Polityka aktywizacji społeczno-zawodowej [PS-3F-PSW]
Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Polityka aktywizacji społeczno-zawodowej [PS-3F-PSW] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/2020 [2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 16 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Anna Kruk | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Firlit – Fesnak Grażyna: Bieda i płeć: sfery podziału kreujące ubóstwo kobiet w krajach Unii Europejskiej. Oficyna Wydawnicza ASPRA – JR, Warszawa 2015. 2. Kawczyńska – Butrym Zofia: Wybrane aspekty funkcjonowania pomocy społecznej na rzecz osób niepełnosprawnych intelektualnie. [w:] „Auxilium Sociale” 2002, nr ¾, s. 9-24. 3. Rolnik – Sadowska Ewa: Przedsiębiorczość kobiet w Polsce. Difin, Warszawa 2010. 4. Dąbrowski Paweł: Praca przymusowa cudzoziemców w Polsce: analiza zjawiska w wybranych grupach imigranckich. Wydawnictwa UW, Warszawa 2014. Literatura uzupełniająca: 1. Paszkowicz Maria A.: Wybrane aspekty funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2009. 2. Majewski Tadeusz: Podstawy rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych. Skrypt dla studentów. Kolegium Andragogiki Specjalnej, Warszawa 1999. 3. Jak zatrudnić osobę niepełnosprawną? Poradnik dla pracodawcy z otwartego rynku pracy. Fundacja Instytut Spraw Publicznych, ZUS, Warszawa 2009. 4. Kobus – Ostrowska Dorota: Aktywizacja zawodowa osób z niepełnosprawnością: aspekty ekonomiczne i społeczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018. 5. Paplińska Małgorzata, Walkiewicz – Krutak Małgorzata (red. nauk.): Tyflopedagogika wobec współczesnych potrzeb wspomagania rozwoju, rehabilitacji i aktywizacji społecznej. Wydawnictwo APS, Warszawa 2017. 6. Majewski Tadeusz: Rehabilitacja zawodowa i zatrudnienie osób niewidomych i słabo widzących. Krajowa Izba Gospodarczo – Rehabilitacyjna, Warszawa 2004. Biblioteka miesięcznika „ Zakłady Pracy Chronionej”. 7. Ornowska Alicja: Resocjalizacja penitencjarna: zarys problematyki. Wydawnictwo Kujawsko – Pomorskiej Szkoły Wyższej, Bydgoszcz 2014. 8. Kryńska Elżbieta (red. nauk.): Elastyczne formy zatrudnienia i organizacji pracy a aktywność zawodowa osób starszych. IPi SS, Warszawa 2013. W okresie pracy zdalnej jest możliwe korzystanie przez studentów z materiałów zamieszczonych w internecie. Istnieje możliwość korzystania ze stron rządowych, np. www.psz.praca.gov.pl, portalu PARP www.parp.gov.pl, https:www.gov.pl/web/rodzina/osoby-niepełnosprawne, stron ministerialnych - Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, szczególnie Departamentu Rynku Pracy, Krajowego Urzędu Pracy, wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy, publikacji w ramach tzw. otwartych zasobów nauki (niektóre artykuły naukowe występują też w wersji on – line, rzadziej książki). |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Instruktaż przedmiotowy. Pojęcie, geneza aktywizacji społeczno - zawodowej. 2. Aktywizacja społeczna, pokonywanie problemów społecznych związanych z marginalizacją oraz wykluczeniem społecznym. 3. Polityka państwa na rzecz aktywności zawodowej obywateli. Instrumenty publiczne i prywatne. 4. Znaczenie organizacji pozarządowych w aktywizacji społeczno – zawodowej obywateli. 5. Zatrudnienie osób z niepełnosprawnościami. Instrumenty aktywizacji społeczno – zawodowej osób z różnymi niepełnosprawnościami. Czynniki hamujące oraz sprzyjające aktywności społeczno - zawodowej niepełnosprawnych. 6. Aktywność społeczno - zawodowa osadzonych i byłych więźniów w systemie penitencjarnym i postpenitencjarnym. 7. Aktywność społeczno - zawodowa seniorów. 8. Polityka społeczno - zawodowa państwa jako część polityki aktywizacji społeczno – zawodowej. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody kształcenia: wykład, pogadanka, praca w grupach, dyskusja, praca indywidualna,wysyłanie uwag i komentarzy; nakład pracy studenta: 15 godzin na zajęcia kontaktowe, przygotowanie się do zajęć, lektury, łącznie 60 godzin. Metody pracy: w dniach od 16 kwietnia do odwołania - inna organizacja kształcenia - kształcenie zdalne, polegająca na wysyłaniu materiałów studentom do samodzielnego opracowania na adres e-mailowy I roku studentów kierunku praca socjalna: prackasocjalna2019@gmail.com. Zostało przygotowane narzędzie pracy zdalnej - dokumentacja indywidualnej pracy studenta, dokumentacja grupowej pracy studenta. W przypadku zajęć realizowanych zdalnie studenci indywidualnie i grupowo wypełniają dokumentację pracy studenta, wykonują ćwiczenia i odpowiadają na pytania. Grupa 1 realizuje zajęcia od 16 kwietnia 2020 r. w formie zdalnej do odwołania, na razie planowo do końca semestru letniego roku akademickiego 2019/20. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
• Sprawdzanie obecności na ćwiczeniach w formie oceny wytworów studentów; • Kolokwium zaliczeniowe na Forms; • Monitoring pracy indywidualnej i zespołowej studentów oraz stopnia przygotowania na poszczególne tematy zajęć; (dotyczy to także kształcenia zdalnego) Warunki zaliczenia: 1. Obecność i aktywność merytoryczna na zajęciach (maksymalnie 1 nieobecność); W przypadku zajęć realizowanych zdalnie studenci indywidualnie, a następnie grupowo po 2-3 lub indywidualnie wypełniają dokumentację pracy studenta, wykonują ćwiczenia i odpowiadają na pytania. Prace są przez studentów przysyłane na adres e-mailowy akruk@aps.edu.pl (służbowy), następnie archiwizowane. Wykonane przez studentów prace podlegają sprawdzeniu, po czym przekazuję studentom uwagi dotyczące nadesłanych opracowań. Wykonywanie przez studentów prac w domu w okresie zawieszenia zajęć dydaktycznych jest równoważne z aktywnym uczestnictwem w zajęciach dydaktycznych i obecnością studenta na zajęciach. 2. Zaliczenie kolokwium (50% punktów) - Forms; |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa I DZPS-PSS 1 Metody kształcenia: wykład, pogadanka, praca w grupach, dyskusja, praca indywidualna; nakład pracy studenta: 15 godzin na zajęcia kontaktowe, przygotowanie się do zajęć, lektury, łącznie 60 godzin. Grupa 1 realizuje zajęcia od 16 kwietnia 2020 r. w formie zdalnej do końca semestru letniego. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.