Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Polityka aktywizacji społeczno-zawodowej [PS-3F-PSW] Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Polityka aktywizacji społeczno-zawodowej [PS-3F-PSW]
Zajęcia: Semestr letni 2019/2020 [2019L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 8:00 - 9:35
sala 2225
Budynek biblioteczno-dydaktyczny B jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 12
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Anna Kruk
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Firlit – Fesnak Grażyna: Bieda i płeć: sfery podziału kreujące ubóstwo kobiet w krajach Unii Europejskiej. Oficyna Wydawnicza ASPRA – JR, Warszawa 2015.

2. Kawczyńska – Butrym Zofia: Wybrane aspekty funkcjonowania pomocy społecznej na rzecz osób niepełnosprawnych intelektualnie. [w:] „Auxilium Sociale” 2002, nr ¾, s. 9-24.

3. Rolnik – Sadowska Ewa: Przedsiębiorczość kobiet w Polsce. Difin, Warszawa 2010.

4. Dąbrowski Paweł: Praca przymusowa cudzoziemców w Polsce: analiza zjawiska w wybranych grupach imigranckich. Wydawnictwa UW, Warszawa 2014.

Literatura uzupełniająca:

1. Paszkowicz Maria A.: Wybrane aspekty funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2009.

2. Majewski Tadeusz: Podstawy rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych. Skrypt dla studentów. Kolegium Andragogiki Specjalnej, Warszawa 1999.

3. Jak zatrudnić osobę niepełnosprawną? Poradnik dla pracodawcy z otwartego rynku pracy. Fundacja Instytut Spraw Publicznych, ZUS, Warszawa 2009.

4. Kobus – Ostrowska Dorota: Aktywizacja zawodowa osób z niepełnosprawnością: aspekty ekonomiczne i społeczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018.

5. Paplińska Małgorzata, Walkiewicz – Krutak Małgorzata (red. nauk.): Tyflopedagogika wobec współczesnych potrzeb wspomagania rozwoju, rehabilitacji i aktywizacji społecznej. Wydawnictwo APS, Warszawa 2017.

6. Majewski Tadeusz: Rehabilitacja zawodowa i zatrudnienie osób niewidomych i słabo widzących. Krajowa Izba Gospodarczo – Rehabilitacyjna, Warszawa 2004. Biblioteka miesięcznika „ Zakłady Pracy Chronionej”.

7. Ornowska Alicja: Resocjalizacja penitencjarna: zarys problematyki. Wydawnictwo Kujawsko – Pomorskiej Szkoły Wyższej, Bydgoszcz 2014.

8. Kryńska Elżbieta (red. nauk.): Elastyczne formy zatrudnienia i organizacji pracy a aktywność zawodowa osób starszych. IPi SS, Warszawa 2013.

W okresie pracy zdalnej jest możliwe korzystanie przez studentów z materiałów zamieszczonych w internecie.

Istnieje możliwość korzystania ze stron rządowych, np. www.psz.praca.gov.pl, portalu PARP www.parp.gov.pl, https:www.gov.pl/web/rodzina/osoby-niepełnosprawne, stron ministerialnych - Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, szczególnie Departamentu Rynku Pracy, Krajowego Urzędu Pracy, wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy, publikacji w ramach tzw. otwartych zasobów nauki (niektóre artykuły naukowe występują też w wersji on – line, rzadziej książki).

Zakres tematów:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Instruktaż przedmiotowy. Pojęcie, geneza aktywizacji społeczno - zawodowej.

2. Aktywizacja społeczna, pokonywanie problemów społecznych związanych z marginalizacją oraz wykluczeniem społecznym.

3. Polityka państwa na rzecz aktywności zawodowej obywateli. Instrumenty publiczne i prywatne.

4. Znaczenie organizacji pozarządowych w aktywizacji społeczno – zawodowej obywateli.

5. Zatrudnienie osób z niepełnosprawnościami. Instrumenty aktywizacji społeczno – zawodowej osób z różnymi niepełnosprawnościami. Czynniki hamujące oraz sprzyjające aktywności społeczno - zawodowej niepełnosprawnych.

6. Aktywność społeczno - zawodowa osadzonych i byłych więźniów w systemie penitencjarnym i postpenitencjarnym.

7. Aktywność społeczno - zawodowa seniorów.

8. Polityka społeczno - zawodowa państwa jako część polityki aktywizacji społeczno – zawodowej.

Metody dydaktyczne:

Metody kształcenia: wykład, pogadanka, praca w grupach, dyskusja, praca indywidualna,wysyłanie uwag i komentarzy;

nakład pracy studenta: 60 godzin na zajęcia kontaktowe oraz przygotowanie się do zajęć, lektury

Metody pracy: w dniach od 16marca (na razie dotyczy to zajęć z dnia 17.03.2020 r. oraz 24 marca 2020 r.) - inna organizacja kształcenia - kształcenie zdalne, polegające na wysyłaniu materiałów studentom do samodzielnego opracowania na adres e-mailowy I roku studentów kierunku praca socjalna: prackasocjalna2019@gmail.com.

Zostało przygotowane narzędzie pracy zdalnej - dokumentacja indywidualnej pracy studenta (dotyczy zajęć z 16 i 24 marca 2020 r.), dokumentacja grupowej pracy studenta (dotyczy zajęć z dni 31 III, 07 kwietnia) dla grupy: I DZPS-PSS2.

W przypadku zajęć realizowanych zdalnie studenci wypełniają dokumentację pracy studenta, wykonują ćwiczenia i odpowiadają na pytania w formie indywidualnej i grupowej po 2-3 osoby. Grupowa forma zajęć obowiązuje począwszy od 31 marca 2020 r. do 07 kwietnia 2020 r. (dotyczy to grupy I DZPS-PSS2 w cyklu I do końca ich zajęć dydaktycznych.

Metody i kryteria oceniania:

• Sprawdzanie obecności na ćwiczeniach, prace studentów są traktowane jak aktywna obecność na zajęciach;

• Kolokwium zaliczeniowe na Forms;

• Monitoring pracy indywidualnej i zespołowej studentów oraz stopnia przygotowania na poszczególne tematy zajęć;

Warunki zaliczenia:

1. Obecność i aktywność merytoryczna na zajęciach (maksymalnie 1 nieobecność).

W przypadku zajęć realizowanych zdalnie studenci indywidualnie, a następnie grupowo po 2-3 osoby lub indywidualnie wypełniają dokumentację pracy studenta, wykonują ćwiczenia i odpowiadają na pytania. Prace są przez studentów przysyłane na adres e-mailowy akruk@aps.edu.pl (służbowy), następnie archiwizowane. Wykonane przez studentów prace podlegają sprawdzeniu, po czym przekazuję studentom uwagi dotyczące nadesłanych opracowań. Wykonywanie przez studentów prac w domu w okresie zawieszenia zajęć dydaktycznych jest równoważne z aktywnym uczestnictwem w zajęciach dydaktycznych i obecnością studenta na zajęciach.

2. Zaliczenie kolokwium (50% punktów) na Forms;

Uwagi:

gr ćwiczeniowa I DZPS-PSS 2

Metody kształcenia: wykład, pogadanka, praca w grupach, dyskusja, praca indywidualna, wysyłanie uwag i komentarzy;

nakład pracy studenta: 15 godzin na zajęcia kontaktowe, przygotowanie się do zajęć, lektury (łącznie 60 godzin) .

Grupa realizuje zajęcia w formie stacjonarnej i zdalnej do dnia 07 kwietnia 2020 r.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)