacji i wystąpień publicznych. Pracownik socjalny w roli rzecznika.

4. Zachowania asertywne. Techniki asertywności.

5. Wpływ społeczny. Techniki wywierania wpływu. Perswazja i manipulacja. Warunki skutecznej perswazji w pracy z klientem pomocy społecznej.

6. Umiejętności mediacyjne i negocjacyjne w pracy z klientem.

7. Udzielanie informacji zwrotnej.

8. „Syndrom grupowego myślenia”. Etapy procesu grupowego. Warunki działania grupowego. Budowanie klimatu grupy.

9. Metodyka pracy w grupie sprzyjająca otwarciu grupy, ekspresji, współpracy, zamknięciu.

Metody dydaktyczne:

a) metody asymilacji wiedzy: pogadanka, dyskusja, praca z książką;

b) metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy – uczenie się przez odkrywanie; klasyczna metoda problemowa, metoda przypadków, metoda sytuacyjna;

c) metody praktyczne – uczenie się przez działanie;

d) zdalne prowadzenie zajęć (poprzez przygotowanie studentom materiałów, prezentacji multimedialnych, artykułów naukowych oraz kart pracy studenta);

e) dyskusja i konsultacje za pomocą multimediów.

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza:

Uczestnictwo w dyskusji, kolokwium

Umiejętności

Projekt, uczestnictwo w dyskusji, metoda problemowa

Kompetencje społeczne

Uczestnictwo w dyskusji, metodzie problemowej, projekt

W przypadku prowadzenia zajęć zdalnie, warunkiem zaliczenia przedmiotu jest stały kontakt zwrotny prowadzącego z grupą studentów. Samodzielna nauka materiału przesyłanego drogą mailową do grupy studentów na adres: prackasocjalna2019@gmail.com oraz pogłębianie literatury przedmiotu zaproponowanej przez prowadzącego, udostępnionej w formie pliku pdf, jak również materiałów multimedialnych, wypełnienie kart pracy przez studentów oraz przesłanie na adres mailowy prowadzącego. Nauczyciel przewiduje prezentację projektu: Rzecznictwo w interesie grupy osób uciemiężonej (przygotowany według instrukcji przesłanych przez prowadzącego na adres mailowy grupy). Adres mailowy prowadzącego do kontaktu: kziomek@aps.edu.pl

Uwagi:

gr warsztatowa I DZPS PSS2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.