Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Polityka aktywizacji społeczno-zawodowej [PS-3F-PSW] Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Polityka aktywizacji społeczno-zawodowej [PS-3F-PSW]
Zajęcia: Semestr letni 2019/2020 [2019L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 13:30 - 15:05
sala 3310/3311
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 16
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Anna Kruk
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Firlit – Fesnak Grażyna: Bieda i płeć: sfery podziału kreujące ubóstwo kobiet w krajach Unii Europejskiej. Oficyna Wydawnicza ASPRA – JR, Warszawa 2015.

2. Kawczyńska – Butrym Zofia: Wybrane aspekty funkcjonowania pomocy społecznej na rzecz osób niepełnosprawnych intelektualnie. [w:] „Auxilium Sociale” 2002, nr ¾, s. 9-24.

3. Rolnik – Sadowska Ewa: Przedsiębiorczość kobiet w Polsce. Difin, Warszawa 2010.

4. Dąbrowski Paweł: Praca przymusowa cudzoziemców w Polsce: analiza zjawiska w wybranych grupach imigranckich. Wydawnictwa UW, Warszawa 2014.

Literatura uzupełniająca:

1. Paszkowicz Maria A.: Wybrane aspekty funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2009.

2. Majewski Tadeusz: Podstawy rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych. Skrypt dla studentów. Kolegium Andragogiki Specjalnej, Warszawa 1999.

3. Jak zatrudnić osobę niepełnosprawną? Poradnik dla pracodawcy z otwartego rynku pracy. Fundacja Instytut Spraw Publicznych, ZUS, Warszawa 2009.

4. Kobus – Ostrowska Dorota: Aktywizacja zawodowa osób z niepełnosprawnością: aspekty ekonomiczne i społeczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018.

5. Paplińska Małgorzata, Walkiewicz – Krutak Małgorzata (red. nauk.): Tyflopedagogika wobec współczesnych potrzeb wspomagania rozwoju, rehabilitacji i aktywizacji społecznej. Wydawnictwo APS, Warszawa 2017.

6. Majewski Tadeusz: Rehabilitacja zawodowa i zatrudnienie osób niewidomych i słabo widzących. Krajowa Izba Gospodarczo – Rehabilitacyjna, Warszawa 2004. Biblioteka miesięcznika „ Zakłady Pracy Chronionej”.

7. Ornowska Alicja: Resocjalizacja penitencjarna: zarys problematyki. Wydawnictwo Kujawsko – Pomorskiej Szkoły Wyższej, Bydgoszcz 2014.

8. Kryńska Elżbieta (red. nauk.): Elastyczne formy zatrudnienia i organizacji pracy a aktywność zawodowa osób starszych. IPi SS, Warszawa 2013.

W okresie pracy zdalnej jest możliwe korzystanie przez studentów z materiałów zamieszczonych w internecie.

Istnieje możliwość korzystania ze stron rządowych, np. www.psz.praca.gov.pl, portalu PARP www.parp.gov.pl, https:www.gov.pl/web/rodzina/osoby-niepełnosprawne, stron ministerialnych - Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, szczególnie Departamentu Rynku Pracy, Krajowego Urzędu Pracy, wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy, publikacji w ramach tzw. otwartych zasobów nauki (niektóre artykuły naukowe występują też w wersji on – line, rzadziej książki).

Zakres tematów:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Instruktaż przedmiotowy. Pojęcie, geneza aktywizacji społeczno - zawodowej.

2. Aktywizacja społeczna, pokonywanie problemów społecznych związanych z marginalizacją oraz wykluczeniem społecznym.

3. Polityka państwa na rzecz aktywności zawodowej obywateli. Instrumenty publiczne i prywatne.

4. Znaczenie organizacji pozarządowych w aktywizacji społeczno – zawodowej obywateli.

5. Zatrudnienie osób z niepełnosprawnościami. Instrumenty aktywizacji społeczno – zawodowej osób z różnymi niepełnosprawnościami. Czynniki hamujące oraz sprzyjające aktywności społeczno - zawodowej niepełnosprawnych.

6. Aktywność społeczno - zawodowa osadzonych i byłych więźniów w systemie penitencjarnym i postpenitencjarnym.

7. Aktywność społeczno - zawodowa seniorów.

8. Polityka społeczno - zawodowa państwa jako część polityki aktywizacji społeczno – zawodowej.

Metody dydaktyczne:

Metody kształcenia: wykład, pogadanka, praca w grupach, dyskusja, praca indywidualna,wysyłanie uwag i komentarzy;

nakład pracy studenta: 15 godzin na zajęcia kontaktowe, przygotowanie się do zajęć, lektury, łącznie 60 godzin.

Metody pracy: w dniach od 16 kwietnia do odwołania - inna organizacja kształcenia - kształcenie zdalne, polegająca na wysyłaniu materiałów studentom do samodzielnego opracowania na adres e-mailowy I roku studentów kierunku praca socjalna: prackasocjalna2019@gmail.com.

Zostało przygotowane narzędzie pracy zdalnej - dokumentacja indywidualnej pracy studenta, dokumentacja grupowej pracy studenta.

W przypadku zajęć realizowanych zdalnie studenci indywidualnie i grupowo wypełniają dokumentację pracy studenta, wykonują ćwiczenia i odpowiadają na pytania.

Grupa 1 realizuje zajęcia od 16 kwietnia 2020 r. w formie zdalnej do odwołania, na razie planowo do końca semestru letniego roku akademickiego 2019/20.

Metody i kryteria oceniania:

• Sprawdzanie obecności na ćwiczeniach w formie oceny wytworów studentów;

• Kolokwium zaliczeniowe na Forms;

• Monitoring pracy indywidualnej i zespołowej studentów oraz stopnia przygotowania na poszczególne tematy zajęć;

(dotyczy to także kształcenia zdalnego)

Warunki zaliczenia:

1. Obecność i aktywność merytoryczna na zajęciach (maksymalnie 1 nieobecność);

W przypadku zajęć realizowanych zdalnie studenci indywidualnie, a następnie grupowo po 2-3 lub indywidualnie wypełniają dokumentację pracy studenta, wykonują ćwiczenia i odpowiadają na pytania. Prace są przez studentów przysyłane na adres e-mailowy akruk@aps.edu.pl (służbowy), następnie archiwizowane. Wykonane przez studentów prace podlegają sprawdzeniu, po czym przekazuję studentom uwagi dotyczące nadesłanych opracowań. Wykonywanie przez studentów prac w domu w okresie zawieszenia zajęć dydaktycznych jest równoważne z aktywnym uczestnictwem w zajęciach dydaktycznych i obecnością studenta na zajęciach.

2. Zaliczenie kolokwium (50% punktów) - Forms;

Uwagi:

gr ćwiczeniowa I DZPS-PSS 1

Metody kształcenia: wykład, pogadanka, praca w grupach, dyskusja, praca indywidualna;

nakład pracy studenta: 15 godzin na

zajęcia kontaktowe, przygotowanie się do zajęć, lektury, łącznie 60 godzin.

Grupa 1 realizuje zajęcia od 16 kwietnia 2020 r. w formie zdalnej do końca semestru letniego.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)